نرم افزار

دو برنامه اندرویدی مخرب که همین الان باید از گوشی خود حذف کنید

مثبت زندگی: گوگل دو برنامه اندرویدی که هر دوی آن‌ها در مجموع، بیش از 1.5 میلیون بار نصب شده‌اند را حذف کرد. این برنامه‌ها با هر کلیک فرد روی تبلیعات، به اجرای تبلیغات پاپ آپ می‌پرداختند تا از این طریق برای توسعه دهندگان این برنامه‌ها درآمدی حاصل شود. شاید با خود بگویید این مسئله چه ضرری برای کاربران دارد؟

گذشته از اینکه این نوع تبلیغات از سوی بسیاری از کاربران یک نوع مزاحمت و اذیت تلقی می‌شود واقعیت این است که این برنامه‌های تبلیغاتی می‌توانند برخی از منابع و اطلاعات گوشی شما را به سرقت ببرند و به تخلیه سریعتر شارژ باتری هم کمک می‌کنند. کاری که این دو برنامه انجام می‌دادند توسط شرکت امنیتی موبایل Wandera (از طریق ZDNet) کشف شد. برنامه Sun Pro Beauty Camera بیش از 1 میلیون نصب شده در حالی که برنامه Funny Sweet Beauty Selfie Camera بیش از 500000 بار دانلود شده بود. اگر هر یک از این دو برنامه را در گوشی اندروید خود نصب کرده‌اید باید اکنون آن‌ها را حذف کنید. طبق معمول با نصب یکی از این برنامه‌های مخرب به دلیل ایجاد میانبر، آیکون برنامه از دراور برنامه ناپدید می‌شود و حتی اگر میانبر را حذف کنید برنامه به تبلیغات خود در پس زمینه ادامه می‌دهد.

بعد از نصب برنامه Sun Pro Beauty Camera حتی اگر برنامه باز نباشد تبلیغات تمام صفحه آن به سختی بسته می‌شوند. Funny Sweet Beauty Selfie Camera نیز تنها پس از اینکه با استفاده از برنامه، یک عکس فیلتر شده دانلود شد به تبلیغات تمام صفحه می‌پردازد و طبق معمول، نظرات درج شده در مورد هر دو برنامه در فروشگاه گوگل پلی هشدار اولیه را به کاربران اندرویدی داد. در زیر نظر تعدادی از کاربران را می‌خوانید:

«این برنامه آشغال است لطفاً این برنامه را دانلود نکنید»

«جز تبلیغات چیز دیگری نیست»

«تبلیغات دائما نمایش داده می‌شود و  چیز مفیدی جز تبلیغات در همه جای این برنامه پیدا نخواهید کرد لطفا آن را نصب نکنید.»

وقتی چنین نظراتی درباره‌ی یک برنامه یا اپلیکیشن مشاهده می‌کنید اولین کاری که باید بکنید این است که تا حد ممکن از آن فاصله بگیرید. به گفته‌ی شرکت واندرا، بدافزار معمولاً به عنوان یک نوع مزاحمت برای کاربر نهایی تلقی می‌شود. علاوه بر این، ابزارهای تبلیغاتی مزاحم گوشی می‌توانند بهره‌وری دستگاه را کاهش دهند.

این نوشته را از دست ندهید  معرفی ده اپلیکیشن فوق‌العاده مخصوص ورزش یوگا

تبلیغات داخل برنامه ممکن است در حین کار کاربر ظاهر شده و روند کار را مختل کنند. در برخی موارد دیگر بدافزارها به تخلیه شارژ باتری دستگاه منجر شده و گاهی نیز دستگاه‌های آلوده باید به کلی تعویض شوند. این برنامه‌های خاص عملکرد پیشرفته‌تری نسبت به بدافزارهای معمولی دارند. شرکت واندرا در تاریخ 11 سپتامبر درباره‌ی نوع فعالیت این اپلیکیشن‌ها به گوگل گزارش داد و همانطور که گفته شد هر دو برنامه پس از گزارش این شرکت از گوگل پلی حذف شدند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − چهار =

دکمه بازگشت به بالا