رابطه جنسی

مضرات بوسه بیشتر است یا فایده‌هایش؟

مثبت زندگی: ما آدم‌ها از بوسیدن برای ابراز علاقه خود به عزیزان زندگی‌مان و ایجاد پیوند با آن‌ها استفاده می‌کنیم. اما بوسه فقط نمادی از عشق و محبت نیست بلکه می‌تواند فواید زیادی هم برای بدن ما داشته باشد. با این حال، بوسه ضررهایی هم دارد که باید آن‌ها را هم در نظر بگیریم. در ادامه با فواید و مضرات بوسه آشنا خواهیم شد.

دستگاه ایمنی بدن را تقویت می کند

طبق تحقیقات، بوسه ممکن است به کمتر بیمار شدن ما کمک کند چون ما را بیشتر در معرض میکروب‌های دیگری قرار می‌دهد و بنابراین دستگاه ایمنی بدن ما را قوی می‌کند. در حقیقت، با بوسه‌های مادرانه‌ای که نثار نوزاد عزیزتان می‌کنید به او کمک می‌کنید دستگاه ایمنی تازه شکل گرفته بدن خود را تقویت کند.

کالری ها را می سوزاند

عمل بوسیدن می‌تواند باعث سوختن ۲ تا ۲۶ واحد کالری در هر دقیقه شود، که میزان آن به نحوه ی انجام این کار بستگی دارد. درست است که برای خوش اندام شدن‌تان نمی توانید روی آن حساب کنید اما در هر حال بهتر از هیچی است! علاوه بر این‌ها، بوسه  میان یک زوج می‌تواند به برقراری رابطه ی جنسی منتهی شود که این عمل هم تا حدود ۱۰۰ کالری را در عرض نیم ساعت می‌سوزاند.

ماهیچه های صورت را قوی نگه می دارد

اگر قصد قوی کردن عضلات بدن‌تان را دارید، از بوسه و ورزشی که به صورت و حتی تمام بدن تان می‌دهد غافل نشوید. بوسه‌های ساده فقط دو ماهیچه صورت را به کار می‌اندازند اما بوسه‌های عاشقانه و پرحرارتی که در حین معاشقه میان یک زوج رد و بدل می‌شود ۲۳ تا ۳۴ ماهیچه ی صورت و ۱۱۲ ماهیچه ی پاسچرال (ماهیچه‌هایی که وضعیت بدن را حفظ می‌کنند) را درگیر می‌کنند.

این نوشته را از دست ندهید  انواع بیماری‌های آمیزشی، از hpv تا HIV

باعث آرام شدن می شود

به گفته دانشمندان، بوسه سطح اکسی توسین را در بدن بالا می برد، ماده‌ای شیمیایی که به هورمون عشق معروف است و باعث احساس شادی و آرامش می‌شود. بوسه سطح اندورفین و دوپامین را هم در بدن بالا می‌برد، دو ماده شیمیایی شادی‌آور که احساس تندرستی و پیوند را در ما افزایش می‌دهند.

می‌تواند اضطراب را کاهش دهد

بعد از سپری کردن یک روز سخت و پر استرس، هیچ چیزی بهتر از یک بوسه  طولانی نیست. بوسه فقط باعث نمی‌شود مقدار زیادی هورمون آرامش بخش اکسی توسین در بدن تولید شود، بلکه تحقیقات نشان می‌دهد بین عمل بوسیدن و کاهش سطح کورتیزول یا همان هورمون اضطراب در بدن ارتباط وجود دارد. بوسه سطح هورمون سروتونین را هم در بدن افزایش می‌دهد که باعث احساس آرامش و خشنودی در ما می‌شود.

می تواند فشار خون را کاهش دهد

شاید متوجه بالا رفتن ضربان قلب‌تان در هنگام بوسیدن شده باشید. این موضوع برای شما بی فایده نیست. هر گونه فعالیت هوازی که ضربان قلب را بالا ببرد، به پمپاژ شدن خون به اندام‌های بدن و کاهش فشار خون کمک می‌کند. به علاوه بوسه سطح کوتیزول که همان هورمون اضطراب است را پایین می‌آورد که این مسأله هم می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

می تواند سردرد را تسکین دهد

همان‌طور که یک آغوش گرم و محبت آمیز می ‌تواند از تلخی یک روز سخت و بد کم کند، بوسه هم ممکن است به کاهش سردرد کمک کند. به لطف همه مواد شیمیایی شادی‌آوری که به واسطه بوسه در بدن تولید می‌شود، بوسیدن می‌تواند روحیه ما را بهتر کند و اضطراب ما را کاهش دهد، دو مسأله‌ای که به رفع سردردهای اضطرابی کمک می‌کنند. به علاوه، احساس اهمیت داشتن برای دیگران می‌تواند به کاهش درد کمک کند. اگر سردرد یک عامل بیولوژیک داشته باشد، بوسه کمکی به رفع آن نمی‌کند اما کمک زیادی می‌کند بتوانید بهتر از پس درد بربیایید.

این نوشته را از دست ندهید  علت گریه کردن بعد از رابطه جنسی چیست؟

اما بوسه با همه فوایدش، مضراتی هم دارد. این مسأله به ویژه در مورد بوسه‌هایی مثل بوسه فرانسوی صدق می کند که با دهان باز انجام می‌شوند. وارد شدن زبان و آب دهان یک شخص به دهان شما، میظ‌تواند بدن شما را در معرض انواع عوامل بیماری‌زا قرار دهد. اما مضرات بوسه چه هستند؟

می تواند شما را در معرض باکتری های مضری قرار دهد

دهان می‌تواند محلی برای انتقال میکروب‌ها باشد چون ارتباط نزدیکی میان سیستم‌های معده‌ای روده ای و تنفسی بدن وجود دارد و این سیستم‌ها از عمده نقاط وقوع عفونت‌های میکروبی در بدن هستند. این مسأله در مورد کسانی که به ظاهر از سلامت کامل برخوردارند هم صدق می‌کند، چون ظرف چند روز قبل و بعد از بروز نشانه‌های بیماری، ما می‌توانیم عوامل بیماری‌زا را از طریق آب دهان خود به دیگران سرایت دهیم.

به ویژه بوسه‌هایی مثل بوسه فرانسوی که با دهان باز انجام می‌شوند، می توانند ما را در معرض باکتری‌های مضری قرار دهند. این نوع بوسه‌ها در مقایسه با بوسه‌هایی که با دهان بسته انجام می‌شوند، میکروب بیشتری را انتقال می‌دهند. هر چه در معرض میکروب بیشتری قرار بگیرید، احتمال بیمار شدن تان بیشتر می‌شود.

البته تنها راه برای اینکه کاملاً در امان بمانید این است که به کلی از بوسیدن دیگران صرف نظر کنید. با این حال، خودداری از بوسیدن کسی که دچار تب شده (که یکی از نشانه‌های آشکار مسری بودن بیماری به شمار می‌رود)، آبریزش بینی دارد یا به نظر بیمار می‌آید، هم می‌تواند کمک کننده باشد. در غیر این‌صورت، بوسیدن می‌تواند مترادف با ابتلا به عفونت های باکتریایی استرپتوکوک یا استافیلوکوک، یا در بعضی موارد، ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا باشد (گرچه حقیقت آن است که احتمال ابتلا به این بیماری‌ها از طریق تنفس ذراتی که یک فرد بیمار هنگام سرفه کردن بیرون می‌دهد، بیشتر است، چون وقتی میکروب‌ها در هوا معلق باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که از راه تنفس به اعماق مجرای تنفسی راه پیدا کنند.

این نوشته را از دست ندهید  واقعیت‌های زنانه در رابطه جنسی

می تواند باعث سرایت ویروس های بیماری هایی مثل مونونوکلئوز و مننژیت شود

این دو بیماری که می توانند هفته‌ها یا حتی ماه ها شما را درگیر کنند، دو مورد از شایع‌ترین بیماری‌هایی هستند که از طریق بوسه انتقال پیدا می‌کنند. ویروس مونونوکلئوز می‌تواند مقاومت کند و در بعضی افراد به مدت بیش از ۶ ماه باعث بروز نشانه‌هایی مثل احساس خستگی شدید شود. مننژیت یا همان التهاب غشای مغز و ستون فقرات، می‌تواند حدود ۱۰ روز به طول انجامد و گاهی صدماتی دائمی یا حتی خطرناک وارد می‌آورد.

می تواند باعث انتقال عفونت های مقاربتی شود

میکروب‌هایی که باعث ابتلا به سوزاک، سیفلیس، هرپس و اچ پی وی می‌شوند می‌توانند از طریق آب دهان هم منتقل شوند. این بیماری‌ها که اغلب بی نشانه هستند، می‌توانند از طریق یک بوسه پرحرارت عاشقانه انتقال پیدا کنند.

می تواند منجر به تبخال شود

بوسه می‌تواند باعث انتقال تبخال شود، نوعی عفونت که از طریق ویروس هرپس ایجاد می‌شود و نشانه ی آن ظاهر شدن تاول‌های چرکین در اطراف دهان است. تبخال‌ها چه آشکار باشند و چه نه، این ویروس می‌تواند سرایت پیدا کند، به همین دلیل بوسیدن کسی که در ظاهر مبتلا به تبخال نیست هم می‌تواند منجر به سرایت این عفونت دهانی شود.

می تواند شما را در معرض ویروس های خونی ای مثل اچ آی وی قرار دهد

گرچه اچ آی وی معمولاً از منی، ترشحات واژنی و خون منتقل می‌شود، اما عمل بوسیدن هم می‌تواند منجر به انتقال این ویروس شود، به شرطی که از میان شما و شریک عاطفی‌تان یکی مبتلا به این ویروس باشد و پارگی‌هایی در لثه های هر دوی شما وجود داشته باشد. این پارگی‌ها می‌تواند به دلیل محکم مسواک زدن، استفاده غلط از نخ دندان یا التهاب/ ژنژیویت لثه (در مراحل اولیه) به وجود آمده باشد. همگی این موارد فرصتی برای انتقال خون از طریق دهان ایجاد می‌کنند.

این نوشته را از دست ندهید  هر آنچه که لازم است درباره بی‌جنس‌گرایی بدانید

می تواند باعث پوسیدگی دندان شود

از آنجایی که بوسه می‌تواند شما را در معرض باکتری‌هایی قرار دهد که در پلاک‌های و پوسیدگی‌های دندانی دیگران وجود دارند، پوسیدگی دندان هم یک مشکل مسری محسوب می‌شود. به خاطر داشته باشید خوشبویی دهان شریک عاطفی شما به معنای بعید بودن انتقال پوسیدگی دندانی به شما نیست، چون از هر کسی می‌توانید یک عفونت دهانی بگیرید.

می تواند باعث واکنش آلرژیک شدیدی شود

بوسیدن کسی که ماده ی غذایی‌ای که شما به آن آلرژی دارید را خورده باشد می‌تواند باعث یک واکنش آلرژیک در شما شود. در واقع طبق تحقیقات، نزدیک به ۱۲ درصد افراد بر اثر چنین بوسه‌ای دچار این مشکل می‌شوند. اگر شریک عاطفی شما ماده غذایی‌ای که شما به آن آلرژی دارید را تازه خورده باشد، احتمال بروز این واکنش آلرژیک در شما بیشتر می‌شود، اما میزان حساسیت شما به شدت آلرژی شما بستگی دارد. این واکنش آلرژیک می‌تواند به شکل کهیر، ورم صورت، تنگی نفس و استفراغ ظرف چند دقیقه بعد از بوسه باشد. بنابراین بهتر است قبل از بوسیدن شریک عاطفی‌تان مطمئن شوید که او از همه آلرژی‌های شما اطلاع دارد.

منبع
روزیاتو
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − دو =

دکمه بازگشت به بالا