عمومی

به ۵ دلیل، به فواید آب‌های ویتامینه خوشبین نباشید!

مثبت زندگی: آب‌های ویتامینه در بسته‌بندی‌های مختلف مدت‌هاست که تحت عنوان محصولات سالم به بازار عرضه می‌شوند و طرفداران زیادی را هم به سوی خود کشانده‌اند. این نوشیدنی‌ها که اغلب با مقادیر زیادی شکر همراه هستند در صورت مصرف بیش از حد می‌توانند آسیب‌های جدی برای سلامت داشته باشند.

تمام ادعاها بر این است كه آبهای ویتامینه حاوى رنگ‌ها و طعم دهنده‌هاى طبيعى است، اما شما باید بنا به ۵ دلیل ثابت شده، از مصرف آنها اجتناب کنید:

به اندازه كوكاكولا فروکتوز دارد

يك بطرى آب ويتامينه ، حاوى حدود ١٢٠ كالرى و ٣٢ گرم شكر است. در واقع يك بطرى آب ويتامينه ممكن است به همان اندازه يك بطرى كوكا كولاى معمولى حاوى فروكتوز باشد. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که فروکتوز اصلی ترین ترکیب مضر ناشی از افزودن قند است، نه گلوکز.

شدیدا چاق کننده هستند

در طول زمان کالری‌هایی که از نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر می‌آیند، می‌تواند منجر به افزایش وزن شده و خطر چاقی و بیماری‌های مرتبط را افزایش دهد. مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر، مهمترین عامل خطر چاقی در سرتاسر جهان است.

خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را افزایش می‌دهند

تقریبا تمام کارشناسان بهداشتی با این موافقند که افزودن شکر، نقش کلیدی در همه گیری چاقی و بیماری‌های مزمن دارد. از همین رو، توصیه می‌‌شود که دریافت افزودنی شکر را پایین‌تر از ١٠ درصد کل کالری‌‌ها نگه داریم. افزودن شکر می‌تواند ارتباط قوی با دیابت نوع ٢، پوسیدگی دندان، بیماری‌های قلبی، سندرم متابولیک و حتی سرطان داشته باشد.

این مسئله به طور عمده متوجه فروکتوز می‌‎شود که فقط می‌تواند در مقدار قابل توجه در کبد متابولیزه شود. مصرف اضافی فروکتوز، ممکن است منجر به میزان بالای کلسترول و تری ‌گلیسیرید در خون، افزایش فشار خون، افزایش مقاومت به انسولین، پرشدن دور اندام‌‌ها با چربی و افزایش خطر بیماری‌های کبد چرب شود. البته فروکتوز دریافت‌شده از میوه‌ها، مشمول این قانون نمی‌‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  ۱۰ واقعیت شگفت‌انگیز درمورد کهکشان راه شیری

مواد مغذی ضروری ندارد

 تمام انواع آب ويتامينه، حاوى ويتامين‌‌هاى گروه ب و ویتامین سی هستند. همچنين برخى انواع آنها حاوى ميزان جزئى ويتامين آ و ای و مواد طبيعى پتاسيم، منيزيم، منگنز، روى و كروم هم هستند. ويتامين‌هاى ب و سی ويتامين‌هاى محلول در آب هستند كه تقريبا رژيم غذايى معمول هر فرد فاقد آنها نيست. مصرف مقادير اضافى از اين ويتامين‌ها، هيچ ‌گونه مزیتی برای سلامتی ندارد. آن‌ها ذخيره نمى‌‌شوند، اما به سادگى از طريق ادرار از بدن دفع مى‌‌گردند.

ميزان اضافى مواد مغذى در فرم مكمل، مى‌تواند مضر باشد

ويتامين‌‌ها، مواد طبيعى و آنتى اكسيدان‌ها، به عنوان بخشى از يك رژيم غذايى سالم و واقعى مبتنى بر رژيم غذايى، كاملا ضرورى هستند. آن‌ها ممكن است سلامتى را بهبود بخشند و به جلوگيرى از طيفى از بيمارى‌‌ها مانند بيمارى‌هاى قلبى و سرطان، كمك كنند. اما، مصرف مكمل‌هاى ويتامين و آنتى اكسيدان با مزاياى سلامتى ارتباطى ندارد. مصرف مكمل‌هاى برخى آنتى اكسيدان‌ها و ويتامين‌ها مثل ويتامين‌هاى آ و ای در واقع با افزايش خطر مرگ زودرس در برخى مطالعات همراه است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − دو =

دکمه بازگشت به بالا