تغذیهمادر و کودک

تغذیه هفته‌های آخر بارداری

مثبت زندگی: روزها و هفته‌های آخر بارداری بسیاری مهم است. اینکه چه بخوریم و چه نخوریم در هفته‌های پایانی مهم‌تر به نظر می‌رسد و مادران باردار باید این حقیقت را به یاد داشته باشند. چون از همان روزهای اول حواس‌شان به خورد و خوراک بوده و هفته آخر هم باید توجه به تغذیه مادر و کودک را رعایت کنند. همراه ما باشید تا در مقاله اصول تغذیه هفته‌های آخر بارداری را به شما بگوییم.

چالش‌های یک مادر!


هنگامی که یک مادر باردار در ماه نهم بارداری خود قرار می‌گیرد، با انواع چالش ها روبرو خواهد شد که نیاز به انرژی کامل برای رویارویی و مقابله با آن‌ها خواهد داشت. از آنجا که مادر باردار در ماه گذشته، احساس سنگینی و خستگی زیاد می‌کرده است، بدون شک این سنگینی هر روز بیشتر از روز قبل در ماه نهم بارداری هم احساس می‌شود که کاملا احساسی ناراحت کننده برای یک مادر باردار خواهد بود. همچنین، وجود هیجان، انتظار و برنامه‌ریزی برای داشتن آینده‌ای شاد برای خود مادر و فرزندش، زندگی او را دچار تغییر خواهد کرد! این تحولات می‌تواند ماه نهم بارداری را برای یک مادر، تبدیل به هیجان انگیزترین زمان نسبت به هر مرحله دیگری از دوران بارداری بکند.


بایدهای تغذیه ماه نهم بارداری


در این مرحله از دوران بارداری، رشد جنین در داخل رحم مادر تقریبا کامل شده است. از این رو، وزن او به سرعت در حال افزایش خواهد بود و رشد مغز و ریه‌های او تا پایان بارداری هم ادامه خواهد یافت. اما با این حال، به یاد داشته باشید که شما مادر باردار هنوز هم نمی‌توانید از مصرف برخی از مواد غذایی لذت ببرید.

نکته مهم در مورد ماه نهم بارداری این است که به یاد داشته باشید دقت و توجه در مورد آنچه که می‌خورید مانند ماه ‌های قبل، بسیار لازم و ضروری است، چون دستگاه گوارش با استفاده از مواد مصرفی شما می‌تواند سبب افزایش سریع وزنتان شود، به همین دلیل است که شما باید رژیم غذایی متعادل و مغذی که در ماه‌های اولیه بارداری خود دنبال می‌کردید، ادامه دهید. اما می‌توانید وعده‌های غذایی انتخابی خود را کمی بزرگتر از قبل کنید. در این مقاله، لیستی از مواد غذایی که باید در ماه نهم بارداری در رژیم غذایی مادر باردار وجود داشته باشد، بیان خواهید شد. این مواد غذایی عبارتند از:

این نوشته را از دست ندهید  میزان قند میوه‌ ها؛ پرقندترین و کم‌قندترین میوه‌ها کدامند؟


– غلات و نان: 6 تا 11 وعده در هر روز
– میوه‌ها: 2 تا 4 وعده در هر روز
– سبزیجات: بیش از 4 وعده در هر روز
– فراورده‌های لبنی: 4 وعده در هر روز
– غذاهای غنی از پروتئین: 3 وعده در هر روز


– جهت هیدراتاسیون بدن مادر: حداقل 2 لیتر آب خالص در هر روز باید مصرف شود.

تغذیه-هفته‌-های-آخر-بارداری


مواد غذایی که مادران باردار باید در ماه نهم بارداری استفاده کنند:


وقتی که شما از غذاهای سالم و مغذی در رژیم غذایی روزانه خود استفاده می‌کنید، این مواد غذایی می‌تواند بارداری بدون مشکل شما را تضمین کند. ناراحتی‌هایی مانند یبوست بارداری و سوزش سردل هم با داشتن یک رژیم غذایی متعادل از بین خواهد رفت، که به نوبه خود کمک می‌کند تا رشد جنین در شکم شما مناسب باشد و در نتیجه یک نوزاد سالم که هیچ گونه عوارضی ندارد، را به دنیا آورید.

رژیم غذایی شما در ماه نهم بارداری باید شامل مواد غذایی زیر باشد:


غذاهای غنی از فیبر


سبزیجات، میوه‌ها، نان کامل، غلات، حبوبات، خرما


مواد غذایی غنی از آهن


ماهی، مرغ، زرده تخم مرغ، کلم بروکلی، عدس، نخود، اسفناج، انواع توت‌ها، سویا و میوه‌های خشک مانند آلو، کشمش. (یک مادر باردار در ماه نهم بارداری خود حتما باید حداقل 3 وعده غذاهای غنی از آهن را به صورت روزانه اساس کار خود قرار دهد.)


کلسیم نیاز برای اسکلت بندی جنین


غذاهای غنی کلسیم باید در راس مواد مصرفی روزانه یک مادر باردار قرار گیرد، چون برای حفظ اسکلت بندی نوزاد و خود مادر در طول این مرحله از بارداری بسیار مهم است. به همین دلیل خوردن مقادیر زیادی از غذاهای غنی از کلسیم در ماه نهم بارداری بسیار حائز اهمیت است. چنین غذاهایی شامل خربزه، محصولات لبنی، بلغور جو دوسر، بادام و دانه کنجد است.

این نوشته را از دست ندهید  روش‌های طبیعی رفع سریع گرفتگی بینی در کودکان


غذاهای غنی از ویتامین C ضروری


استفاده از غذاهای غنی از ویتامین C نیز در طول ماه نهم بارداری بسیار مهم است. هر مادر بارداری باید مقدار زیادی از میوه‌های خانواده مرکبات، گوجه فرنگی، توت فرنگی، کلم بروکلی و گل کلم را در وعده‌های غذایی خود قرار دهد.


جلوگیری از نقائص تولد با مصرف اسید فولیک


برای جلوگیری از بروز نقائص هنگام تولد در نوزاد خود مانند اسپینابیفیدا، مصرف غذاهایی که غنی از اسید فولیک هستند، در دوران بارداری به ویژه ماه نهم بارداری برای مادر بسیار لازم و ضروری است. به همین دلیل سبزیجات برگ سبز و حبوبات مانند لوبیا، نخود و لوبیای چشم سیاه باید بخشی از رژیم غذایی روزانه یک مادر باردار باشد.


غذاهای غنی از ویتامین A

اسفناج، هویج، سیب زمینی شیرین، طالبی و دیگر منابع غنی از ویتامین A نیز باید در رژیم غذایی یک مادر باردار در طول تمام مراحل دوران حاملگی قرار گیرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + ده =

دکمه بازگشت به بالا