سلامت جنسی

سیفلیس؛ یک بیماری خطرناک جنسی

مثبت زندگی: سیفلیس یک بیماری بسیار جدی است که از طریق رابطه جنسی انتقال می‌یابد. خوشبختانه امروزه سیفلیس به راحتی درمان می‌شود، البته اگر زود تشخیص داده شود.

عامل ایجادکننده سیفلیس یک باکتری به نام ترپونما پالیدیوم است و برای اولین بار با علائمی مانند فلجی، جنون و مرگ گسترش یافت اما در اواسط قرن بیستم با کشف پنی‌سیلین در بریتانیا و غرب اروپا شیوعش بسیار کم شد.

با اینکه اوایل قرن ۲۱ این بیماری دوباره در بریتانیا شایع شد، اکنون تا حد زیادی کنترل شده است. بهتر است بدانید این بیماری در برخی کشورها شایع‌تر است بنابراین حتی برقراری یک رابطه جنسی معمولی در این کشورها می‌تواند ابتلا به این بیماری را در پی داشته باشد.

سیفلیس مادرزادی

تا جنگ جهانی دوم، تولد نوزادان مبتلا به بیماری وحشتناک «سیفلیس مادرزادی» بسیار معمول بود. این کودکان که بیماری از طریق مادرانشان به آنها منتقل شده بود اغلب نابینا، ناشنوا و دچار آسیب‌های مغزی بودند.

خوشبختانه این روزها سیفلیس مادرزادی به ندرت مشاهده می‌شود زیرا از دهه ۱۹۴۰ میلادی انجام آزمایش خون برای تشخیص عفونت در مادران باردار الزامی شده است. در موارد نادری که جواب آزمایش مادر مثبت باشد عفونت با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. با این حال سیفلیس مادرزادی در طول سال ۲۰۱۶ شیوع چشمگیری داشته است.

سیفلیس چگونه منتقل می‌شود؟

آنطور که برخی افراد ادعا می‌کنند، سیفلیس از طریق توالت انتقال نمی‌یابد. تقریبا در همه موارد این بیماری از طریق برقراری هر نوع رابطه جنسی با فرد آلوده منتشر می‌شود. بنابراین هر نوع مقاربت جنسی عامل انتقال بیماری است و به طور کلی در صورتی که غشای مخاطی فرد آلوده با مخاط فرد دیگری تماس داشته باشد سیفلیس منتقل می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  تربیت جنسی کودک؛ آموزش و نکات مهم

بیشتر بخوانید: علت تغییرات واژن زنان در طول زندگی


علائم سیفلیس

بین ۹ تا ۹۰ روز پس از تماس با میکروب اولین علائم ظاهر می‌شوند. در مرحله اول توده‌ای دردناک و کوچک به اندازه یک سکه ۵۰ تومانی روی آلت تناسلی مرد، مقعد یا واژن و در برخی موارد در دهان یا نوک پستان‌ها ایجاد می‌شود. در افرادی که رنگ پوستشان سفید است این توده قرمز و در افراد با رنگ پوست تیره‌تر، سیاه یا قهوه‌ای است. به زودی این توده به یک زخم بدون درد تبدیل می‌شود و غده‌های اطرافش مثل غده‌هایی که در کشاله ران قرار دارند، متورم می‌شوند.

متاسفانه این زخم شما را گول می‌زند زیرا خیلی زود از بین ‌می‌رود و این توهم را ایجاد می‌کند که درمان ‌شده‌اید در حالی‌که اصلا اینطور نیست. چند ماه بعد بیماری وارد مرحله دوم یا ثانویه می‌شود. در این مرحله علائمی مانند جوش‌ها یا بثورات پوستی، گلودرد، تب و بیماری کلی در بیمار دیده می‌شود.

اگر این وضعیت به سرعت تشخیص داده و درمان نشود سیفلیس به مرحله سوم وارد می‌شود. در این مرحله بیماری به اندام‌های مختلف بدن از جمله مغز حمله می‌کند.

با توجه به مواردی که گفته شد بسیار واضح است که در صورت مشکوک بودن به این بیماری، فرد باید در اسرع وقت برای تشخیص و درمان به درمانگاه مراجعه کند. سیفلیس از طریق نمونه‌برداری از زخم‌ها و همچنین آزمایش خون تشخیص داده می‌شود.

درمان

به محض اینکه سیفلیس تشخیص داده شود به کمک دوره‌های درمان آنتی‌بیوتیکی درمان می‌شود. تزریق پنی‌سیلین معمول‌ترین روش است با این حال ممکن است در صورت ایجاد واکنش آلرژیک در بیمار، انواع دیگر پنی‌سیلین استفاده شود.

این نوشته را از دست ندهید  دانلود سریال «مانکن» قسمت ۲۲

اگر دوره آنتی‌بیوتیک به درستی استفاده شود و پایان یابد قاعدتا عفونت درمان می‌شود. بسیار مهم است که بدانید اگر به این بیماری مبتلا و سپس درمان شده‌اید برای مدتی طولانی ناقل بیماری خواهید بود. بنابراین از برقراری هرگونه رابطه جنسی خودداری کنید تا زمانی که پزشک اجازه دهد.


بیشتر بخوانید: چرا هنگام رابطه جنسی درد دارید؟


منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا