آخرین نوشته ها

کرونا ادامه دارد؛ در امان نبودن کودکان از اثرات طولانی‌مدت کووید

محققان دانمارکی می گویند که حتی نوزادان از اثرات طولانی‌مدت کووید در امان نیستند.

به گزارش یو اس نیوز، آخرین مطالعات نشان می‌دهد که یک نفر از هر سه کودک حداقل 14 ساله، تا دو ماه پس از ابتلا به ویروس کرونا از نوسانات خلقی، کاهش تمرکز و یادگیری و بثورات پوستی رنج می‌برد.

سلینا کیکنبورگ، استاد بالینی در بیمارستان دانشگاه کپنهاگ، می‌گوید که صرف‌نظر از اینکه والدین از پزشک عمومی یا خدمات بهداشتی دیگر کمک می‌گیرند یا خیر، باید علائم طولانی‌مدت در کودکان جدی گرفته شود.

برای بیشتر افراد، کووید ۱۹ خفیف یا متوسط در حدود دو هفته طول می‌کشد. اما برخی از افراد، حتی اگر از مرحله حاد بیماری بهبود پیدا کنند، مشکلات طولانی مدتی را تجربه می‌کنند.

موسسه‌های ملی بهداشت از علائم طولانی‌مدت کرونا تحت عنوان PASC یاد می‌کنند که مخفف عوارض پس از دوران حاد ویروس SARS-CoV-2 است. اصطلاحات رایج‌تر عبارتند از سندرم پس از کووید، کووید طولانی یا کووید طولانی‌مدت. افرادی که با سندرم پس از کووید زندگی می‌کنند، گاهاً به عنوان «حمل‌کنندگان طولانی‌مدت» شناخته می‌شوند.

عوارض طولانی‌مدت در بیماران بستری‌شده و زنان شایع‌تر بوده است. افراد مسن‌تر و مردان اکثرا عوارض تنفسی و اختلالات روانی داشته‌اند. اما جوان‌ترها و زنان بیشتر سردرد، علائم گوارشی، اضطراب و افسردگی را گزارش کرده‌اند.

شایع‌ترین علائم پایدار عبارتند از خستگی، تنگی نفس، سرفه، درد مفاصل و درد قفسۀ سینه. سایر مشکلات شامل مشکلات شناختی، مشکل در تمرکز، افسردگی، درد عضلانی، سردرد، ضربان قلب بالا و تب متناوب است.

بر اساس نظرسنجی انجام شده، 40 درصد از کودکان زیر سه سال و کمتر از آن که به کووید مبتلا شده‌اند، تا 2 ماه بعد درگیر مشکلات این بیماری بوده‌اند. این در حالی است که این رقم در سایر کودکان 27 درصد بوده است.

این نوشته را از دست ندهید  ۲۰۲۱؛ سال گوشی‌های تاشو و شگفت‌انگیز

در میان کودکان چهار تا 11 سال، 38 درصد از افرادی که آزمایش مثبت داشته‌اند، بیشتر از گروه‌های سنی دیگر درگیر عوارض طولانی‌مدت بوده‌اند. این در حالی است که این رقم در بین نوجوانان 12 تا 14 سال، 46 درصد است.

واکسینه کردن کودکان

دکتر مارک سیگل، متخصص بیماری های عفونی در آمریکا، در این‌باره می‌گوید که هنوز تعریف واقعی از عوارض بلندمت کووید ارائه نشده است.

او ادامه می دهد که هرچند شیوع این ویروس کاهش داشته است اما هنوز متخصصان در حال یادگیری عوارض این بیماری بر افراد هستند. آنچه تاکنون فهمیده‌ایم آن است که مطمئنا کودکان از این آسیب‌ها در امان نیستند.

سیگل هم می‌گوید که خستگی، مشکل در تمرکز، نوسانات خلقی و مشکلات تنفسی از نشانه‌های بارز کووید بلندمدت است.

این متخصص در پایان توصیه می‌کند که کودکان باید برای کاهش خطر ابتلا به بیماری شدید و طولانی‌مدت کرونا باید واکسینه شوند. در واقع هیچ درمان قطعی وحود ندارد اما واکسینه شدن کامل به معنای حفاظت از آسیب های بیشتر و عفونت است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − هفت =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا