آخرین نوشته هاترفند

روش فوری برای گرفتن تلخی قورمه سبزی

مثبت زندگی: قورمه سبزی یکی از سنتی‌ترین غذاهای ایرانی است که طرفداران فراوانی دارد تا جایی که یکی از گزینه‌های مناسب برای مهمانی‌ها، غذای روزانه، سفارش از رستوران و کترینگ است. کمتر کسی است که عاشق قورمه سبزی با پلوی ایرانی نباشد البته اگر قورمه سبزی جا افتاده و به درستی طبخ شود. برخی اشتباهات در تهیه این غذای بی نظیر سبب تلخی آن می شود اما نگران نباشید ما راه حل برطرف کردن تلخی قورمه سبزی و علت آن را آورده ایم.

علت تلخی قورمه سبزی چیست؟

تلخ شدن قورمه سبزی علت‌های زیادی دارد بنابراین اول باید با دلایل تلخ شدن قورمه سبزی آشنا شوید. دلایل تلخ شدن قورمه سبزی عبارتند از:

زیاد بودن شنبلیله

سبزی قورمه سبزی ترکیبی از تره، جعفری، گشنیز، اسفناج و شنبلیله است که در مناطق مختلف گاهی سبزیجات دیگری به آن افزوده یا از آن کاسته می شود. برای پختن قورمه سبزی خوشمزه باید تناسب در ترکیب سبزی رعایت شود و مقدار شنبلیله کمتر از باقی سبزی ها باشد، زیرا شنبلیله باعث تلخ شدن خورش می شود.

لیمو عمانی

یکی دیگر از علت های تلخ شدن قورمه سبزی به دلیل تلخی لیمو عمانی است. توصیه می شود هنگام افزودن لیمو عمانی به خورش جهت جلوگیری از تلخ شدن قورمه سبزی ابتدا را با چنگال سوراخ کنید و داخل ظرف آب جوش قرار بدهید و حدود 1 ساعت قبل از پایان پخت قورمه به آن اضافه کنید و یا لیمو عمانی را خرد کنید و هسته های آن را جدا کنید زیرا هسته های آن سبب تلخ شدن می شود. بعد آن ها را پودر کنید و در پایان پخت خورشت، پودر لیمو عمانی را اضافه کنید.

این نوشته را از دست ندهید  رفع سیاهی زیر بغل، با چند پیشنهاد ساده
تلخی قورمه سبزی

زیاد سرخ کردن سبزی

برخی از افراد دوست دارند که سبزی قورمه را بسیار سرخ کنند تا قورمه سبزی آنها تیره رنگ شود اما زیاد سرخ کردن سبزی ها در روغن، باعث تلخ شدن قرمه سبزی می شود. پس بهتر است سبزی را کمتر سرخ کنید تا تلخ نشود.

تفت دادن زیاد از حد پیازها

تفت دادن زیاد از حد پیاز ها یا سوزاندن پیاز نیز باعث تلخ شدن مزه ی خورشت شما میشود اما تلخی که پیاز داغ سوخته ایجاد می کند خیلی کم است.

تلخی قورمه سبزی

روش‌های گرفتن تلخی قورمه سبزی

اگر خورشت قورمه‌سبزی شما تلخ شد، با روش‌های زیر تلخی قورمه‌سبزی را از بین ببرید:

اضافه کردن سبزی خورشتی

اگر علت تلخی قورمه‌سبزی شما به زیاد بودن شنبلیله مربوط می شود، می توانید با اضافه کردن سبزی خورشتی که شنبلیله ندارد، تلخی آن را کم کرد. مثلا می توانید مقداری گشنیز و اسفناج به قورمه سبزی بیافزایید اما دقت کنید میزان آن ها زیاد نشود زیرا در طعم و رنگ خورشت شما تاثیر می گذارند. گشنیز و اسفناج به دلیل طعم شیرینی که دارد کمک زیادی به رفع تلخی‌قورمه سبزی میکند.

افزودن سیب زمینی

برای کاهش تلخی خورشت قورمه‌سبزی 1 یا 2 سیب زمینی به خورشت اضافه کنید و سیب زمینی‌ها را قبل از کامل پخته شدن خورشت، از خورشت خارج نمایید.

تلخی قورمه سبزی

اضافه کردن آب نارنج

برای کاهش تلخی خورشت قورمه‌سبزی آب نارنج به خورشت قورمه‌سبزی بیافزایید. آب نارنج نه تنها برای کاهش تلخی قورمه‌سبزی استفاده می شود بلکه برای کم کردن تندی غذا هم استفاده می شود.

استفاده از آبغوره

با اضافه کردن مقدار کمی آبغوره می توانید تلخی خورشت قورمه‌سبزی لیمو را بگیرید اما توجه کنید که خورشت بیش از حد ترش نشود.

این نوشته را از دست ندهید  ۱۴ خاصیت سیب که سلامتی شما را بیمه می‌کند

افزودن قند

برای کاهش تلخی‌قورمه سبزی 2 حبه قند، به خورشت اضافه نمایید و تلخی خورشت قورمه‌سبزی را بگیرید.

تلخی قورمه سبزی

اضافه کردن پیاز سرخ شده

برای کاهش تلخی‌خورشت قورمه سبزی یک عدد پیاز متوسط را سرخ کرده و به خورشت اضافه نمایید.

استفاده از رب گوجه فرنگی

برای کاهش تلخی‌قورمه سبزی، یک قاشق رب گوجه فرنگی در خورشت بریزید. اما بیش از حد رب گوجه فرنگی استفاده نکنید زیرا طعم خورشت خراب خواهد شد. می توانید به جای رب گوجه فرنگی از رب انار به میزان کم استفاده نمایید.

تلخی قورمه سبزی

نکات بسیار مهم برای تلخی قورمه سبزی:

اگر علت تلخی‌قورمه‌سبزی مربوط به لیمو است، سریع لیمو را از خورشت در آورید و راهکارهای بالا را اجرا کنید.

می توانید از سبزی شنبلیله به صورت تر و تازه و خشک استفاده کنید.

سبزی و پیاز را به اندازه و به مقدار کافی سرخ کنید.

از لیمو عمانی های خوب و مرغوب در غذا استفاده کنید. و حواستان باشد که لیمو عمانی ها زیاد در خورشت باقی نماند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 7 =

دکمه بازگشت به بالا