آخرین نوشته هاتغذیهسلامت

در هوای آلوده سیب بخوریم یا شیر!

متخصصان تغذیه بر این باورند، در روزهایی که هوای آلوده به حد “هشدار” یا “اضطرار” می‌رسد، باید مصرف فرآورده‌های لبنی افزایش یابد. زیرا آن‌ها دارای فسفر، منیزیم، کلسیم و خاصیت خنثی‌کنندگی سموم هستند که از صدمه سیستم تنفسی و التهاب دستگاه گوارش جلوگیری می‌کنند.

تاثیر کمبود ویتامین دی در آلودگی هوا

همچنین در زمان آلودگی هوا، ساخت ویتامین دی از طریق پوست به شدت کاهش می‌یابد. بنابراین به همین دلیل در شهرهای بزرگ کمبود ویتامین دی در میان مردم شیوع بالایی دارد.

اما به باور متخصصان، افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتر در معرض خطر آلودگی با سرب قرار می‌گیرند. زیرا گیرنده‌های فلزات دو ظرفیتی در بدن انسان به صورت رقابتی عمل می‌کنند. در صورتی که این گیرنده‌ها، قبلا با عناصری مانند آهن و کلسیم اشباع‌شده باشند، بدن کمتر در معرض آلودگی با سرب قرار می‌گیرد. در این زمینه نیز مصرف بیشتر لبنیات به اشباع کردن این گیرنده‌ها کمک شایانی می‌کند.

مقایسه تاثیر لبنیات و سبزیجات

مهدی نجمی، رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت در این‌باره می‌گوید: افراد در آلودگی هوا استفاده از لبنیات را افزایش دهند. مردم دقت داشته باشند از شیر کم چرب استفاده کنند، چرا که کلسیم موجود در نوع کم چرب آن بیشتر بوده و کلسیم از جذب سرب و فلزات سنگین در بدن جلوگیری می‌کند.

در مقابل، اما محمدرضا انارکی، متخصص ریه، نظر دیگری دارد. او می‌گوید: مصرف شیر اگرچه  ضروری است، اما نمی‌تواند در روزهای آلودگی هوا به کمک بدن بیاید و تاثیر خاصی در پیشگیری یا درمان بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا داشته باشد.

این نوشته را از دست ندهید  چطور با ۲ قاشق سرکه سیب چند کیلو لاغر کنیم؟

او ادامه می‌دهد: متاسفانه، مصرف شیر در بین مردم کشورمان کم است. اما همیشه باید این توصیه را داشته باشیم که مردم برای تامین کلسیم بدن، مواد لبنی را در برنامه غذاییشان داشته باشند. خلاف توصیه‌های کارشناسان، تاثیر مستقیمی درباره ارتباط با مصرف لبنیات و کاهش آثار مخرب آلودگی هوا بر بدن دیده نشده است.

به باور بسیاری از متخصصان، خوردن سبزیجات در هوای آلوده نسبت به نوشیدن شیر تاثیری بهتری بر سلامت دارد. این خوارکی‌ها به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به عنوان محافظ اندام‌های بدن در برابر ذرات گرد و غبار، عمل می‌کنند.

همچنین استفاده از ویتامین‌های مختلف مانند ‌ای و سی توصیه می‌شود. بنابراین بهتر است در محل کار و چه در منزل از سبزی‌ها و میوه‌هایی همچون کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو شیرین، نارنگی، پرتقال و کاهو استفاده شود که غنی از ویتامین سی هستند.

همچنین مصرف روزانه یک عدد سیب می‌تواند عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش دهد و استفاده از میوه‌هایی مانند پرتقال و توت‌ فرنگی نیز در این زمینه توصیه می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله زیر مراجعه کنید:

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 9 =

دکمه بازگشت به بالا