سلامت

آیا قورت دادن آدامس خطرناک است؟

مثبت زندگی: قورت دادن آدامس ازجمله مسائلی است که اظهارنظرهای غیرعلمی و فکرنشده درباره آن خیلی‌ها را به اشتباه انداخته است. در این مطلب می‌خواهیم به رفع بعضی از این ابهامات کمک کنیم؛ بنابراین خواهیم دید که ازلحاظ علمی، پس از قورت دادن آدامس چه اتفاقی می‌افتد؛ همچنین اطلاعاتی هم درباره ترکیبات تشکیل‌دهنده آدامس و تأثیر جویدن آن بر سلامت کودکان در اختیارتان خواهیم گذاشت. همراه ما باشید.

پس از قورت دادن آدامس چه اتفاقی می‌افتد؟

قورت دادن آدامس توصیه نمی‌شود و بهتر است این کار را نکنید؛ اما اگر به‌طور اتفاقی آدامس‌تان را قورت دادید، نگران نشوید. بدن در حالت عادی نمی‌تواند آدامس را هضم کند، اما بعد از قورت دادن آن، تکه‌ای که از گلو پایین رفته است همان‌طور دست‌نخورده در دستگاه گوارش حرکت می‌کند؛ بعد از حدود ۴۰ ساعت نیز با مدفوع دفع می‌شود، دقیقا مثل هر چیز دیگری که می‌خوریم.

البته اگر قورت دادن آدامس با تکه‌های بزرگ‌تر اتفاق بیفتد (فرضا چند آدامس را هم‌زمان با هم قورت بدهیم)، احتمال انسداد روده وجود خواهد داشت.

آیا بعد از قورت دادن آدامس مراجعه به پزشک نیاز است؟

قورت دادن آدامس نیازی به مراجعه به پزشک ندارد. همان‌طور که گفتیم، آدامس مثل خوراکی‌های دیگر در دستگاه گوارش حرکت می‌کند و دفع می‌شود.

قورت دادن تکه‌های بزرگ‌تر آدامس یا قورت دادن آدامسی که شیئی غیرقابل‌هضم به آن چسبیده باشد، خطرناک است و ممکن است باعث انسداد شود. در چنین مواقعی برای باز کردن مجرای گوارشی به عمل جراحی نیاز خواهد بود.

ازجمله نشانه‌های این انسداد می‌توان به درد در ناحیه شکم و نیز یبوست اشاره کرد. گاهی هم این نشانه‌ها با حالت تهوع و بالاآوردن همراه می‌شوند. اگر به انسداد مجرای گوارشی مشکوک هستید و چنین نشانه‌هایی می‌بینید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

این نوشته را از دست ندهید  ردیابی کرونا با هوش مصنوعی

آدامس از چه ترکیباتی درست شده است؟

تا پیش از آغاز جنگ جهانی دوم برای درست‌کردن آدامس از صمغ درختی به نام ساپودیلا استفاده می‌شد که بومیِ آمریکای مرکزی است. صمغ این درخت چیکل نام دارد و برای تهیهٔ آدامس، آن را با طعم‌دهنده‌های مختلف ترکیب می‌کردند.

امروزه اغلب آدامس‌ها را با پایهٔ آدامس (gum base) درست می‌کنند. پایهٔ آدامس ترکیبی است از پلیمرها، نرم‌سازها (پلاستی‌سایزر) و صمغ. این پایه را معمولا با نرم‌کننده‌های خوراکی، مواد نگه‌دارنده، شیرین‌کننده‌ها، رنگ‌ها و طعم‌دهنده‌ها ترکیب می‌کنند. اغلب آدامس‌ها روکشی پودرمانند یا سخت‌تر هم از جنس پلیول دارند. [پلیول نوعی کربوهیدرات شیرین‌کننده است که به‌جای شکر استفاده می‌شود.]

اطلاعات دقیق درباره ترکیبات و میزان مورداستفاده از هریک، جزء اطلاعات محرمانهٔ تولیدکنندگان است.

آیا جویدن آدامس سلامت کودکان را تهدید می‌کند؟

در حالت کلی، جویدن آدامس مشکلی برای سلامتی به وجود نمی‌آورد؛ البته بسیاری از متخصصان، شکر یا شیرین‌کننده‌های جایگزین استفاده‌شده در تهیه آدامس را انتخاب سالمی برای کودکان نمی‌دانند.

گذشته از این، تنها زمانی می‌توانیم اجازهٔ آدامس جویدن را به کودک بدهیم که متوجه شده باشد قورت دادن آدامس پس از جویدن اشتباه است و نباید این کار را انجام بدهد. آدامسی که کودک قورت می‌دهد ـ مانند آنچه برای بزرگ‌سالان گفته شد ـ از دستگاه گوارشش عبور می‌کند و بعد از مدتی دفع می‌شود. مسئله اینجاست که احتمال دارد کودک تکه‌های بزرگ‌تری از آدامس را قورت بدهد یا همراه با آن، شیء چسبیده‌‌شده‌ای را هم پایین بدهد و دچار انسداد مجرای گوارشی شود. این مسائل می‌توانند خطرساز شوند؛ پس حتما احتیاط کنید.

کلام آخر

قورت دادن آدامس مسئله‌ای نیست که به‌خاطرش نگران شوید؛ چون همان‌طور که دیدید، مشکلی ایجاد نمی‌کند. تنها مسئلۀ دردسرساز مربوط به زمانی است که شما یا کودک‌تان تکه‌های بزرگ آدامس را در مدت‌زمانی کوتاه قورت داده باشید. در این صورت باید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید؛ چراکه در چنین مواقعی احتمال انسداد روده یا مجرای دستگاه گوارشی وجود دارد.

این نوشته را از دست ندهید  سرطان چیست؟
منبع
چطور
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا