سلامت جنسی

تماشای فیلم‌های مستهجن در سن بلوغ پسران چه تاثیری در زندگی آنها دارد؟


مثبت زندگی: بلوغ، در زندگی پسران تغییرات بسیار زیادی ایجاد می‌کند. میزان ترشح هورمون‌ها افزایش می‌یابد بدن آنها تغییرهای بسیاری را برای عبور از پسربچه بودن و رسیدن به مردانگی طی می‌کند و همین عوامل سبب می‌شود تا کنجکاوی آنها در مورد رابطه جنسی و تمایلات جنسی بیشتر شود.

پسرها در سن بلوغ سوالات زیادی در مورد رابطه با جنس مخالف در ذهن دارند زیرا تجربه و تفکری است که قبلا آن را نداشته‌اند. در نتیجه لازم دارند در این مورد از دوستان یا اعضای خانواده پاسخ تمامی سوالات ذهنی‌شان را جویا شوند. یا ممکن است سراغ سایت‌های مستهجن بروند و آن را به الگویی برای آموختن مسایل جنسی در نظر بگیرند.

در دنیای مدرن امروزی که هرآنچه فرد اراده کند را می‌تواند در دهکده جهانی بیابد، بیشتر پسرهای در سن بلوغ سراغ سایت‌های ارائه دهنده محصولات پورنوگرافی می‌روند.

اما مساله این است که تماشای این فیلم‌ها برای رشد مهارت‌ها و دانش جنسی مغز نوجوان‌ها بسیار مضر و خطرناک است.

در بازه سنی ۱۲ تا ۲۰ سال، مغز انسان دوره‌ای تحت عنوان «انعطاف‌پذیری عصبی» را پشت‌سر می‌گذارد. در این دوران، مغز در فاز سازش‌پذیری است. انعطاف‌پذیری مغزی به این صورت است که در اثر تغییرات در رفتار، فرایندهای محیطی و عصبی، مسیرهای عصبی و سیناپس‌ها تغییر می‌کنند.

این فرایند سبب می‌شود تا انسان آسیب‌پذیری و حساسیت بیشتری نسبت به محیط اطراف خود داشته باشد و مغز او بر اساس تجربه‌ها و اطلاعاتی که در این بازه زمانی دریافت می‌کند «شکل بگیرد».

وقتی یک پسر نوجوان که در سن بلوغ قرار دارد دایما و با اشتیاق فیلم‌های پورن تماشا می‌کند، شیمی مغز او بر اساس تصاویر و موقعیت‌هایی که در فیلم می‌بیند تغییر خواهد کرد.

این نوشته را از دست ندهید  چرا هنگام رابطه جنسی درد دارید؟

اتفاقی که هنگام تماشای فیلم پورن در مغز می‌افتد مشابه اتفاقی است که در هنگام مصرف مواد مخدر می‌افتد یعنی ترشح بیشتر دوپامین که باعث ایجاد یک نوع شادی و لذت می‌شود ولی مشکل این است که مثل مواد مخدر، هر بار که این لذت‌جویی انجام می‌شود دفعه بعد باید تحریک بیشتری انجام شود.


بنابراین آستانه تحریک بالا می‌رود و بسیاری ممکن است بعد از مدتی معتاد بشوند. یک مشکل دیگر این که در پورنوگرافی از آنجایی که این روابط به صورت مصنوعی ساخته می‌شود و کسی که دارد آن فیلم را می‌بیند از پشت صحنه اطلاعی ندارد، بنابراین فکر می‌کند که شریک جنسی او هم باید همان قدر او را تحریک کند یا به او لذت بدهد.

متاسفانه فیلم‌های مستهجن تصویر کاملا غیرواقعی از رابطه جنسی را ترسیم می‌کنند. این امر در روابط عاطفی اشخاص تاثیر منفی و مستمری دارد. به این خاطر که انتظارات غیرواقعی در ذهن فرد ایجاد می‌کند که در زندگی واقعی انسان‌ها هرگز اجراپذیر نیستند.

تماشای فیلم‌های غیراخلاقی همان‌قدر که سبب برانگیخته شدن احساسات جنسی نوجوان‌ها می‌شود، آنها را به وحشت هم می‌اندازد. دلیل، اندازه‌ها و مقیاس‌های غیرواقعی است که در چنین تصاویر مستهجنی نمایش داده می‌شود که شامل اندازه و فرم و شکل اندام‌های خصوصی است.

بر اساس گزارش‌های رسمی، ۱۰۰ درصد افرادی که در این فیلم‌ها حضور دارند تحت جراحی‌های زیبایی قرار گرفته‌اند. یعنی اندامی که به تصویر کشیده می‌شود ۱۰۰ درصد غیرواقعی است و نباید آن را به دنیای واقعی تعمیم داد.

در این فیلم‌ها رابطه زن و مرد به گونه‌ای نمایش داده می‌شود که گویا در زندگی هیچ چیزی عالی‌تر از برطرف کردن عطش جنسی نیست و روابط انسانی به طور کامل زیر سوال برده می‌شوند.

این نوشته را از دست ندهید  چرا بهترین زمان رابطه‌ جنسی صبح‌ است؟

همان‌طور که در بالا گفتیم مغز پسرها در سن بلوغ جهت‌پذیری بسیار بالایی دارد و وقتی چنین فیلم‌هایی را به طور مکرر تماشا کند به این باور می‌رسد که رابطه عاطفی و رابطه جنسی دو مقوله جدا از هم هستند و تصورش این خواهد بود که بدن زن و مرد باید همانند بازیگران فیلم‌های پورنوگرافی عمل شده و اغراق‌شده باشد. همین تفکرات سبب می‌شود تا حس بدی نسبت به بدن خود پیدا کند و تصور کند ایرادی دارد.

بعلاوه، فیلم‌های مستهجن در اینترنت به صورت رایگان در اختیار همه قرار دارند و دسترسی به آنها بسیار آسان است و به همان راحتی هم می‌توان آنها را مخفی کرد.

بیشتر پسرهای نوجوان این فیلم‌ها را زمانی تماشا می‌کنند که تنها هستند و خانواده تصور می‌کند دارند تکالیف مدرسه‌شان را انجام می‌دهند. این مخفی‌کاری باعث می‌شود تا مغز پسر در سن بلوغ اینگونه شکل بگیرد که رابطه جنسی یک کار درونی، ذهنی است که فرد را منزوی می‌کند و از هرگونه عشق و محبتی نیز عاری است.

این طرزفکر می‌تواند در آینده مشکلات جنسی فراوانی را برای پسرها ایجاد کند؛ از اعتیاد به رابطه جنسی گرفته تا بیش‌فعالی جنسی. دلیلش هم این است که مغز پسر در نوجوانی و در دوران بلوغ بر این اساس شکل گرفته است.

بیش‌فعالی جنسی به رفتار فردی گفته می‌شود که از نظر جنسی، نسبت به سایر افراد، بسیار تواناتر است؛ به این معنی که توان و نیاز جنسی در این افراد، به قدری شدید است که در زندگی عادی و روزمره‌شان اختلال ایجاد می‌کند و باعث عصبی شدن، گرایش به مواد مخدر، و اگر فرد دسترسی به شریک جنسی نداشته باشد موجب اعتیاد به خود ارضایی و عدم تمرکز در کار های روزمره و مانند آن می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  تست پاپ اسمیر چیست و چه زمانی باید انجام شود؟
افراد هایپرسکشوال، بیشتر از سایر بیماران در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند. احتمال بروز افسردگی در این افراد بیشتر از افراد عادی است، زیرا اکثریت جامعه آنها را طرد کرده و به آن‌ها برچسب می‌زنند.

اعتیاد جنسی و هایپرسکشوال بودن با هم فرق دارند. در اعتیاد جنسی فرد توانایی مهار کردن یا به تعویق انداختن تمایلات و فعالیت‌های جنسی را ندارد. در این بیماری، یک الگوی وسوسه و اجبار به برقراری رابطه جنسی وجود دارد که در آن روابط جنسی منجر به تخریب‌های زیادی در زمینه‌های کاری، خانوادگی و عزت نفس می‌گردند.

تماشای فیلم پورن همانند مصرف هروئین است و میزان ترشح دوپامین را افزایش می‌دهد. اما هر بار که این عمل تکرار می‌شود فرد برای رسیدن به لذت اولیه نیاز دارد تا آن را بیشتر و به شکل‌های متنوعی تکرار کند و همین امر سبب معتاد شدن او خواهد شد.

اگر پسر نوجوان به چنین روندی وابسته شود در بزرگسالی با آسیب‌های اجتماعی و بیماری‌های جنسی مواجه خواهد شد.

تماشای پورنوگرافی در اینترنت مخاطره‌آمیز است و از جمله باید به این مورد اشاره کرد که فرد به جای برقراری ارتباط با دیگران، زمان زیادی را صرف تماشای محتواهای پورنوگرافی می‌کند.

در این حالت، افراد، ممکن است که حالاتی از افسردگی، انزوای اجتماعی، از دست دادن شغل، کاهش فعالیت و آثار نامطلوب اقتصادی را به عنوان نتایج تماشای محتواهای پورنوگرافی در اینترنت، بر روی زندگی شخصی و اجتماعی خود تجربه کنند.


در ایران افراد نمی‌توانند نزد بزرگ‌سالان مسایل جنسی خود را مطرح کنند؛ در نتیجه ممکن است نگاهی غیرانسانی و تنها با تکیه بر بعد ارضای جسمی در ذهن آنها تقویت شود. در حقیقت مسایل مربوط به روابط جنسی می‌تواند پایه‌ خوشبختی یا جدایی بین افراد باشد که متاسفانه جامعه به آسانی از کنار آن رد می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  اندازه بیضه سالم چقدر است؟

اگر پسر نوجوان و در سن بلوغ دارید، باید بدانید که بهترین زمان برای توضیح دادن مسایل جنسی به او همین سن است. شما به عنوان پدر یا مادر وظیفه دارید جزئیات علاقه‌مندی‌های رابطه جنسی را برای فرزند خود تشریح کنید. باید بدانید که آیا پسر شما به دختری علاقه‌مند شده‌ است؟ آیا دوست دارد در مورد او با شما صحبت کند؟

باید به مرور و به صورت اصولی به فرزند خود این اطمینان را بدهید که صحبت کردن در مورد این مسایل اشتباه نیست و هیچ موردی برای خجالت کشیدن وجود ندارد.

همچنین بهتر است روی کامپیوتر او فیلترهای نصب کنید تا به تصاویر مستهجن دسترسی آسان نداشته باشد زیرا سن بلوغ زمان مناسبی برای تماشای فیلم‌های مستهجن نیست.

از آنجا که در مدارس ایران چنین مسایلی آموزش داده نمی‌شوند شما به عنوان والد وظیفه دارید فرزند خود را از آسیب‌های احتمالی در آینده مطلع کنید. این کار با آموزش صحیح امکان‌پذیر خواهد بود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا