سیاحت

همدان و دیدنی‌هایش را بیشتر بشناسید

جاذبه‌های گردشگری همدان

مثبت زندگی: تابستان که از راه می‌رسد سفرها هم آغاز می‌شود. مقصد سفرها کجاست؟ خب جوابش مشخص است به مناطق سردسیر و خنک. یکی از این مناطق خنک همدان است که هر سال مسافران زیادی به قصد گشت و گذار به این استان سفر می‌کنند. اگرهنوز مقصدی برای سفر تابستانی خود انتخاب نکرده‌اید، همراه ما باشید تا در این مقاله از جاذبه‌های گردشگری همدان برایتان روایت کنیم. شاید تصمیم گرفتید کوله‌بار و چمدان جمع کنید و سری به این استان بزنید. همراه ما باشید.

روستای ورکانه

در ۲۰ کیلومتری شهر همدان، روستای ورکانه، یکی از زیباترین روستاهای کشور قرار دارد که در گویش محلی، به معنای قرار گرفتن در کنار چشمه است. این روستا از قدمتی حدود ۴۰۰ سال برخوردار بوده و از طبیعتی زیبا و مناظر بکر و چشم‌اندازی منحصربه‌فرد برخوردار است که می‌تواند به عنوان گزینه‌ی مناسبی برای گردشگری در نظر گرفته شود.

آرامگاه بابا طاهر عریان

جاذبه‌های گردشگری همدان

در شهر همدان، مقبره‌ای متعلق به یکی از عارفان و شاعران مشهور ایرانی به نام باباطاهر عریان قرار دارد که قدمت آن به اواخر قرن ۴ و اوایل قرن ۵ هجری قمری بازمی‌گردد. بزرگ‌مردی که بیشتر به دلیل دوبیتی‌هایش در بین جهانیان شهره است. تزئینات معماری صورت‌گرفته در این اثر، با دقت و ظرافت خاصی انجام شده و آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر تبدیل کرده است.

آرامگاه استر و مردخای همدان

جاذبه‌های گردشگری همدان

یکی از بااهمیت‌ترین مقابر و زیارتگاه‌های یهودیان در ایران و جهان، مقبره‌ی استر و مردخای است که در شهر همدان قرار دارد. معماری صورت گرفته در این بنا با توجه به سبک بناهای اسلامی است و با توجه به اسلوب ساخت آن، به نظر می‌رسد که از قدمتی حدود ۸ قرن برخوردار است که احتمالا روی عمارتی که قدمت آن به قرن سوم هجری بازمی‌‌گردد، احداث شده است. از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر همدان می‌توان به تپه‌ی عباس‌آباد، موزه‌ی هگمتانه، شیر سنگی، باغ موزه‌ی نظری، دره‌ی مرادبیگ، تخت نادر، پیست اسکی برف، پیست اسکی چمن تاریک دره، چشمه ملک همدان، پارک مردم، پارک پرواز و … اشاره کرد که هرکدام از آن‌ها، هرساله میزبان جمع زیادی از گردشگران و بازدیدکنندگان داخلی و خارجی است.

این نوشته را از دست ندهید  مرداد و جشن زغال‌ اخته قزوین

 غار علیصدر

جاذبه‌های گردشگری همدان

غار علیصدر یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی در شهر همدان است که لقب طویل‌ترین غار آبی جهان را به خود اختصاص داده و در ارتفاعات ساری قیه و در نزدیکی روستای علیصدر کبودرآهنگ از توابع استان همدان قرار دارد. زیبایی‌های این پدیده‌ی طبیعی، باعث شگفتی و حیرت بازدیدکنندگان خواهد شد.

دشت میشان

جاذبه‌های گردشگری همدان

از دیگر جاذبه‌های طبیعی گردشگری در شهر همدان، می‌توان به دشت میشان اشاره کرد که در دامنه‌های کوه الوند قرار دارد و گزینه‌ی مناسبی برای طبیعت‌‌گردان و کوه‌پیمایان محسوب می‌شود.

 آرامگاه ابوعلی سینا

جاذبه‌های گردشگری همدان

ابوعلی‌سینا یکی از شاعران، پزشکان و دانشمندان مشهور ایرانی است که در قرن ۴ هجری شمسی و در شهر همدان سکونت داشت. آرامگاه وی که طبق معماری برج قابوس از کهن‌ترین عمارت تاریخ‌دار اسلامی ساخته شده است، امروزه در شهر همدان و در میدانی به همین نام قرار دارد. این مکان با حضور درختان چنار و آب‌نماهای زیبا، به تفریحگاه تبدیل شده است و یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر نیز محسوب می‌شود.

سراب گیان

جاذبه‌های گردشگری همدان

در ۳۰ کیلومتری جنوب نهاوند از توابع استان همدان سرابی زیبا با چشم‌اندازی منحصربه‌فرد وجود دارد که از آن به نام سراب گیان یاد می‌شود. این منطقه از کشور به دلیل زیبایی‌های خارق‌العاده همانند بهشتی است در میان طبیعت که در اطراف آن می‌توان درختانی کهنسال را مشاهده کرد. در ۲ کیلومتری این سراب، تپه‌ی باستانی قرار دارد که قدمت آن به چندین هزار سال می‌رسد.

گنبد علویان

جاذبه‌های گردشگری همدان

گنبد علویان یکی از شاهکارهای معماری و گچبری بعد از اسلام در شهر همدان است که امروزه به یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری و مذهبی این شهر تبدیل شده است. این اثر تاریخی متعلق به اواخر دوران حکومت سلجوقیان و قرن ششم هجری قمری است. ظرافت، تزئینات منحصربه‌فرد و خارق‌العاده‌ی این عمارت تاریخی همواره مورد توجه گردشگران قرار دارد.

آرامگاه حیقوق نبی

جاذبه‌های گردشگری همدان

در شهرستان تویسرکان استان همدان بنایی کهن وجود دارد که از قدیمی‌ترین آثار تاریخی کشور نیز محسوب می‌شود که متعلق به حیقوق نبی (ع) از پیامبران الهی است که دوبار متولد و فوت شده است. قدمت این مقبره مربوط به دوران حکومت سلجوقیان و قرن هفتم هجری است. این مکان امروزه به یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری همدان تبدیل شده است.

این نوشته را از دست ندهید  نگاهی به سینما‌های قدیمی، اما پررونق تهران

کلیسای آنجلی همدان

جاذبه‌های گردشگری همدان

کلیسای آنجلی همدان، بنایی متعلق به دوران حکومت قاجاریان است که در شهر همدان قرار دارد. این عمارت کهن، بهره‌مند از معماری زیبا و کلاف‌‌بندی‌های چوبی است که از زیباترین ویژگی‌های تزئینات به کار رفته در آن محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد که کلیسا به همت رابی اسحاق ساخته شده و امروزه به یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر تبدیل شده است.

تپه هگمتانه

جاذبه‌های گردشگری همدان

هگمتانه نام نخستین پایتخت ایران‌زمین و از کهن‌ترین شهرهای تاریخی است که در دل تپه‌ای وسیع به نام تپه‌ی هگمتانه قرار دارد. این تپه‌ی باستانی که پهناورترین تپه‌ی تاریخی کشور نیز محسوب می‌شود، در شهر همدان امروزی قرار دارد و از قدمتی حدود ۳ هزار سال برخوردار است. این مکان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهر همدان است.

دهکده‌ گنج‌ نامه

جاذبه‌های گردشگری همدان

در شهر همدان، مجموعه‌ای تفریحی، گردشگری و ورزشی قرار دارد که از آن به نام دهکده‌ی گنج‌نامه‌ی همدان یاد می‌شود. اقلیم مناسب، طبیعت دلچسب و مناظر زیبای پیرامون این مجموعه‌ی تفریحی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت آن بین گردشگران داخلی و خارجی بوده و همواره میزبان جمع زیادی از توریست‌های سراسر جهان است. تله‌کابین، پیست اسکی، آبشار، سنگ‌نبشته‌های کهن، تیرول (پرواز فردی روی کابل)، تنها بخشی از برنامه‌های تفریحی و ورزشی این مکان است.

بازار همدان

جاذبه‌های گردشگری همدان

از دیگر جاذبه‌های تاریخی شهر همدان، می‌توان بازار تاریخی این شهر را در نظر گرفت که اکثر بناهای آن، متعلق به دوران حکومت قاجاریان است. بازاری که همانند بسیاری از بازارهای سنتی کشور، مسقف بوده و در برخی از بخش‌های آن، از پوشش گنبدی، استفاده شده است.

 دریاچه و سد اکباتان

جاذبه‌های گردشگری همدان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری طبیعی در شهر همدان، دریاچه و سد اکباتان است که در ۱۱ کیلومتری شرق همدان قرار دارد. فضای زیبای اطراف دریاچه و ورزش‌های آبی و نیز بهره‌مندی از امکانات گردشگری، این مکان را به تفریحگاهی دوست‌داشتنی تبدیل کرده است.

این نوشته را از دست ندهید  برای دیدن پنگوئن‌ها کجا سفر کنیم؟

موزه تاریخ طبیعی همدان

جاذبه‌های گردشگری همدان

موزه‌ی تاریخ طبیعی همدان به دلیل حضور گونه‌های مختلف و متنوع حیوانی، گیاهی و طبیعی ایران و جهان و همچنین نمونه‌های زنده، سنگواره و تاکسی‌درمی شده از گونه‌های مختلف جانداران، یکی از کم‌نظیرترین موزه‌های کشور است.

حمام قلعه

جاذبه‌های گردشگری همدان

یکی از حمام‌های سنتی شهر همدان، حمام قلعه است که متعلق به دوران حکومت قاجاریان است. این حمام قدیمی از وسعتی بالغ بر ۱۵۰۰ متر مربع برخوردار بوده و از دو بخش گرم و سرد تشکیل شده است. این عمارت کهن، امروزه به موزه‌‌ی مردم‌شناسی همدان تغییر کاربری داده و میزبان گردشگران است.

برج قربان

جاذبه‌های گردشگری همدان

از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر همدان، بنایی تاریخی و متعلق به قرن هفتم یا هشتم هجری است که از آن به عنوان برج قربان یاد می‌شود. به نظر می‌رسد که حسن بن عطار حافظ ابو العلا همدانی در این مکان دفن شده است. وجه تسمیه این اثر تاریخی به دلیل استفاده‌ قرار گرفتن آن توسط فردی به نام قربان به عنوان سنگرگاه، در شورش افغان‌ها و در دوران حکومت صفویان است.

امامزاده حسین (ع)

جاذبه‌های گردشگری همدان

آرامگاه امامزاده حسین (ع)، یکی از مکان‌های ارزشمند شهر همدان است که با توجه به مستندات تاریخی مقبره‌ی یکی از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است. البته برخی از مدارک تاریخی، این مکان را متعلق به پسر امام حسن عسگری (ع) می‌دانند. معماری زیبا و محوطه‌ی بیرونی آن از ویژگی‌های این مکان روحانی است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. ممنون که جاذبه های همدان رو معرفی میکنید ما هم یک مرکزی راه انداختیم که هم جاذبه های همدان رو معرفی کردیم و هم به مسافرین و گردشگرایی که به همدان میان خدمات اسکان و اجاره سوئیت روزانه ارائه میدیم خواستم از مطالب خوبتون تشکر کنم و اینکه بگم با اجازتون قسمتی از مطالب شما جهت درج در وبسایتمون به آدرس
    https://siutehamedan.ir
    کپی شد
    ممنون میشیم تایید بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − دو =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا