تغذیه

۸ خوراكي سالم انرژي‌زا

مثبت زندگي: وقتی انرژی‌ شما کم می‌شود، ممکن است ناخودآگاه دست‌تان را به سمت یک فنجان قهوه یا یک مشت آبنبات دراز کنید. از دست خودتان عصبانی نشوید شما نیاز دارید هرچه سریع‌تر انرژی هدر رفته‌تان را دوباره به‌دست آورید. اما کمی صبر کنید، متأسفانه تأثیر هر دوی این انتخاب‌ها کوتاه‌مدت است و زمانی‌که اثر خود را از دست بدهند انرژی شما سریع‌‌‌تر از قبل افت می‌‌‌کند.

نظرتان چیست که به یک میان وعده سرشار از پروتئین، فیبر و مخلوطی از کربو‌هیدرات‌ها فکر کنید؟ شک نکنید، کلید حل این مشکل همین است. پس با ما همراه باشید. در این مقاله ۸ تا از بهترین غذاهای انرژی‌زا را به شما معرفی می‌کنیم، برخی از این مواد غذایی بهترین انتخاب برای تبدیل شدن به یک میان وعده‌ی کامل هستند و بعضی دیگر حتی می‌توانند گزینه‌های هوشمندانه‌ای برای یک وعده غذایی کامل مانند ناهار باشند، غذایی که قدرت بدنی شما را برای یک بعدازظهر پرانرژی فراهم می‌کند.

بادام

۸ غذای سالم که به شما انرژی می‌دهند

بادام یک فوق ستاره در دنیای میان وعده‌هاست. یک منبع شامل مواد مغذی مهم مانند منیزیم و ویتامین B که به تبدیل شدن غذا به انرژی کمک می‌کنند، پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که دارای مقادیر کمی منیزیم هستند در حین انجام تمرینات ورزشی سریعتر از دیگران خسته می‌شوند چون منیزیم نقش مهمی در سوخت و ساز انرژی در بدن دارد. همین‌طور اگر مقدار ویتامین B در بدن کم باشد شما دچار خستگی و بدخلقی می‌شوید و تمرکزتان را از دست می‌‌دهید. مصرف همیشگی یک وعده شامل حدود ۳۰ گرم بادام یا در حدود ۲۳ عدد آجیل می‌تواند به بدن شما کمک کند تا انرژی کافی برای فعالیت‌های روزانه داشته باشید.

ذرت بوداده (Popcorn)

۸ غذای سالم که به شما انرژی می‌دهند

کربوهیدرات‌های موجود در غلات‌ کامل یک میان‌وعده‌ی درست و حسابی هستند، می‌دانید که منظور از غلات‌ کامل همان غلات سبوس‌دار است. به لطف فیبر، این غلات به جلوگیری از افت قندخونی که معمولا پس از مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده یا ساده اتفاق می‌افتد کمک می‌کنند. در بین این خوراکی‌ها ذرت بوداده انتخاب بهتری نسبت به سایر تنقلات ترد مثل چیپس است.

این نوشته را از دست ندهید  خوراکی‌های ممنوع در زمان اسید اوریک بالا

از آنجا که دانه‌های ذرت جزءِ غلات‌کامل هستند کالری پایینی دارند البته تا زمانی‌که شما آنها را با کره یا نمک یا روغن میل نکنید، در ضمن ذرت بوداده چون حجم معده را پر می‌کند٬ زمان طولانی‌تری نسبت به چیپس یا بیسکویت‌های شور می‌تواند شما را سیر نگه دارد. ذرت بوداده‌ی خوشمزه‌ی مایکروویوی را ترک‌ کنید و سعی کنید خودتان دانه‌های ذرت را درست کنید. ذرت‌های‌تان را با سبزیجات و ادویه‌های مختلف بو‌ بدهید و نوش جان کنید. اجازه دهید بدن‌تان لذت دریافت یک غذای سالم سرشار از فیبر را تجربه کند.

کره بادام زمینی

۸ غذای سالم که به شما انرژی می‌دهند

هرچند کالری کره‌ی بادام زمینی بالاست و با اطمینان نمی‌شود گفت که یک غذای سالم انرژی‌زا به حساب می‌آید، اما کره‌ی بادام زمینی جزءِ چربی‌های سالم شناخته می‌شود، پروتئین و فیبر این ماده‌ی غذایی به از بین رفتن گرسنگی کمک می‌کند و البته سطح قندخون را ثابت نگه می‌دارد.

پس به جای آنکه نان صبحانه‌تان را با کره یا مربا‍‍ بخورید که هر دو بدون پروتئین هستند، چند برش نان همراه با هر کره‌ی طبیعی گرفته شده از دانه‌های مغذی را امتحان کنید که یک صبحانه خوب به شمار می‌آید. فقط مطمئن شوید از برندی استفاده می‌کنید که تولیدکننده به کره موادقندی اضافه نکرده باشد و فراموش نکنید در روز فقط می‌توانید 2 قاشق غذاخوری کره‌ی بادام زمینی مصرف کنید.

سالمون

۸ غذای سالم که به شما انرژی می‌دهند

سالمون چیزی نیست جز غذای مغز. این ماهی لذیذ شهرت خود را از اسیدهای چرب امگا 3 دریافت کرده است. مواد مغذی که به بهبود حافظه و کاهش افسردگی کمک می‌کنند، انرژی را افزایش می‌دهند و خلق‌و‌خو را بهبود می‌بخشند. وجود چربی‌های سالم، از سالمون یک انتخاب هوشمندانه به عنوان غذایی مناسب برای قلب ساخته است.

این نوشته را از دست ندهید  خواص و مضرات شلغم

این ماده غذایی فشارخون و کلسترول بد را کم کرده و از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند. پروتئین بالای سالمون به شما حس سیری القا می‌کند و این امتیاز، سالمون را به یکی از مناسب‌ترین غذاهای انرژی‌زا برای کسانی‌ که در حال وزن کم‌کردن هستند تبدیل کرده‌است.

موز

۸ غذای سالم که به شما انرژی می‌دهند

موزها خودشان به تنهایی بسته‌بندی‌های طبیعی و قابل حمل یک میان‌وعده‌ی سالم و سرشار از فیبر هستند. موز مقادیر قابل توجهی ویتامین B و پتاسیم دارد. مواد مغذی که باعث ثبات انرژی و عملکرد مناسب ماهیچه‌ها می‌شوند. پس فکر می‌کنم با من موافق باشید که موزها به عنوان یک میان‌وعده پیش یا پس از ورزش انتخاب جذابی به نظر برسند. مخلوط یک موز و یک لیوان شیر کم‌چرب یا یک فنجان ماست به عنوان ترکیبی انرژی‌زا می‌تواند مورد توجه باشد، یک غذای سالم و یک صبحانه عالی که آغاز یک روز پرانرژی را برای شما رقم می‌زند.

کلم کالی

۸ غذای سالم که به شما انرژی می‌دهند

از خیر استفاده از کاهوی سالادی بگذرید و یک غذای سالم و انرژی‌زا سرشار از مواد مغذی را با استفاده از کلم به جای کاهو تجربه کنید. از هر نوع کلم‌ کالی که دل‌تان بخواهد می‌توانید استفاده کنید. کلم‌کالی سرخ‌کرده می‌تواند یکی از بهترین مخلفات کنار دیس غذای شما باشد، کلم را خرد کنید و در سوپ‌تان بریزید یا آن را با انواع ماکارونی سرو کنید.

‌ این غذای سالم شامل اسید‌آمینه‌ای به نام ال‌-تیروزین است که هر چند یک اسید آمینه غیرضروری به شمار می‌رود اما در جلوگیری از بروز بیماری های روحی، آلزایمر و پارکینسون، همین‌طور بهبود افسردگی مؤثر است و کمک می‌کند شما قدرت ذهنی خود را بالا ببرید. آنتی اکسیدان‌ها و فیبر موجود در کلم شما را همیشه پرانرژی نگه می‌دارد و باعث ثابت ماندن قند‌ خون می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  به خاطر استخوان‌هایتان، ۷ ماده غذایی را هرگز نخورید

بلغور جو دوسر

۸ غذای سالم که به شما انرژی می‌دهند

از هر متخصص تغذیه‌ای درباره‌ی یک صبحانه سالم و ساده بپرسید، بلغور جوی دو سر قطعا یکی از غذاهایی است که به شما پیشنهاد می‌دهد. بلغور جوی دو سر حاوی فیبر بالایی است و مانند یک وعده‌ی کامل انرژی پایداری برای شما فراهم می‌کند. طبق نظر ملینا جانسون (Melina Johnson) رئیس هیئت‌مدیره‌ی بخش تغذیه و رژیم‌های غذایی آکادمی آریزونا چون فیبر مدت زمان طولانی‌تری صرف می‌کند تا هضم شود، خوردن بلغور جوی دو سر در وعده‌ی صبحانه در مقایسه با یک صبحانه‌ با نان تست سفید و مربا بهتر قدرت بدنی شما را در تمام مدت صبح حفظ کند. وقتی سطح قندخون شما ثابت باشد، حس می‌کنید پرانرژی و متمرکز هستید بدون اینکه نیاز داشته باشید یک فنجان دیگر قهوه سر بکشید.

پسته

وجود پسته به عنوان منبعی غنی از پروتئین، فیبر و ماده‌ای که چربی‌های غیر‌اشباع لازم برای قلبی سالم را افزایش می‌دهد کافی است تا از خود یک میان وعده‌ی رضایت‌بخش بسازد. کری کوی (Kari Kooi) متخصص تغذیه از بیمارستان هیوستن معتقد است منبع غنی پروتئین پسته که بخش اصلی این خوراکی است از آن یک غذای سالم و ایده‌آل برای تأمین انرژی در تمام مدت روز ساخته است. گرچه آجیل‌ها منبع کالری هستند اما 25 عدد پسته فقط 100 کالری انرژی دارد. مغز کردن پسته باعث می‌شود سرعت خوردن شما کندتر شود و زودتر سیر شوید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا