ترفند

آیا رمز عبور من هک شده است؟ ابزار جدید گوگل به این سؤال پاسخ می‌دهد!

مثبت زندگی: گوگل روز چهارشنبه ابزارهای جدیدی را برای بهبود وضعیت حفظ حریم شخصی کاربران در محصولات خود، از جمله حالت ناشناس گوگل مپ، حذف سابقه بازدید یوتیوب و مدیریت حریم خصوصی از طریق دستیار صوتی گوگل اسیستنت، معرفی کرد. اما در عین حال، این غول دنیای فناوری ویژگی جدیدی را هم معرفی کرده که می‌تواند امنیت کاربر در فضای آنلاین را به شکل قابل ملاحظه‌ای ارتقاء دهد. در واقع، هنگامی که یکی از رمزهای عبور شما مورد سرقت و سوء استفاده قرار بگیرد، این ابزار جدید با اطلاع رسانی به موقع می‌تواند مانع سوء استفاده‌های بعدی شده و این فرصت را به شما بدهد که واکنش سریعی در برابر هک شدن رمز عبور خود داشته باشید.

این ویژگی چیز کاملاً جدیدی نیست و گوگل کروم هم تنها مرورگری نیست که با ارائه اطلاعاتی درباره هک‌های پیشین که می‌توانند بر یک حساب کاربری خاص تأثیر منفی داشته باشند، در تأمین امنیت رمزهای عبور به شما کمک می کند. اما گوگل اکنون این ویژگی را در برنامه مدیریت رمز عبور خود گنجانده است. این بدان معناست که شما برای بهره مندی از این ویژگی جدید تنها کافیست تا از برنامه مدیریت رمز عبور گوگل برای ذخیره رمزهای عبور خود استفاده کنید و در نتیجه نیازی به رفتن به سراغ برنامه‌های اختصاصی و شخص ثالثی مانند 1Password یا LastPass نخواهید داشت.

پسوردهای بد!

سرویس مدیریت رمز عبور گوگل علاوه بر اطلاع رسانی در مورد هک شدن رمزهای عبور، می‌تواند مانع استفاده از پسوردهای بد مانند خود کلمه “password” یا “123456” شود. نکته‌ای بسیار مهم، که متأسفانه هنوز هم توسط بسیاری از کاربران نادیده گرفته می‌شود. گوگل در این باره گفته:

امروز ما Password Checkup را عرضه کردیم. ویژگی جدیدی که به ابزار مدیریت رمز عبور اضافه شده و می‌تواند قدرت و امنیت کلیه کلمه عبورهای ذخیره شده شما را بررسی کند. همچنین در صورتی که متوجه شویم رمز عبور شما در اتفاقاتی مانند هک شدن بانک اطلاعاتی یک سایت، لو رفته است، این مسئله به شما اطلاع داده شده و توصیه های شخصی و عملی نیز در صورت لزوم ارائه خواهد شد.

این نوشته را از دست ندهید  روش‌های بازگردانی تصاویر پاک شده در دستگاه‌های اندروید
بنابراین، ابزار مدیریت رمز عبور داخل حساب کاربری شما در گوگل ادغام شده و ویژگی «Password Checkup» هم به شما می‌گوید که آیا رمز عبورتان به خطر افتاده یا نه. و اگر مشخص شود که رمز عبور به خطر افتاده، به شما توصیه می کند که رمز عبور خود را تغییر دهید.

همچنین اگر رمز عبور شما در چند سایت مختلف استفاده شده باشد، این ابزار به شما در این مورد نیز اخطار می‌دهد. البته مطمئناً خود شما هم از قبل این موضوع را می‌دانید چرا که این خود شما هستید که از یک پسورد یکسان در چند سایت مختلف استفاده کرده‌اید! اما موضوع این است که استفاده مجدد از رمزهای عبور در حساب‌های کاربری مختلف، به هیچ عنوان فکر خوبی نیست. در واقع، شما باید برای هر یک از حساب‌های کاربری خود، رمزهای عبور قدرتمند و منحصر به فردی ایجاد کنید، و سپس برای جلوگیری از فراموش کردن این رمزهای عبور، آن‌ها را در یک برنامه مدیریت پسورد، مانند سرویسی که گوگل ارائه کرده، ذخیره کنید.

گوگل همچنین وعده داده که تا انتهای سال جاری میلادی، فناوری Password Checkup را به مرورگر کروم اضافه خواهد کرد. بنابراین، هنگام تایپ کردن رمزهای عبور خود و بدون نیاز به نصب هیچگ‌ونه افزونه جداگانه‌ای، این مرورگر قادر خواهد بود از پسوردهای شما محافظت کرده و در صورت نیاز هشدارهای لازم را بدهد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 7 =

دکمه بازگشت به بالا