آخرین نوشته هاتخصصی

راهکارهای بهبود سرگیجه ناشی ازجابه‌جایی مایع گوش میانی

مثبت زندگی: سرگیجه، سومین اختلال شایع در جهان است که می‌تواند مشکلات بسیاری را در زندگی ایجاد کند و فرد را از انجام کارهای معمول روزانه باز داردگوش علاوه بر شنوایی وظیفه حفظ تعادل ما را هم بر عهده دارد و در هر زمانی موقعیت مکانی ما را به مغز اعلام و با کمک چشم‌ و مخچه به تعادل بدن کمک می‌کند.

در کانال‌های نیم‌دایره‌ای گوش میانی مایعی در جریان است که مسئول حفظ تعادل ماست. مایع آندولنف، با حرکت زاویه‌ای سر جریان می‌یابد و چند سنگ‌ریزه کلسیمی بسیار کوچک در انتهای کانال گوش میانی را جابه‌جا می‌کند. با جابه‌جایی این سنگ‌ریزه‌ها نسبت به جاذبه زمین، سیگنال‌هایی به مغز ارسال می‌شود و مغز به کمک این سیگنال‌ها حرکت دورانی ما را درک می‌کند.

علت جابه‌جایی مایع گوش میانی

سرگیجه ناشی از جابه جایی مایع گوش یا سنگ‌ریزه‌های آن دلایل متعددی دارد اما دلایل اصلی آن می‌تواند عفونت یا بیماری‌های ویروسی گوش، وارد شدن ضربه شدید به سر، کمبود ویتامین D یا کلسیم و بالا رفتن سن باشد. البته این نوع سرگیجه‌ها هیچ سن خاصی ندارند و حتی در دوران کودکی هم ممکن است اتفاق بیفتند، اما به طور معمول بالا رفتن سن احتمال ابتلا به آن را افزایش می‌دهد.

حرکت مایع گوش

سرگیجه یا نداشتن تعادل، سومین اختلال شایع در جهان است که می‌تواند فرد را از انجام کارهای معمول روزانه باز دارد. برای درمان ابتدا باید علت آن شناسایی شود.سرگیجه تنها به دلیل حرکت مایع درون گوش نیست و ممکن است علت‌های متفاوتی داشته باشد که برخی از آن‌ها نیاز به درمان خاصی ندارد و پس از یک تا دو هفته خود به خود از بین می‌رود.

این نوشته را از دست ندهید  قلوه مرغ را هرگز نخورید

مهم‌ترین دلیل سرگیجه

مهم‌ترین دلیلی که نشان می‌دهد سرگیجه ناشی از بیماری‌های گوش است، این است که با حرکت سر یا بدن علایم سرگیجه را احساس کنید. با این حال اگر احساس سرگیجه می‌کنید، بهتر است ابتدا به متخصص گوش مراجعه کنید. بایدمشخص شود که آیا یک گوش درگیر شده یا هر دو گوش دچار اختلال شده‌اند. سپس تمرین‌ها یا داروهای لازم از سوی پزشک تجویز می‌شود.

بیشتر بدانیم

سرگیجه ممکن است موقتی ، طولانی مدت یا ناگهانی باشد و چند ثانیه ادامه یابد. اگر سرگیجه شدید دارید ممکن است علایم شما ثابت باشد و برای چند روز طول بکشد و زندگی طبیعی شما را دچار اختلال کند.سرگیجه ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد، اما در افراد ۶۵ سال به بالا شایع است. درمان سرگیجه به علت و شدت نشانه‌های آن بستگی دارد.

علائم

1- مشکلات تعادلی

2- سبکی‌سر

3- احساس بیماری حرکتی

(motion sickness)4- تهوع و استفراغ

5- صدای زنگ در گوش، ( وزوز گوش )

6- احساس پُری در گوش

7- سردرد

8- نیستاگموس ( چشم‌ها به‌طور غیرارادی حرکت می‌کند)

درمان‌های خانگی سرگیجه

هنگامی که چرخش شدید است، در یک اتاق آرام و تاریک دراز بکشید.

به محض احساس سرگیجه بنشینید.

اگر می‌دانید حرکتی معمولاً باعث ایجاد علایم می‌شود، آن را به آرامی انجام دهید.

مانند بلند شدن، نگاه کردن به سمت بالا یا چرخاندن سر برای برداشتن چیزی به جای خم شدن بیش از حد، روی زانو بنشینید.

روی دو یا چند بالش بخوابید. هنگام برخاستن در شب نور کافی باشد.

اگر سرگیجه بر توانایی شما در راه رفتن یا احساس تعادل تأثیر می‌گذارد، از عصا برای جلوگیری از افتادن و صدمات جدی استفاده کنید.

این نوشته را از دست ندهید  دلایل بروز ترک پاشنه پا
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا