زنان

رشته‌های مناسب برای خانم‌ها

مثبت زندگی: رشته‌های مناسب برای خانم‌ها عنوان این مقاله است. اما لطفاْ جبهه نگیرید که خانم‌ها می‌توانند در هر رشته‌ای تحصیل کنند و موفق شوند. قبول داریم که دوره کارهای زنانه و مردانه گذشته و این روزها باید با هر گونه کلیشه جنسیتی جنگید. این‌ها را گفتیم تا بدانید که هم زنان و مردان در تمام عرصه‌ها و مشاغل کارایی دارند و نباید یک شغل خاص را زنانه دانست و شغل دیگری را صرفاْ شغلی مردانه و زُمخت! تجربه که نه! اما مشاهدات نشان داده زنان و مردان اگر بخواهند و کمر همت ببندند به موفقیت می‌رسند، فرقی هم نمی‌کند وکیل باشند یا دکتر یا یک منشی ساده. اما…

این روزها بازار انتخاب رشته تحصیلی داغ‌تر از گذشته است. داوطلبانی که کنکور را پشت سر گذاشته‌اند، حالا در پی این هستند که به نحوی مناسب انتخاب رشته کنند تا آینده بهتری برای خود رقم زنند.

نمی‌توان انکار کرد که زنان و مردان دارای ساختار مغزی متفاوتی نسبت به یکدیگر هستند و این باعث می‌شود زنان در برخی زمینه‌ها و مردان نیز در برخی زمینه‌های دیگر برتر از هم باشند و استعداد بیشتری داشته باشند، این تفاوت حتی در انتخاب رشته تحصیلی و نوع شغل نیز اثر گذار است. قصد داریم در این مقاله رشته‌هایی را معرفی کنیم که برای خانم‌ها مناسب‌ترند! حالا شاید خلافش هم در آینده ثابت شود. اما چیزی که هست اینر وزها خانم‌ها اگر در این رشته‌ها تحصیا کنند، موفق‌تر خواهند شد. همراه مثبت زندگی باشید.

مردان مکانیکی‌ترند اما…

مردان به طور غریزی در امور فیزیکی، مکانیکی و تکنیکی قوی‌تر از خانم‌ها هستند و به دلیل توان بدنی بالاتر می‌توانند مدت زمان بیشتری را صرف انجام کارهای مختلف کنند. اما خانم‌ها به دلیل تمرکز بالاتر میتوانند راحت تر از پس کارهای ظریف برآیند.

این نوشته را از دست ندهید  ویتامین‌های مورد نیاز خانم‌ها چیست؟

علوم انسانی در صدر مشاغل

آماری که توسط سایت Payscale ارائه شده نشان می‌دهد، درآمد سالانه زنانی که در رشته تحصیلی علوم انسانی و پزشکی فعالیت دارند بیش از دیگران بوده و از پرداختی‌های متمایزی برخوردارند. از رشتههای پزشکی میتوان به شغل هایی مانند متخصص زنان و بیهوشی و از رشته‌های علوم انسانی نیز می‌توان رشته‌هایی مانند روانشناسی اشاره کرد که از درآمد قابل توجهی برای زنان برخوردارند.

از پر درآمدترین شغل‌های زنان که در حوزه علوم انسانی گنجانده میشوند، می‌توان حرفه‌هایی مانند روانشناسان، مدیران اجرایی، وکلاء، مدیران ارزیابی و تحلیلی، مدیران روابط عمومی، بازرگانی و فروش و مدیریت بیمه را نام برد.

در دهه‌های اخیر، متوسط درآمد زنان شاغل در حدود ۶۳ درصد رشد داشته و این موضوع در حالی است که زنان بیشترین رضایت را از شغل‌های آکادمیک و مرتبط با تدریس در دانشگاه دارند.

مشاغل هنری

به طور سنتی زنان در مشاغل هنری و کارهای ظریف از آقایان متبحر‌تر هستند، شغل‌هایی، چون آرایشگری، گریم، تهیه وسایل هنری، نقاشی، آشپزی و حتی آموزش و معلمی از جمله کارهایی است که خانم‌ها در آن بسیار موفق هستند. کارشناسان دلیل این امر را تمرکز بالای خانم‌ها بر روی کار و نیز توانایی فکر کردن بر روی چند مورد به طور همزمان در حین کار می‌دانند. در صورتی که مردان از تمرکز کمتری به نسبت زنان برخوردار بوده تنها بر روی یک مسئله تمرکز می‌کنند و هستند و نیز کمی عجول و بی حوصله به نسبت خانم‌ها هستند.

نقش‌های مدیریتی به‌ویژه مدیریت منابع انسانی در سازمان‌ها

یکی از رموز موفقیت سازمان‌های پیش‌رو در جهان استفاده از نیروهای خانم در امور مختلف به‌ویژه زمینه‌های مدیریتی است. مدیریت منابع انسانی یکی از بخش‌های بسیار مهم و اساسی در هر سازمان است که وظیفه تعامل مدیران سازمان با کارمندان خود را برعهده دارد، معمولاً آقایان برای تصدی این شغل مناسب نیستند، زیرا اغلب آن‌ها خجالتی بوده و یا از صحبت رودررو با کارمندان خود فراری هستند، در عوض خانم‌ها به دلیل اینکه قدرت تعامل اجتماعی بالاتری دارند و معاشرتی‌تر هستند می‌توانند با کارمندان در خصوص مشکلات ارتباط برقرار کنند و نقص‌ها و ضعف‌های سیستم را بر طرف کنند و کارایی سازمان را بالا ببرد.

مدیریت سلامتی و بهداشت

از جمله توانایی‌های زنان می‌توان به موفقیت در رشته تحصیلی پزشکی اشاره کرد، زیرا به طور طبیعی خانم‌ها به سلامت خود اهمیت بیشتری می‌دهند و مراقبت کامل‌تری از خود به عمل می‌آورند. زنان همچنین در مشاغلی مانند متخصص تغذیه و تنظیم رژیم غذایی، پرستاری و مراقبت از بیماران و پیگیری مراحل درمان از آقایان جلوتر و موفق‌تر هستند و آمارها نشان می‌دهد زنان در این رشته‌ها توانسته‌اند درآمد مالی بیشتری نسبت به مردان داشته باشند.

این نوشته را از دست ندهید  به دختران نوجوان درباره «عادت ماهانه» چه بگوییم؟

پرستاران زن (رتبه ۶ پردرآمدترین شغل) در آمریکا به طور متوسط هزار و ۱۴۳۲ درآمد در هفته دارند و ۸۵ درصد پرستاران زن هستند. همچنین اکثریت روانشناسان (رتبه ۱۰)، فیزیوتراپ‌ها (رتبه ۱۲) و مدیران خدمات درمانی (رتبه ۱۶) را زنان تشکیل می‌دهند. زنان در همه این مشاغل بیش از ۶۰ هزار دلار در سال درآمد دارند.

مراقبت از سالمندان، بازتوانی بیماران و ورزش درمانی

رشته‌های مناسب برای خانم‌ها

زنان به طور غریزی مهربان‌تر از آقایان هستند و نمرات بالاتری در دروس مراقبتی از بیمار کسب می‌کنند، محبت و کمک به افراد سالمند و بیمار یا افراد دچار معلولیت‌های مختلف یکی از مشاغلی است که خانم‌ها در آن موفق‌تر از آقایان هستند و افراد تحت نظارت آن‌ها آرامش بیشتری دارند و به ادامه مراحل درمانی امیدوارتر هستند.

عکاسی از مناظر

خانم‌ها طبع کنجکاو و روحیه ماجراجویانه تری به نسبت آقایان دارند و به ویژه برای عکاسی از سوژه‌ها و موضوعات مورد علاقه موفق‌تر از آقایان هستند و به تبع درآمد مالی بیشتری در این زمینه خواهند داشت. آن‌ها صبر و حوصله بیشتری دارند و زمان طولانی‌تری را صرف یافتن سوژه و عکسبرداری از آن از ابعاد مختلف می‌کنند.

رشته تحصیلی مهندسی و استقبال آن از طرف خانم‌ها

در ایران تحصیل دختران در رشته تحصیلی فنی و مهندسی همیشه با اما و اگرهایی همراه بوده است و گذشته از علاقه کمتر دختران به این رشته‌ها، اما شرایط آسانی برای تحصیل آنها در رشته‌های فنی و مهندسی فراهم نبوده است. یکی از مسایلی که دغدغه ذهنی دختران دانشجوی رشته‌های مهندسی است آینده کاری و بازار کار این رشته تحصیلی برای دختران است.

این نوشته را از دست ندهید  راز سرمایی بودن زنان کشف شد

نکته دیگر این است که عدم شناخت کافی از رشته تحصیلی و آینده شغلی آن، باعث می‌شود بسیاری از دختران پس از ورود به رشته تحصیلی مهندسی و شناختی که از رشته خود پیدا می‌کنند، از انتخاب خود پشیمان شوند و در تحصیلات تکمیلی به تحصیل در رشته‌های علوم انسانی یا هنر رو بیاورند که این مسئله بسیار در میان دختران بیشتر مشاهده می‌شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 18 =

دکمه بازگشت به بالا