آخرین نوشته هاترفند

چطور فضای داخلی آیفون را خالی کنیم؟

مثبت زندگی: وقتی برای اولین بار می­‌خواهید از گوشی آیفون خودتان استفاده کنید، به فضای آن توجه ندارید و بدون برنامه‌­ریزی ویدیو، موسیقی و تصاویر خود را ذخیره می‌کنید. اما با مرور زمان فضای داخلی گوشی، اشغال می‌­شود و متوجه کمبود حافظه خواهید شد. خوشبختانه با چند روش ساده، خالی کردن حافظه آیفون امکان‌پذیر است. در حال حاضر، روش‌­های بسیاری برای ذخیره‌­سازی فضای آیفون وجود دارد که خدمات را به صورت رایگان ارائه داده است.

در مطلب امروز قصد داریم به نحوه خالی کردن حافظه آیفون بپردازیم. البته، قبل از امتحان کردن هر روشی، بهتر است آرشیوهای قدیمی و بلا استفاده را حذف کنید.

حجم اشغال شده توسط تصاویر و ویدیو در آیفون

ابتدا اشغال کننده‌­های فضای آیفون خود را از طریق مسیر  Storage & iCloud Usage< General < Settings بیابید. در این بخش مشاهده خواهید کرد که فضای ذخیره‌­سازی در چند دسته متفاوت قرار دارد. برای هر یک از دسته‌­ها رنگ خاص اختصاص داده می­‌شود، بنابراین، خواهید دید که چه میزان از فضا استفاده شده است و چه میزان در دسترس است.

اکنون می­‌توانید برای پاک کردن حافظه داخلی آیفون اقدام کنید.

برنامه­‌های بلااستفاده را حذف کنید

برنامه‌­هایی که حافظه زیادی اشغال کرده‌­اند را بیابید و با حذف کردن آنها، حافظه گوشی را خالی کنید. در اولین قدم، شروع به حذف کردن اطلاعات اضافی موجود در گوشی کنید. در کنار برنامه­‌های نصب شده، توضیحاتی آمده است که می­‌توانید از آن استفاده کنید.

برای ذخیره‌سازی از iCloud استفاده کنید

اگر آیفون دارید، حتما بخش قابل توجهی از فضای گوشی، توسط تصاویر و ویدیو پر شده است. با انتقال دادن فایل‌ها روی فضای ابری مانند iCloud، دیگر نیازی نیست آنها را روی گوشی نگه دارید. برای دسترسی به تنظیماتiCloud ، به Settings بروید و روی iCloud بزنید. اکنون، می­‌توانید انتخاب کنید که کدامیک از دسته‌­ها رویiCloud ، قرار بگیرد.

این نوشته را از دست ندهید  مواد غذایی، میوه‌ها و گیاهان رقیق کننده خون

همه کاربران آیفون، بطور خودکار ۵ گیگابایت فضای ذخیره­‌سازی ابری به صورت رایگان دریافت می‌­کنند. اگر تعداد تصاویر و ویدیوهای شما زیاد است، باید پول بیشتری برای استفاده از این سرویس پرداخت کنید.

برای ذخیره کردن تصویر، از فرمت HEIF استفاده کنید

آیفون ۷ و یا نسخه‌­های جدیدتر آن، از فرمت فشرده­‌سازی با ظرفیت بالا به جای JPEG استفاده می­‌کنند و تصاویر و ویدیوها را با فرمت  HEIF ذخیره می­‌کنند. بنابراین، شما قادر خواهید بود دو برابر تعداد تصاویر را با فرمت HEIF نسبت به JPEG ذخیره کنید.

فرمت HEIF که مخفف High Efficiency Image Format و به معنای فرمت تصویر با کیفیت بالا است، توسط آیفون اپل و همچنین Android P گوگل استفاده می­‌شود. این فرمت، جایگزین فرمت JEPG است. فرمت HEIF به طور پیش‌فرض در iOS 11 فعال است، اما در صورت اطمینان، می­‌توانید به مسیر  Settings > Camera > Formats رفته و به جای High Efficiency، گزینهMost Compatible را انتخاب کنید.

پاک کردن حافظه پنهان آیفون

اگر در پیام­‌های خود، تصاویر و ویدیوهای زیادی ارسال می­‌کنید، بهتر است بدانید که همین پیام­‌ها، در حافظه پنهان آیفون ذخیره می­‌شوند. بنابراین بد نیست برای پاک کردن آن، اقدام کنید تا فضای زیادی خالی شود.

باید به صورت دستی وارد هر مکالمه شوید و سپس بر روی عکس یا ویدیو بزنید. در منوی ظاهر شده، روی More بزنید، هر یک از تصاویر را انتخاب کنید و روی سطل زباله بزنید. برای تأیید روی Delete Message کلیک کنید.

اگر از گوشی iOS 11 استفاده می‌­کنید، روش ساده‌­تری برای پاک کردن این روند وجود دارد که به روش دستی، نیاز نیست. در مسیر Settings > General > iPhone Storage روی گزینه Review Large Attachments بزنید. اکنون، لیست کاملی از تمام پیوست‌هایی که در پیام­‌ها ارسال شده، دریافت خواهید کرد. روی Edit بزنید و همه مواردی که می­‌خواهید حذف شود، را انتخاب کنید.

این نوشته را از دست ندهید  بهترین ورزش‌های هوازی برای افرادی که زانودرد دارند

پیام­‌ها را به طور خودکار حذف کنید

همانند تصاویر و ویدیو، پیام­‌ها نیز می‌­توانند فضای لازم را به خود اختصاص دهند. به خصوص، هنگامی که چت گروهی دارید و مدت زمان طولانی، روی حافظه گوشی ذخیره می­‌شود. بهترین ویژگی Snapchat این است که هر پیام پس از ارسال، به طور خودکار حذف می­‌شود، از طریق مسیر Settings > Messages و تنظیمات تاریخچه، جلوی ذخیره شدن پیامک‌­های دریافتی را بگیرید و روزشمار آن را به ۳۰ روز تبدیل کنید تا انقضای هر پیام دریافتی، ۳۰ روز باشد.

از ویژگی Offload Unused Apps استفاده کنید

ممکن است برنامه­‌هایی با حجم بالا روی گوشی ذخیره کرده‌­اید که برای مدت طولانی، بدون استفاده مانده‌­اند. شاید وجود این برنامه، بعدها مفید باشد اما زمانی که با کمبود حافظه مواجه هستید، چاره‌­ای به جز حذف کردن آنها ندارید.

در iOS 11، یکی دیگر از ویژگی­‌های مفید، نحوه ذخیره‌سازی برنامه­‌ها با ویژگی  Offload Unused Apps است. به مسیر Settings > General > iPhone Storage رفته و ویژگی Offload Unused Apps را فعال کنید. در صورتی که گوشی آیفون با کمبود حافظه مواجه شود، برنامه‌­های بلااستفاده غیرفعال خواهند شد. برنامه و بازی‌­هایی که اغلب بدون استفاده بودند، حذف می­‌شوند. البته امکان دانلود مجدد برنامه­‌های حذف شده، وجود دارد.

برای کاهش حافظه، تنظیمات دوربین را تغییر دهید

یکی دیگر از ویژگی­‌های آیفون، عکس­‌های HDR است، در واقع، در حالت HDR، از شما دو عکس گرفته می­‌شود که حافظه بیشتری مصرف می‌­نماید. به تنظیمات عکس و دوربین رفته و گزینه Keep Normal Photo را غیر فعال کنید.

البته برای ذخیره فضای آیفون، می­‌توانید از فضای ذخیره­‌سازی ابری همانند Google Photos و Dropbox استفاده کنید.

این نوشته را از دست ندهید  فصل سرما، فصل سکته!

پادکست­‌های قدیمی را حذف کنید

پادکست ۳۰ دقیقه‌­ای، ۲۵ مگابایت از حجم گوشی را پر می­‌کند. اگر یک دسته پادکست قدیمی روی گوشی دارید، برای حذف کردن آن اقدام کنید. با حذف پادکست­‌های قدیمی، مقداری از فضا را آزاد کنید.

از طریق مسیر Settings > General > Storage & iCloud Usage > Manage Storage می‌­توانید مقدار فضای اشغال شده توسط پادکست را مشاهده کنید.

تنظیم حذف خودکار پیام­‌های قدیمی

شاید به نظر شما این قسمت مهم نباشد، ولی با گذر زمان، تعدام پیام­‌های حذف نشده، ممکن است مقدار حجیمی شود و فضای آیفون را اشغال کند.

با گوشی آیفون، اکنون می‌­توانید به طور خودکار، پیام‌­های قدیمی را حذف کنید. ذخیره پیام­‌ها را می‌­توانید به مدت ۳۰ روز تا ۱ سال تنظیم کنید.

به Settings > Messages رفته و گزینه Keep Message را به مدت ۳۰ روز و یا ۱ سال تنظیم کنید.

همچنین می­‌توانید مدت زمان ذخیره پیام­‌های ویدیویی و صوتی خود را تنظیم کنید.

برای ذخیره عکس، از Google+ یا Dropbox استفاده کنید

ممکن است بخواهید از تمام عکس‌­هایتان، Backup تهیه کرده و آنها را از روی گوشی حذف کنید. یکی از برنامه­‌های مناسب، Google+ و  Dropbox است.

برنامه Google+ را دانلود کرده و یک حساب Google درست کنید و بکاپ‌گیری خودکار را در قسمت تنظیمات برنامه انتخاب کنید تا زمانی که Wi-Fi  روشن شد، بکاپ‌گیری را شروع کند. استفاده از برنامه Dropbox نیز به همین طریق است.

استفاده از Photo Stream را متوقف کنید

با استفاده از قابلیت Photo Stream، عکس‌­های آخر شما که مجهز به iOSهستند همگام‌سازی می­‌شود. در واقع هر عکس، دو بار بر روی حافظه قرار می­‌گیرد. بنابراین بهترین روش، متوقف کردن آن است. به قسمت Photo & Camera رفته و گزینه My Photo Stream را غیر فعال کنید.

این نوشته را از دست ندهید  پس از عطسه ماسک را تعویض کنید

بخش Other را در برنامه iTunes جستجو کرده و گوشی خود را بازیابی کنید

بخش Other، که روی حافظه گوشی در iTunes نشان داده شده است، شامل ایمیل، موسیقی و داده­‌های وب‌گردی شماست. در این قسمت، در برخی موارد، فایل‌هایی پیدا می‌شود که به اصطلاح خراب یا Corrupt شده‌اند و در نتیجه بیش از حد لازم فضا اشغال کرده‌اند.

بهترین کار برای پاک‌سازی این قسمت و البته داده‌های مربوط به وب‌گردی که عملا بعد از مدتی فضای زیادی حتی ‌حدود یک گیگابایت را اشغال می‌کنند، این است که از طریق برنامه iTunes از گوشی خود یک Backup تهیه کرده و سپس گوشی را Restore کنید.

برای این کار بر روی PC یا از طریق گوشی، برنامه iTunes را باز کنید و به ترتیب، گزینه‌های Backup Now و Restore iPhone را انتخاب کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا