آخرین نوشته هاکرونا

بیماری‌های کبد خطر کرونا را افزایش می‌دهد

مثبت زندگی: پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند که ابتلا به کرونا موجب افزایش آنزیم‌های کبدی تا حداکثر ۵۰ درصد بیشتر از حالت طبیعی می‌شود. از سوی دیگر کرونا در بیماران دارای اختلال کبدی مانند کبد چرب غیر الکلی، مرگ و میر بیشتری ایجاد می‌کند.

براساس مطالعات جدید انجام شده توسط پژوهشگران مشخص شده است که احتمال مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در افرادی که از بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) رنج می برند ، تقریباً ۳ برابر بیشتر از افراد عادی است.

در این تحقیق 382 بیمار که از موج اول ویروس کرونا تا اواخر ماه می سال 2020 به کووید ۱۹ مبتلا شده بودند، مورد مطالعه قرار گرفته و شرایط جسمی آن ها بررسی و ثبت شد. پژوهشگران در این مطالعات دریافتند که کرونا و بیماری های کبدی ارتباط مستقیمی با یکدیگر داشته و ابتلا به کرونا موجب اختلال دست کم ۵۰ درصدی در انزیم های کبدی خواهد شد که این موضوع می تواند بنا به دلایل مختلفی صورت گیرد. به همین دلیل پژوهشگران احتمال می دهند که ویروس کرونا قادر است به کبد آسیب برساند و این آسیب رسانی احتمالا مشابه روشی است که بر آن اساس به ریه ها حمله می کند.

مطالعات انجام شده روی این گروه از بیماران همچنین نشان داد که ممکن است داروهای رایج برای درمان کرونا از یکسو و واکنش سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا به این ویروس، از سوی دیگر بر سلول های کبد تاثیر مخربی داشته و سبب ایجاد عارضه ای موسوم به طوفان سیتوکین شود که در نهایت باعث عفونت کبدی می شود.

این نوشته را از دست ندهید  آشنایی با نبرد واترلو، مشهورترین نبرد ناپلئون

دکتر یانا داویدوف (Yana Davidov) از پژوهشگران ارشد این تیم تحقیقاتی در رابطه با یافته های فوق، اعلام کرد: این مطالعه نشان داد که تقریباً دو سوم از 382 فرد بیمار مورد مطالعه قرار گرفته، با افزایش آنزیم های کبدی در طول بیماری خود مواجه شده اند. این موضوع معمولا سبب شدت یافتن بیماری و بدتر شدن شرایط بیمار مبتلا به کووید ۱۹ می شود.

بررسی و تحلیل آماری این پژوهش نشان می دهد که ۱۵/۴ درصد از مجموع کل بیماران مطالعه شده در این تحقیقات، به بیماری های مزمن کبدی دچار بوده که ۸۰ درصد از این افراد، کبد چرب غیر الکلی داشتند.

متاسفانه ميزان مرگ و مير اين بيماران در حدود ۱۶/۷ درصد بوده که در مقابل آمار ۶/۸ درصدی مرگ بیماران عادی، رقم قابل ملاحظه ای محسوب می شود. بر اساس نتایج این تحقیق مشخص می شود که هر چه شدت اختلالات کبد افراد بیشتر باشد، در صورت ابتلا به کرونا شرایط نامطلوب تری در انتظار بوده و خطر مرگ این بیماران نیز بیشتر از سایرین خواهد بود.

به این ترتیب باید بیماری کبدی را یکی از علائم هشدار دهنده در افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا محسوب کرده و توصیه می شود پزشکان در صورت مواجهه با بیماران کرونایی، حتما نسبت به بررسی سوابق بیماری های کبدی این افراد، اقدام کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 10 =

دکمه بازگشت به بالا