تناسب اندام

از ورزش غافل نشوید

مثبت زندگی: عضلات در حال ورزش ۱۰ تا ۱۸ برابر در حال استراحت احتیاج به خون دارند، ۲۰ دفعه بیشتر قند و اکسیژن مصرف مى‌نمایند، ۵۰ بار زیادتر گازکربنیک دفع می‌کند ، و با توجه به همین ارقام، اهمیت کار قلب هنگام ورزش روشن مى‌گردد. در واکنش قلب در برابر کار عضلانى، مشاهده مى‌شود ضربان‌هاى دبى، حجم خون، فشارخون و حتى ترکیبات فیزیکی وشیمیایى خون را دگرگون مى‌سازد. ضربان قلب هنگام کار بدنى، یعنى زمانى که عضلات را به فعالیت مى‌داریم، ۲ – ۳ و حتى ۴ برابر، و امکان دارد به ۲۰۰ ضربه در دقیقه برسد.

حجم خون ۲ – ۳ برابر و دبى قلب ۶ – ۷ و حتى ۸ برابر و گاه زیادتر شود و دبى قلب از ۴ لیتر در دقیقه ممکن است به ۳۰ تا ۳۵ لیتر در دقیقه برسد، در صورتى که دبى قلب شخص سالم و ورزیده در حال معمولى ۲۵ لیتر است. حجم قلب ورزش کاران و کارگرانى که کار بدنى سنگینى دارند، بدون شک افزایش مى‌یابد، اما این افزایش به عقیده بسیارى، فیزیولوژیک و کاملا طبیعى است. در اثر فعالیت بدن، حجم قلب افزایش مى‌یابد، زیرا جدار بطن‌ها به ویژه بطن چپ ضخیم مى‌شوند، یعنى همانطور که عضلات بازو در اثر ورزش یا ابتلا به برخى بیمارى‌ها قوى مى‌شود، عضلات قلب هم در اثر کار، قوى مى‌گردد و در نتیجه قدرت انقباض قلب زیاد مى‌شود. همراه ما باشید تا بگوییم چرا باید ورزش کرد!


نقش ورزش در عضلات بدن

قدرت انقباض و نظم ضربان قلب پس از مدتى ورزش کردن بهتر مى‌شود.


گنجایش ریه‌ها بیشتر مى‌گردد و در نتیجه، اکسیژن بهترى و بیشترى به بدن مى‌رسد… ورزش صحیح و معتدل و متناسب با مزاج، سبب نظم و ثبات حرکات تنفس مى‌گردد و تنفس عمیق‌تر، ولى شمارش آن کمتر مى‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  اصول ورزش در تابستان

هرچه شخص ورزیده‌تر باشد، مقدار سوخت بدنش نقصان مى‌یابد، یعنى در حقیقت در اثر مدتى ورزش کردن، بدن بهتر از مواد غذایى خود استفاده مى‌کند.


رشد و نمو بهتر انجام مى‌گیرد، زیرا اکسیژن بهتر و بیشتر به تمام نسوج مى‌رسد و در نتیجه ، فعالیت غدد داخلى افزوده شده و بنابر عقیده‌اى در عضلاتى که فعالیت مى‌کنند، موادى ایجاد مى‌شوند که به رشد و نمو کمک مى‌‌‌‌ک.

به جذب و دفع بهتر مى‌شود


بدن عادت مى‌کند در برابر مختصر فعالیت، ناگهان نفس تنگى پیش ‍ نیاید و ضربان قلب زیاد نشود و دیرتر خسته گردد و عرق نماید.
هماهنگى بین اعصاب و مراکز عصبى و تقویت اعصاب، ایجاد شده و کارهاى فکرى، آسانتر مى‌شود.

(بدن انسان برخلاف ماشین یا هر وسیله دیگر که بر اثر کار و فعالیت مستهلک مى‌گردد، با کار جان گرفته و توانایى بیشترى کسب مى‌نماید. در زمان‌هاى گذشته، حرکت و تمرین‌هاى بدنى، بخشى از کار روزانه فرد به شمار مى‌رفت، اما امروزه بر اثر پیشرفت تکنولوژى و ماشین، باید بیشتر از گذشته در جستجوى حرکت بود، و هر فرد بایستى آن را در برنامه روزانه خود بگنجاند…

تنفس و یا نفس کشیدن وسیله‌اى است که با آن، اکسیژن به همه بدن مى‌رسد و مواد زاید و اکسیده به بیرون ریخته مى‌شود. در خلال تمرین، میزان نفس کشیدن افزایش مى‌یابد. شخصى که بدنش تربیت شده با تمرین‌هاى ورزشى است، آهسته‌تر و عمیق‌تر از افراد دیگر نفس مى‌کشد، فشارهاى وارد بر سیستم تنفسى خویش را با تلاش کمتر و کارایى بیشتر پاسخ ‌گوست.

تمرین‌ها به دستگاه هاضمه به دو طریق کمک مى‌کنند:

به علت پى آمد نیاز بدن به غذا، اشتها را افزایش مى‌دهند.

حرکت اندام‌هاى هاضمه تسریع مى‌شود و حرکات دودى شکل معده – که موجب هضم غذا مى‌گردد – سریعتر و راحت‌تر صورت مى‌گیرد.

این نوشته را از دست ندهید  7 نوشیدنی شبانه برای کاهش وزن


تمرین‌هاى ورزشى، عمل تخلیه را بهبود و از یبوست پیشگیرى مى‌کند. حرکات دودى شکل افزایش مى‌یابد و در نتیجه ، روند ترشحات بدن کارآمدتر تنظیم مى‌شوند. به طور کلى افرادى که فعالیت‌هاى جسمانى بیشترى دارند، کمتر از افراد کم حرکت، به بیمارى سنگ کلیه و اختلالات مشابه به آن مبتلا مى‌شوند.

بسیارى از مواد زاید، از طریق غدد عرق در پوست بدن بیرون ریخته مى‌شود. این فرایند با تمرین‌هاى شدید ورزشى تسریع مى‌شود، علاوه بر این، عرق کردن باعث تمیز شدن پوست مى‌گردد. ارزش دیگر تمرین‌هاى ورزشى، در افزایش تولید سلول‌هاى قرمز خون در بافت‌هاى لنفاوى استخوان است.

شمارش هموگلوبین خون بر اثر فعالیت بالا مى‌رود. تمرین‌ها از بالا رفتن فشار خون جلوگیرى مى‌کند. به طور کلى نقش ورزش در سلامتى انسان آنقدر زیاد است که امروزه بسیارى از بیماری‌ها را با ورزش مداوا مى‌کنند، که به این شیوه مداوا ( ورزش درمانى ) گفته مى‌شود. 

بر اساس مطالعات انجام شده افرادی که به بیماری‌هایی از قبیل دیابت نوع ۲، آرتروز، یا نارسایی قلبی مبتلا هستند و یا افرادی که در حال گذراندن روند بهبودی از سکته مغزی هستند، ورزش کردن باعث می‌شود بهبودی موفق‌تری در مدیریت نشانه‌ها داشته باشند و سریع‌تر به بهبودی برسند. این باور قدیمی اشتباه که می‌گوید افرادی که به ورم مفاصل و یا کمر درد مبتلا هستند نباید از مفاصل خود استفاده کنند را جدی نگیرید و آن را فراموش کنید. شما می‌توانید با انجام صحیح تمرینات ورزشی مناسب نتایج معجزه آسای ورزش را در خود مشاهده کنید.


فعالیت به روند کاهش وزن شما کمک زیادی می‌کند

همه ما می‌دانیم که از فواید ورزش کردن کاهش وزن و تناسب اندام است. اگر قصد کاهش وزن دارید در کنار رژیم غذایی سالم خود ورزش کردن را از یاد نبرید. اما باید این را هم در نظر داشته باشید که ورزش باعث عضله‌سازی و افزایش اشتها می‌شود و از این رو شاید سرعت کاهش وزن را کمی پایین بیاورد.

این نوشته را از دست ندهید  فواید گلف برای سلامتی!

اما در عوض ورزش کردن باعث سوزاندن کارآمدتر چربی شده و سلول‌های چربی را کاهش می‌دهد. حتما نباید برای ورزش کردن به باشگاه بروید و یا از لوازم گران قیمت استفاده کنید. می‌توانید در فضای باز ورزش کنید و یا حتی برخی از تمرینات ورزشی را در خانه هم می‌توانید انجام دهید. به طور کلی توصیه می‌شود در هفته ۱۵۰ دقیقه ورزش کنید که ۵ روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه را شامل می‌شود.

افرادی هم هستند که زمان کافی برای انجام تمرینات ورزشی ندارند. به این دسته از عزیزان توصیه می‌شود ۱۰ دقیقه تمرینات تناوبی با شدت بالا (HIIT) انجام دهند. این مقدار تمرینات با شدت بالا با یک جلسه ۴۵ دقیقه‌ای ورزش برابری می‌کند. از دیگر تمرینات ورزشی که در این راستا توصیه می‌شود دویدن و شنا و دوچرخه‌سواری است. این تمرینات باید با سرعت و قدرت بالا انجام شود. این نکته را باید یادآور شویم که شدت بالای تمرینات ورزشی ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد و بهتر است پیش از تمرینات ورزشی مشورتی با پزشک خود داشته باشید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 17 =

دکمه بازگشت به بالا