بدانیمسلامتعمومی

درمان خارش گلو با 9 روش خانگی

مثبت زندگی: خارش گلو نشانه یک بیماری است، یک مرحله قبل از گلودرد، برای درمان خارش گلو می‌توان از قرص‌هایی که برای گلودرد کاربرد دارند استفاده کرد. عسل، آبلیمو، شربت سینه و داروهای مربوط به عفونت نیز می‌توانند برای این عارضه مفید باشند.

در حالی‌که خارش گلو می‌تواند از علائم اولیه عفونت باکتریایی یا ویروسی باشد، اما اغلب علامت آلرژی‌های فصلی است. دارو‌های خانگی وجود دارند که در درمان خارش گلو، عملکرد خوبی نشان داده‌اند. اگر به درمان خانگی علاقه‌مند هستید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و سپس بر اساس توصیه‌های این متن عمل کنید.

۱. مایعات گرم بنوشید

اگر سرما خورده اید، اطمینان حاصل کنید که مایعات زیادی مصرف می‌کنید. زمانی که بیمار هستید، هیچ چیز بهتر از چای گرم و سوپ رقیق نیست. وقتی گلوی شما ملتهب و خشک است، نوشیدن نوشیدنی‌های گرم، گلو را مرطوب و راحت نگاه می‌دارد. چای سیاه احتمالا اولین انتخاب شما خواهد بود، اما به چای سبز و سایر دمنوش‌ها نیز یک فرصت بدهید تا خودی نشان دهند.

۲. آب نمک قرقره کنید

برای تسکین سریع خارش گلو، ۱۲۰ گرم آب گرم را با نصف قاشق چایخوری نمک ترکیب کنید. احتمالا قبلا از فواید آب نمک قرقره کردن شنیده اید و حتما هم فکر می‌کنید افسانه‌ای بیش نیست! اما جواب می‌دهد و بسیاری روی این روش قسم می‌خورند!

۳. از دستگاه بخور استفاده کنید

یکی از چیز‌هایی که می‌تواند خارش گلو را بدتر کند، هوای خشک است. از یک دستگاه بخور استفاده کنید تا رطوبت محیط اطرافتان را بالا ببرید. در یک مطالعه، با استفاده از یک مرطوب کننده هوا، شدت درد و خارش گلو تا حد زیادی کاهش یافته است.

این نوشته را از دست ندهید  چگونه زودهنگام سرطان پستان خود را تشخیص دهیم؟

اگر علائم دیگری مانند گرفتگی بینی یا سختی در تنفس را تجربه می‌کنید، سعی کنید روغن‌های اسانس مانند اکالیپتوس به دستگاه اضافه کنید تا به از بین بردن مخاط بیش از حد در حلق و بینی شما کمک کند.

۴. عسل و روغن سیاه دانه

عسل برای کسانی که گیاهخوار هستند، مناسب نیست و برای کودکان زیر یک سال نیز خطرناک است. با این حال، عسل  مزایای سلامتی بسیاری دارد.

یک قاشق چایخوری عسل را به چای خود اضافه کنید، یا یک قاشق عسل را در دهان خود بگذارید تا درمان خارش گلو تسریع شود. در تحقیقات ثابت شده است که عسل به طرز قابل توجهی در بهبود سرفه در کودکان موثر بوده است.

شما می‌توانید عسل را با دو تا سه قطره روغن سیاه دانه ترکیب کنید و بعد میل نمایید. درست مانند دمنوش‌های گیاهی، روغن سیاه دانه خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند درد را تسکین دهد.

۵. غذای سرد

نوشیدن یا خوردن یک چیز سرد، به طرز عجیبی خارش گلو را بلافاصله متوقف می‌کند. به جای بستنی به سراغ یک میوه کامل و خنک بروید یا خودتان در خانه بستنی یخی با میوه تازه درست کنید تا خارش گلویتان خیلی زود تسکین یابد.

خارش گلو

۶. دمنوش‌های گیاهی

انواع زیادی از دمنوش های گیاهی هستند که برای درمان خارش گلو کارسازند. بابونه، اسطوخدوس، مریم گلی، زنجبیل، اکیناسیه (سرخارگل)، نعناع فلفلی، و چای ریشه شیرین بیان دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی هستند.

نعناع فلفلی، به طور خاص، از طریق افزایش عملکرد ریه ها، به گرفتگی دستگاه تنفسی فوقانی و بینی بسیار کمک می‌کند. اگر نیاز به کمی شیرین کننده در دمنوشتان بود، از عسل یا انگور سیاه استفاده کنید. اگر هم با سیر مشکلی ندارید، چای سیر را حتما امتحان کنید.

این نوشته را از دست ندهید  ازدواج دختر بدون اجازه پدر و افزایش مهریه بعد از ازدواج ممکن است؟

۷. روغن‌های اسانس: اسطوخدوس، اوکالیپتوس و مُر

مُر و اکالیپتوس برای درمان خارش گلو موثر هستند، اما آن‌ها را به صورت دمنوش مصرف نکنید. با استفاده از یک دستگاه بخور، بخار آن‌ها را استشمام کنید و یا مانند دهانشویه، آن را قرقره کنید.

یک یا دوقطره از روغن اسطوخدوس، به طور خاص از گونه‌ی Lavandula angustifolia، به زیر زبان یا روی گلوی خود بمالید تا درد حاصل از خشکی گلو تسکین یابد. مزه‌ی آن قطعا مطلوب‌تان نخواهد بود و این تنها عارضه جانبی این درمان خانگی است.

۸. ادویه جات: فلفل قرمز، زردچوبه، زنجبیل و گل میخک

فلفل برای درمان خارش گلو، دور از ذهن است، اما با مصرف آن، پس از یک سوزش مختصر، با بی حس شدن آن را تسکین می‌دهد. برای این کار، یک قاشق غذاخوری فلفل را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. کاملا محلول را هم بزنید. سپس سرتان را کاملا بالا بگیرید و یک جرعه بنوشید و خوب قرقره کنید.

اگر مصرف فلفل اصلا به ذائقه تان خوش نیست، شاید این بهترین راه حل نباشد. زردچوبه و زنجبیل نیز هر دو گیاهانی درمانی در طول تاریخ بوده اند. آب زنجبیل، خارش گلو را کاهش می‌دهد. همچنین دم کردن زنجبیل همراه با چای می‌تواند کمک کننده باشد.

زردچوبه، حاوی کورکومین، یک ماده آرامبخش است. شما می‌توانید از زردچوبه نیز مانند فلفل برای درمان خارش گلو استفاده کنید. همچنین چای گل میخک، باعث کاهش التهاب گلو می‌شود و درد و ناراحتی ناشی از خارش گلو را کاهش می‌دهد.

۹. موم زنبور عسل

تحقیقات نشان می‌دهند که موم عسل، مزایای سلامتی زیادی دارد. مخصوصا برای افراد مبتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی. ممکن است ندانید، اما موم عسل از مواد گیاهی، بزاق زنبور و موم زنبور عسل ساخته شده است. این ترکیب، در برابر بسیاری از ذرات مضر، حتی ویروس آنفولانزا نیز مفید است. ۵ قطره موم را به یک قاشق آب اضافه کنید و بخورید.

این نوشته را از دست ندهید  بهترین مدل خوابیدن برای رفع کمردرد چیست؟

۱۰. عسل و انگور سیاه

عسل با انگور سیاه، ترکیبی عالی است! تحقیقات نشان می‌دهند که انگور سیاه، در کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مفید است و ممکن است طول مدت بیماری را کمتر کند. مقدار کمی شربت انگور سیاه( شیره انگور) را به عسل و چای اضافه کنید (یا به تنهایی میل کنید). اگر از میوه تازه آن استفاده می‌کنید، حتما قبل از مصرف، خوب آن‌ها را بپزید چرا که میوه خام آن خوب نیست.

منبع
ستاره
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − شانزده =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا