تخصصیسلامت

10 نشانه‌ای که می‌گوید سرطان در بدن تان در حال رشد است

مجموعه نوشته‌هایی درباره بیماری سرطان و نکاتی در مورد مواجهه با آن. #سرطان_پایان_راه_نیست

مثبت زندگی: اگر بدن انسان مجهز به یک چراغ خطر بود که هر وقت سرطان شروع به رشد می‌کرد به ما هشدار می‌داد، تشخیص این بیماری برای‌مان خیلی راحت‌تر می‌شد؛ ولی حالا که این‌گونه نیست، بهتر است در این مورد بسیار هوشیار باشیم تا پیش از آن‌که خیلی دیر شود بتوانیم جلویش را بگیریم.

«این تومور نیست!» جمله‌ای بود که آرنولد شوارتزنگر در فیلم پلیس کودکستان در جواب کودکی که دلیل سردرد آرنولد را سرطان می‌دانست، با تاکید بیان کرد؛ ولی قصد داریم در دنیای واقعی ۱۰ علامت را به شما معرفی کنیم که نشان می‌دهند سرطان در بدن انسان در حال رشد است. همراه ما باشید.

سردرد دارم؛ نگران باشم یا نه؟

اغلب آن‌قدر در روز و شب دچار سردرد می‌شویم که نمی‌توان همه‌ی آنها را علامت تومور دانست، ولی بعضی سردردها هستند که نباید نادیده‌شان بگیریم و حداقل یک بار به پزشک مراجعه کنیم. در ادامه به ۱۰ نشانه اشاره می‌کنیم که احتمالا (خدای ناکرده) سرطان در بدن‌تان در حال رشد است.

اگر متوجه‌ی هر یک از ۱۰ تغییر فیزیولوژیکی نگران‌کننده در بدن‌تان شدید، حتما برای بررسی، تشخیص، و درمان به موقع سرطان از پزشک کمک بخواهید.


انواع سرطان‌ وعوامل ایجاد آنها


۱. وجود توده‌ای سفت در زیر پوست

وجود توده در بافت سینه غالبا نخستین بار توسط خود افرادی که به صورت منظم آن را آزمایش می‌کنند، تشخیص داده می‌شود. لمس کردن بدن و توجه به این‌ مسئله که همیشه در اثر لمس کردن احساسی مشابه به شما دست دهد، روشی مناسب است که بتوانید هرگونه تغییر را تشخیص دهید.

این نوشته را از دست ندهید  برای رهای از گرد و غبار، لطفا دوباره ماسک بزنید

همیشه عادت کنید به صورت منظم بدن‌تان را لمس کنید؛ به ویژه در نواحی سینه، بیضه، زیربغل، گلو، شکم و پوست. خودآزمایی از بافت‌های نرم بدن‌تان کمک می‌کند هرگونه تغییر کوچک را پیش از آن‌که به یک تومور بزرگ تبدیل شود، کشف کنید.

۲. خارش پوست

دستگاه ایمنی بدن‌تان به همان صورت که با باکتری‌ها برخورد می‌کند در مقابل سرطان نیز عکس‌العمل نشانه می‌دهد. گلبول‌های سفید خون‌تان برای از بین بدن سلول‌های سرطانی بسیج می‌شوند. به همین دلیل، جریان خون در اطراف محل رشد سرطان افزایش می‌یابد، و ممکن است در آن ناحیه احساس گرما، تغییر رنگ، قرمزی، و کشیدگی یا خارش کنید.


افزایش نرخ ابتلا به سرطان ریه در بین زنان و افراد غیرسیگاری


۳. زخم‌هایی که خوب نمی‌شوند

اگر در سطح پوست‌تان دچار بریدگی یا هرگونه جراحتی دیگر شدید، و التیام‌شان مدت زیاد طول ‌کشید یا متوجه‌ی پیشرفتی اندک در التیام‌شان شدید، احتمالا این نشانه‌ای است که سرطان در بدن‌تان در حال رشد است.

دستگاه ایمنی بدن‌‌تان برای مناطقی که نیاز به دفاع دارند باید اولویت‌بندی کند، و سرطان تمام این تدابیر را به خود اختصاص می‌دهد و جراحات و زخم‌ها در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند. به خوبی از زخم‌ها مراقبت کنید و آنها را تمیز نگه دارید، و برای احتیاط آزمایش غربالگری خون انجام دهید.

۴. تورم و برآمدگی در گلو یا دهان

تورم و برآمدگی در دهان، لثه یا گلو، و به ویژه تورم‌های سفید رنگ را در این نواحی باید جدی بگیرید.

۵. مشکل در بلع، سوءهاضمه یا کم‌اشتهایی

هر چیزی را که به شکل قابل‌ملاحظه فرآیند گوارش را مختل کند، باید جدی و نگران‌کننده تلقی کنید؛ زیرا این قبیل مشکلات به توانایی بدن‌تان در جذب مواد مغذی غذاها آسیب می‌زند. در نتیجه، عملکردهای بدن، مانند عملکرد خودترمیمی، مختل می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  درمان زانو درد در خانه

۶. بروز تغییرات در دفع

هرگونه تغییر در روند معمول دفع که بیش‌تر از ۲ روز طول بکشد، باید آن را جدی و نگران‌کننده تلقی کرد. برای مثال، وجود خون در مدفوع یکی از علائم شایع در سرطان روده‌ی بزرگ است که فورا باید برای بررسی اوضاع به پزشک مراجعه کنید.

به گفته‌ی انجمن سرطان امریکا ، از دیگر تغییراتی که باید به آن توجه کرد می‌توان به احساس درد هنگام دفع، مدفوع تیره، مدفوع با رنگ روشن، یبوست یا اسهال، یا وجود مخاط در مدفوع اشاره کرد. در چنین شرایطی حتما برای آزمایش و تشخیص بهتر به پزشک متخصص و معتمد مراجعه کنید.

۷. تغییرات در ادرار

درست مانند عملکرد منظم و معمول دستگاه گوارش، دستگاه ادرار نیز باید عملکردی منظم و صحیح داشته باشد. در صورت مشاهده‌ی تغییر در فشار ادرار، رنگ، بو، وجود کف، یا به خصوص وجود خون قابل‌توجه در ادرار باید فورا رشد سرطان را در بدن‌تان بررسی کنید.


۱۷ توصیه‌ برای مقابله با سرطان


۸. خون‌ریزی

هرگونه خون‌ریزی بی‌دلیل که مربوط به چرخه‌ی قاعدگی نیز نباشد، باید فورا بررسی و آزمایش شود. خروج خون از رحم، نوک پستان، یا خروج هرگونه ترشحات دیگر باید فورا توسط پزشک آزمایش شود.

۹. تغییر در صدا

سرطان حنجره می‌تواند باعث تغییر در لحن و قدرت صدای‌تان شود. تغییر در صدا یکی از نشانه‌هایی است که احتمالا سرطان در بدن‌تان در حال رشد است.

۱۰. سرفه

اگر دائما بی‌دلیل سرفه می‌کنید، و این سرفه مربوط به هیچ بیماری دیگر نیست، احتمالا سرطان در ریه، مری، گلو و حتی معده‌تان در حال رشد است.

این نوشته را از دست ندهید  درمان سوزش سردل با روش‌های طبیعی و خانگی

راهکارهایی برای پیشگیری از سرطان


منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 6 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا