تخصصی

عفونت‌های گوش را جدی بگیرید

مثبت زندگی: حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد از بیماران مبتلا به بیماری‌های عفونی گوش بر اثر این بیماری، دچار ناشنوایی می‌شوند. بیشترین دلایل ناشنوایی در کشور التهاب گوش میانی است که بعد از مدتی، باعث اختلال در گوش داخلی و گوش خارجی می‌شود.

آیا ناشنوایی ارثی است؟

این امر بسته به نوع بیماری دارد. بیشتر نوع ناشنوایی ارثی در ایران اتواسکلروز (رشد غیرطبیعی و تدریجی استخوان در گوش میانی) و سندروم منیر است که البته آمار دقیقی از آن نمی‌توان ارائه داد، چرا که این نوع ناشنوایی‌ها پراکنده هستند و جایی نیست که آماری در مورد آن بگیرند.

راه‌های پیشگیری خانواده‌ها از ابتلای کودکان به ناشنوایی

متاسفانه برای اشکال ژنتیک راهی وجود ندارد. تنها با آگاهی دادن و مشاوره قبل از ازدواج می‌توان از افزایش بیماران مبتلا به ناشنوایی جلوگیری کرد. اما در موارد اکتسابی، رعایت مواردی در کودکی از جمله سلامت لوزه‌ها بخصوص در بچه‌ها عامل مهمی است که در این رابطه، والدین باید به متخصص و فوق تخصص مراجعه کنند. همچنین مراجعه به موقع به پزشک در مورد عفونت‌های حاد و قرار نگرفتن در محیط‌های پر سر وصدا می‌تواند از جمله این روش‌های پیشگیرانه باشد.

چه افرادی در معرض خطر ناشنوایی قرار دارند

  • کسانی که توجه کلی به بهداشت فردی ندارند
  • کسانی که به علت عدم توجه به علائم اولیه بیماری به پزشک مراجعه نمی‌کنند و یا زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که دیگر مشکل حاد شده است.

درمان‌های نوینی که برای درمان ناشنوایی وجود دارد

این درمان‌ها بستگی به علائم بیماری، نوع بیماری و مشاهده علایم پاراکلینیکی و «اودیومتری» گوش دارد. به همین خاطر، روشی که شاید برای یک بیمار مفید باشد، احتمال دارد برای بیمار دیگر مفید واقع نشود. در این مواقع پزشک متخصص است که تصمیم می‌گیرد چه نوع درمانی مناسب بیمار است.

این نوشته را از دست ندهید  چگونه زودهنگام سرطان پستان خود را تشخیص دهیم؟

در صورت وجود هرگونه اختلال در شنوایی یا علائمی مانند سرگیجه، کم شنوایی، درد گوش، حالت تهوع، سردرد، خروج ترشح و مایع از گوش و … سریعا به پزشک مراجعه کنید تا از عواقب احتمالی آن جلوگیری کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 2 =

دکمه بازگشت به بالا