بدانیم

سوالاتی که باید قبل از خرید پرده از خودتان بپرسید

مثبت زندگی: خرید پرده یکی از مهم‌ترین تصمیمات در طراحی فضای داخلی منزل است. با انتخاب و خرید پرده مناسب می‌توانید فضا را زیباتر کنید یا حتی مکانی تاریک و نه چندان زیبا و حال ناخوشایند خانه را با پرده‌هایی مناسب درمان کنید.  همراه ما باشید تا در این مقاله راهکارهایی به شما ارائه بدهیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید بهترین انتخاب برای خرید پرده را داشته باشید.

 چه پرده‌ای برای فضا و اتاق مناسب است؟

انتخاب پرده برای مکان‌های مختلف منزل ترفندها و نکات مخصوص به خود را دارد. قدیم‌ترها، با یک توپ پارچه از پدر خانواده تا پنجره‌های بی‌نوا، همگی صاحب لباس می‌شدند. اما این روزها که طراحی داخلی و انتخاب دکوراسیون منزل بیش از گذشته شناخته شده است، امکان انتخاب گزینه‌های زیبا و مناسب وجود دارد. قبل از خرید پرده باید از خود بپرسید که قرار است برای کدام نقطه از منزل‌تان اقدام به خرید پرده کنید و آن بخش از خانه چه ویژگی‌هایی دارد.

خرید پرده

پرده نقاط مختلف منزل

مثلا پرده اتاق نشیمن باید طرحی دوست‌داشتنی داشته باشد تا به محض ورود به اتاق به دل‌تان بنشیند. ضمن اینکه موضوع نور هم بسیار مهم است. چون عمده زمانی که در منزل به سر می‌برید در اتاق نشیمن می‌گذرد باید به موضوع نور هم توجه کنید و پرده‌ای بخرید که مانع از ورود نور نمی‌شود یا اگر فضا در معرض نور بسیار شدید است، این نور را کنترل می‌کند.

برای خرید پرده اتاق خواب هم باید نکات مربوط به آن را در نظر داشته باشید. اتاق خواب، مکانی برای استراحت و خواب است. پس نیاز به پرده‌ای دارید که امکان کنترل نور را برای زمان خوابیدن داشته باشد، اما نباید به سراغ گزینه‌های خیلی تیره‌رنگ بروید چون فضا را تاریک و تنگ‌تر از آنچه هست، نشان خواهد داد. برای اتاق کودکان هم بهتر است از طرح‌های شاد و فانتزی استفاده کنید تا فضایی جذاب و کودکانه برای فرزندتان به وجود بیاورید.

برای پرده آشپزخانه گزینه‌هایی مانند کرکره‌ها، پُشت‌دری و… که در جنس‌های متنوع در بازار موجودند، انتخاب‌های بهتری از پرده‌های معمولی هستند. چون شست‌وشوی آنها راحت‌تر از پرده‌های بلند و حجیم است. ضمن اینکه پرده‌های بلند و عادی بو و چربی آشپزخانه را به خود می‌گیرند و احتمال اشتعال آنها هم بیشتر است.

این نوشته را از دست ندهید  دفاع شخصی خیابانی برای بانوان؛ ۷ تکنیک حرفه‌ای که هر زنی باید بلد باشد

هدف از خرید پرده

هدف شما از خرید پرده هم در انتخاب گزینه مناسب نقش دارد. مثلا اگر می‌خواهید با پرده، جلوی دید ساختمان‌های دیگر به داخل منزل‌تان را بگیرید باید از پرده‌های سنگین‌تری از جنسی مانند مخمل استفاده کنید.

در خرید پرده با هدف مسدود کردن دید ساختمان‌های دیگر و افزایش حریم خصوصی به دنبال پرده‌هایی باشید که بافت سنگین‌تری دارند. گاهی‌اوقات هم می‌توان از ترکیب پرده ضخیم و نازک استفاده کرد تا در زمان‌هایی که امکان دیده شدن فضای داخل از بیرون وجود ندارد، از پرده نازک‌تری که معمولا در زیر پرده ضخیم‌تر کار می‌شود، استفاده کنید.

جنس و رنگ پرده چطور باشد؟

جنس پرده

انتخاب جنس پارچه هم از جمله موضوعات مهمی است که حتما قبل از خرید پرده باید درباره آن با خود خلوت کنید. جنس مخمل، ابریشم و ابریشم مصنوعی جلوه بسیار زیبایی دارند. یادتان باشد، یکی از کاربردهای پرده، محافظت فضا در مقابل ورود برودت و سرما به داخل است. پرده‌های مخمل، جیر، پشمی و جنس‌هایی با ضخامت بالا می‌تواند به حفظ گرما در محیط کمک کند و از خروج باد کولر و… به بیرون هم جلوگیری به عمل آورد.

خرید پرده

جنس پرده روی شکل و حالت آن و موارد متعدد دیگر اثر می‌گذارد. برای مثال، اگر پرده‌ای انتخاب کنید که خیلی سبک باشد، پرده در هنگام آویزان شدن، اصطلاحا خود را نمی‌ریزد و جلوه خوبی نخواهد داشت. همیشه در هنگام خرید پارچه پرده‌ای سعی کنید، پارچه منتخب‌تان را در فروشگاه به حالت آویزان درآورده و ببینید که ریزِش و نمای پرده در حالت آویخته چطور خواهد بود.

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید، این است که پرده در معرض نور خورشید است پس باید جنسی را انتخاب کنید که به مرور زمان رنگش نمی‌رود و نمی‌پوسد. انتخاب پرده‌هایی با رنگ روشن و درخشان برای پنجره‌هایی که در معرض تابش شدید نور خورشید هستند، انتخاب هوشمندانه‌ای نیست. البته اگر از آن دسته افرادی هستید که به تنوع معتقدند و دوست دارند هر چند وقت، یک بار پرده آشپزخانه و… را عوض کنند، ماندن در قید و بند رنگ پرده چندان مفهومی نخواهد داشت.

این نوشته را از دست ندهید  نکاتی که باید قبل از خرید میز تلویزیون بدانید

رنگ پرده

کارشناسان طراحی و دکوراسیون معمولا انتخاب رنگ‌های خنثی را پیشنهاد می‌کنند. درست هم می‌گویند چون این رنگ‌ها به سادگی با انواع دکوراسیون و رنگ‌های محیط قابل هماهنگ کردن هستند و دیرتر هم کم‌رنگ می‌شوند. نکته مهمی درباره انتخاب رنگ پرده و اشیای منزل وجود دارد.

اگر در یک فضا، اشیا یا بخشی با رنگ غالب یا طرح‌های شلوغ وجود دارد برای انتخاب عناصر دیگر باید به سراغ رنگ‌های خنثی و طرح‌های ساده بروید. مثلا اگر نقطه کانونی فضایی که در اختیار دارید، دیوارهایی با رنگ شاد و براق است یا مبلمانی پرطرح و نقشه دارید، بهتر است، پارچه پرده‌ای منتخب‌تان ساده و با رنگی خنثی باشد.

آستر پرده

استفاده از آستر برای پرده تا حد زیادی به جنس پرده اصلی وابسته است اما معمولا وجود آستر باعث می‌شود که پرده خود را بهتر بریزد و قشنگ‌تر جلوه کند. ضمن اینکه به حفظ انرژی گرمایی و سرمایی به ترتیب در تابستان و زمستان کمک شایانی می‌کند. وجود آستر پرده به شما کمک می‌کند تا ضمن پوشاندن پنجره‌ها در بعضی از اوقات روز از نور طبیعی محیط استفاده کنید.

۴. شست‌و‌شوی پرده چطور انجام شود؟

خرید پرده

قبل از خرید پرده درباره شیوه شست‌و‌شوی آن هم تحقیق کنید. باید بدانید که قرار است، پرده‌ای بخرید که خودتان با دست یا ماشین لباسشویی امکان شست‌وشو  آن را دارید یا قرار است به خشک‌شویی مراجعه کنید.

اگر انتخاب‌تان از میان پرده‌هایی با پارچه نخی و سبک باشد به راحتی می‌توانید هر چند وقت یک بار، پرده را با دست یا ماشین لباسشویی بشویید اما پرده‌های سنگینی که برای هال و پذیرایی انتخاب می‌شوند معمولا به راحتی قابل شست‌وشو در منزل نیستند و اگر آنها را به خشک‌شویی نسپارید، سریعا خراب می‌شوند. پس قبل از خرید پرده به نحوه شست و شوی آن هم کاملا دقت کنید.

۵. پرده آماده بخریم یا خودمان بدوزیم؟

این روزها، پرده‌های آماده مختلفی در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند. پرده‌های آماده براساس اندازه‌های استاندارد عمومی پنجره‌ها دوخته می‌شوند و اگر ابعاد پنجره منزل‌تان با آنها در هماهنگی باشند، استفاده از آنها خیلی راحت و بی‌دردسر خواهد بود. اما دوختن پرده مخصوص برای منزل هم مزایایی دارد.

این نوشته را از دست ندهید  7 کاری که بعد از بیدار شدن از خواب نباید انجام دهید

مثلا دقیقا می‌توانید ابعاد پنجره‌ها را اندازه‌گیری کنید و پرده‌ای کاملا مناسب برای آنها خریداری کنید. ضمن اینکه دست‌تان در انتخاب رنگ‌ها و طرح‌ها هم بازتر خواهد بود. اما اگر خیلی عجله دارید، انتخاب از میان طرح‌های آماده فکر خوبی است.

۶. اندازه‌های پرده را چطور حساب کنید؟

چوب‌ پرده

قبل از شروع اندازه‌گیری ابعاد پنجره و … برای خرید پرده باید ببینید که قرار است چوب‌پرده را بیرون از قاب پنجره نصب کنید یا آن را به قاب متصل خواهید کرد. اگر چوب پرده بیرون از قاب پنجره و با فاصله از آن زده شود، جلوه باشکوه‌تر و بزرگ‌تری به فضا داده می‌شود.

پس ابتدا باید بدانید که جایگاه قرار گرفتن چوب‌پرده در کدام قسمت از پنجره خواهد بود. اگر قرار است چوب پرده را بیرون از قاب پنجره یا به سقف متصل کنید باید عرض پنجره را در نظر بگیرید و از هر طرف ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متر به آن اضافه کنید. در واقع، طول چوب پرده مساوی است با عرض پنجره به اضافه حدود ۳۰ سانتی‌متر. اگر قرار باشد که پرده دقیقا به اندازه عرض پنجره باشد که اندازه‌ها مشخص خواهد بود.

ارتفاع یا قد پرده

خرید پرده

مورد بعدی که باید در اندازه‌گیری پرده در نظر داشته باشید، ارتفاع پرده است. سه روش برای اندازه‌گیری قد پرده وجود دارد که با توجه به طول مورد نظر پرده نسبت به سقف پنجره حساب می‌شود. منظور از سقف پنجره در معماری همان طاقچه‌ای است که کنار پنجره قرار دارد:

  • بالای سقف پنجره: برای اندازه‌گیری این مدل از پرده زدن باید طول پرده را تا یک سانتی‌متر بالای سقف پنجره در نظر بگیرید. یعنی اگر قرار است پرده تا پایین طاقچه پنجره ادامه پیدا کند، بهتر است، قد یا طول پرده را تا یک سانتی‌متر بالاتر از سقف پنجره یا همان طاقچه در نظر بگیرید.
  • زیر سقف پنجره: در این مدل از پرده باید طول پرده تا ۱۵ سانتی‌متر زیر سقف پنجره ادامه داشته باشد. به عبارت بهتر، اگر دوست دارید که قد پرده بعد از طاقچه هم کمی ادامه داشته باشد، باید اندازه آن را تا ۱۵ سانتی‌متر بعد از طاقچه بگیرید.
  • اندازه‌گیری نسبت به کف زمین: اگر پرده‌ای بلند برای پنجره انتخاب می‌کنید باید حواس‌تان باشد که طول پرده آن‌قدر بلند نباشد که روی زمین کشیده شود. پس آن را تا یک سانتی‌متر مانده به کف زمین، اندازه بگیرید.
این نوشته را از دست ندهید  پوست چرب را چگونه آرایش کنیم؟

عرض پرده

عرض پرده باید حدود یک و نیم(کم‌چین) تا سه برابر(پرچین) اندازه عرض پنجره‌تان باشد. اگر پرده کاملا اندازه قاب پنجره باشد، جلوه خوبی ایجاد نخواهد کرد. هرچه پرده بیشتر چین بخورد، پُرتر به نظر می‌رسد و قطعا قشنگ‌تر است.

در تهران از کجا پرده بخرید؟

خرید پرده

این روزها پرده‌های آماده متنوعی در طرح‌ها و جنس‌های مختلف در انواع فروشگاه‌های لوازم خانه و حتی از سوی برندهای معتبری مانند ایکیا به بازار عرضه می‌شوند. فروشگاه‌های آنلاین هم گزینه‌ای برای خرید این پرده‌ها هستند. اما اگر قصد دارید که خودتان پارچه‌ای مطابق سلیقه‌تان خریداری کنید و پرده بدوزید و دوست دارید که هزینه خرید پرده هم چندان گران نشود، بهتر است به این پیشنهادها فکر کنید:

خیابان مولوی

خیابان مولوی تهران از آن خیابان‌هایی است که تقریبا هر چه بخواهید در آن پیدا می‌شود. بازار پرده‌های رنگارنگ در قیمت‌های مختلف هم در مولوی به راه است. برای یافتن پرده مناسب خانه خود به مراکز خرید مولوی مراجعه کنید و با حوصله طرح‌ها را ببینید و قیمت‌ها را سوال کنید. بعید است دست خالی به خانه برگردید. تجهیزات نصب و تزئین پرده هم در فروشگاه‌های خیابان مولوی به فروش می‌رسد.

خیابان زرتشت

اگر قیمت برای‌تان مهم نیست و به دنبال طرح‌های خاص و گران‌تری از پرده هستید، خرید پرده از خیابان زرتشت به شما پیشنهاد می‌شود. در فروشگاه‌های پرده‌فروشی زرتشت با انبوهی از پرده‌های آماده و کارشده رو به رو خواهید شد. البته بازه قیمتی نسبت به مولوی گرا‌ن‌تر است.

بازار عبدل‌آباد

یکی دیگر از بازارهای خرید پرده و ابزار مربوط به آن، عبدل‌آباد است. عبدل آباد هم از آن بازارهایی است که مثل مولوی پر است از فروشگاه‌های بزرگ و کوچک و اگر حوصله به خرج بدهید، از میان انبوه مغازه‌ها و جنس‌های مختلف می‌توانید به گزینه دلخواه‌تان برسید. با رفتن به خیابان احسانی و بازار عبدل‌آباد می‌توانید جنس دلخواه‌تان را با هزینه‌ای کمتر از خیابان زرتشت و مولوی بخرید.

امیدواریم خواندن این مطلب در خریدن پرده به شما بیشتر کمک کند.

منبع
درجه
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا