آخرین نوشته هادکوراسیون

گیاهان آپارتمانی مقاوم؛ ۲۹ گیاه آپارتمانی که به خانه شما طراوت می‌بخشند

مثبت زندگی: نگهداری گل و گیاه در منزل و آپارتمان، درظاهر کار سختی به‌نظر می‌رسد و تنوع گیاهانی که متناسب با شرایط آپارتمان‌ها باشند هم بسیار زیاد است. گیاهان آپارتمانی به فضای منزل‌تان سبزی و تازگی می‌بخشند و برای تصفیه هوا هم بسیار مفید هستند. پس اگر شما هم نگران رسیدگی به گیاهان آپارتمانی، نور کم یا کمبود جا هستید، اصلا نگران نباشید؛ در این مقاله تعدادی از بهترین گیاهان آپارتمانی مقاوم را معرفی خواهیم کرد که با سبزی‌شان حسی مثبت را به شما القا می‌کنند.

۱. آگلونما یا گل چینی یک گیاه آپارتمانی مقاوم و همیشه‌سبز

آگولنما که با نام گل‌ چینی همیشه‌‌سبز هم شناخته می‌شود به نور زیادی نیاز ندارد و در مقابل نور غیرمستقیم خورشید به زیباترین حالت خود می‌رسد. اگر آپارتمان‌تان کم‌نور است، آگولنما یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید انتخاب کنید.

گیاهان آپارتمانی - همیشه سبز

رطوبت زیاد یا کم محیط هم اثری در رشد این گیاه ندارد. حتی با وجود نور غیرطبیعی هم گل چینی همیشه‌سبز به حیاتش ادامه می‌دهد.

۲. درخت بونسای فیکوس

گیاهان آپارتمانی - بونسای

بونسای نوعی هنر ژاپنی است که در آن، درختچه‌های کوچک شبیه درختان بزرگ پرورش داده می‌شوند. این درختان کوچک مینیاتوری به‌خاطر اندازه کوچکی که دارند، انتخاب‌های بسیار مناسبی برای نگهداری در آپارتمان هستند. بونسای یک گیاه آپارتمانی مقاوم با کمترین میزان نیاز به رسیدگی است. این گیاه در محیط گرم بهتر رشد می‌کند؛ به‌همین‌خاطر، داخل منازل و آپارتمان‌ها، جای خوبی برای نگهداری آن به‌شمار می‌رود. بونسای به نور احتیاج دارد، اما آبیاری آن قانون خاصی ندارد و اگر گاهی به آن زیاد یا کم آب داده شود، باز هم می‌تواند به زندگی‌اش ادامه بدهد.

۳. پوتوس

گیاهان آپارتمانی - فوتوس

پوتوس یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی است. این گیاه پرطرفدار را می‌توانید به‌طور عادی در یک گلدان بکارید یا در یک سبد بگذارید و آن را از قلابی بیاویزید تا زیباتر جلوه کند. پوتوس به مقدار خاصی از نور و روشنایی نیاز ندارد و به‌خاطر ویژگی پاک‌سازی و تصفیه هوا معروف است. مثلا می‌تواند با سمومی که از میان فرش‌ها و قالی‌ها ایجاد می‌شود و بیرون می‌آید، مقابله کند.

۴. برگ‌ عبایی

گیاهان آپارتمانی - برگ عبایی

برگ عبایی یکی از بادوام‌ترین گیاهان آپارتمانی است. این گیاه زیبا در هر خاکی با کمترین میزان آب و نور، به زندگی سبزش ادامه می‌دهد. ضمن اینکه رنگ زیبای برگ‌هایش می‌توانند جلوه‌ای فوق‌العاده به محیط منزل‌تان بدهند.

۵. برگ انجیری

گیاهان آپارتمانی - برگ انجیری

برگ انجیری برای آپارتمان‌هایی مناسب است که متراژ پایینی دارند اما سقف‌شان بلند است. حتما می‌پرسید، چرا؟ علت این است که رشد این گیاه به‌شکل عمودی است و برگ‌هایی بلند و براق دارد. برگ انجیری به میزان متوسطی از نور نیاز دارد. آبیاری آن هم تنها زمانی انجام می‌شود که خاکش خشک به‌نظر برسد.

۶. گل چمچه‌ای یا برگ‌قاشقی

گیاهان آپارتمانی - برگ قاشقی

اگر در نگهداری از گل‌های زنبق عادی و لطیف، زیاد خوب عمل نمی‌کنید، احتمالا با گل برگ‌قاشقی رابطه خوبی خواهید داشت، زیرا این گل یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی است و نگهداری‌اش اصلا کار سختی نیست. برگ‌قاشقی با نور کم هیچ مشکلی ندارد و جان می‌دهد برای خانه‌هایی که رو به آسمان و نور پنجره‌ای ندارند یا ساختمان‌های بدترکیب دیگر روبه‌رویشان قرار گرفته است. این گیاه فقط هفته‌ای یک بار به آب نیاز دارد و حتی درمعرض نور فلورسنت (مثل مهتابی) هم به رشدش ادامه می‌دهد. برای تزئین حمام یا دفتر کار و هر جای دیگری که نور کافی ندارد، حتما به برگ‌‌قاشقی فکر کنید.

این نوشته را از دست ندهید  خواص بادام زمینی برای سلامتی و کاهش وزن و آشنایی با خطرات احتمالی آن

۷. کاکتوس

گیاهان آپارتمانی - کاکتوس

کاکتوس‌ها، گیاهان جالب و بامزه‌ای هستند که مثل دیگر گیاهان آپارتمانی خیلی برگ و بار ندارند، اما برای محیط‌هایی نظیر آپارتمان که از فضای گل و گیاه دور هستند، بسیار گزینه‌های مناسبی شناخته می‌شوند. کاکتوس‌ها برای رشد فقط به هفته‌ای یک بار آبیاری نیاز دارند و در فصول سردتر، مثل ماه‌های زمستان باید فواصل آبیاری بیشتر شود. کاکتوس‌تان را در قسمت آفتاب‌گیر آپارتمان بگذارید، اما حواس‌تان باشد که درمعرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرند. چون تابش مستقیم نور خورشید می‌تواند رنگ کاکتوس را سفید یا نارنجی کند. هم‌خوانی کاکتوس با سبک دکوراسیون‌های مدرن و مختلف بسیار زیاد است و زیبایی‌‌شناسی عجیب و جالبی در شکل و شمایل آن دیده می‌شود.

۸. گیاه ماری یا زبان مادرشوهر

گیاهان آپارتمانی - ماری

با پوزش از همه مادرشوهران گرامی، این نام برای گیاه ماری از روی تفکرات پوسیده و قدیمی انتخاب شده است و به‌نظر نویسنده هیچ لزومی ندارد که در زمان حال از نام دوم آن استفاده شود؛ پیشنهاد این است که از این به بعد، آن را همان گیاه ماری بنامیم. این گیاه‌برگِ آبدار بسیار سرسخت است و تقریبا در هر محیط و شرایطی دوام می‌آورد. برگ‌های مستحکم گیاه ماری به نور چندانی احتیاج ندارند اما در نور متوسط و درخشان، زیبایی و رشد بهتری خواهند داشت. گاهی گیاه ماری را آبیاری کنید و اجازه بدهید که در فواصل آبیاری، خاک گیاه خشک بشود. این گیاه در دمای منزل خوب رشد می‌کند. درواقع دمایی بین حدودا ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌گراد برای آن مناسب است.

۹. لاکی بامبو

گیاهان آپارتمانی - لاکی بامبو

برای اینکه قسمت‌های تاریک‌تر و بی‌نورتر آپارتمان‌تان را سبز و شاداب کنید بهتر است به سراغ گیاه لاکی بامبو بروید. این گیاه نیازی به نور زیاد ندارد و در محیط تاریک و با نور غیرمستقیم خورشید هم به رشدش ادامه می‌دهد. ضمن اینکه در ذِن و فنگ‌شویی هم به آن اهمیت زیادی داده می‌شود. لاکی بامبو مناسب آپارتمان است و باید آن را در آب پرورش بدهید و هر ۲ تا ۴ هفته یک‌بار هم آب آن را عوض کنید.

۱۰. بنجامین یا انجیر برگ‌ریز

گیاهان آپارتمانی - بنجامین

نام لاتین این گیاه به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی، برگ انجیری گریان است اما برخلاف نام خارجی‌اش بسیار شاداب و زیباست و به محیط منزل، نشاط فوق‌العاده‌ای می‌بخشد. بنجامین یا انجیر برگ‌ریز، درختچه کوچکی است که جای اندکی می‌گیرد و هر ۴ تا ۷ روز یک بار، باید به آن آب داد. این گیاه را در کنار پنجره و درمعرض نور غیرمستقیم خورشید قرار بدهید و هر چند وقت یک‌بار جهتش را عوض کنید تا فقط شاهد رشد یک سمت آن نباشید.

این نوشته را از دست ندهید  اگر فشار خون دارید این خوراکی‌ها را نخورید

۱۱. آلوئه‌ورا

گیاهان آپارتمانی - آلوئه‌ورا

نگهداری از آلوئه‌ورا در آشپزخانه یا اتاق نشیمن به‌معنای داشتن گیاهی جذاب و شیک است که برای درمان زخم و سوختگی هم به‌راحتی به کمک‌تان می‌آید. بهتر است، آلوئه‌ورا را نزدیک پنجره نگه دارید و به‌طور منظم به آن آب بدهید و بگذارید تا ۳-۲ سانتی‌متر سطح خاک در فواصل آبیاری خشک شوند. آلوئه‌ورا از آن گیاهان آپارتمانی است که می‌توانید با خیال راحت به مسافرت بروید و در منزل تنهایش بگذارید و وقت بازگشت هم با گلی پژمرده مواجهه نشوید.

۱۲. بنفشه آفریقایی

گیاهان آپارتمانی - بنفشه آفریقایی

گل‌های زیبای بنفشه آفریقایی، جذابیت منحصربه‌فردی به دکوراسیون منزل‌تان اضافه می‌کنند. این گیاه از معدود گل‌هایی است که نیاز به مراقبت زیادی ندارد. تنها مسئولیت‌تان در قبال این گل زیبا، آبیاری به‌صورت هفته‌ای یک‌بار است. از آب دادن به برگ‌ها پرهیز کنید، زیرا باعث می‌شود رد لکه‌های آب روی برگ‌های گل زیبایتان بماند.

۱۳. گیاه کالانکوآ

گیاهان آپارتمانی - کالانکوآ

کالانکوآ هم یکی از گیاهان آپارتمانی بی‌دردسری است که برگ‌های آبدار و گوشتالویی دارد. مانند دیگر گیاهان خانواده‌اش، کالانکوآی زیبا و منحصربه‌فرد به نور مستقیم خورشید نیاز دارد. البته هر چقدر بیشتر درمعرض نور قرار بگیرد، رنگ برگ‌هایش بیشتر به قرمز متمایل خواهد شد. کالانکوآ در محیط آپارتمان خوب رشد می‌کند و حتی در ماه‌های سرد سال که هوای داخل خانه‌ها گرم‌تر و خشک است، مشکلی پیدا نمی‌کند. ۳-۲ سانت از سطح خاکش هم در فواصل آبیاری باید خشک شود.

۱۴. فیلودِندرون

گیاهان آپارتمانی - فیلدندرون

فیلودندرون هم یکی از گیاهان آپارتمانی زیبایی است که به شما دقیقا نیازهایش را می‌گوید. مثلا اگر گیاه‌تان خیلی زرد شود، یعنی نور خورشید زیادی به آن تابیده است. نور لازم برای فیلودندرون باید به‌صورت غیرمستقیم به آن تابیده شود. اگر برگ‌هایش هم کوچک مانده است، یعنی کود بیشتری نیاز دارد. پس لازم است به آن کمی کود گیاهی بدهید. در فواصل آبیاری هم باید ۳-۲ سانتی‌متر اول از سطح خاک آن خشک بماند.

۱۵. اسطوخدوس

گیاهان آپارتمانی - اسطوخودوس

شاید نگهداری از اسطوخدوس به‌عنوان یکی از گیاهان آپارتمانی برای‌تان کمی عجیب به‌نظر برسد، اما باید بگوییم که این گیاه خوش‌رنگ، هم فضا را زیبا و دیدنی می‌کند و هم بیش از هر دستگاهی باعث تصفیه و تازه‌سازی هوا می‌شود. اسطوخدوس که شاید آن را با عنوان لَوِندر هم بشناسید در مقابل نور خورشید، سرحال‌تر و زیباتر می‌شود. پس بهتر است آن را در کنار پنجره‌ای جنوبی و مشرف به نور خورشید بگذارید. اسطوخدوس‌های کوچک برای کاشتن در گلدان مناسب‌تر هستند، زیرا در گلدان جلوه بهتری پیدا می‌کنند و درصورتی‌که نور کافی خورشید به منزل‌تان نتابد، می‌توانید گلدان را زیر نور مصنوعی الکتریکی بگذارید.

۱۶. گیاه هوایی

گیاهان آپارتمانی - گیاه هوایی

این گیاهان آپارتمانی بسیار جالب هستند، زیرا نیاز به خاک ندارند. اگر دوست دارید، گیاهی نگهداری کنید که به گلدان و خاک و… نیاز ندارد، حتما به سراغ گیاه هوایی بروید. اگر می‌خواهید آن را در ظرفی شیشه‌ای قرار بدهید، باید سر ظرف یا گلدان باز باشد تا جریان هوا در آن به گردش درآید. گیاه هوایی به نور مستقیم خورشید احتیاج دارد و ۲ تا ۳ بار در هفته باید به آن آب بدهید. برای روی قفسه‌های تزیینی با پیشخوان آشپزخانه هم دکور بسیار زیبایی است.

این نوشته را از دست ندهید  دانلود سریال «ملکه گدایان» قسمت ۹

۱۷. درفش گیاه یا آنتوریوم

گیاهان آپارتمانی - درفش گیاه

درفش‌ گیاه جای زیادی نمی‌گیرد و با حضورش در هر قسمت از خانه می‌تواند زیبایی و شادابی ایجاد کند. این گل زیبا هم با هر نوری کنار می‌آید، ولی اگر نور درخشان و غیرمستقیم خورشید به آن بتابد، بسیار زیباتر خواهد شد. خاک این گیاه هم باید مرطوب باشد.

۱۸. مارچوبه سرخسی

گیاهان آپارتمانی - سرخس

برخلاف نام این گیاه آپارتمانی، خانواده و ریشه آن هیچ ارتباطی به سرخس ندارد و در خانواده زنبق قرار می‌گیرد. اگر به‌اندازه کافی فضا در اختیار دارید باید به این گل، فضای کافی برای تنفس از طرفین بدهید تا برگ‌های آن به‌راحتی بلند و انبوه شوند و اکسیژن دریافت کنند. فرقی نمی‌کند که گلدان مارچوبه سرخسی‌تان را کجا بگذارید، در هر حال، به‌شدت فضا را سبز و دیدنی می‌کند. این گیاه باید در آفتاب-سایه قرار بگیرد و خاکش هم مرطوب باشد.

۱۹. فنستراریا

گیاهان آپارتمانی - انگشت پایی

این گیاه هم از گروه گیاهان آبداری هستند که برگ‌های پرآب و گوشتالو دارند. در زبان لاتین به این گیاه، انگشت‌بچه‌ای می‌گویند که به‌خاطر شباهت برگ‌ها با انگشتان پای کودکان است. به‌خاطر ظاهر جالب و عجیب این گل، توجه همه به این گل جلب می‌شود. فنستراریا به نور مستقیم خورشید نیاز ندارد و خاکش باید مرطوب بماند.

۲۰. گیاه پول چینی

گیاهان آپارتمانی - پول چینی

این گیاهان زیبا هم به‌خاطر برگ‌های گردشان شهرت دارند. گیاه پول چینی، نام دیگری هم دارد: گیاه مُبلِغ. دلیل این نام‌گذاری، مبلغی مسیحی و نروژی به‌نام اگنر اِسپرگِن (Agnar Espergen) بوده که در دهه ۱۹۴۰ میلادی، قلمه‌های این گیاه را نگهداری می‌کرده و به عزیرانش می‌‌بخشیده است. به‌نظر می‌رسد ازطریق گستردگی همین قلمه‌ها، گیاه پول چینی در سراسر جهان پخش و معروف شده است. قلمه زدن و رشد این گیاه راحت و سریع است. بنابراین، با داشتن یک قلمه کوچک از آن می‌توانید گلدانی زیبا برای خود داشته باشید. گیاه پول چینی هم باید در آفتاب-سایه قرار بگیرد و خاکش هم مرطوب باشد.

۲۱. ساق عروس یا اِکوریا

گیاهان آپارتمانی - ساق عروس

ساق عروس یا اکوریا یکی از انواع معروف و فراوان گیاهانی با برگ‌های آبدار و گوشتالوست. اندازه‌ی کوچک و مراقبت کمی که به آن نیاز دارند، باعث می‌شود که آنها را در دفتر کار یا روی میز تحریر افراد زیادی ببینید. اما اگر به ساق عروس یا اکوریا زیادی آب بدهید، از بین می‌رود. قبل از اینکه به آنها آب بدهید، مطمئن بشوید که خاک‌شان کاملا خشک شده است.

این نوشته را از دست ندهید  دانلود سریال «خسوف» قسمت ۴

۲۲. گیاه یَشم

گیاهان آپارتمانی - یشم

گیاه یشم هم به‌خاطر برگ‌های ضخیم و بیضی‌‌اش مشهور است. اگر به‌درستی از این نوع گیاه مراقبت شود، سال‌های سال سالم باقی خواهد ماند. برای اینکه برگ‌های گیاه یشم، زیبا و براق باقی بماند، هر چند وقت یک بار، برگ‌های آن را پاک کنید. این کار ضمن درخشان‌تر کردن برگ‌ها، موجب افزایش توانایی آنها برای جذب نور خورشید هم می‌شود.

۲۳. سنگ‌رخ یا لیتوپس

گیاهان آپارتمانی - سنگ رخ

علت نام‌گذاری این گیاه (سنگ‌رخ) این است که شباهت زیادی به سنگ‌های کوچک و سنگریزه‌ها دارد. مثل گیاهان آب‌دار با برگ‌های گوشتی، این گیاهان هم در دمای بالا و با آب کم می‌توانند زندگی کنند. ظاهر لیپتوس بسیار زیبا است و قطعا هر کس که به منزل‌تان بیاید، جذب آن خواهد شد.

۲۴. شبدر ترشک یا اُگزالیس

گیاهان آپارتمانی - اِگزالیس

این نوع از گیاه اُگزالیس که شباهت زیادی به شبدر ایرلندی سه‌برگ دارد، به نور حساس است و گیاهی نورگرا شناخته می‌شود. برگ‌ها و گل‌های آن در پاسخ به نور باز و بسته می‌شوند.

۲۵. قاشقی یا پیرومیا

گیاهان آپارتمانی - قاشقی

گیاه قاشقی خوشه‌های درهم و نزدیک به‌هم دارد و برای فضاهای کوچک، مثلا روی میز یا پیشخوان، مناسب است. برگ‌های ضخیم این گیاه می‌توانند مدتی طولانی آب را در خود نگه دارند و بدون نیاز به آب‌رسانی به حیات خود ادامه بدهند. گیاه قاشقی زیر نور فلورسنت هم دوام می‌آورد، اما بهتر است درمعرض نور درخشان و غیرمستقیم خورشید باشد.

۲۶. گیاه خال‌دار

گیاهان آپارتمانی - خال دار

گیاه‌ خال‌دار هم یکی از گیاهان آپارتمانی رنگارنگ است که به هر محیطی رنگ و نشاط می‌بخشد. رنگ صورتی این گیاهان (البته قرمز و سفیدشان هم وجود دارد) بسیار زیبا و پرطرفدار است. نور غیرمستقیم برای گیاه خال‌دار مناسب‌تر است، اما اگر برگ‌هایش هنوز رنگی نشده است، در طول روز باید کمی درمعرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. البته نباید مدتی طولانی درمعرض نور خورشید قرار بگیرد، زیرا برگ‌هایش می‌سوزد.

۲۷. گیاه برگ‌چرمی

گیاهان آپارتمانی - برگ چرمی

برگ‌های بزرگ و براق گیاه برگ‌چرمی هم جلوه خاصی به محیط می‌دهد. این گیاه تقریبا تا ۳ متر بلند می‌شود. برای اینکه قد گیاه برگ‌چرمی زیاد بلند نشود، باید مرتبا برگ‌ها و شاخه‌های آن را هرس کنید. شاخه‌های جدید باز هم از شاخه‌های هرس‌شده منشعب خواهند شد.

۲۸. گیاه عنکبوتی

گیاهان آپارتمانی - عنکبوتی

گیاه عنکبوتی دارای برگ‌های بلند و باریک متعددی است که از گلدان به‌شکل فواره‌ای بیرون می‌ریزند. به‌خاطر شکل قرارگیری برگ‌ها، اگر گلدان‌های گیاه عنکبوتی را از جایی بیاویزید، حالت بسیار زیبایی پیدا می‌کنند. به‌خاطر شکل شاخه و برگ‌های گیاه عنکبوتی، نام‌های دیگری مانند گیاه هواپیمایی یا روبانی هم به آن نسبت می‌دهند.

۲۹. گیاه رشته تسبیحی

گیاهان آپارتمانی - رشته تسبیحی

گیاه رشته‌ مرواریدی یا رشته تسبیحی، شکل منحصربه‌فرد و زیبایی دارد. برگ‌های این گیاه شبیه دانه‌های تسبیح یا مروارید است و برای منزل‌تان زیبایی به‌ارمغان می‌آورد. این گیاه هم، در خانواده گیاهان برگ‌آبدار قرار می‌گیرد و به‌همین‌خاطر به آب کم و نور زیاد احتیاج دارد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. وای بنظرم گیاهای آپارتمانی همشون خوشگل و جذابن و همونطور که می‌دونید میتونه توی دکوراسیون خونتون خیلی تاثیر گذار باشه و حس خوبی رو برای افراد خانواده ایجاد کنه.
    توی سایت زیر میتونید گیاهای آپارتمانی با کیفیت رو بیا قیمت خوب بخرید لینکشو میزارم اگر دوست داشتید استفاده کنید.
    https://www.gol.gift/product-category/houseplant

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + دو =

دکمه بازگشت به بالا