سلامت جنسی

ترشحات واژنی چیست؟

مثبت زندگی: ترشحات واژن نتیجه تراوشات تولید شده توسط غده‌های کوچکی است که در پوشش واژن و دهانه رحم قرار دارند. در اکثر موارد این ترشحات نگرانی خاصی در پی ندارند. مقدار ترشحات نیز متفاوت است ولی ممکن است در حین بارداری، دوره تخمک گذاری و زمانی که از نظر جنسی فعال هستید، ترشحات بیشتری را تجربه کنید.

انسان‌ها نیز مانند سایر پستانداران با ترشحات واژنی روبه‌رو هستند، حتی اگر این ترشحات از واژن بیرون نیایند و لباس زیرتان را مرطوب نکنند؛ واژن همچنان باید مرطوب بماند. رطوبت واژن توسط مایعات ترشح شده از دیواره این عضو تأمین می‌شود که به آن ترازهش یا ترانسودا گفته می‌شود. میزان ترشح ترازهش هنگام تحریک جنسی بسیار افزایش یافته و باعث می‌شود واژن در حین آمیزش مرطوب شود.

علاوه بر این مایعی مخاطی حاوی تخم نیز وجود دارد که در زمان تخمک‌گذاری از طریق کانال رحم ترشح می‌شود. میزان این ترشحات می‌تواند بسیار زیاد باشد زیرا همین ترشحات است که به اسپرم کمک می کند به تخمک برسد.

نوعی دیگر از ترشحات نیز وجود دارد که در اثر هورمون پروژسترون ایجاد می‌شود. هنگامی که واژن سلول‌های سطح دیواره‌های خود را از دست می‌دهد ترشحاتی شیری رنگ از واژن خارج شده که بعد از خشک شدن روی لباس زیرتان، پوسته پوسته می‌شود. در گذشته به این ترشحات «پریود سفید» می‌گفتند معادلی مخالف با پریود قرمز یا همان قاعدگی. بنابراین زنان در طول زندگی‌شان روزهای بدون ترشح زیادی را تجربه نمی‌کنند.

چه میزان ترشح طبیعی است؟

در واقع میزان مشخصی برای ترشحات واژنی وجود ندارد و مقدراش در هر زن متفاوت است. میزان طبیعی مایعات خارج شده از واژن در طول سیکل ماهانه و در هر زن متفاوت است همان‌طور که سیکل پریود هر زن با دیگری متفاوت است.

ترشحات بد بو، خارش، درد و سوزش واژن و همینطور ترشحات خونی خارج از دوره قاعدگی نگران کننده هستند.

چه زمانی باید نگران ترشحات واژنی بود؟

گاهی ترشحات واژنی نشانه عفونت‌هایی مانند برفک، واژینوز باکتریایی یا عفونت‌های مقاربتی هستند بنابراین به رنگ و بوی ترشحات توجه کنید.
رنگ ترشحات واژنی سالم شفاف یا شیری رنگ است، اگر رنگ، بو و غلظت این ترشحات با همیشه متفاوت است و به ویژه اگر خارش یا سوزش واژن دارید ممکن است عفونت داشته باشید بنابراین باید در اولین فرصت به یک متخصص زنان مراجعه کنید.

این نوشته را از دست ندهید  زنان میانسال و یائسگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + شش =

دکمه بازگشت به بالا