خانه‌داری

خرید مبل و نکاتی که باید قبل از آن حتما بدانید

مثبت زندگی: خرید مبل می‌تواند از آن خریدهای چالش‌برانگیز باشد؛ به خصوص اگر دقیقا ندانید که چه مبلی می‌خواهید. از انتخاب مدل دلخواه تا هماهنگی مبل با فضایی که دارید همه اینها باید به دقت بررسی شود و نکات مهمی وجود دارد که باید بدانید. در این راهنما از تمام نکاتی که برای خرید مبل لازم دارید به سادگی صحبت شده است. پس با خیال راحت تا انتهای آن را بخوانید. نکات مختلفی وجود دارد که می‌توانید قبل از خرید مبل در نظر بگیرید. اما برای اینکه کارتان راحت‌تر و از آشفتگی‌های ذهنی‌تان کاسته شود در این قسمت برای‌تان از معیارهایی گفته‌ایم که برای شروع فرایند خرید به آنها نیاز دارید. این پرسش‌ها می‌تواند در رسیدن به نتیجه مطلوب به شما کمک شایانی کند

طراحی و سبک دکوراسیون خانه را براساس مبلمان‌تان تعیین خواهید کرد؟

اگر می‌خواهید منزل‌تان را براساس مبلمان‌تان طراحی کنید و دکوراسیون را با محوریت مبل بچینید باید حتما به شکل و رنگ مبل اهمیت بدهید. در این صورت، نیاز است تا به فضای کلی اتاق و نورپردازی آن دقت داشته باشید. یادتان باشد که ترندها و مُدهای مختلف می‌آیند و می‌روند.

پس انتخاب گزینه‌های کلاسیک می‌تواند به شما امکان داشتن مبلمانی را بدهد که برای مدتی طولانی قابل استفاده و شکیل است. البته این مورد سلیقه‌ای است. شاید شما میل و توانایی مالی برای پیش رفتن با مُدهای دوره‌ای مختلف را دارید یا اصلا کلاسیک‌پسند نیستید و سادگی را جذاب‌تر می‌دانید، در این صورت، لازم نیست که فقط به مبلمان کلاسیک فکر کنید. اگر سبک خانه‌ مینیمال و مدرن می‌پسندید به سراغ مدل‌هایی با کمترین پیچیدگی در طراحی بروید.  یعنی مدل‌های پرکار منبت‌دار را فراموش کنید و به ساده‌ترین شکل مبلمان راحتی فکر کنید.

موارد استفاده مبلمان در منزل‌تان دقیقا چه خواهد بود؟

در خرید مبل به کارکردهای آن در منزل‌تان هم فکر کنید. برای مثال، اگر صاحب فرزندانی کوچک هستید یا حیوانات خانگی دارید باید به سراغ مبل‌هایی با استحکام زیاد بروید تا به زودی خراب نشوند. در نظر بگیرید که مبل‌ها برای بخش نشیمن خانه است یا در بخش پذیرایی استفاده خواهند شد. اگر کمردرد دارید و قرار است برای اتاق نشیمن خود، یک دست مبل بخرید هم حتما به ساختار و طراحی مبل دقت داشته باشید تا مبلمانی راحت بخرید که به کمرتان فشار وارد نمی‌کنند.

این نوشته را از دست ندهید  روش‌هایی برای رفع شوری غذا

اندازه فضا و چیدمان مبل‌ها در خانه را در نظر می‌گیرید؟

خرید مبل

یکی دیگر از نکاتی که باید پیش از خرید مبل در نظر بگیرید، اندازه ابعاد مبل و فضایی است که می‌خواهید مبلمان را در آن بچینید. باید نمایی از منزل را در ذهن‌تان داشته باشید و بدانید که چه مدل مبلی با چه ابعادی برای پُر کردن آن فضا مناسب است. گاهی‌اوقات از یک دست مبل خوش‌تان می‌آید که از نظر ابعاد و اندازه، هیچ تناسبی با منزل‌تان ندارد. اگر این موضوع را به دقت در ذهن نداشته باشید، نتیجه خریدتان چندان جالب نخواهد بود.

بودجه و هزینه خرید مبل را هم تخمین می‌زنید؟

قیمت مبل هم که دیگر از مهم‌ترین بخش‌های خرید است. باید به دقت، بودجه خود را برآورد کنید و ببینید که تا چه اندازه می‌توانید در خرید مبل، هزینه کنید. یادتان باشد که گاهی‌اوقات، هزینه کردن بیشتر باعث می‌شود که رفاه و صرفه‌جویی بیشتری داشته باشید. چون زمانی که کمی پول بیشتری می‌پردازید اما جنس بهتری را خریداری می‌کنید، کالایی با دوام و شکیل به منزل‌تان می‌آید که زود خراب نمی‌شود و بعد از چند سال دوباره لازم نیست به خرید بروید.

انواع مبلمان را می‌شناسید؟

خرید مبل

مبل‌ها از نظر ساختار و طراحی دارای شکل‌های گوناگون و متنوعی هستند. اگر قبل از خرید مبل با مدل‌های مختلف آشنا باشید، بهتر و ساده‌تر می‌توانید اقدام به انتخاب گزینه مناسب منزل‌تان کنید.

خرید مبل
  • مبل دوبخشی: مبل‌های دوبخشی که دارای دو قسمت برای نشستن هستند، گزینه‌ای ایده‌آل برای خانه‌های کوچک یا استودیوها به شمار می‌روند. این دست از مبل‌ها را به تنهایی و بدون نیاز به خرید سِت یا همان مجموعه کامل مبلمان هم می‌توان در رنگ‌ها و مدل‌های مختلف خریداری کرد.
خرید مبل
  • مبل سه یا چهاربخشی: مبل‌های بزرگ‌تر هم در بازار موجود هستند. یعنی مبل‌هایی که سه، چهار یا بیشتر جای نشستن دارند. این مبل‌ها برای مکان‌های بزرگ و پرجمعیت مناسبند.
  • مبل تخت‌شو: مبل‌های تخت‌شو هم انتخاب مناسبِ کسانی است که برای مهمان یا یکی از اعضای خانواده، اتاقی جداگانه مجهز به تخت ندارند. البته در خرید این مبل‌ها باید به فضایی که قرار است بعد از باز کردن مبل به حالت تخت لازم دارید هم دقت کنید.
خرید مبل
  • مبل اِل(L): مبل‌های ال که به شکل این حرف انگلیسی طراحی می‌شوند از ترکیب جالب و زیبایی برخوردارند و می‌توانید برای مکان‌هایی از آنها استفاده کنید که امکان تکیه دادن مبل به دیواری دارای کنج باشد یا قصد دارید که به کمک ساختار مبل اِل، دو فضا را در خانه از هم جدا کنید.
این نوشته را از دست ندهید  بوی بد یخچال چگونه برطرف می‌شود؟

اندازه‌گیری ابعاد مبل چگونه است؟

توجه به ابعاد و اندازه مبل و اندازه فضایی که اشغال می‌کند قبل از خرید مبل بسیار مهم است. حتی به این نکته دقت کنید که آیا، مبل منتخب‌تان می‌تواند از درب منزل وارد شود؟ حمل و نقل آن دشوار نیست؟‌ به عنوان نخستین قدم در این زمینه، اقدام به مقایسه و بررسی تناسب مبل و ابعاد فضای تحت اختیارتان کنید. مثلا یادتان باشد که مبل‌های اِل-مانند(L) معمولا بزرگ‌تر از چیزی هستند که به نظر می‌آید. پس ممکن است، تخمین چشمی‌تان برای سنجش تناسب این مبل‌ها برای منزل کمی اشتباه از کار درآید.

علاوه بر ابعاد و اندازه مبل و بررسی تناسب آن با فضا و در نظر گرفتن سهولت وارد کردن مبل به منزل به سنگینی یا سبکی آن هم دقت کنید. اگر مبل‌هایی که می‌خرید به شدت سنگین باشند، جا به جا کردن آنها برای اسباب‌کشی یا حتی تمیز کردن نواحی پشت و زیر آنها بسیار مشکل خواهد شد.



مواد و مصالح به کار رفته در مبل چه باشد؟

خرید مبل

علاوه بر موضوعاتی که به ظاهر مبل بازمی‌گردد باید به جنس مواد به کار رفته در ساختار آن هم دقت کنید. هر چقدر که در خرید مبل به جنس آن بیشتر دقت داشته باشید و محصولی باکیفیت‌تر بخرید، دوام مبلمان‌تان هم بیشتر خواهد بود. به این بخش‌های مبلمان در خرید مبل دقت کنید:

چارچوب و اسکلت مبل

اسکلت بیشتر مبل‌ها از جنس چوب است. اما بعضی از مبل‌ها دارای چارچوب و اسکلتی فلزی هستند. چوب درختانی مانند گردو، راش، کاج، افرا، بلوط و توسکا از جمله مستحکم‌ترین چوب‌ها برای ساخت مبل هستند. تولیدکنندگان مبل، چوب این درختان را بهترین موارد برای ساختن اسکلت مبل می‌دانند. اما باید بدانید که این چوب‌ها نسبت به گزینه‌های دیگر موجود در بازار گران‌تر هستند.

این نوشته را از دست ندهید  راهکارهای ساده برای رفع رسوب کتری و سماور

مواد دیگری هم برای ساخت چارچوب و اسکلت مبلمان وجود دارد. برای مثال، چوب‌های مصنوعی مانند تخته لایه یا اصطلاحا تخته سه‌لایی هم برای ساخت مبل کاربرد دارند. تخته سه‌لایی را از ترکیب قطعات ضخیم چوب تحت فشار شدید می‌سازند. فنون ساخت این مواد مصنوعی در سال‌های اخیر، رشد بسیاری داشته است. به همین خاطر، کیفیت‌شان هم افزایش پیدا کرده و به یکی از مواد محبوب در میان تولیدکنندگان و سازندگان مبل بدل شده‌اند.

اگر به سراغ خرید مبل با اسکلتی چوبی می‌روید حتما به دوام و ماندگاری مواد سازنده دقت کنید. مثلا مطمئن شوید که چوب در برابر حشرات یا رطوبت مقاوم شده است یا خیر.

نازک‌کاری و ظرافت ساخت مبل

در فرایند خرید مبل به موضوعاتی که پیرامون نازک‌کاری و ظرافت ساخت مربوط می‌شود هم دقت داشته باشید. منظور از نازک‌کاری، قسمت‌هایی از کار مانند استفاده از چسب‌ها، پیچ‌ها و میخ‌ها در اتصالات مبل است. یعنی ریزه‌کاری‌هایی در ساختار مبل که اگر به شکلی تمیز و اصولی انجام نشده باشند هم روی کیفیت کالا اثر می‌گذارند و هم ظاهرش را زیر سؤال می‌برند.

روکش و رویه مبل

خرید مبل

جنس روکش و طرح آن است که ظاهر نهایی مبل‌تان را مشخص می‌کند. فرقی نمی‌کند که روکش از جنس چرم باشد یا پارچه‌های مختلف؛ در هرحال بخش عظیمی از جلوه مبل مدیون آن خواهد بود. یادتان باشد که قرار نیست هر روز برای خرید مبل به بازار بروید. پس باید در انتخاب جنس و طرح مناسب دقت زیادی به خرج بدهید.

علاوه بر رنگ و طرحی که روکش مبل دارد به کیفیت جنسش هم دقت کنید تا دوام و ماندگاری مبل‌تان بیشتر شود. به دوخت رویه مبل و تمیز بودن آن هم دقت کنید. بیش از حد و کشیده بودن رویه مبل باعث پارگی زودهنگامش می‌شود و کیفیت دوخت‌ بخش‌های مخلتف آن هم مهم است.

این نوشته را از دست ندهید  مایع دستشویی یا کف دستشویی؟ کدامیک شوینده مطمئن‌تری است؟

رویه‌های چرمی هم برای بعضی از مکان‌ها، گزینه خوبی هستند. اما فراموش نکنید که اگر چرم طبیعی برای تولید رویه مبل‌تان استفاده شده باشد، جای لکه روی آن به سختی پاک می‌شود. البته اگر دغدغه‌های زیست‌محیطی داشته باشید، احتمالا راضی نخواهید شد که از چنین مبلی استفاده کنید که به قیمت گرفتن جان بعضی از حیوانات تمام شده است.

برخی از مبل‌ها هم از ترکیب چرم طبیعی و مصنوعی تولید می‌شوند که دوام بیشتری نسبت به نمونه‌های طبیعی دارند. قیمت چرم‌های مصنوعی و مواد پلاستیکی کمتر از پارچه و چرم طبیعی است و نظافت آنها هم ساده‌تر خواهد بود.

در آخر

خرید مبل

برای خرید مبل نباید فقط احساسی عمل کنید. یعنی اگر فقط از ظاهر مبل خوش‌تان بیاید و اقدام به خرید کنید، احتمال دارد که کالا از نظر جنس و کیفیت ساخت چندان مرغوب نباشد و بعد از مدت کوتاهی دوباره مجبور به خرج کردن هزینه‌ای بابت ترمیم یا خرید مبلمانی جدید شوید. خواندن راهنمای خرید محصولات همیشه به شما دید دقیق‌تر و عمیق‌تری برای خرید می‌دهد و باعث می‌شود که با پا گذاشتن در فروشگاه‌ها با دید بهتری خرید کنید.

خرید آنلاین مبل هم این روزها رایج شده است. دیگر تصمیم با شماست که چطور به خرید مبل دلخواه‌تان بپردازید. اگر در زمینه خرید آنلاین مبل تجربه‌ای دارید، حتما با ما در بخش نظرات درباره آن صحبت کنید. آیا از این نوع خرید مبل راضی بوده‌اید؟ به طور کلی، نظرات شما دوستان عزیز به پربارتر شدن مطالعه این مقاله کمک زیادی می‌کند. پس ممنون می‌شویم کمکمان کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا