بدانیم

بیماری‌هایی که موجب فسخ نکاح می‌شود

مثبت زندگی: شاید انسانی نباشد اما وجود دارد. یعنی گاهی پیش می‌آید که زن یا مرد قبل از ازدواج بیماری خود را از کسی که به خواستگاری‌اش آمده پنهان می‌کند. عقد جاری می‌شود و بعد از مدتی زن یا مرد متوجه می‌شود همسرش این بیماری را دارد. در این موارد قانون اجازه فسخ نکاح را می‌دهد. اما این بیماری‌ها، کدام بیماری‌ها هستند؟ همراه ما باشید تا همه چیز را در این باره بدانید.

بیماری‌هایی که موجب فسخ نکاح می‌شود

دادگاه‌های خانواده همیشه پر از زنان و مردانی است که با بحث و جدل و دعوا پا به دادگاه می‌گذارند و با همان جدل‌ها هم از دادگاه بیرون می‌روند و نیز دادخواست‌های طلاقی که از سوی زوجین به محاکم خانواده تقدیم می‌شود، علت‌های متعددی دارند.

در همین رابطه یکی از این مواردی که مرد و زن به راحتی و بدون هیچ چون و چرایی می‌‌توانند تقاضای طلاق بدهند، ابتلا به برخی بیماری‌ها قبل یا بعد از ازدواج است.

اگر خانم یا آقایی بیماری‌شان را از طرف مقابل پنهان کنند، برای او حق فسخ وجود دارد؛ آن هم فسخی که طبق قانون، فوریت دارد. یعنی اگر کسی بلافاصله بعد از اینکه متوجه بیماری همسرش شود، برای فسخ نکاح اقدام نکند، این حق و اختیار او از بین می‌رود. البته به شرطی که از لزوم فوریت فسخ اطلاع داشته باشد. تشخیص این موضوع که امکان و اختیار فسخ تا چه زمانی است به عرف و عادات جامعه بستگی دارد.

بیماری‌هایی که فسخ ازدواج زن و مرد را در پی دارد؟

طبق ماده ۱۱۲۱ قانون مدنی، جنون هر کدام از زن یا شوهر، اعم از اینکه دائمی یا دوره‌ای باشد، برای طرف مقابل باعث حق فسخ می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  4۰ کتابخانه برتر در سراسر جهان را بشناسید

به این معنا که، فرد مدام دچار این بیماری باشد (نه اینکه برای مدت کوتاهی دچار بیماری روان پزشکی شود و بهبود یابد) این قانون زمانی مصداق پیدا می‌کند که فرد هر چند وقت یک‌بار، مثلا هر هفته یا ماهی یک چند‌بار حالت‌های غیرعادی داشته باشد یا تمام روزها علائم این بیماری در او دیده شود. البته این بیماری باید مادام‌العمر و برای طرف مقابل خطرناک باشد.

فسخ-نکاح

بیماری‌های مرد که زن حق دارد فسخ نکاح کند عبارتند از:

در ماده ۱۱۲۷ قانون مدنی هم آمده اگر مردی بعد از عقد به بیماری‌های مقاربتی مبتلا شود، زن حق دارد از برقراری رابطه زناشویی با او امتناع کند ولی به او نفقه تعلق می‌گیرد. ناباروری مرد و نیز ناتوانی در روابط زناشویی از مشکلاتی هستند که به زن حق فسخ ازدواج می‌دهد.

طبق قانون مدنی ابتلای مرد به بیماری‌های صعب‌ العلاج روانی یا مسری یا هر بیماری صعب العلاج دیگری (مثل سرطان) که زندگی مشترک را تهدید کند، یعنی زندگی همراه با مشقت باشد و تحمل آن مشکل شود، باعث می‌شود زن بتواند تقاضای طلاق کند و در صورتی که ادعای او ثابت شود، دادگاه مرد را وادار به طلاق خواهد کرد. در این صورت خانم می‌تواند تمام حق و حقوق خود را هم مطالبه کند.

بیماری‌های صعب العلاج نوظهور بلای جان خانواده‌ها

بهترین راهکار این است که زن یا شوهر هنگام ازدواج در عقدنامه شرط سلامتی کامل همسر را جزو شروط ضمن عقد عنوان کنند تا بعدا دچار مشکلات و گرفتاری نشوند.

اعتیاد همسر یکی دیگر از مسائلی است که از نظر کارشناسان و مشاوران خانواده به نوعی بیماری مطرح می‌شود و بی‌ارتباط با بیماری‌های صعب‎‌العلاج نیست. و سوالی که ذهن عموم مردم را متوجه خود می‌کند این است اگر زن بعد از عقد متوجه شود همسرش معتاد است آیا می‌تواند عقد را فسخ کند، و در این حالت تکلیف مهریه چه خواهد شد؟ از نظر قانون‌گذار در صورت اعتیاد مرد، همه حق و حقوق قانونی زن محفوظ است و در خصوص مهریه نیز قانون اجرا خواهد شد و مهریه زن به طور کامل به او تعلق می‌گیرد.

این نوشته را از دست ندهید  چگونه از شر پشه و مگس‌ها خلاص شوم؟
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 15 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا