تخصصی

سندروم کاوازاکی چه نوع بیماری است؟

مثبت زندگی: این بیماری شایع‌ ترین واسکولیت دوران کودکی است و بیشتر در کودکان کمتر از ۵ سال بروز می‌کند. علت این بیماری ناشناخته‌ است، گرچه عوامل عفونی، عوامل محیطی (از جمله مهمترین این عوامل قرار گرفتن در تنگنا و فشار عصبی و ترس فرار کردن از موقعیت های تنش زا)، توکسین‌ ها و سوپر آنتی‌ژن‌ ها ممکن است نقش داشته باشند. بعضی ازکودکان مبتلا به بیماری کاوازاکی، بدون درمان خود بخود بهتر می شوند، درحالی که ٪۲۵-۱۵ دچار صدمه به عروق کرونر می گردند. در بیماری کاوازاکی بسیاری از عروق دچار آسیب می‌ شوند، اما عروق کرونر بیشتر صدمه می‌ بینند که باعث شده بیماری کاوازاکی یکی ازعلل عمده بیماری قلبی دردوران کودکی (بعد ازتولد) باشد.

بیماری کاوازاکی چیست و چه علائمی دارد؟

– بیماری کاوازاکی شایع‌ ترین التهاب رگ عروق متوسط بدن است. ارگان هدف این بیماری نیز قلب است چون عروق متوسط، عروق کرونر هستند که خون رسانی به قلب را انجام می‌ دهند. این بیماری به صورت شایع در کودکان زیر پنج سال دیده می‌شود. مهم‌ترین نشانه این بیماری تب طولانی است. تب بالای 30 درجه، بیش از پنج روز که با قرمزی چشم یا مخاط دهان، بزرگی یک طرفه غدد لنفاوی گردن، برخی اوقات ورم دست و پا، راش پوستی و پوسته‌ ریزی همراه است، می‌تواند از علائم این بیماری باشد. در نیمی از کودکان مبتلا به این بیماری اسهال نیز دیده می‌ شود که گاهی همزمانی آن با تب و اسهال موجب تشخیص اشتباه می‌ شود. در صورتی که اسهال همراه با تب غیر قابل کنترل و مقاوم به آنتی‌ بیوتیک باشد باید بیماری کاوازاکی را هم بررسی کرد.

این نوشته را از دست ندهید  نشانه‌هایی که خبر از سرطان دارند

این بیماری از زمان آغاز تا درمان چه مراحلی دارد؟

– این بیماری سه مرحله دارد، مرحله حاد، تحت حاد و نقاهت. مرحله حاد با تب و راش پوستی و قرمزی مخاطات و… همراه است. در مرحله تحت حاد بیشتر درگیری را در عروق قلبی و کرونر و پوسته‌ ریزی اندام‌ها می‌ بینیم. در مرحله نقاهت نیز التهاب‌ هایی که ایجاد شده است از بین می‌‌ رود. اگر بتوانیم در مرحله تحت حاد به ویژه در دو هفته اول، بیماری را کشف، شناسایی و درمان کنیم دغدغه ما نسبت به این بیماری کاهش پیدا می‌ کند.

مهم‌ترین عوارض بیماری کاوازاکی چیست؟

– مهم‌ ترین عواض این بیماری درگیری قلبی است و از درگیری‌های قلبی چالش برانگیز درگیری عروق کرونر است که در 25درصد بیمارانی که درمان نمی‌شوند، ممکن است این عوارض بروز کند. اما در بیمارانی که درمان می‌شوند این احتمال به سه درصد کاهش پیدا می‌کند. بنابراین شناسایی و درمان به‌موقع بسیار موثر است.

توصیه برای تشخیص این بیماری به پزشکان چیست؟

– پزشک‌ها باید توجه داشته باشند که بیماری کاوازاکی را همیشه به صورت تیپیک نمی‌بینیم یعنی ممکن است بیمار تب داشته باشد اما همه علائم مانند قرمزی چشم و مخاط، بزرگ شدن غدد لنفاوی و راش پوستی را نداشته باشد. ممکن است در مجموع دو یا سه نوع از علائم را داشته باشد. در این موارد اگر فاکتور‌های التهابی در خون بالا است، کودک بی‌ قرار است و در کنار آن مقاومت تب به درمان نیز وجود دارد، به ویژه اگر آنتی‌بیوتیک مصرف کرده و تب کنترل نشده است و کودک هم زیر یک سال سن دارد، حتما باید با روماتولوژیست اطفال مشاوره شود و حداقل یک اکوکاردیوگرافی از کودک گرفته شود. مساله دوم این است که پس از تشخیص، بسیاری با ای‌ وی‌‌ ای‌ جی درمان می‌ کنند که موجب شوک آنافیلاکسی می‌شود که نیاز به پرمدیکیشن دارد، یعنی باید از قبل داروهایی به کودک داده شود که دچار شوک نشود.

این نوشته را از دست ندهید  بیماری آلزایمر؛ کابوس قرن یا هدیه خداوند

سومین مساله که به تمامی این بیماران باید توصیه شود این است که بعد از ای‌ وی‌‌ ای‌ جی، تا یازده ماه اجازه استفاده از واکسن‌های حاوی ویروس زنده یا ضعیف شده را ندارند و در نهایت واکسن آنفولانزا برای این کودکان الزامی است چون آسپرین استفاده می‌ کنند و آسپرین و آنفولانزا می‌ تواند موجب سندروم ری شود و بیمار را وارد مخاطرات کبدی کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 19 =

دکمه بازگشت به بالا