دهان و دندان

سفید شدن دندانها با این مواد غذایی

مثبت زندگی: آیا به سفید شدن دندان‌ها یتان اهمیت می‌دهید؟ غذاهای زیر را مصرف کنید تا باعث سفید شدن دندان‌های‌تان شود. راه رسیدن به دندان‌هایی سفید و زیبا می‌تواند به کوتاهی مسیر آشپزخانه باشد. این غذاهای سفید کننده دندان را به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید تا مرواریدهای دهانتان سفید بمانند.

حفظ سفیدی دندان‌ها در سنین میان‌سالی و پیری اهمیت فراوانی دارد. در این میان یک‌سری غذاها هم هستند که باعث شفاف‌تر شدن زردی دندان‌ها می‌شوند. در ادامه به معرفی برخی از غذاهایی که می‌توانند به سفید شدن دندانها کمک کنند می‌پردازیم.

کرفس

سبزی‌های ترد و فیبرداری مانند کرفس و هویج در واقع غذاهای به اصطلاح پاک‌ساز هستند؛ چرا که با جویدن آنها، دندان‌ها سفید و تمیز می‌شوند.

محتوای بالای فیبری آنها میزان سایندگی کمی دارد و زمانی که آنها را می‌جوید، دندان‌هایتان را می‌سابند و باعث می‌شوند لکه‌های روی آن از بین بروند و باعث سفید شدن دندان هایتان می‌شود.

توت فرنگی

توت فرنگی حاوی اسیدهای مالیک است که کمک می‌کند کربوهیدرات‌ها تبدیل به انرژی برای عضلات شوند. وجود این اسید برای سفید شدن دندان بسیار مهم است، چون باعث می‌شود لکه‌ها از سطح دندان حل شوند. راه‌های زیادی برای بهره بردن از خاصیت سفیدکنندگی توت فرنگی وجود دارد.

برای مثال می‌توانید توت فرنگی را له کنید و با جوش شیرین ترکیب نمایید تا ماده‌ای خمیری ایجاد شود سپس با آن دندان‌ها را مسواک بزنید. توصیه می‌شود بلافاصله بعد از این کار، دهان خود را با یک شستشو دهنده مبتنی بر فلوراید بشویید تا باقی مانده‌های اسید مالیک از بین بروند و دندانتان قوی شود.

این نوشته را از دست ندهید  تاثیر مخدرهای سنتی و صنعتی بر دندان‌ها

پیاز

با اینکه پیازها لطفی به بوی دهانتان نمی‌کنند اما حاوی ترکیبات سولفور هستند که باعث جلوگیری از تشکیل پلاک‌ها در سطح و بین دندان‌ها می‌شوند. پیاز سرخ کرده یا کبابی این خاصیت را ندارد. اگر می‌خواهید از این خاصیت پیاز بهره ببرید باید آن را خام استفاده کنید تا به سفید شدن دندانتان کمک کند.

سیب

سیب حاوی میزان بالایی اسید مالیک است که در سفید شدن دندانها تأثیر به‌سزایی دارد و از طرفی محتوای فیبری ترد آن در از بین بردن لکه‌های سطحی دندا‌ن‌ها بسیار خوب عمل می‌کنند.

اگر نگران پوسیدگی دندان‌هایتان هستید، بهتر است میزان مصرف سیب‌های شیرین‌تر را در رژیم غذایی‌تان به حداقل برسانید. انواع تارت به عنوان گزینه جایگزین تأثیر بهتری دارند و آسیب کمتری به سطح دندان وارد می‌کنند.

کنجد

خوردن دانه‌های کنجد باعث از بین رفتن لکه‌های سطح دندان و سفید شدن دندانها می‌شود. وقتی این دانه‌ها را می‌جوید، محتوای سخت و زمخت فیبری آنها روی مینای دندان ساییده شده و لکه‌ها را از بین می‌برد.

به خاطر داشته باشید که حتما بعد از مصرف آن از نخ دندان استفاده کنید؛ چرا که ممکن است برخی ذرات کنجد لابه‌لای دندان‌ها گیر کنند.

جوش شیرین

تحقیقی که در سال 2008 صورت گرفت نشان داد که می‌توان در ترکیب خمیردندان‌ها از جوش شیرین استفاده کرد. جوش شیرین مدتها به عنوان روشی سنتی برای سفید شدن دندان مورد استفاده قرار می‌گرفت. بهترین راه استفاده از خمیردندان‌های حاوی جوش شیرین است، اما می‌توانید هرازگاهی مسواکتان را به جوش شیرین آغشته کنید و مستقیما روی دندان‌ها بکشید.

ماست، شیر و پنیر

محصولات لبنی حاوی اسید لاکتیک هستند که می‌تواند در برابر پوسیدگی از دندانها محافظت کند. قبلا مطالعات نشان داده بودند که کودکانی که چهاربار در هفته ماست مصرف می‌کردند کمتر از سایر کودکان به پوسیدگی دندان مبتلا می‌شوند. محققان معتقدند که پروتئین‌های موجود در ماست دندانها را در مقابل اسیدهای مضر که موجب پوسیدگی دندان می‌شود حفاظت می‌کنند. پنیرهای سخت نیز راهی مناسب برای سفید شدن دندانها هستند زیرا تکه‌های غذا را از روی دندان پاک می‌کنند.

این نوشته را از دست ندهید  درمان دندان درد بدون مراجعه به پزشک در دوران کرونا

گل کلم

استفاده از سبزیجات بزرگ مانند گل کلم و بروکلی به صورت خام، به سفید شدن دندان کمک می‌کنند. جویدن آنها دشوار است، بنابراین وقتی بین دندان‌ها خردشان می‌کنید، قطعات آنها لکه‌های سطح دندان را می‌سابند و از بین می‌برند. همچنین هرچه بیشتر بجوید، مایع بزاق بیشتری توسط دهان تولید می‌شود که به از بین بردن لکه‌ها کمک می‌کند.

نسخه‌های طبیعی برای سلامت لثه و دندان

هرکدام از گیاهان کزمازک، سُعد، گل سرخ و سنبل‌الطیب را به میزان مساوی بکوبید، الک و با هم خوب مخلوط کنید. سپس آن را با انگشت به حالت مسواک کردن روی دندان‌ها بکشید. سعی کنید این ماده را نیم‌ساعت روی دندان‌های‌تان نگه دارید و بعد از نیم‌ساعت خوب آبکشی کنید.

گشنیز بو داده را پودر و با مقدار کمی سرکه مخلوط کنید. این محلول را غرغره کنید. می‌توانید آن را روی لثه‌های‌تان هم بکشید. در هر دو حالت باعث استحکام لثه و دندان می‌شود.

دم الاخوین، کزمازک، انزروت، کندر، تباشیر، گل سرخ، گلنار و پوست انار ترش را به مقدار مساوی پودر و با یکدیگر مخلوط کنید. آردی که به دست می‌آید را به شکل مسواک با انگشت روی دندان بکشید.

نصف استکان سماق را بجوشانید و خوب صاف کرده و بعد آن را با گلاب مخلوط کنید. محلول به دست آمده را غرغره کنید.

سنون محکم کردن لثه و جرمگیری دندان:

سنون علاوه بر مستحکم کردن لثه می‌تواند تا حد نسبتا خوبی جرم دندان‌ها را هم بگیرد و باعث سفیدی و درخشندگی‌شان شود.

شش مثقال از عاقرقرحا، وج، کزمازک و سُعد را با سه مثقال از پوست انار، مازوی سبز، کندر، گلنار، گل سرخ و چهار مثقال از ریشه سوسن کبود و نشاسته کتیرا و گشنیز خشک بو داده پودر و مخلوط کنید. حدود دو مثقال از ترکیب کف دریا و سنگ نمک را به مواد اضافه کنید. محصول نهایی را به شکل مسواک با انگشت روی دندان‌ها یا لثه بکشید.

این نوشته را از دست ندهید  درمان خانگی بدرنگی و رفع زردی دندان

توصیه‌ای برای سفید نگه داشتن دندان

اصرار برای سفید کردن بیش از حد دندان‌ها از راه‌های طبیعی عملا ممکن نیست حتی اگر مغز دندان را بشکافید، می‌بینید که کاملا سفید نیست. برای سفید شدن طبیعی دندان روش‌هایی وجود دارد که اصلی‌ترین و مهم‌ترین آنها، تمیزی دهان و دندان است. هیچ‌کس نمی‌تواند دندان خراب و پوسیده سفیدی داشته باشد؛ بنابراین اگر می‌خواهید دندان‌های‌تان سفید و درخشان باشند، قبل از هر چیز باید دندان‌هایی سالم داشته باشید.

با مراجعه به دندانپزشک اشکالاتی مانند پوسیدگی را برطرف و بعد بهداشت دهان و دندان را به دقت و به شکل مستمر رعایت کنید. اگر دندان‌های‌تان سالم باشند و بهداشت روزانه دهان و دندان (شامل مسواک کردن، نخ‌ دندان کشیدن و. . . ) را رعایت کنید، دندان‌های‌تان در اوج سفیدی و درخشندگی طبیعی خود خواهند بود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =

دکمه بازگشت به بالا