تناسب اندام

چرا چربی‌های دور شکمم آب نمی‌شود؟

مثبت زندگی: مقدار چربی دور کمرتان می‌تواند پیش درآمد طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها و مشکلات برای سلامتی باشد مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت نوع دوم و انواع سرطان‌ها.

چربی زیاد شکم، یک مشکل تقریبا همگانی است اما عوارضی که این چربی‌های ایجاد می‌کنند فراتر از شکل ظاهر و راحت نبودن در شلوار جین‌تان است؛ در واقع مقدار چربی دور کمرتان می‌تواند پیش درآمد طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها و مشکلات برای سلامتی باشد مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت نوع دوم و انواع سرطان‌ها.

شاید هم تمام تلاش را می‌کنید تا از شر این چند کیلوگرم چربی اضافی خلاص شوید اما نتیجه‌ای نمی‌گیرید. چند عامل اصلی وجود دارد که می‌تواند تعیین کند تلاش و تقلای شما برای کاستن از چربی‌های شکم‌تان تا چه اندازه تاثیرگزار باشد.

غذاهای اشتباهی می‌خورید

تغذیه، بخش مهمی از نبرد شما در برابر چربی‌های شکم‌تان است. شاید ندانید غذاهایی هستند که تمایل دارند به عنوان چربی دور کمرتان خودشان را نمایان کنند. مثلا غذاهایی که محتوای سدیم بالایی دارند مانند غذاهای کنسروی، اسنک‌های نمکدار و گوشت‌های دودی شده یا فرآوری شده. غذاهای سرشار از کربوهیدارت‌های تصفیه شده مانند نان سفید، شکر، کیک‌ها و کلوچه‌ها نیز چربی‌های شکم‌تان را بیشتر می‌کنند.

ضمنا اگر غذاهای پُر از چربی‌های اشباع شده زیاد مصرف کنید، مانند پنیر، خامه و گوشت‌ قرمز پُرچرب، در واقع بدن‌تان را انباشته از چربی شکمی می‌کنید. خوشبختانه رژیم‌هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کنند این نوع غذاها را حذف کرده و عادت‌های درست‌تری در تغذیه در پیش بگیرید. مثلا جایگزین کردن کرده با روغن زیتون، استیک با سالمون و خداحافظی با نمکدان سر سفره، تغییرات کوچکی هستند که می‌توانند تاثیرات بزرگ بگذارند.

این نوشته را از دست ندهید  نکاتی برای پوشیدن پیراهن چهارخانه مردانه در فصل پاييز

اشتباهی ورزش می‌کنید

حتما نقش مهم ورزش در کنترل وزن و سلامتی را می‌دانید و عجیب نیست که ورزش در غلبه بر سایز در حال افزایش ِ دورکمر نیز نقش بزرگی داشته باشد. اما بسیاری از آنهایی که مرتبا به باشگاه می‌‌روند و به سختی هم تمرین می‌کنند، درگیر انجام تمرینات اشتباه هستند.

ورزش‌های هوازی مانند پیاده روی، دو و دوچرخه سواری، تمرینات بی‌نظیری هستند اما برای اینکه بتوانید چربی‌های شکم‌تان را به خوبی هدف بگیرید، باید ترکیبی از تمرینات هوازی و تمرینات مقاومتی انجام دهید. دلیلش هم این است که افزایش توده‌ی عضلانی به شما کمک می‌کند کالری بیشتری بسوزانید. پس اگر چه طرفدار الیپتیکال هستید یا از رکاب زدن لذت می‌برید، اما حتما تمرینات مقاومتی مانند اسکوات، شنا روی زمین و استفاده از باندهای مقاومتی را هم در برنامه بگنجانید.

سن، تنها یک عدد است اما می‌تواند تاثیر منفی بر عددی که ترازو نشان می‌دهد داشته باشد. بسیاری از افراد با افزایش سن، از سرعت متابولیسم‌شان کم شده و کم تحرک می‌شوند، این حالت می‌تواند منجر به از دست دادن توده‌های عضلانی شده و چربی بیشتری را در بدن‌شان انباشته کند. زنان بعد از رسیدن به سن یائسگی بیشتر در معرض تجمع چربی اطراف میان تنه‌شان هستند.

مطالعات نشان داده افت میزان استروژن در بدن زنان، موجب دوباره پخش شدن چربی از ران‌ها و باسن، مستقیما به طرف شکم می‌شود. اگر می‌خواهید با این فرم ناخواسته مبارزه کنید، باید به تمرینات هوازی مانند پیاده روی تند، شنا و دوچرخه سواری همراه با تمر

خیلی استرس دارید

خیلی استرس دارید؟ تنها نیستید. وقتی مدام احساس استرس و پریشانی و اضطراب می‌کنید، تمایل‌تان به خوردن غذاهای پرکالری و چاق کننده بیشتر می‌شود. زیرا زمانی که استرس دارید بدن‌تان در شرایط «جنگ و گریز» قرار می‌گیرد و هورمونی به نام کورتیزول ترشح می‌شود. کورتیزول در واکنش به استرس، نقش مهمی دارد اما بر خلاف اجدادمان که ندرتا با استرس مواجه می‌شدند، ما در زندگی امروز دچار استرس مزمن هستیم و این یعنی واکنش بدن به استرس هرگز خاموش نیست!

این نوشته را از دست ندهید  چطور می‌توان آسیب‌‌های ناشی از نشستن‌ مداوم را کاهش داد؟

تنها نیستید. وقتی مدام احساس استرس و پریشانی و اضطراب می‌کنید، تمایل‌تان به خوردن غذاهای پرکالری و چاق کننده بیشتر می‌شود. زیرا زمانی که استرس دارید بدن‌تان در شرایط «جنگ و گریز» قرار می‌گیرد و هورمونی به نام کورتیزول ترشح می‌شود. کورتیزول در واکنش به استرس، نقش مهمی دارد اما بر خلاف اجدادمان که ندرتا با استرس مواجه می‌شدند، ما در زندگی امروز دچار استرس مزمن هستیم و این یعنی واکنش بدن به استرس هرگز خاموش نیست!

بنابراین کاملا منطقی است که میل به غذاهایی داشته باشیم که سریع‌ترین منابع انرژی بوده و عمدتا هم پُر از شکر و چربی‌اند، زیرا این شیوه‌ی بدن، برای سوخت گیری و تامین منابع ناشی از تحت استرس بودن است. اگر جزو افرادی هستید که مدام استرس دارید، باید به دنبال راههای سالم‌تری برای مدیریت استرس خود باشید، راههایی غیر از خوردن! مانند یوگا، تنفس عمیق، مدیتیشن، ذهن آگاهی و از همه مهمتر، ورزش کردن.

زیاد می‌نشینید

هر روز چقدر می‌نشینید؟ احتمالا مقدار زمانی که در روز نشسته هستید خیلی بیشتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید و مشکل اینجاست که عواقب این طولانی نشستن‌ها می‌تواند وحشتناک باشد. ساعت‌های طولانی نشستن نه تنها منجر به افزایش فشار خون، بالا رفتن کلسترول، دیابت نوع دوم، مشکلات کمر و کاهش عملکرد ادراک و شناخت می‌شود، بلکه می‌تواند چند کیلو به وزن‌تان اضافه کند، مخصوصا تجمع چربی دور کمرتان را بیشتر کند. نشستن باعث سرکوب شدن آنزیمی مهم می‌شود که به دفع چربی از خون کمک می‌کند.

بنابراین اگر هدف‌تان کاهش سایز کمرتان است باید از هر فرصتی برای بلند شدن از جای خود و حرکت کردن استفاده کنید. استفاد از پله‌ها به جای آسانسور، دورتر پارک کرد اتومیبل و استفاده از میز ایستاده هم راههای خوبی برای آب کردن چربی‌های شکم هستند.

این نوشته را از دست ندهید  انگور؛ میوه‌ای که هم چاق می‌کند هم لاغر!

زیاد نوشابه رژیمی می‌خورید

شاید فکر کنید با انتخاب نوشابه‌های رژیمی به عنوان یک نوشیدنی مناسب، از کالری مصرفی‌تان کم می‌کنید و از وزن‌تان می‌کاهید. اما تحقیقات نشان داده عکس این موضوع درست است! مخصوصا وقتی پای چربی دور کمر به میان می‌آید. طبق تحقیقات انجام شده، هر چه نوشابه‌ی رژیمی بیشتر مصرف کنید، وزن بیشتری اطراف شکم‌تان اضافه خواهید کرد. پس به جای نوشابه‌های رژیمی بهتر است به دنبال جایگزین‌های بدون کالری باشید که فوایدی برای سلامتی‌تان داشته باشند. شاید خوشایندتان نباشد اما بهترین نوشیدنی از هر لحاظ، آب است.

به اندازه‌ی کافی نمی‌خوابید

کمبود خواب داشتن، مسئله‌ای است که امروزه افراد زیادی با آن درگیرند و با وجود اینکه 7 تا 9 ساعت خواب شبانه، توصیه‌ای همیشگی است اما 40 درصد از بزرگسالان نهایتا 6 ساعت بیشتر نمی‌خوابند. کسر خواب داشتن نه تنها احساس خستگی و بیحالی و پریشانی در بر دارد بلکه تحقیقات نشان داده می‌تواند بدن‌تان را در معرض افزایش چربی در ناحیه‌ی دور کمر قرار بدهد.

بنابراین اگر کمبود خواب داشتن برای شما یک امر عادی شده، وقت آن است که تغییری در عادات خود بدهید و خواب را در الویت قرار دهید تا بدن‌تان به میزان کافی استراحت کرده و از چیزهایی که نیازی به آنها ندارد خلاص شود که مهمترین آنها، چربی شکم‌تان است. شرایط یک خواب عالی و با کیفیت را برای خود فراهم کنید و خوب بخوابید.

منبع
زندگی من
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =

دکمه بازگشت به بالا