سلامت جنسیمادر و کودک

تربیت جنسی کودک؛ آموزش و نکات مهم

مثبت زندگی: تربیت جنسی کودک موضوع بسیار مهمی است. بسیاری از اختلالات که مردان و زنان در رفتارها و روابط جنسی خود درگیرش می‌شوند، ریشه در کودکی‌شان دارد. برای همین باید گفت تربیت جنسی و آموزش مسائل جنسی به کودمان بسیار مهم است و اگر در دوره کودکی انجام نشود، مانند بالا رفتن یک دیوار کج است که از همان آغاز بنا و آجر اولیه‌اش سست پایه‌گذاری شده و خب، بالطبع دیوار روزی فرو می‌ریزد و …

اما تربیت جنسی کودکان، مستلزم این است که والدین بدانند چه زمانی، چه چیزی و چگونه به کودک موضوعات جنسی را منتقل کنند.

بعضی از والدین تصور می‌کنند بهتر است کودک را از هر موضوع مربوط به مسایل جنسی دور نگه دارند تا افکار جنسی در ذهن آنها پرورش پیدا نکند. و این اشتباه‌ترین تصوری است که پدرها و مادرها درگیرش می‌شوند؛ چون سوالات جنسی خواه ناخواه در ذهن کودکان ایجاد می‌شود و ناآگاهی والدین و ناتوانی آنها در پاسخ  دادن به سوالات کودکان مشکلات بسیاری را به دنیای کودکان گره می‌زند.

همراه ما باشید تا مثبت زندگی در این مقاله از تربیت جنسی کودکان و چگونگی آموزش مسائل جنسی به آن‌ها پرده‌بردارد.

توضیح اضافی ندهید

زمانی که کودکان از شما پرسش‌های جنسی می‌پرسند یعنی به اندازه خودشان در این مورد اطلاع دارند؛ بنابراین باید حواستان باشد که جواب اشتباه به آنها ندهید. اما بهتر است تا زمانی که کودک سوالی از شما نکرده، بی جهت ذهن او را درگیر این مسائل نکنید. بچه‌ها خودشان در حوالی سه سالگی مشتاق دانستن این چیزها هستند. پس صبر کنید آن ها خودشان از شما سوال کنند چون این موضوع نشان می دهد ذهن آن‌ها آمادگی پذیرش و تفکیک های جنسیتی را دارد.

این نوشته را از دست ندهید  دسر طالبی ؛ یک دسر سریع، سالم و خوشمزه

بگذارید تفاوت جنسیت را متوجه شود

سن کشف جنسیت به طور میانگین سه تا شش سالگی است. در همین محدوده سنی، کشف جنسیت یکی از مهیج ترین کارها برای بچه‌هاست. کودکان در این سن می‌خواهند تمام نقاط بدن خود را بشناسند و از طرف دیگر درباره بدن دیگران هم کنجکاو می‌شوند.

به رفتار کودک‌تان توجه کنید. در این سن، حتی گاهی به بدن عروسک هم نگاه می‌کند تا شباهت‌های بدن خودش و بدن عروسک را کشف کند. برای شروع، وقتی اولین سوال جنسی کودک‌تان از شما پرسیده شد، باید ناحیه‌های جنسی و حساس بدن را به عنوان نواحی خصوصی به کودک‌تان معرفی کنید.

بعد از این معرفی باید تاکید کنید که فقط خودت حق داری به آن‌ها دست بزنی و من موقع حمام کردن یا پزشک در موارد خاص. همین و تمام!

با زبان کودکان حرف بزنید

فراموش نکنید که با یک انسان 3 تا 4 ساله سر و کار دارید که دید و تصورش از دنیا در یک دایره بسیار کوچک خلاصه شده است. برای همین باید خود را به اندازه او کوچک کنید و برایش به زبان کودکانه توضیح دهید. اما سعی کنید وارد جزییات نشوید.

 بعد از جواب دادن به زبان کودکانه، باید منتظر واکنش بچه باشید. اگر حس کردید دچار تناقض یا پیچیدگی شده یا موضوع را به زمان دیگر موکول کنید یا از او بخواهید برای شما توضیح دهد، به این شکل می توانید بفهمید کجای سوال برایش مبهم است.

موضوع مهم دیگر در تربیت جنسی کودک این است که اگر کودک، اطلاعات جنسی را از والدین خودش دریافت نکند، در آینده، حجم زیادی از اطلاعات خود را از منابع غیر معتبر مانند دوستان، رسانه‌ها و اینترنت دریافت خواهد کرد. پس شما به عنوان والدین اولین منبع معتبر فرزندتان برای کسب اطلاعات باشید.

این نوشته را از دست ندهید  ۸ عادت بد والدین که سلامت کودکان را به‌خطر می‌اندازد

متعجب نشوید

عکس‌العمل‌های شدید و رفتارهای متعجبانه و متفاوت باعث حساسیت و کنجکاوی بیش از اندازه کودک می‌شود. اگر متعجب شوید، پرسشی که برای کودک یک سوال ساده بود، به کنجکاوی در کودک تبدیل می‌شد که چرا پدر یا مادرم این واکنس را نشان داد؟ فراموش نکنید همه آدم‌ها نسبت به چیزی که از آن منع شوند، حریص می‌شوند.

بنابراین رفتار طبیعی داشته باشید. این پرسش‌ها را همه کودکان در ذهن دارند و در تربیت جنسی کودک پسیار مهم هستند.

نه گفتن را به کودکان بیاموزید

کودکان وقتی مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند، به دلیل ترس از برخورد تند والدین از بازگو کردن اتفاقی که برایشان افتاده، سر باز می‌زنند. برای همین رسالتی بزرگ به عهده پدرها و مادرهاست.

برای کودک توضیح دهید اگر توسط دوستان و اشخاصی مورد تحریک یا تعدی قرار گرفت حتما به شما خبر دهد. چرا که بعضی از کودکان مورد این تحریک قرار می‌گیرند ولی نمی‌دانند که مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند.

نکته بسیار مهم در تربیت‌جنسی کودک آموزش مهارت نه گفتن به بچه‌ها برای محافظت از خود در برابر خطرات احتمالی است.

رعایت کنید!

مراقب شوخی‌ها و نوازش‌های خود و همسرتان باشید. وقتی بچه‌ها حضور دارند، شوخی نکنید و نوازش کردن و نزدیکی و بوسیدن یکدیگر را کنار بگذارید. چون بچه‌ها با مشاهده پدر و مادر اطلاعات جنسی را به شکل غیرمستقیم دریافت کرده و باعث کنجکاوی آن‌ها به مسائل جنسی می‌شود.

نام اعضای جنسی را به کودک آموزش دهید

نام اعضای جنسی را به کودک بیاموزید. به او بگویید که مردها و زنان با هم تفاوت دارند. اما ضرورتی ندارد تفاوت‌های مربوط به اعضای جنسی برای کودک گفته شود همین مقدارکه تفاوت‌های ظاهری را بفهمند کفایت می‌کند.

این نوشته را از دست ندهید  خواص پای مرغ برای کودکان

مراقبت کنید

در تربیت جنسی کودک باید هوشمند اما مهربان باشید. گاهی به کودک‌تان در جاهای مختلف مانند اتاق خواب، هنگام بازی با همسالان در اتاق، کوچه و … سر بزنید. مراقب حضور کودک در مکان‌ها و زمان‌های خلوت باشید. در حد سن کودک برخی از خطرات جنسی که او را تهدید می‌کند برایش شرح دهید. به او بگویید نباید افراد غریبه را ببوسد یا بغل آنها برود، نباید اجازه دهد کسی به بدنش دست بزند، اگر این کار را کرد به پدر و مادر بگوید، اگر کسی که او را نمی شناسد چیزی به او داد داد و گفت بیا جایی بریم نباید با او برود و … تمام این نکات را با مهربانی برایش توضیح دهید.

تربیت جنسی کودکان

خودارضایی در کودکان

خودارضایی از مشکلات شایع این مرحله زندگی کودک است. بعضی از کودکان (به‌ویژه دختر بچه‌ها)  با حرکاتی مانند خوابیدن روی شکم و مالیدن خود به زمین یا عروسک و سایر اشیا معمول خودارضایی می‌کنند. در تربیت جنسی کودک، والدین باید اطمینان پیدا کنند که خودارضایی کودکان رفتاری طبیعی است.

شاید سوال والدین این باشد که با دیدن این وضعیت چکار کنم؟

پاسخ این است که نباید واکنش غیرمنتظره نشان داد. بهترین کار این است که حواس کودک را به فعالیت‌های دیگر پرت کنید و بگویید بیا این را ببین! برای تو درستش کرده‌ام یا …

خشن نباشید

در صورتی‌که کودک آلت تناسلی خود را دستکاری کرد از خشونت بپرهیزید و به آرامی او را مشغول کار دیگری کنید. علت این عمل ممکن است کنجکاوی، نا آشنایی با اعضای بدن، مشکل جسمی (خارش، انگل، سوزش خشکی پوست و …) یا رعایت نکردن بهداشت باشد یا در برخی موارد علت آن فشارهای روحی باشد تا از این طریق به آرامش برسد. این موارد را باید با پزشک در میان گذاشت. برخورد خشن در این موارد کودک را حساس‌تر و عمل را تثبیت می‌کند و او احساس افسردگی خواهد کرد. بدترین قسمتش هم این است که دیگر کودک‌تان برای پرسش‌ها و ابهام‌های جنسی سراغ شما نمی‌آید.

این نوشته را از دست ندهید  تقویت نعوظ با ۷ کاری که می‌توانید در طول روز انجام دهید

نکات مهم تربیت جنسی در یک نگاه

  • از بوسیدن لب‌ها و سخت در آغوش گرفتن و فشار دادن کودک به‌ویژه توسط جنس مخالف بپرهیزید زیرا باعث تحریک جنسی او می‌‌شود.
  • در اتاق والدین باید به روی فرزندان بسته باشد و بدون اجازه وارد آن نشوند. این نکته را به کودک‌تان بیاموزید.
  • از شش سالگی اتاق خواب کودک را جدا کنید. همچنین بچه‌ها را عادت دهید که وقتی وارد اتاق می‌شود در بزنند.

وقتی کودکان عصبانی و ناراحت هستند، آن‌ها را به رختخواب نفرستید.

  • در هنگام تعویض لباس کودکان، به دستگاه تناسلی کودکان نگاه نکنیم تا حجب و حیا کودک از بین نرود و یاد بگیرد که باید این بخش از بدنش را بپوشاند.
  • پوشش و لباس مناسب هم برای بچه‌ها مهم است؛ لباس‌های تحریک کننده و چسبان و تنگ برای بچه‌ها مناسب نیست.
  • نقاط حساس و اعضای جنسی کودک را دستکاری و تحریک نکنید.
  • وظیفه استحمام پسر بعد از ۳ سالگی به عهده پدر است و استحمام دختر بعد از ۳ سالگی به عهده مادر است.
  • سعی کنید فرزند خردسال‌تان را به افرادی که به طور کامل نمی‌شناسید مخصوصا جنس مخالف نسپارید.

منبع
مثبت زندگی
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا