بهترین پوزیشن خواب در دوران بارداری

0
98
پوزیشن خواب مادران باردار

مثبت زندگی: بارداری حساس‌ترین فصل زندگی مادرهاست. آن‌قدر حساس که گاهی خود مادر از فکر و خیال خوابش نمی‌برد. کلافه است و گاهی هم اسیر افسردگی زایمان می‌شود و … اما هیچ‌کدام از مواردی که گفتیم، هدف اصلی این مقاله نیست! هدف اصلی این مقاله بهترین پوزیشن خواب در دوران باردرای است.

به بی‌خوابی فکر کنید. روزهایی که شب قبلش خوب نخوابیده‌اید با چه رنجی به محل کار یا دانشگاه می‌روید و چقدر اذیت می‌شوید؟ بله! قرار است در این مقاله، بهترین پوزیشن خواب در دوران بارداری را معرفی کنیم. همراه ما باشید.

 از حساس‌ترین دورانی که یک زن آن را تجربه می‌کند دوران باداری است. اینکه چه بخورد، چه ورزش‌هایی انجام دهد، نحوه خوابیدنش به چه صورت باشد که به جنین آسیب نرسد و … همه و همه اهمتی فراوانی دارد.

خواب راحت

موقعیت خوب و بالش خوب اغلب کلید خواب خوب شبانه در دوران بارداری هستند. بسیاری از زنان احساس می‌کنند که دراز کشیدن به پهلوی چپ یا راست در دوران بارداری راحت‌ترین حالت است. خوابیدن به پشت موقعیت خوابی است که در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، چرا که این حالت می‌تواند وریداجوف تحتانی شما (رگ خونی که خون را از پاها به قلب برمی‌گرداند) را تحت فشار قرار دهد. اگر این ورید را تحت فشار قرار دهید جریان خون را محدود کرده و ممکن احساس ضعف و سبکی سر کنید.

به پهلوی چپ دراز بکشید

اکثر پزشکان توصیه می‌کنند که زنان باردار به پهلوی چپ دراز بکشند. این موقعیت خواب جریان خون مطلوب به بدن و رحم شما را افزایش می‌دهد. با این حال اگر احساس می‌کنید به پهلوی راست راحت‌تر هستید، هیچ دلیلی وجود ندارد که به پهلوی راست نخوابید.

بالشت‌ها را دریابید

بسیاری از زنان باردار هنگام تلاش برای پیدا موقعیت خواب راحت در دوران بارداری، به تکیه‌گاه بیشتری نیاز دارند. این تکیه‌گاه به راحتی می‌تواند از طریق استفاده از بالشت به دست آید. ممکن است احساس کنید با گذاشتن بالشت زیر شکم و بین زانوهای خود احساس بهتری دارید. همچنین می‌توانید از بالش کوچک‌تری برای تکیه‌گاه کمر خود استفاده کنید تا هنگام خواب به پشت نچرخید.

اگر هم چرخیدید، نگران نشوید!

اگر متوجه شدید که هنگام خواب به پشت چرخیده‌اید، نگران نشوید. به راحتی به پهلو برگردید و بخوابید. بیشتر زنان باردار هنگام خواب موقعیت مناسب خودشان را پیدا می‌کنند و در جهتی می‌خوابند که راحت هستند.

برخی از زنان باردار احساس می‌کنند بهترین پوزیشن، این است که نیمه پشت بخوابند. مثل اینکه روی یک صندلی تاشو، خوابیده‌اند یا در موقعیت شبیه به آن؛ مثلا با قرار دادن بالشت در پشت خود ممکن است بهتر بخوابند. در این صورت همین کار را بکنید. آنچه اهمیت دارد راحتی شماست، نه موقعیت دقیقی که شما بخوابید.

بهترین پوزیشن‌های خواب برای مشکلات خاص

کمر درد

 به پهلو بخوابید و یک بالشت زیر شکم خود قرار دهید. این موقعیت خواب به حمایت از وزن شکم آویزان شم اکمک خواهد کرد و فشار روی عضلات پشت را کاهش می‌دهد.

پوزیشن خواب مادران باردار

تنگی نفس به هنگام خواب

 حتما به پهلو بخوابید، سمت چپ بهتر است، ولی به پشت نخوابید. موقعیت خواب به پهلو مانع بازگشت خون به قلب و احساس دریافت نکردن هوای کافی می‌شود.

سوزش سر دل و سوء هاضمه

 برای جلوگیری از سوزش سر دل هنگام تلاش برای خوابیدن می‌توانید با بالشت بالا تنه خود را بالاتر نگه دارید، و یا سر تخت را با قرار دادن بلوک‌هایی زیر پایه‌های آن بالا ببرید.

تورم

 اگر احساس کردید در طول روز تورم (احتباس آب) ایجاد شده است حتما به پهلوی چپ بخوابید. این موقعیت آب را به بافت شما بازمی‌گرداند و به وسیله کلیه‌ها از بدن تخلیه شود.

تونل کارپل

 زمانی که در طول شب مشکلات بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن در دستان خود داشتید حتما طوری بخوابید که دستان شما به سمت بیرون از بدن باشند نه به سمت داخل بدن. دستبندهای مخصوصی وجود دارند که می‌توانید برای نگه داشتن دست خود در موقعیت صحیح هنگام خواب از آنها استفاده کنید.

گرفتگی عضلات پا

اگر به خاطر گرفتگی عضلات پا در طول شب بیدار می‌شوید، بلافاصله پای خود را صاف کرده و انگشتان پای خود را بالا به سمت سر خود ببرید. این کار گرفتگی را تسکین می‌دهد باعث می‌شود دوباره به خواب بروید.

نکاتی برای به خواب رفتن

بسیاری از زنان متوجه می‌شوند رفتن در وان آب گرم و یا گرفتن یک دوش آب گرم قبل از خواب به آنها کمک می‌کند تا آرامش کافی برای به خواب رفتن را بدست آورند. برخی دیگر احساس می‌کنند نوشیدن کمی چای بابونه و استنشاق مقدار کمی اسانس اسطوخودوس برای کمک برای به خواب رفتن مورد نیاز است.

آخرین اما قطعا مهمترین نکته این است که حتما از مصرف محصولات حاوی کافئین در ساعات پیش از خواب پرهیز کنید. حتی مقدار کمی کافئین (موجود در شکلات) ممکن است سیستم بدن یک زن باردار را مختل کند و او را بیدار نگه دارد. در عوض کمی شیر گرم با مقداری عسل را امتحان کنید. ترکیب این دو ماده غذایی که کمک می‌کند تا حالت طبیعی آرام قبل از خواب ایجاد شود.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

17 + هشت =