سیاحت

بهترین کشور برای زندگی کجاست؟

مثبت زندگی: بهترین کشورها برای زندگی بر اساس شاخص‌هایی نظیر تحصیلات، شغل، امنیت، رفاه اقتصادی و بیمۀ سلامت رتبه‌بندی می‌شوند. با توجه به مطالعۀ انجام‌شده توسط موسسۀ لگاتوم (Legatum Institute) در سال ۲۰۱۸، نروژ بهترین کشور برای زندگی است و بعد از آن کشورهای نیوزلند، فنلاند، سوئیس، دانمارک و سوئیس در این رده‌بندی قرار گرفته‌اند. در این مقاله به بررسی این کشورها و دلیل رتبه‌بندی بالای آن‌ها خواهیم پرداخت.

این مقاله بر اساس نتایج تحقیق موسسۀ لگاتوم نوشته شده است و به برخی از عوامل نظیر آب‌وهوا، سبک زندگی و میزان جمعیت در آن توجهی نشده است.

درواقع رتبه‌بندی این موسسه بر اساس شاخص‌های رشد اقتصادی، آزادی فردی، بهداشت، تحصیلات، رفاه، کیفیت زندگی و سلامت فردی است.

هلند

هلند

هلند کشوری نسبتاً کوچک در اروپای غربی است. این کشور بیش از ۱۶.۵ میلیون نفر جمعیت داشته و با توجه به مساحتش یکی از انبوه‌ترین جمعیت‌های جهان را دارد. شهروندان هلند در کشوری زندگی می‌کنند که دولت بسیار خوبی داشته و عاری از فساد است. هلند همچنین سیستم خدمات اجتماعی بسیار قدرتمندی دارد که خدماتی نظیر بیمۀ سلامت و آموزش را شامل می‌شود.

کانادا

کانادا یکی از کشورهای آمریکای شمالی است که نام آن همواره در فهرست بهترین کشورهای جهان دیده می‌شود. از ویژگی‌های برجستۀ این کشور می‌توان به دولت خوب و سطح بالای آزادی فردی اشاره کرد. درآمد مردم کانادا همانند مردم استرالیا بالا است و کیفیت زندگی در این کشور سطح بسیار بالایی دارد. میانگین طول عمر در کانادا بیش از ۸۲ سال است.

بریتانیا

britain

بریتانیا در شمال غربی اروپا قرار دارد و درواقع از چهار کشور ایرلند شمالی، اسکاتلند، ویلز و انگلستان تشکیل شده است. نام این کشور به‌طور مداوم در فهرست‌ بهترین کشورهای جهان برای زندگی دیده می‌شود و دارای شبکه‌ای قدرتمند از بیمه سلامت و زیرساخت‌های آموزشی است. متوسط طول عمر در انگلستان ۸۱.۶۰ سال می‌باشد. کمبود رشد اقتصادی و هزینۀ بالای مسکن باعث شده تا این کشور نتواند رتبه‌های بالاتری را کسب کند.

این نوشته را از دست ندهید  روستایی اروپایی در قلب گیلان

سوئد

sweden

سوئد همسایۀ شمالی دانمارک است و معمولاً در فهرست محبوب‌ترین کشورهای جهان برای مهاجرت قرار می‌گیرد. درواقع در سال‌های ۲۰۱۰، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ موسسۀ لگاتوم سوئد را به‌عنوان بهترین کشور برای زندگی رتبه‌بندی کرده بود. علیرغم سقوط این کشور به جایگاه پنجم، سوئد همچنان یکی از بهترین کشورهای جهان برای زندگی است و از نظر تحصیلات و خدمات بهداشتی کیفیت بسیار خوبی دارد.

دانمارک

دانمارک

دانمارک یکی از کشورهای اروپای شمالی است که معمولاً به دلیل کیفیت بالای زندگی شناخته می‌شود. سیستم اجتماعی قوی و حمل‌ونقل عمومی بسیار خوب تنها دو مورد از ویژگی‌های قابل‌توجه دانمارک هستند. این کشور معمولاً به‌عنوان شادترین کشور جهان رتبه‌بندی می‌شود.

سوئیس

سوئیس کشور نسبتاً کوچکی است که دریا نداشته و مملو از کوه‌های گوناگون است. این کشور نیز در بسیاری از وب‌سایت‌ها و مؤسسات به‌عنوان بهترین کشور برای زندگی رتبه‌بندی می‌گردد. اقتصاد بسیار پیشرفتۀ این کشور باعث شده تا شهروندان آن یکی از بالاترین سطوح دستمزد را در جهان داشته باشند. بعلاوه، بیمۀ سلامت و سیستم آموزشی این کشور نیز بسیار خوب و با کیفیت است.

فنلاند

فنلاند

فنلاند معمولاً در تمام جنبه‌های مرتبط با کیفیت زندگی رتبه‌ای بالا کسب می‌کند. این رتبۀ بالا عمدتاً از بهبودهای بزرگ در بیمۀ سلامت و سیستم آموزشی نشئت می‌گیرد و همچنین جنبه‌هایی از دولت‌مداری و آزادی فردی در این رتبه‌بندی نقش دارند. اگرچه درآمد سرانه در سال‌های اخیر در فنلاند کمی کاهش یافته است، اما این کشور همچنان فوق‌العاده ثروتمند است. آزادی رسانه در فنلاند نیز بسیار بالا است و شکاف جنسیتی بسیار در سطح پایینی قرار دارد.

این نوشته را از دست ندهید  سفر به چالیدره مشهد؛ سفری یک روزه اما پرهیجان

نیوزلند

نیوزلند

این کشور در نیم‌کرۀ جنوبی قرار دارد و از دو قسمت جزیرۀ شمالی و جزیرۀ جنوبی تشکیل شده است. نیوزلند ۴.۸ میلیون نفر جمعیت دارد که از کیفیت بالای تحصیلات، بیمۀ سلامت، فرصت‌های اقتصادی، آزادی، دولت‌مداری و موارد دیگر لذت می‌برند. سطح رفاه در نیوزلند با ثبات رو به افزایش بوده و کیفیت زندگی نیز همواره بالاتر رفته است.

نروژ

نروژ

نروژ در سال‌های اخیر همواره رتبۀ بهترین کشور برای زندگی را کسب کرده است. این کشور یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان بوده و کمترین میزان فساد در آن دیده می‌شود؛ درنتیجه کیفیت زندگی مردم نروژ فوق‌العاده بالا است. با توجه به زیرساخت‌های قدرتمند نروژ در خدمات اجتماعی، می‌توان گفت که این کشور تقریباً در تمام شاخص‌های مرتبط با کیفیت زندگی رتبۀ بسیار بالایی کسب می‌کند؛ ازجمله بهداشت، تحصیلات، دولت‌مداری و آزادی.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا