باروری و ناباروری

طرز استفاده درست از بی‌بی چک

مثبت زندگی: شک کرده‌اید باردارید و نمی‌خواهید تا آزمایشگاه بروید؟ می‌خواهید اول با روش‌های خانگی از بارداری‌تان اطمینان پیدا کنید؟ خب بهترین روش خانگی بی‌بی چک است. همه این را می‌دانند اما خیلی‌ها طرز استفاده از بی‌بی چک را بلد نیستند. همراه ما باشید تا در این مقاله با طرز استفاده از بی‌بی چک آشنا شوید.

عملکرد بی بی چک چگونه است؟

بی بی چک یا تست خانگی بارداری میزان HCG در ادرار را اندازه گیری می‌کند. هورمون HCG یا گنادوتروپین کوریونی انسان هورمون ساخته شده توسط سلول‌هایی است که به جفت کمک می‌کنند. شما 28 روز چرخه قاعدگی طبیعی دارید و در روز چهاردهم تخمک گذاری می‌کنید و سلول تخم یک یا دو روز بعد بارور می‌شود. جنین طی چند روز رشد می‌کند و سپس در رحم جای می‌گیرد. در این زمان هورمون HCG شروع به وارد شدن به جریان خون می‌کند و از طریق کلیه‌ها فیلتر می‌شود. در این زمان است که هورمون در ادرار ظاهر می‌شود.

طرز استفاده از بی‌بی چک

هر تست بارداری یا بی‌بی چک دارای مشخصات خاص خود است بنابراین مطمئن شوید که دستورالعمل مربوط به بی‌بی چکی که خریده‌اید را کامل خوانده‌اید. زمانی که تست می‌کنید همیشه کنترل پنل را بررسی کنید تا مطمئن شوید تست درست عمل می‌کند. برخی افراد تست را انجام می‌دهند و چند دقیقه صبر می‌کنند و بدون آنکه جواب مثبت را ببینند آن را دور می‌ریزند.

چه زمان باید از بی بی چک استفاده کرد؟

شما می‌توانید قبل از عقب افتادن پریودتان بی‌بی چک را استفاده کنید. در طول خواب شما آب نمی‌نوشید بنابراین ادرار شما جمع شده و راحتتر اچ سی چی موجود در آن خوانده می‌شود. تا زمانی که شما قاعدگی‌تان را از دست بدهید میزان هورمون HCG در ادرار شما به شدت زیاد می‌شود و شما می‌توانید هر زمان در طول روز بعد از عقب افتادن پریودتان این تست را انجام دهید.

این نوشته را از دست ندهید  چند توصیه برای جلوگیری از نفخ شکم

چه زمانی برای انجام بی بی چک زود است؟

بی بی چک می‌تواند بارداری شما را پیش از آنکه پریودتان عقب بیفتد تشخیص دهد اما اگر عقب افتادن قاعدگی صبر کنید، نتیجه دقیق‌تری به دست آورید. اگر دوره قاعدگیتان نامنظم باشد (هر چهار یا شش هفته پریود می‌شوید) توصیه می‌شود تست را یک هفته آخر که احتمال می‌دهید پریود شوید، انجام دهید.

ممکن است بی‌بی چک اشتباه کند؟

تست منفی کاذب شایع‌تر از تست مثبت کاذب است و زمانی اتفاق می‌افتد که شما تست را خیلی زود انجام بدهید یا در انجام تست اشتباه کنید. اگر تست بارداری منفی شد چند روز صبر کنید اگر پریود نشدید دوباره تست را انجام دهید.

تست مثبت کاذب به این معناست که در ادرار شما هورمون HCG وجود دارد اما شما باردار نیستید. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که شما در دوره درمان باروری به سر می‌برید. حتی ممکن است نتیجه تست شما مثبت باشد در حالی که دچار سقط جنین یا بارداری شیمیایی شده‌اید. در این حالت نیز هورمون اچ سی چی در ادرار شما همچنان وجود دارد اما شما دیگر باردار نیستید.

بی بی چک

اگر نتیجه بی‌بی چک مثبت باشد…

اگر پریودتان عقب افتاده و نتیجه بی بی چک مثبت باشد، شما باردارید! بهتر است پزشکتان را ملاقات کنید تا یک سونوگرافی در هفته ششم یا هفتم بارداری انجام دهید. پزشک همچنین ممکن است یک آزمایش خون برای بررسی سطح hCG انجام دهد. در این سونوگرافی مشخص می‌شود که بارداری داخل رحم است و چندقلو باردار هستید و همچنین تاریخ دقیقا بارداریتان را مشخص می‌کند. زمانی که نتیجه بی‌بی چک مثبت شد دیگر باید مراقب خودتان باشید و در ادامه بارداری ویتامین‌های لازم در این دوران را استفاده کرده و از عادات بد غذایی دوری کنید.

این نوشته را از دست ندهید  مزایای استفاده از جوراب‌های فشاری برای رگ‌های واریسی

نکات مهم در خرید بی‌بی چک

حتما برندهای مختلفی از بی‌بی چک را در داروخانه دیده‌اید و از خودتان پرسیده‌اید که کدام برند باکیفیت است. بهتر است بدانید که اصلا مهم نیست شما کدام برند را انتخاب می‌کنید چون همه بی‌بی چک‌ها مانند هم عمل می‌کنند و قرار است سطح هورمون اچ سی جی را در ادرار اندازه بگیرد.


هنگام خرید به تاریخ انقضای روی جعبه دقت کنید و اطمینان حاصل کنید که جعبه دست نخورده است.
برخی برندها ادعا می‌کنند که می‌توانند به طور دقیق بارداری شما را پیش از عقب افتادن قاعدگی تشخیص دهند. درست است که ممکن است این تست به قدر حساس باشد که سطوح بالای اچ سی جی ادرار را ثبت کند اما ممکن است بدن شما هنوز به آن سطح نرسیده باشد و به همین دلیل شما جواب منفی کاذب دریافت کنید.

منبع
نی نی سایت
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + یک =

دکمه بازگشت به بالا