آخرین نوشته هاپوست و موسلامت

حمام آفتاب بگیرید اما نسوزید

آیا شما هم این جمله را شنیده‌اید: با حمام آفتاب به سرطان پوست مبتلا می‌شوید.

یکی از بهترین راهکارها برای جذب ویتامین دی کافی استفاده از نور خورشید است اما به شرطی که زیاده‌روی نکنید.

در حقیقت اشعه فرابنفش پیامدهای مضری برای سلامتی مانند آفتاب سوختگی یا افزایش احتمال ابتلا به سرطان پوست را به همراه دارد.

با فرارسیدن تابستان افراد بیشماری راهی سواحل در ایران و حتی کشورهای همسایه می‌شوند تا برای برنزه‌شدن و زیباتر شدن حمام آفتاب بگیرند. اما اگر حمام‌گرفتم اصولی انجام نشود، اغلب سوختگی پوست، بی‌خوابی شبانه از درد و حتی گرمازدگی را به‌دنبال دارد.

چگونه آفتاب بگیریم

قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، از کرم‌های مرطوب‌کننده، آب‌رسان و مغذی استفاده کنید.

حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. این کرم‌ها هم مانع جذب اشعه‌های مضر آفتاب می‌شوند و هم از ایجاد چین و چروک‌های ناشی از آفتاب تا حد زیادی پیشگیری می‌کنند.

از کرم‌های ضدآفتاب نیم ساعت قبل از آفتاب گرفتن،‌ استفاده و هر دو ساعت یک بار آن تجدید کنید. اگر آب‌تنی کردید، حتما بلافاصله کرم بزنید.

اگر پوست بسیار حساسی دارید، پیش از قرارگرفتن در برابر اشعه خورشید، به سولاریوم بروید. برای  اینکه آفتاب سوخته نشوید، مدت زمان کمتری حمام آفتاب بگیرید. به عنوان مثال به‌جای اینکه نیم ساعت مداوم زیر آفتاب دراز بکشید، آن را به دفعات کوتاه‌تر تبدیل کنید.

از بازه زمانی 5 الی 10 دقیقه شروع کنید و به تدریج و طی دفعات این بازه زمانی را طولانی تر کنید. اگر می خواهید زمان بیشتری را در ساحل سپری بمانید، سعی کنید زیر سایه‌بان بشینید.

در چنین شرایطی پوست‌تان حتی خوشرنگ‌تر هم خواهد شد.

این نوشته را از دست ندهید  خواص باورنکردنی دانه‌های کنجد برای سلامتی

در تمام مدت آفتاب گرفتن، مایعات بنوشید چراکه باقرار گرفتن در زیر آفتاب، آب زیادی را از دست می‌دهید. همچنین می‌توانید از میوه‌های آب‌دار برای هیدراته نگه داشتن بدن خود استفاده کنید.

از زمان طلوع آفتاب تا ظهر و از ساعت چهار بعدازظهر تا غروب آفتاب، بهترین زمان برای آفتاب‌گرفتن است. در محدوده زمانی ظهر، آفتاب بسیار شدید است و به سرعت آفتاب سوخته می‌شوید.

حمام آفتاب و استفاده از نور خورشید مزایای بیشتری هم دارد. از جمله آن می‌توان به:
  • مغز هورمون سروتونین ترشح می‌کند. با تشرح این هورمون، افسردگی کاهش می‌یابد
  • برطرف‌شدن بی‌خوابی‌های شبانه
  • جذب بیشتر ویتامین دی و به دنبال آن جذب بهتر کلسیم
  • تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان و آرتروز

اما این نکته را همواره به یاد داشته باشید که سوختگی شدید دی‌ان‌ای پوست را مختل می‌کند و در نتیجه بیماری‌های سختی مثل سرطان پوست را به دنبال خواهد داشت.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا