آخرین نوشته هاسیاحت

جاهای دیدنی رشت؛ جاذبه‌‌های بی‌نظیر شهر باران

مثبت زندگی: گیلان یکی از نقاط پرگردشگر شمالی ایران و بهشت طبیعت‌گردهاست. بیشتر کسانی که به گیلان سفر می‌کنند، علاوه‌بر گردش در سواحل دریای خزر و تفرجگاه‌های اطراف حتما توقفی هم در رشت خواهند داشت. جاهای دیدنی رشت خیلی دور از هم نیستند و حتی اگر سفری کوتاه به «شهر باران» داشته باشید، حداقل می‌توانید به این چند جا سر بزنید و با تاریخ و فرهنگ خطه‌ی گیلان بیشتر آشنا شوید:

۱. شهرداری

جاهای دیدنی رشت - شهرداری
عکس برگرفته از: travestyle.com

ساختمان شهرداری ازجمله بناهای شاخص و جاهای دیدنی رشت به‌شمار می‌رود که دارای سبک استعماری و همچنین مزین به برج ساعت است و با آن بام‌پوش‌های قرمزش جلوه‌‌ی عکاس‌پسندانه‌ای دارد.

چند سالی است که خیابان‌های منتهی به این محل تبدیل به پیاده‌راه شده‌اند و به‌ویژه از هنگام غروب بسیار شلوغ می‌شوند. مجسمه‌ی میرزا کوچک خانِ سوار بر اسب نیز در نزدیکی همین میدان روی سکویی بلند نصب است.

اما حیف است که تا اینجا بیایید و از بازار سنتی رشت در کمی آن‌طرف‌تر دیدن نکنید. در این بازار می‌توانید به انواع محصولات محلی تروتازه و سوغاتی‌های اصیل گیلان دسترسی داشته باشید.

۲. موزه‌ی میراث روستایی گیلان

موزه‌ی میراث روستایی گیلان در میان پارک جنگلی سراوان و در فاصله‌ی ۱۸ کیلومتری جنوب رشت قرار دارد. این موزه‌ی روباز در زمینی به مساحت ۴۵ هکتار و با هدف معرفی فرهنگ و معماری خطه‌ی گیلان احداث شده است. در اینجا به‌ویژه می‌توانید سبک کلبه‌های روستایی گیلان قدیم را ببینید. رویدادهای مختلفی نیز در طول سال در این محل برپا می‌شوند که بیشتر به بازنمایی سنت‌های بومی گیلان اختصاص دارند.

۳. موزه‌ی گنجینه‌ی رشت

جاهای دیدنی رشت - موزه‌ی گنجینه‌ی رشت
عکس برگرفته از: mehmandari.com

اینجا در گذشته منزل میرزا حسین خان کسمائی، آزادی‌خواه و روزنامه‌نگار گیلانی، بود که بعدها تبدیل به موزه شد. ازجمله دیدنی‌های این موزه می‌توان به مجموعه‌ی جام‌های چندهزار ساله‌ای اشاره کرد که با هیئت حیواناتی همچون گاو و گوزن تزئین شده‌اند. گذشتگان باور داشتند که اگر کسی از این ظروف چیزی بنوشد، به قدرت و مهارت حیوان نقش‌بسته بر جام مجهز خواهد شد. همچنین در این موزه که یکی از جاهای دیدنی رشت به‌شمار می‌رود، می‌توانید با مشاهده‌ی صحنه‌های بازسازی‌شده از زندگی روستاییان با سبک زندگی گیلک‌ها بیشتر آشنا شوید.

این نوشته را از دست ندهید  نکات مهم برای جلوگیری از وا رفتن فلافل

۴. آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

جاهای دیدنی رشت - آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی
عکس برگرفته از: shomalgardi.com

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی یکی دیگر از جاهای دیدنی رشت است که در محله‌ی قدیمی سلیمان‌داراب رشت و در گورستان سلیمان‌داراب قرار دارد. مقبره‌ی این انقلابی مبارز یکی از جاذبه‌های گردشگری رشت است و ازلحاظ ویژگی‌های ساختاری نیز معماری قابل توجهی دارد. در این گورستان همچنین می‌توانید از مزار شیون فومنی، شاعر پرآوازه‌ی گیلانی، بازدید کنید.

اما دیدنی‌های تاریخی و طبیعی حومه‌ی رشت نیز بسیار پرطرفدارند. تالاب انزلی، ارتفاعات ماسال، ماسوله و شیطان‌کوه فقط چند جا از صدها جای دیدنی استان گیلان‌اند که اگر برای بازدیدشان وقت بگذارید، نه‌تنها پشیمان نمی‌شوید، بلکه هنوز نرفته در فکر سفر مجدد به گیلان خواهید افتاد. از بین همه‌ی دیدنی‌های این استان پیشنهاد می‌کنیم قلعه‌رودخان را حتما ببینید:

۵. قلعه‌رودخان

جاهای دیدنی رشت - قلعه‌رودخان

قلعه‌رودخان دژی نظامی متعلق به دوران سلجوقیان است که بر فراز ارتفاعات جنگلی رشته‌کوه‌های البرز و در فاصله‌ی حدود ۵۰ کیلومتری جنوب رشت قرار دارد. زمان ساخت اولیه‌ی این قلعه در اصل به دوران ساسانیان برمی‌گردد، اما بعدها در زمان سلجوقیان توسط اسماعیلیان نزاری تجدید بنا شد. اینجا را به‌اسم «قلعه‌ی هزارپله» هم می‌شناسند. اگر هوا خوب باشد، صعود تا محل قلعه دست‌کم یک ساعت طول می‌کشد. اما زمستان‌ها هم منظره‌ی برفی قلعه دیدن دارد؛ فقط اینکه چون مسیر پله‌ها لغزنده می‌شود، باید با درنگ و احتیاط بیشتری حرکت کنید.

برای اینکه به قلعه‌رودخان برسید، باید از مسیر جاده‌ی فومن گذر کنید، آن هم گذری شیرین با عطر خوش کلوچه‌های فومنی. اگر به قلعه رودخان رفتید، در همان نزدیکی سری هم به ماسوله بزنید که از معدود روستاهای پلکانی ایران است.

این نوشته را از دست ندهید  بهترین زمان برای مصرف قرص زینک چه زمانی است؟

به همه‌ی سیر و سیاحت‌هایی که در استان گیلان می‌توانید داشته باشید، لذت تجربه‌ی تنوعی کم‌نظیر از غذاهای محلی را هم اضافه کنید. جالب است بدانید که رشت در سال ۹۴ به‌طور رسمی به‌عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی در یونسکو ثبت شد. پس بی‌دلیل نیست که غذاهای محلی خطه‌ی گیلان به یکی از جاذبه‌های گردشگری این استان تبدیل شده‌اند و هیچ سفری به گیلان بدون صرف غذاهای محلی کامل نمی‌شود!

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا