مادر و کودک

رازهایی برای نظافت اتاق کودک

مثبت زندگی: کودکان از زمانی که توانایی تحرک پیدا می‌کنند، به همه قسمت‌های منزل رفته و به خیلی از وسایل دست می‌زنند. در صورتی که نظافت و بهداشت خانه به اندازه کافی مناسب نباشد می‌تواند به سلامت کودک آسیب برساند و اگر نظافت اتاق کودک و منزل به درستی انجام شود تضمینی برای تامین سلامتی فرزند شماست، از این روز امروز تصمیم گرفتیم به بحث نظافت اتاق کودک و وسیله‌های او بپردازیم.

برای ایجاد یک اتاق نوزاد ایمن این نکات را رعایت کنید: 

  • از رنگ‌هایی استفاده کنید که حاوی ترکیبات آلی کم فرار (low- VOC) باشند. ترکیبات آلی فرار (VOC) برای کمک به خشک شدن رنگ استفاده می‌شدند. این ترکیبات بر سلامت نوزادتان تأثیر می‌گذارند.
  • اثاثیه اتاق را از جنس «چوب واقعی» انتخاب کنید. چوب فشاری، پلی‌وود و نئوپان از تراشه‌های چوب چسبانده شده به هم تحت فشار ساخته می‌شوند. اجزای به کار رفته در این چوب‌ها ممکن از خود فرمالدئید آزاد کنند که یک ماده آلاینده هوای داخل خانه است.
  • یک تشک گهواره ایمن بخرید. ایمن‌ترین تشک تشکی است که از فیبرهای طبیعی پرداخت‌ نشده است که با پلی‌وینیل کلراید پوشانده نشده‌اند یا مواد کند کننده شعله به آن‌ها زده نشده است.
  • پنجره‌ها را باز کنید تا امکان گردش هوای آزاد را بدهید.
  • اسباب‌بازی‌های سمی نخرید.

مراحل نظافت اتاق کودک 

برنامه ریزی برای نظافت

اولین کاری که باید با دقت انجام شود یک برنامه ریزی دقیق است. قبل از اینکه بخواهید دست به هر کاری بزنید یک چک لیست از مواردی که نیاز است تا در مورد نظافت اتاق کودک انجام شود تهیه کنید. سعی کنید این برنامه به صورت هفتگی باشد و با تقسیم هرکار در روزهای مختلف از خسته شدن خودتان و همینطور انباشته شدن انبوهی از کارها جلوگیری کنید.

مثلا برای شستن لباس‌های کودک یک روز مشخص داشته باشید و همان روز لباس‌ها را بشویید اما باید توجه کنید که برخی از موارد خصوصا در مورد کودک که سیستم ایمنی او در حال تشکیل وتکمیل است باید هرروز انجام شود!

نظافت سرویس خواب

خب بیایید برای اولین بخش از جایی شروع کنیم که کودکان مخصوصا نوزادان بیشتر روز را در آن به سر می‌برند. خوابیدن در واقع مهم‌ترین کاری است که نوزاد انجام می‌دهد و باید از راحتی او حین خواب اطمینان حال کنیم. اما چه چیزهایی نیاز به نظافت دارند؟

  • ملحفه روی تخت کودک بر خلاف افراد بزرگسال باید حداکثر هر یک هفته یکبار مورد شست و شو قرار بگیرد. میکروب‌ها به راحتی میتوانند در پارچه لانه کرده و باعث ایجاد انواع آلرژی‌ها شوند.
  • بالش‌ها مثل خیلی از چیزهای دیگر تاریخ انقضا دارند و نهایتا باید هر شش ماه یکبار تعویض شوند. علاوه بر لانه کردن میکروب‌ها و باکتری‌ها تغییر سطح بالش میتواند به سلامت گردن کودک شما آسیب برساند.
  • تمیزکردن چارچوب تخت باید به صورت مرتب انجام شود. کودکان مخصوصا زمان دندان در آوردن همه چیز را داخل دهان خود برده و گاز می‌گیرند. این موضوع قطعا شامل حفاظ ایمنی تخت کودک هم می‌شود. هرروز باید آن را ابتدا با مایع ضدعفونی کننده تمیز کنید و پس از آن با دستمال مرطوب آن را بشویید تا ماده شیمیایی روی آن باقی نماند.
این نوشته را از دست ندهید  کرونا در «کودکان» به چه شکل بروز می‌کند؟

نظافت ظروف

همانطور که می‌دانید ظروف غذای مخصوص کودک طراحی شده و بهتر است برای غذا دادن به کودک از آنها استفاده کنید اما شست و شوی آنها نیز راه و روش مخصوص به خود را دارد. ابتدا توجه کنید که ظروف کودک باید بلافاصله بعد از استفاده شسته شوند و نباید آنها را به مدت طولانی کثیف نگهداری کنید. در شستن ظروف کودک از آب گرم استفاده کنید و حتما از مایع شست و شوی ظروف کودک استفاده کنید. این مواد مخصوص ظروف کودک طراحی شده‌اند و کمترین مقداری از آنها روی ظروف باقی خواهد ماند.

تمیز کردن شیشه شیر نوزاد هم در این بخش حائز اهمیت است و بهتر است حین خرید شیشه شیر به این نکته توجه کنید که حتما شیشه شیر از ماده بسفینول تشکیل نشده باشد چون به سلامت کودک آسیب میرساند. استفاده از ماده شوینده مخصوص ظروف کودک و همینطور جوشاندن شیشه شیر (اگر پلاستیکی نیست) به سلامت کودک کمک بسیاری میکند.

شستن لباس

خرید لباس برای کودک همیشه یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های زندگی هر پدر و مادری است، اما باید توجه کنید که پوشاندن لباسی که حتی نو است و استفاده نشده به بدن کودک کار درستی نیست. قبل از اینکه لباس را به تن کودک کنید حتما آن را بشویید.

بهتر است لباس‌های کودک در نوبتی جداگانه از لباس دیگران شسته شوند و از ماده شست و شوی مخصوص لباس کودک استفاده کنید. این مواد خیلی ملایم هستند و لباس کودک را سالم نگه‌داری می‌کنند. ضمنا دمای بین ۳۰ تا ۴۰ بهترین دما برای شستن لباس‌های کودکان است.

این نوشته را از دست ندهید  بیش‌فعالی و افسردگی و تیزهوشی چه فرقی با هم دارند؟

چه چیزهایی باید روزانه تمیز شوند؟ 

برخی وسیله‌های کودک خیلی استفاده می‌شوند و یا در معرض انواع آلودگی هستند پس باید به نظافت آنها بیش از موارد دیگر رسیدگی کرد. جارو کردن فرش اتاق کودک باید روزانه انجام شود چون گرد و غبار از هرجایی در نهایت روی زمین می‌نشینند و کودک شما هم بیشترین برخورد را با زمین دارد. خیلی خوب است که هر چند وقت یکبار فرش اتاق کودک را با استفاده از شامپو فرش مخصوص تمیز کنید و البته توجه کنید که حتما خشک شده و بوی آن از بین برود تا باعث ایجاد حساسیت در کودک نشود.

در کنار این موضوع تمیز‌کردن صندلی مخصوص کودک در خودرو شما باید با دقت بیشتری انجام شود. خودرو همیشه در محیطی خارج از منزل قرار دارد و این مساوی است با تجمع انواع میکروب‌ها روی آن. هر چند وقت یکبار صندلی کودک را به دقت با استفاده از مایع ضدعفونی کننده تمیز کنید و بعد از آن با دستمال و آب آن را پاک کنید.

تمیز کردن اسباب بازی‌

اسباب بازی‌ها کودک دنیای خیلی بزرگی دارند و احتمالا در تمام نقاط منزل شما هم پخش شده‌اند. در ادامه قصد داریم به تفکیک نوع جنس اسباب‌ بازی‌های کودک به روش تمیز کردن آن بپردازیم.

شستن اسباب بازی‌های پلاستیکی برای شستن اسباب بازی‌های پلاستیکی باید از ظرفشویی کمک بگیرید، البته اگر در خانه موجود نیست یک ظرف با آب ولرم نیز می‌تواند به کمک شما بیاید. اسباب بازی‌های پلاستیکی را با دمای پایین تری بشویید و بعد از آن برای دسترسی به نقاط تنگ‌تر آنها می‌توانید از مسواک و یا گوش پاک‌کن استفاده کنید. ضمنا اسباب بازی‌های حمام نیز باید با همین ترتیب شسته شوند.
شستن اسباب بازی‌های چوبیبرای شست و شوی اسباب بازی‌های چوبی کودک سعی کنید از ماشین ظرفشویی استفاده کنید اما باید همراه با آن مقداری سرکه داخل ماده شوینده باشد تا به جنس آن آسیبی نرسان
شستن عروسک‌ها و جنس‌های پارچه‌ایاگر قصد دارید عروسک پارچه‌ای را بشویید می‌توانید از لباسشویی استفاده کنید، اگر عروسک خیلی کثیف بود قبل از انداختن آن به داخل لباسشویی یکبار با نوشابه آن را بشویید. توجه کنید که در هر صورت تنظیمات لباسشویی به گونه‌ای باشد که یکبار بیشتر آبکشی شده و حتما تمام مواد شوینده از آن خارج شوند.
اگر جنس عروسک پشمی بود نمی‌توان آن را با لباسشویی شست، ابتدا باید با دست و صابون آن را بشویید اما برای خشک کردن آن را داخل یک کیسه پارچه‌ای مثل روکش بالش بیاندازید و از خشک کن لباسشویی استفاده کنید. در نهایت تمام وسایل و اسباب بازی‌های پارچه‌ای باید در معرض آفتاب خشک شوند.

راهکار جالب برای از بین بردن لکه‌های روی وسایل کودک 

حتما شما هم روی اسباب‌ بازی‌های کودک خود لکه‌هایی را دیده‌اید که شستن آن به آسانی نیست. ما پیشنهاد میکنم از این ترکیب استفاده کنید تا معجزه آن بر روی لکه‌ها را مشاهده کنید. یک سوم فنجان نوشابه گازدار، یک دوم فنجان مایع صابون، یک دوم فنجان آب و دو قاشق غذاخوری سرکه سفید را باهم ترکیب کرده و با استفاده از یک حوله روی وسیله‌ها را بشویید. خیلی زود لکه از بین خواهد رفت.

این نوشته را از دست ندهید  به قدرت نوازش ایمان بیاورید

یک استثنا برای تغییر برنامه نظافت اتاق کودک! 

بیمار شدن کودک اتفاق سختی برای یک خانواده است چون مراقبت و نگهداری بسیار زیادی لازم خواهد داشت. اما چه کاری باید کرد که دوباره کودک به آن بیماری مبتلا نشود؟ خیلی وقت‌ها کودک بلافاصله بعد از اینکه بیماری‌اش از بین رفت دوباره به آن مبتلا می‌شود.

زمانی که کودک بعد از بیماری‌های واگیر مانند آنفولانزا، اسهال، سرماخوردگی و… در مرحله بهبود قرار گرفت، تمام اسباب‌ بازی‌ها و لباس‌ها وهرچیز دیگری که در دسترس او بوده باید مجددا شسته شود چون میکروب‌ها روی وسایل باقی میمانند و سیستم دفاعی کودک نمی‌تواند در مقابل آن مقاومت کند و دوباره بیمار می‌شود.

تمیز کردن اتاق خواب کودکان 

  • تمام چیزهایی که متعلق به اتاق کودک نیستند را داخلی سبدی قرار داده و در راهرو بگذارید.
  • تمام وسایلی که به تخت‌خواب تعلق ندارند را از آن خارج کنید.
  • تمام وسایلی که در زیر تخت‌خواب و یا زیر کمدها قرار دارند را درآورده و به جای اصلی خود بازگردانید.
  • تمام لباس‌های کثیف را از سطح زمین جمع کنید، آن‌ها را داخل سبد رخت بریزید، سپس به رختشوی‌خانه رفته و لباس‌ها را بشویید. سبد رخت خالی شده را به اتاق کودک بازگردانید.
  • تمام اسباب‌بازی‌ها را مرتب کرده و سر جای خود قرار دهید. این گونه می‌توانید اتاقی مرتب برای کودکان با وسایل کوچک و زیاد شان، داشته باشید.
  • لباس‌های شسته‌ شده را به رخت آویزها بزنید و آن‌ها را در کمدها و طبقه‌ها بگذارید. کشوهای لباس را خالی کرده و دوباره آن‌ها را به دقت بچینید تا فضاهای بیش‌تری در اختیار شما قرار گیرد.
  • همه کفش‌های کودک خود را مرتب کرده و سر جای خودشان قرار دهید.
این نوشته را از دست ندهید  تاثیرات اجتماعی اسباب‌بازی‌های جدید

  • تمام کتاب‌های کودک خود را دسته‌بندی کرده و آن‌ها را به صورت منظم داخل کتابخانه قرار دهید.
  • تمام عروسک‌های مختلف را دسته‌بندی کرده و آن‌ها را به طور منظم داخل کمدها و یا جاهای مخصوص به آن‌ها قرار دهید.
  • کاغذهای قدیم مدرسه یا نقاشی‌های قدیمی کودک خود را جمع‌آوری کرده و به آن‌ها نظم بدهید. در اتاق کودک جایی را برای آن‌ها در نظر بگیرید و آن‌ها را در این محل قرار دهید. کافیست ۷روز برای رهایی کودکان از دردسر بی نظمی وقت بگذارید.
  • روتختی و روبالشتی تخت‌خواب اتاق کودک خود را عوض کرده و کل تخت‌خواب را مرتب کنید.
  • کشوها، تلویزیون، آباژور، تابلوهای نقاشی، و قفسه‌های کتاب را مرتب کرده و آن‌ها را گردگیری کنید.
  • تمام آشغال‌های جمع‌آوری شده و هم‌چنین آشغال‌های موجود در سطل آشغال خود را داخل سطل آشغال بزرگ خانه بریزید.
  • کف اتاق کودک خود را بر اساس نوع کفپوش‌ها جاروبرقی و یا طی بکشید.
  • وقتی اتاق کودک خود را ترک می‌کنید محلول تصفیه‌کننده هوا را در فضای اتاق اسپری کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =

دکمه بازگشت به بالا