طب سنتی

سبزِ کوچکِ خوشبو و پرخاصیت!

مثبت زندگی: حتی عطرش هم هوش از سر می‌پراند! نعناع تازه را می‌گوییم؛ عصاره سبز سلامتی با کلی خاصیت! نعنا با نام علمی منتا اسپیکاتا گونه‌ای از خانواده نعناعیان است که بوی خوشایندی دارد. خواص این گیاه باعث شده است تا از آن برای ساخت خمیردندان، مواد آرایشی و دهان‌شویه و حتی به عنوان چاشنی کیک و کلوچه‌های خوشمزه و رایحه‌درمانی ( آروماتراپی) استفاده شود؛ همچنین این ماده برای درمان بسیاری از بیماری‌ها هم مفید است. همراه ما باشید تا شما را با خواص شگفت انگیز نعناع آشنا کنیم.

خواص نعناع

آدامس، دمنوش نعناع یا خوردن این گیاه به صورت سبزی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و از بین بردن عفونت‌های بدن مفید است.

برگ‌های نعناع حاوی بالاترین مقدار آنتی‌اکسیدان نسبت به سایر گیاهان موجود هستند. روغن نعناع شامل اسید فنولیک، فیتوسترون، ساپونین‌ها، تریترپین‌ها، فلانوئیدها، کاروتنوئید، آنتوسیانین‌ها و غیره است.

درمان سرماخوردگی و اختلالات تنفسی

بوی نعناع می‌تواند گرفتگی بینی، گلودرد و عفونت ریه‌ها را از بین ببرد و موجب تسکین اختلالات تنفسی ناشی از آسم یا سرماخوردگی شود. مصرف مداوم این گیاه برای افراد مبتلا به آسم بسیار مفید است.

نعناع و ماده فعال آن به نام منتول باعث شل شدن خلط بینی می‌شود؛ این ماده در تسکین و آرام شدن انواع گلودرد و سرفه خشک مؤثر است. برای ضد عفونی کردن بینی با مخلوط کردن 1 گرم اسانس نعناع و 40 گرم روغن بادام شیرین محلولی تهیه کنید و پنج قطره از آن را در هر سوراخ بینی بچکانید.

درمان گلودرد

کسانی که دچار سرماخوردگی شده‌اند و برونشیت مزمن دارند، 10 گرم نعناع را در 500 سی‎سی آب بجوشانند و صبح ناشتا 2 استکان میل کنند. برای رفع گلو‌درد و سرفه‌های عفونی می‌‎توانید دم‌کرده این گیاه را غرغره کنید.

این نوشته را از دست ندهید  جینکو؛ معجزه‌گری که از آن غافلید

کمک به عملکرد هضم غذا

نعناع یک آرام‌بخش طبیعی است و خاصیت پاک‌کنندگی و سم‌زدایی دارد.

این ماده مغذی از التهاب در معده جلوگیری کرده و فرایند هضم را تقویت می‌کند. این امر به دلیل فعال شدن غدد بزاقی در اثر مصرف نعناع است.

لاغری و کاهش وزن

مصرف نعناع به شما این اطمینان را می‌دهد که چربی اضافی بدن را به شیوه‌ای سالم از دست دهید.

این ماده خوش‌طعم و بو، با آزادسازی آنزیم‌های گوارشی، باعث چربی‌سوزی بیشتر در بدن می‌شود. همچنین مخلوط این گیاه با دیگر مواد مغذی از جمله لیموی تازه می‌تواند شما را زودتر به هدف‌تان یعنی لاغری برساند.

شما می‌توانید آب را با نعناع و لیمو مخلوط کنید. این یک رژیم غذایی کلاسیک برای کاهش وزن و لاغری است.

تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر

افراد طرفدار خوردن نعناع، به شدت هوشیار و باهوش هستند. درواقع، این گیاه به عنوان یک محرک مؤثر شناخته شده است که حافظه را تقویت کرده و از آلزایمر و مشکلات اختلال حافظه و مغز جلوگیری می‌کند.

زیبایی و شادابی پوست

نعناع یک ضد خارش و ضد عفونی‌کننده طبیعی است که به پاکسازی پوست شما کمک زیادی می‌کند. این ماده در پیشگیری و درمان عفونت‌های پوستی بسیار مؤثر است. همچنین، این گیاه پرخاصیت در درمان زخم‌های ناشی از گزش حشرات مانند پشه و زنبور عسل هم مفید است.

تقویت و پاکسازی کبد

اگر کبدتان چرب است یا مشکلاتی از این قبیل دارید، نگران نباشید؛ به سراغ دوستان کبد بروید؛ دوستان کبد عبارتند از: روغن زیتون، روغن ماهی، کاسنی، کنگر، هویج، زرشک و نعناع.

این نوشته را از دست ندهید  خواص تخم شربتی از عضله سازی تا سلامت دستگاه گوارش

 نعناع برای بهبود عملکرد کبد بسیار مؤثر است؛ این گیاه مقوی به خاطر وجود مواد مغذی ضروری و خواصی چون آرام‌بخشی و تسکین‌دهندگی، یک ماده مغذی بسیار مفید برای افزایش قدرت بدن و عملکرد مناسب کبد است.

درمان افسردگی

گیاهی که مثل زعفران عمل می‌کند!

نعناع شما را شاد‌تر از قبل می‌کند؛ این ماده با عطر و بوی خاص خودش روح شما را جادو می‌کند.

نعناع یک محرک طبیعی بسیار معطر است که باعث افزایش انرژی در بدن می‌شود. از این ماده می‌توان به صورت روغن گیاهی یا عرق نعناع یا حتی به صورت بخار استفاده کرد تا افسردگی و خستگی شما را کاهش دهد.

مصرف این گیاه، ذهن را تحریک می‌کند، به آن نیرو می‌بخشد و باعث آزاد شدن هورمون‌های شادی در بدن می‌شود؛ شما می‌توانید از عصاره این گیاه در انواع غذاها و حتی شکلات‌ها استفاده کنید.

جلوگیری از سرطان

تحقیقات نشان داده است که برخی آنزیم‌های فعال موجود در نعناع توانایی پیشگیری و درمان سرطان را دارند.

فواید آب و عرق نعناع

آب نعناع به هضم غذا کمک می‌کند؛ پس شما می‌توانید آن را قبل از خوردن غذا یا بعد از آن مزه‌مزه کنید و با این کار به روده‌های‌تان کمک خواهید کرد. درواقع نعناع یک خنک‌کننده طبیعی بدن است، عرق نعناع یا لیموناد آن می‌تواند جلوی عطش شما را در روزهای گرم تابستان بگیرد.

خواص نعناع برای کودکان

برگ نعناع حاوی سیمیتیکون است که کودک را آرام کرده و گریه‌های غریزی و طولانی‌مدت نوزاد را قطع می‌کند؛ سیمیتیکون ماده‌ای ضد نفخ است و برای درمان کولیک (قلنج) نوزادان مفید است.

این نوشته را از دست ندهید  عوارض این گیاه پرخاصیت را بشناسید

چای و دمنوش نعناع

نعناع به شکل کپسول یا دمنوش و چای آن برای درمان تهوع مفید است. از این گیاه به عنوان داروی خانگی ضد تهوع در دوران قاعدگی یا بعد از عمل جراحی هم استفاده می‌شود.

طرز تهیه دمنوش نعناع

2 فنجان آب را داخل کتری بجوشانید. 5 تا 10 برگ نعناع تازه و تمیز را خرد کرده و داخل قوری بریزید. آب جوش را به آن اضافه کرده و چای یا دمنوش نعناع را دم کنید. بعد از دم کشیدن، چای یا دمنوش را از صافی عبور دهید. شما می‌توانید این نوشیدنی را با مقداری عسل و یک تکه لیمو میل کنید.

مصرف نعناع در بارداری

مصرف نعناع در زمان بارداری و شیردهی هم مشکلات خاص خودش را دارد.

اگر حامله هستید، مصرف زیاد خردل، دارچین و نعناع ممکن است نوزاد شما را به بیماری اگزما مبتلا کند.

چای نعناع معمولا بی‌خطر است اما مادران باردار و شیرده باید آن را کمتر بخورند.

افرادی که سابقه سقط جنین دارند، در دوران بارداری باید از مصرف نعناع خودداری کنند.

اگر شیر در سینه شما جمع شده است، نعناع را بکوبید با آرد جو مخلوط کنید و به صورت ضماد روی آن بگذارید.

مضرات مصرف نعناع

خوردن نعناع اضافی با عوارض جانبی مثل سردرد و سوزش معده همراه است.

اگر مقدار زیادی چای نعناع بخورید، ممکن است به عوارض جانبی نظیر غشای مخاطی، سوزش و سرخ شدن پوست علاوه بر سردرد و تپش قلب دچار شوید.

بنابراین، در مصرف این گیاه زیاده‌روی نکنید، اگر کارمند یا دانشجو هستید و تمرکز کافی ندارید، حتما این گیاه را در سبد غذایی خودتان بگنجانید.

این نوشته را از دست ندهید  معجزه دمنوش نعناع در روزهای داغ!
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 3 =

دکمه بازگشت به بالا