رفتار

10 کلید اصلی موفقیت در زندگی

مثبت زندگی: تا به حال با خود فکر کرده‌اید که چه چیزی یک فرد را به سمت موفقیت در زندگی سوق می‌دهد؟ آیا به دنبال کلید اصلی در زندگی هستید که موفقیت شما در آینده را رقم بزند یا درصدد هستید به دیگران کمک کنید تا موفق شوند؟ برای رسیدن به موفقیت و شادی در زندگی 10 کلید اصلی به عنوان ابزار ضروری برای رسیدن به هر آنچه می‌خواهید شناسایی شده‌اند که در این مقاله قصد داریم به توضیح آن‌ها بپردازیم، با این امید که این کلیدها راهگشای زندگی شما باشند. همراه ما باشید.

تعریف موفقیت

قبل از هر چیز لازم است که تعریف دقیق و واضحی از موفقیت داشته باشید. موفقیت به معنای تحقق یک هدف است. طبق این تعریف اگر هدفی نداشته باشید موفقیتی هم کسب نخواهید کرد. همچنین، بسته به اهداف هر شخص، موفقیت در زندگی می‌تواند معنای متفاوت داشته باشد. با این وجود، برای موفقیت لازم است اهدافی را انتخاب کنید که با سرعت بیشتری شما را به سمت زندگی و آینده‌ دلخواهی که در سر می‌پرورانید سوق دهد. بیشتر افراد، موفقیت در زندگی را مترادف با احساس شادی و خوشبختی می‌دانند. بنابراین برای خلق چنین احساسی باید هدف‌هایی را بگنجانید که بخش‌هایی از زندگی را پوشش دهند و خلاء‌هایی را پر کنند که اغلب نادیده گرفته شده‌اند از جمله: برقراری روابطی خوب با دیگران، سلامت جسمی، امنیت مالی و جانی، کمک به دیگران و ابراز احساسات به نحوی خلاقانه. اما تقریبا وجود آن‌ها، همه‌ی افراد را خوشحال می‌کند. اما کلیدهای اصلی موفقیت چیست؟

1. برنامه ریزی برای موفقیت

اولین کلید اصلی و لازم در زندگی برنامه ریزی برای موفقیت است. برنامه‌ریزی برای موفقیت به معنای داشتن تصویری واضح و شفاف از آنچه زندگی موفق نامیده می‌شود و طراحی یک برنامه مشخص را برای دستیبابی به زندگی موفق و دلخواه شماست. برنامه‌ریزی با فهمیدن چیزها و هدف‌هایی که می‌خواهید به آن برسید و نوشتن دقیق خواسته‌ها و اهداف شروع می‌شود. این اهداف و خواسته‌ها پایه و اساس شروع برنامه‌ریزی و اجرای آن‌ها است. پس از آن برای رسیدن به اهداف باید قدم به قدم و طبق برنامه پیش بروید.

این نوشته را از دست ندهید  انسان های موفق چه نقاط مشترکی با هم دارند؟

2. آماده شدن برای رویدادهای غیر منتظره

بسیاری افراد بهترین برنامه‌‌ریزی‌های خود را تنها به خاطر یک کار اشتباه یا وجود یک مانع یا اتفاقی تلخ کنار گذاشته‌‌اند. به همین خاطر این نکته را به عنوان دومین کلید موفقیت در زندگی انتخاب کرده‌ایم. آماده شدن برای حوادث غیر منتظره می‌تواند بین داشتن برنامه‌ای که به شکست می‌انجامد و داشتن برنامه‌ای که با وجود موانع و دست‌اندازها در جاده به موفقیت منتهی می‌شود تفاوت اساسی ایجاد کند. اما شما چگونه خود را برای اتفاقات غیر منتظره آماده می‌کنید؟ با تهیه لیستی از مواردی که می‌تواند به شکست در برنامه‌ریزی منجر شود شروع کنید. سپس برای هر مشکل بالقوه راه‌حل هایی پیدا کنید. با این کار، هنگام مواجهه با حوادث غیرمنتظره رفتار و واکنش مناسبی خواهید داشت و به خاطر یک اتفاق، از اهداف و رویاهایتان به راحتی دست نمی‌کشید.

3. شکل دادن عادت های خوب

شاید رویاهای بزرگ و اهداف عالی در سر داشته باشید اما ممکن است باز هم به موفقیت نرسید و شکست بخورید. موفقیت مستلزم تبدیل دانش به عمل است. این جمله به این معناست که باید هر روز در جهت رسیدن به اهداف خود قدمی بردارید. انجام دادن برخی کارها به صورت مکرر به عادت تبدیل می‌شوند و هنگامی که عادات صحیح و خوب را شکل داده و در خود پرورش دهید با سرعت بیشتری به سمت موفقیت پیش می‌روید.

ایجاد الگوهای هدفمند برای زندگی هنگام شکل‌گیری عادات جدید می تواند به شما در ادامه مسیر کمک کند. با دسته‌بندی کردن عادات خوب می‌توانید سیستم‌ها و الگوهای جدی بسازید. یک سیستم هدفمند از عادت‌ها می‌تواند از تصمیم‌گیری یکباره و یا پیگیری انجام همه‌ی کارها به صورت یکجا جلوگیری کند. در عوض، شما یک الگوی روزانه هدفمند را دنبال می‌کنید که با استرس کمتر شما را به سمت اهدافتان پیش می‌برد. کاهش استرس در کنار توجه و تمرکز بیشتر روی چیزهایی که به نیروی ذهنی بیشتری نیاز دارند از دیگر مزایای این الگو خواهد بود.

این نوشته را از دست ندهید  ۸ کاربرد اشتباه زبان بدن که شما را غیر حرفه‌ای نشان می‌دهد

4. اولویت بندی اهداف

وقتی سیستم خود را می‌سازید و عادات خوب خود را پرورش می‌دهید و به کار می‌گیرید مطمئناً همیشه فرصت کافی برای انجام کارهای موردنظر خود در جهت رسیدن به هدف را نخواهید داشت. اولویت بندی اهداف به شما کمک می‌کند تا بفهمید که بهتر است ابتدا کدام کارها را انجام دهید یا زمان بیشتری به آن‌ها اختصاص کنید. اگر مطمئن نیستید که چگونه اهداف را اولویت بندی کنید شاید به کار بردن برخی از تکنیک‌ها مانند یک سیستم رتبه بندی عددی یا ماتریس آیزنهاور به شما کمک کند. اولویت بندی اهداف باعث می‌شود اجازه ندهید برخی کارهای فرعی مانع از انجام کارهای اصلی شوند. به عبارت دیگر، اجازه ندهید که صحبت با بازاریاب تلفنی، برنامه شما برای تمیز کردن خانه را مختل کند.

5. درس گرفتن از اشتباهات

برخی می گویند “جاده موفقیت با شکست آسفالت شده است”. آنچه آنها نمی‌گویند این است که افراد در این مسیر، شکست‌های مختلقی را تجربه کرده‌اند نه اینکه یک شکست را هر بار تکرار کنند. موفقیت به واسطه تلاش زیاد و شکست به شکل‌های مختلف حاصل می‌شود. بله، شما می‌توانید مسیر موفقیت خود را با شکست هموار کنید اما تقریباً هرگز با تکرار زیاد یک اشتباه موفق نمی‌شوید بلکه این درس گرفتن از یک اشتباه و عدم تکرار آن است که به افزایش تجربه و در نهایت، موفقیت منجر می‌شود.

اگر مربی یا مشاور شوید، شکست بخشی از موفقیت خواهد بود. درس گرفتن و رشد پس از شکست چیزی است که شکست را به چیزی مفید تبدیل کند. در هر مسابقه‌ای که یک دونده می‌بازد می‌تواند قدرت خود را تقویت کند و تکنیک‌های دوی جدیدی را امتحان کند. یک دونده با هر بار باخت در مسابقه باید نقاط ضعف خود را شناخته و نقاط قوت خود را تقویت کند و با آمادگی بیشتر برای دفعات بعد خود را برای رسیدن به مقام اول نزدیکتر کند.

این نوشته را از دست ندهید  موفقیت اتفاقی نیست

6. امتحان کردن استراتژی‌های مختلف

جاده‌ی موفقیت هموار نیست. توقف و شروع، شکست و موفقیت و رفت و برگشت‌هایی وجود دارد. هر کس که می‌گوید مسیر سرراست و مشخصی برای موفقیت پشت سر گذاشته است احتمالاً دروغ می‌گوید. تقریبا برای هر چیزی بیش از یک راه برای انجام یک کار وجود دارد. بنابراین، اگر یکبار موفق نشدید ناامید نشوید و روش دیگری را امتحان کنید. یک استراتژی جدید را امتحان کنید. از زاویه‌ای جدید و در یک زمان متفاوت و با یک شخصیت متفاوت به سمت اهداف خود قدم بردارید. در واقع، ممکن است بسیاری استراتژی‌های کارآمد و موفقیت‌آمیز وجود داشته باشد که امتحان نکرده باشید. شما فقط باید یک مورد مناسب را پیدا کنید. تنها راه برای پیدا کردن آن تغییر مداوم و امتحان کردن استراتژی‌های مختلف تا زمانی است که مناسب‌ترین استراتژی و مسیر را پیدا کنید.

7. انجام ریسک‌های هوشمندانه

وقتی استراتژیهای مختلف را امتحان می‌کنید ممکن است بخواهید چیزی که قبلاً هرگز امتحان نشده است را مورد آزمایش قرار دهید. شاید ترسناک باشد. ریسک کردن همیشه خطرناک است اما اگر هوشمندانه ریسک کنید می‌تواند پاداش و موفقیت بزرگی به همراه داشته باشد. ریسک هوشمندانه یا سنجیده به معنای تحقیق درمورد نتایج احتمالی و بررسی میزان احتمال موفقیت است.

زمان لازم است تا مهارت‌های ریسک پذیری را کسب کنید. ممکن است تا آن زمان که بفهمید چگونه باید ریسک‌هایی سنجیده انجام دهید چندین بار ریسک کرده و شکست بدی خورده باشید. بهتر است با ریسک‌های کوچک شروع کنید. هرچه در مهارت ریسک‌پذیری بهتر شوید احتمالاً راحت‌تر ریسک خواهید کرد. اما اجازه ندهید که راحتی عامل تصمیم‌گیری برای ریسک کردن باشد. اغلب مواقع، ریسک کردن تنها راه رسیدن به موفقیت است.

این نوشته را از دست ندهید  ۶ نشانه از یک طرز فکر مسموم

8. یادگیری از متخصصان و افراد موفق

اگرچه این واقعیت که هیچ راه مشخص و دقیقی برای موفقیت وجود ندارد درست است اما می‌توان چیزهای زیادی را از مطالعه زندگی سایر افراد موفق یاد گرفت. شاید حتی بهتر باشد به سراغ افراد موفق رفته و از نزدیک با رمز و راز موفقیت و نحوه کار آن‌ها آشنا شوید. تاریخ ضبط شده همیشه به همه جزئیات و تفاوت‌های ظریف توجه نمی‌کند. با انجام برخی تحقیقات شروع کنید و به سراغ افراد موفقی بروید که در همان زمینه که می‌خواهید به موفقیت برسید بزرگترین موفقیت‌ها را کسب‌ کرده‌اند. آیا می‌خواهید نوآوری کنید؟ به دنبال کارآفرینان و نوآوران بروید. می‌خواهید یک نقاش عالی باشید؟ درباره‌ی ون گوگ، مونه و پیکاسو مطالعه کنید. آیا می‌خواهید صاحب یک رستوران شوید؟ از کسی که آشپزی و تجارت را می‌داند اطلاعات کسب کرده و درس بگیرید. آنچه انجام می‌دهند را تماشا کنید، یادداشت برداری کنید و از آن‌ها سؤال بپرسید.

9. قدرت نه گفتن

توانایی نه گفتن نهمین کلید اصلی موفقیت در زندگی است. بسیاری از افراد اهمیت نه گفتن در موقعیت‌های مختلف را نادیده می‌گیرند اما اگر به مصاحبه‌ها و صحبت‌های افراد موفق گوش داده باشید احتمالاً شنیده‌اید این افراد به فرصت‌های بزرگی که می‌دانستند مناسب آن‌ها نیست نه گفته‌اند. افراد موفق همیشه به همه چیز بله نمی‌گویند. نه گفتن به معنای شناخت خود، مرزهایتان و آگاهی از چیزی است که ارزش انرژی و وقت گذاشتن دارد. نه گفتن به فرصت و کاری اشتباه، فضا را برای پاسخ مثبت دادن به فرصت یا کار مناسب باز می‌گذارد.

10. سرمایه‌گذاری بر روی روابط

جدا از اهدافی که دارید سرمایه گذاری بر روی روابط ارزش زیادی دارد. مردم برای ارتباط با افراد و جامعه خلق شد‌ه‌اند. فواید حضور در یک جامعه امن و دلگرم کننده فراتر از موفقیت در هر زمینه زندگی است.

انواع مختلفی از روابط وجود دارد که می‌تواند شانس موفقیت شما در زندگی را افزایش دهد. گاهی اوقات شما به ارتباط با رقبای خود نیاز دارید تا شما را به چالش بکشند. گاهی به یار و یا دوستی نیاز دارید تا در مواقع سختی  کنار شما باشند و شما را به ادامه دادن مسیر تشویق کنند. البته رابطه مربی و شاگرد نیز وجود دارد که می‌تواند منجر به یادگیری، فرصت‌های شبکه سازی و مشاوره‌هایی ارزشمند شود. در حقیقت، نبود این مناسبات خلا بزرگی در مسیر موفقیت ایجاد می‌کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =

دکمه بازگشت به بالا