معرفی فیلم

بهترین فیلم‌های ترسناک دنیا که دلهره و ترس را به جان‌تان می‌اندازند

‌مثبت زندگی: ژانر وحشت، یکی از ژانرهای محبوب دنیای سینماست. فیلم‌های زیادی در این ژانر تولید می‌شوند که طرفداران بسیاری دارند و بعضی از آنها ماندگار و به‌یادماندنی می‌شوند. اما فیلم‌های ترسناکی در ژانر وحشت وجود دارند که خاطره صحنه‌های ترسناک‌شان از ذهن تماشاگر پاک نخواهد شد. در این مقاله که به معرفی فیلم اختصاص دارد، فهرستی از بهترین فیلم های ترسناک دنیا را به شما معرفی خواهیم کرد.

انتخاب بهترین فیلم های ترسناک دنیا، کار دشواری است. وحشت، درست مثل کمدی، کاملا ذهنی و وابسته به طرز فکر و نگاه بیننده است. گاهی موضوع یا فیلمی که کسی را از ته دل می‌خنداند، ممکن است برای فرد دیگر خسته‌کننده و حتی احمقانه به نظر برسد.

درمورد فیلم های ژانر وحشت نیز، چنین قانونی وجود دارد. ممکن است صحنه‌ای وحشت‌انگیز برای یک فرد، در دیگری، هیچ ترسی ایجاد نکند. در چنین بررسی‌هایی و برای انتخاب فهرست بهترین فیلم های ترسناک دنیا، باید حالت روحی و سلیقه‌ی افراد نیز در نظر گرفته شود.

به همین دلیل است که در تهیه‌ی فهرست بهترین فیلم های ترسناک دنیا، کاملا محتاط و انتخابی عمل کرده‌ایم. به‌جای اینکه چند فیلم را به‌عنوان برترین فیلم های ترسناک معرفی کنیم، لیستی از فیلم‌های ارزشمند و دیدنی این ژانر را آماده کرده‌ایم که دربین آنها، نمونه‌ها و مثال‌های مختلفی از انواع ترس‌های ممکن در فیلم‌های سینمایی، به چشم می‌خورد. از داستان‌های قدیمی ارواح و موجودات بیگانه‌ی فضایی گرفته تا قتل‌های وحشتناک و شوک‌های غیرمنتظره. بنابراین در فهرست پیش‌رو، حتما فیلمی متناسب با سلیقه‌ی خود پیدا خواهید کرد.

۲۰. مرده‌ شریر ۲ (Evil Dead 2)

فیلم ترسناک

رخلاف نسخه اول این فیلم، «مرده‌ی شریر ۲» بیشتر بازسازی فیلم قبلی است و نتیجه یا ادامه‌ی داستان قبلی نیست. فیلم اصلی یعنی «مرده‌ شریر ۱» محصول ۱۹۸۱، درمورد تعدادی آدم بی‌گناه است که به کلبه‌‌ای جنگلی می‌روند، کتاب یک مرده را پیدا می‌کنند و بقیه‌ی ماجرا اتفاق می‌افتد، ولی در قسمت جدید، صحنه‌ها بسیار جذاب‌تر و حرفه‌ای‌تر ساخته شده‌اند و نسبت به فیلم اول، باورپذیرتر‌ند.

چرا ترسناک است؟

چون نسخه‌ای بیرونی از بی‌رحمانه‌ترین، بدترین و بی‌وقفه‌ترین کابوسی است که می‌توانید ببینید. این فیلم فرصتی برای پرداختن بیشتر به جنبه‌های موهوم و دلهره‌آور داستان اول را فراهم کرده است. صحنه‌های فیلم با خلاقیتی هنرمندانه و با بهره‌گیری از استاپ‌موشن و اسلوموشن، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را از تماشای فیلمی ترسناک رقم می‌زنند.

۱۹. بی گناهان (The Innocents)

فیلم ترسناک

داستان فیلم «بی‌گناهان» محصول ۱۹۶۱، در انگلستان و اواخر قرن نوزدهم اتفاق می‌افتد، «دوشیزه گیدنز» به‌عنوان معلم سرخانه برادرزاده‌های مالک یک عمارت اربابی و دور از شهر، استخدام می‌شود. این دو کودک درابتدا معصوم به نظر می‌رسند، اما گیدنز کم‌کم به وقایعی مرموز درمورد این خانه پی می‌برد و می‌فهمد که ارواح دو عاشق مرده کودکان را تسخیر کرده‌اند.

چرا ترسناک است؟

این فیلم براساس رمان کلاسیک «سخت‌تر شدن اوضاع» نوشته‌ی هنری جیمز ساخته شده است. فیلم بی‌گناهان در ساخت آثار دیگری مثل «قله‌ای به رنگ خون» به کارگردانی «گیرمو دل تورو» تأثیرگذار بوده است. بی‌گناهان با درون‌مایه‌ی ارواح و رفتارهای دوگانه‌ی غیرطبیعی و تهدیدآمیز، منبعی تأثیرگذار از المان‌های ترسناک است. بعد از تماشای فیلم، به‌درستی نمی‌فهمید که با روح سروکار داشتید یا اوهام یا حتی چیزی بین این دو.

۱۸. خام (Raw)

فیلم ترسناک

«خام»، فیلمی فرانسوی-بلژیکی محصول سال ۲۰۱۶ در ژانر ترسناک است. این فیلم، داستان یک دانشجوی دامپزشکی گیاهخوار را روایت می‌کند که بعد از امتحان کردن گوشت، میل و اشتیاق زیادی به آن پیدا می‌کند.

چرا فیلم خوبی است؟

فیلم‌هایی با موضوع آدم‌خواری یا بسیار محبوب می‌شوند یا کاملا شکست می‌خورند. ولی نویسنده و کارگردان فیلم «خام» یعنی «ژولیا دوکورنو» از ایده‌ی آدم‌خواری به‌عنوان پایه‌ای برای داستانی قوی و سرشار از خوشی، دلهره و وحشت تهوع‌آور استفاده می‌کند. فیلم «خام»، یکی از فیلم‌های هوشمندانه و فریبنده‌ای است که با صحنه‌های ترسناک و خون‌آلود، شما را به هیجان می‌آورد و با روایتی هوشمندانه و فضایی فریبنده، بیننده را میخکوب می‌کند.

این نوشته را از دست ندهید  چگونه به دیگران "نه" بگوییم؟

۱۷. مگس (The Fly)

فیلم ترسناک

فیلم «مگس» محصول سال ۱۹۸۶، موفقیت چشمگیری را برای «دیوید کراننبرگ» و «جف گلدبلوم» به ارمغان آورد. این فیلم نقطه‌ی اوجی در کارنامه‌ی وحشت بیولوژیک و فلسفی کارگردان است. دانشمندی به نام «ست روندل» برای توسعه‌ی فناوری دورنوردی، خارج از ساختمان اصلی محل کارش کار می‌کند. وی، توجه خبرنگاری به نام «گرینا دیویس» را جلب می‌کند. وقتی به انتهای پروژه‌اش نزدیک می‌شود و شهرت او قریب‌الوقوع به نظر می‌رسد، مگسی همراه او وارد این وسیله‌ی دورنورد یا تله‌پورت می‌شود و با دی‌ان‌ای او پیوند می‌خورد و سرنوشت همه‌ی علاقه‌مندان به این فناوری جدید را برای همیشه تغییر می‌دهد.

چرا ترسناک است؟

این فیلم نسبت به آثار قبلی و بعدی کارگردان، بسیار هوشمندانه‌تر و متفکرانه‌تر است و درواقع خلاصه یا ترکیبی فوق‌العاده از همه‌ی آنهاست. همه‌ی جنبه‌های فیلم به نتیجه‌ی طبیعی خود می‌رسند. فیلم «مگس»، تنها درمورد تبدیل مردی به مگس تبدیل نیست، بلکه تمام جنبه‌های شخصیتی، روانی و فیزیکی این حادثه را پوشش می‌دهد. عملکرد خیره‌کننده‌ی گلدبلوم و دیویس، یکی از نقاط قوت فیلم است که تأثیرگذاری آن را دوچندان می‌کند. آهنگسازی بی‌نظیر «هاوارد شور» برای این فیلم، یکی از دلایلی است که حتما باید آن را تماشا کنید.

۱۶. داستان های ارواح (Ghost Stories)

فیلم ترسناک

این فیلم بریتانیایی محصول سال ۲۰۱۷ است و «اندی نایمن» علاوه‌بر کارگردانی، در آن نقش‌آفرینی هم کرده است. داستان فیلم، درباره‌ی فردی است که برای حل معماهایی سفر می‌کند. تسخیرشده‌ها و قربانیان، درونمایه‌ی این فیلم هستند و وحشتی ناب و متفاوت را در جریان فیلم، به تصویر می‌کشند.

چرا ترسناک است؟

این فیلم مثل سایر فیلم‌هایی با موضوع ارواح و انسان‌ها و خانه‌های تسخیرشده، فضایی سرد و مغموم و مخوف دارد. کارگردانی هوشمندانه و فضاسازی بی‌نظیر یکی‌دیگر از عواملی است که بر جذابیت آن افزوده است و نقش‌آفرینی خیره‌کننده‌ی بازیگران، به‌خوبی حس تعلیق، وحشت، دلهره و کنجکاوی و هیجان را به‌طور هم‌زمان در بیننده برمی‌انگیزد.

۱۵. پروژه‌ جادوگر بلر (The Blair Witch Project)

فیلم ترسناک

در جنگل‌های حوالی بورکیتسویل، موجودی مخوف زندگی می‌کند. به گفته‌ی اهالی، یا یک جادوگر است، یا روح جادوگر یا موجود ترسناکی که بچه‌ها را می‌کشد. هرچه که هست، هیچ‌کس دوست ندارد بعد از تاریکی هوا، با آن مواجه شود، به‌غیراز هتر دوناهوی مستندساز که برای ساخت فیلم خود، گروه فیلمبرداری را به درون جنگل می‌برد.

چرا ترسناک است؟

برخلاف بسیاری از فیلم‌های ژانر فاند فوتیج (found footage) ، که تدوین‌های بی‌دلیل دارد و معمولا فردی را که دوربین به دست دارد نادیده می‌گیرد، در فیلم «پروژه‌ی جادوگر بلر» همه‌ی حس ترس و وحشت به بیننده منتقل می‌شود، چرا که بازیگران همه‌ی فیلمبرداری‌ها را انجام داده‌اند. در فیلم‌های سبک فاند فوتیج، حوادث از طریق دوربین کاراکترها دیده‌ می‌شوند و معمولا تکان‌های مداوم دوربین، صحنه‌ها را واقعی و باورپذیرتر می‌کنند. درواقع فیلم «پروژه جادوگر بلر»، سبک مدرنی از سینمای وحشت فاند فوتیج را ابداع کرد و در مقایسه با فیلم‌های مشابه، این ژانر را بهتر به کار گرفت. صحنه‌ی نهایی فیلم، یکی از نقاط قوت فیلم است که هرگز فراموش نمی‌کنید.

۱۴. روانی (Psycho)؛ یکی از بهترین فیلم های ترسناک دنیا

فیلم ترسناک

فیلم دلهره‌آور «آلفرد هیچکاک» محصول۱۹۶۰، یکی از بهترین فیلم های ترسناک دنیا، درباره‌ی قاتلی است که در مسافرخانه‌ای در کنار جاده کمین کرده است. این فیلم به‌عنوان یکی از برترین فیلم‌های ژانر وحشت تاریخ سینما شناخته شده است. امروزه این فیلم بخشی از فرهنگ عامه است و اهمیت بسیار زیادی در دنیای سینما دارد. «آنتونی پرکینز» در نقش نورمن، عملکردی فوق‌العاده و خیره‌کننده دارد.

این نوشته را از دست ندهید  بهترین زمان آزمایش بارداری بعد از نزدیکی

چرا ترسناک است؟

حداقل دو صحنه در فیلم وجود دارد که حتی برای تماشاگر امروزی نیز کاملا دلهره‌آور و شوکه‌کننده است. حتی با وجود اینکه سال‌ها از ساخت فیلم گذشته است، می‌توان فیلم را دید، لذت برد و مهارت عوامل فیلم را در نمایشی خیره‌کننده تحسین کرد. فیلمی که بسیار بادقت و با توجه به جزئیات ساخته شده است و فضایی غافلگیرکننده و آکنده از ترس و وحشت دارد.

۱۳. گرگ نمای آمریکایی در لندن (An American Werewolf in London)

فیلم ترسناک

دیوید و جک، در اطراف یورک‌شایر توسط یک موجود مرموز موردحمله قرار می‌گیرند. جک می‌میرد ولی دیوید به بیمارستانی در لندن منتقل می‌شود. در بیمارستان حال دیوید بهتر می‌شود و با یکی از پرستاران قرار می‌گذارد. ولی این پایان خوش ماجرا نیست چون موجود مرموزی که به پسرها حمله کرده بود، گرگ‌نماست و شبی با ماه کامل در راه است. کارگردان فیلم، «جان لندیس» در ساخت فیلم‌های ژانر وحشت نیز به‌اندازه‌ی فیلم‌های کمدی، ماهر است و برای ساخت این فیلم، همه‌ی مهارت‌های خود را به کار گرفته است.

چرا ترسناک است؟

اگر تابه‌حال صحنه‌ی تبدیل گرگ‌نماها در فیلم‌های ترسناک، توجه‌تان را جلب نکرده است و تحت‌تأثیر قرار نگرفته‌اید، صحنه‌ی این فیلم حتما برایتان ترسناک و جذاب خواهد بود.

۱۲. طلوع مردگان (Dawn of the Dead)

فیلم ترسناک

فیلم «طلوع مردگان» محصول ۱۹۷۸ یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک دنیا، دنباله‌ی فیلم «شب مردگان زنده» اثر «رومرو» است که قتل عام‌ها و کشتارهای بیشتری را به‌ تصویر می‌کشد. این بار، بازماندگان به‌جای خانه، در مرکز خرید نگه داشته شده‌اند؛ درحالی که دنیای اطراف آنها در حال سقوط و نابودی است. فضای بزرگ‌تر، فرصت بیشتری را برای نمایش هرچه بیشتر وحشت و دریافت بازخورد بهتر از بینندگان، در اختیار کارگردان قرار داده است.

چرا ترسناک است؟

تصور اینکه دنیا به این شکل پایان می‌پذیرد، به‌تنهایی ترسناک و دلهره‌آور است. در فیلم‌های ترسناک، زامبی‌ها همواره به‌عنوان تهدیدی برای بشر در نظر گرفته می‌شوند و فیلم «طلوع مردگان» با به تصویر کشیدن آخرالزمانی هولناک، یکی از تأثیرگذارترین آثار این ژانر است.

۱۱. بابادوک (The Babadook)

فیلم ترسناک

آملیا با بازی «اسی دیویس»، زنی بیوه و غمگین است که تلاش می‌کند با فرزند پردردسرش کنار بیاید، ولی وقتی کتابی مرموز به نام میستر بابادوک را مطالعه می‌کند، مشکلاتش بیشتر می‌شود. آیا هیولایی در خانه‌ی آنها کمین کرده و منتظر فرصت است؟ یا این موجود نمودی از اندیشه‌های شیطانی درونی اوست؟

چرا ترسناک است؟

«بابادوک»، داستانی آزاردهنده درباره‌ی افسردگی و اندوه است. فیلم‌های ترسناک زیادی درمورد روابط مادران و فرزندان وجود دارد، ولی «بابادوک» جزو معدود فیلم‌هایی است که عمق این رابطه را به‌خوبی نشان می‌دهد. بابادوک، ترکیبی از یک درام زجرآور و ترس عصبی است که بی‌شک بر بیننده تأثیری عمیق می‌گذارد.

۱۰. درخشش (The Shining)

فیلم ترسناک

فیلم سینمایی درخشش ساخته‌ی ۱۹۸۰، به کارگردانی «استنلی کوبریک» و با بازی خیره‌کننده‌ی «جک نیکلسون»، یکی از به‌یادماندنی‌ترین آثار سینمایی و بهترین فیلم های ترسناک دنیا است. «استنلی کوبریک» و عوامل ماهر و توانمند فیلم، برای ساخت این شاهکار نهایت وسواس را به‌خرج داده‌اند؛ گاهی آنها برای ضبط یک صحنه، ۱۲۷ بار تلاش کرده‌اند. نتیجه‌ی این همه دقت و زحمت، تجربه‌ای دلهره‌آور و فراموش‌نشدنی از تماشای فیلم است که تا مدت‌ها فکرتان را مشغول می‌کند.

چرا ترسناک است؟

توجه دقیق به جزئیات و ریتم کند عمدی این فیلم، بر وحشت هیپنوتیک آن افزوده است که دوری از آن، غیرممکن به نظر می‌رسد. مهمانان عجیب که خون از سر و روی آنها می‌ریزد، آسانسورهایی که خون از آنها فوران می‌کند و دوقلوهایی ترسناک؛ «درخشش» سرشار از این صحنه‌های خارق‌العاده است. ولی اوج هنرنمایی در این فیلم، این است که همه‌ی این صحنه‌ها، در لفافه‌ای از تهدید روانی شکل می‌گیرد که به‌کندی پیش می‌رود.

این نوشته را از دست ندهید  کوچک کردن شکم با این مواد غذایی

۹. برو بیرون (Get Out)

فیلم ترسناک

عکاسی بیست‌وچند ساله به نام «کریس» به‌سمت دهکده‌ای در حوالی نیویورک می‌رود تا برای اولین بار با خانواده‌ی نامزدش ملاقات کند. او کمی استرس دارد، چون نگران است که خانواده‌ی سفیدپوست نامزدش، با سیاه‌پوست بودن او مشکل داشته باشند. به نظر می‌رسد که این دیدار، یک مهمانی دوستانه و معمولی باشد ولی ماجرا چیز دیگری است. چه چیزی در این روستای دورافتاده در انتظار کریس است؟

چرا ترسناک است؟

این فیلم، با استقبال خوبی از طرف بینندگان مواجه شده است. با شوخی‌های گاه‌وبی‌گاه و لایه‌هایی از وحشتی بی‌پرده، به‌معنای واقعی کلمه، یکی از بهترین فیلم های ترسناک دنیا است. کارگردان فیلم یعنی «جردن پیل»، توجه شما را به حقایق ترسناک و واقعی پنهان در اعماق جامعه‌ی امروزی آمریکا جلب می‌کند. آشکارسازی بزرگ او در این فیلم، بسیار ترسناک‌تر از صحنه‌های ناگهانی دلهره‌آور رایج در فیلم‌های ترسناک است.

۸. او تعقیب می‌کند (It Follows)

فیلم ترسناک

پس از اتفاقی ساده، دختری جوان متوجه می‌شود که موجودی شیطانی تعقیبش می‌کند. گرچه این موجود همواره با سرعتی کم در تعقیب اوست، ولی می‌تواند به‌شکل انسان‌های مختلف دربیاید و از دنبال کردن این دختر، دست نمی‌کشد. به نظر می‌رسد که این نیروی ناشناس و شیطانی، قصد آسیب رساندن به دختر را دارد.

چرا ترسناک است؟

فیلم «او تعقیب می‌کند»، نمونه‌‌ای عالی از نوعی خویشتن‌داری خلاقانه است که به صحنه‌هایی ترسناک و جذاب برای تماشاچیان تبدیل می‌شود. یک مفهوم ترسناک غریزی که با جلوه‌های بصری نفس‌گیر همراه می‌شود تا این فیلم را از همان زمان انتشارش جزو برترین‌های ژانر خود قرار دهد.

۷. هالووین (Halloween 1978)

فیلم ترسناک

«جان کارپنتر» کارگردان فیلم «هالووین»، با ساخت این فیلم، یکی از بهترین فیلم های ترسناک دنیا را به تاریخ سینما معرفی کرد و انقلابی در سبک فیلم‌های اسشلر ایجاد کرد. کارپنتر، علاوه‌بر کارگردانی، نویسندگی و آهنگ‌سازی فیلم را نیز برعهده داشته است. «هالووین» به یکی از پرفروش‌ترین و سودآورترین فیلم‌های مستقل تاریخ تبدیل شد.

چرا ترسناک است؟

در فیلم «هالووین»، استانداردهای این ژانر به‌نحوی هماهنگ باهم شکل گرفته‌اند که به‌ندرت در چنین فیلم‌هایی قابل‌مشاهده است. کارپنتر، کارگردان فیلم، صحنه‌ها را به‌نحوی به تصویر می‌کشد که به شما فرصت حدس زدن می‌دهد و با ترکیبی از تنگناهراسی و رؤیایی وهم‌آور، که اغلب به‌طور هم‌زمان در فیلم مشاهده می‌شود، فارغ از اینکه کجا هستید و چه اتفاقی در حال افتادن است، احساسی ناخوشایند و عمیق از وحشت و آسیب‌پذیری ایجاد می‌کند. همچنین، موسیقی متن در تک‌تک لحظات آن نقش به‌سزایی را در ایجاد حس وحشت و دلهره ایفا می‌کند و به‌حق نمی‌توان از تأثیر آن در این فیلم چشم‌پوشی کرد.

۶. کشتار با اره برقی در تگزاس (The Texas Chain Saw Massacre)

فیلم ترسناک

این فیلم اسلشر آمریکایی، یکی از بهترین فیلم های ترسناک دنیا و محصول ۱۹۷۴ است. هیأت رده‌بندی سنی فیلم‌های بریتانیا انتشار آن را ممنوع کرده است. داستان فیلم درمورد گروهی متشکل از چند کودک و نوجوان است که در دام یک خانواده‌ی تگزاسی آدم‌خوار می‌افتند. یکی از اعضای این خانواده، پوست قربانیانش را به‌عنوان ماسک بر چهره می‌گذارد. فیلم بسیار دلهره‌آور است و فضایی آمیخته با وحشت دارد.

این نوشته را از دست ندهید  غذاهای خوشمزه تایلند

چرا ترسناک است؟

این فیلم به همه‌ی دلایلی که باعث ممنوعیتش شده است، یکی از بهترین فیلم های ترسناک دنیاست؛ صحنه‌هایی وحشیانه و زجرآور و فضایی آکنده از خشونت و غم دارد که با دیدن آنها، عرق سردی بر پیشانی‌تان خواهد نشست. البته در شهرت فیلم کشتار با اره برقی در تگزاس به‌عنوان فیلم ترسناک کمی اغراق‌ شده است. این فیلم بیش از هر چیز به‌خاطر نحوه‌ی فیلمبرداری و تدوین فیلم، حس وحشت و اضطرابی را به بیننده منتقل می‌کند که تا‌به‌حال، تجربه‌ی آن را نداشته است.

۵. مرد حصیری (The Wicker Man)

فیلم ترسناک

این فیلم محصول ۱۹۷۳ است و داستان دختربچه‌ای را روایت می‌کند که در جزیره‌ای دورافتاده در نزدیکی سواحل اسکاتلند، گم می‌شود. وقتی «ادوارد وودوارد» برای بررسی موضوع به جزیره می‌آید، اهالی جزیره، تمایلی برای کمک کردن به او نشان نمی‌دهند. آنها بیشتر از هر چیز در حال آماده کردن خودشان برای یک مراسم محلی هستند.

چرا ترسناک است؟

فیلم مرد حصیری مجموعه‌ای از ژانرهای مختلف است؛ کمدی، فراواقع‌گرایی، موزیکال و وحشت مطلق. یکی از نقاط قوت این فیلم، همین ترکیب بی‌نقص ژانرهاست. گرچه ممکن است این ژانرها ناسازگار به نظر برسند، ولی به‌زیبایی در کنار هم به تصویر کشیده شده‌اند و این فیلم یکی از شاهکارهای سینمایی در بین فیلم‌هایی با موضوع حضور غریبه‌ای در مکانی عجیب‌وغریب است.

۴. موجود (The Thing)‌

فیلم ترسناک

فیلم «موجود»، فیلمی علمی-تخیلی و ترسناک، درمورد موجودی فضایی است که می‌تواند به شکل قربانیان خود درآید. این موجود در تعقیب کارکنان یک پایگاه تحقیقاتی آمریکایی در قطب است، درنهایت خود را به‌شکل یکی از آنها درمی‌آورد و فرصتی برای حمله پیدا می‌کند. این فیلم، نمونه‌ی بازسازی‌شده‌ای از فیلم «موجودی از دنیای دیگر» محصول دهه‌ی ۱۹۵۰ است. کارگردانی فیلم را «جان کارپنتر» برعهده دارد.

چرا ترسناک است؟

یکی از دلایل ترسناک بودن فیلم، فضای پارانوئید و مخوفی است که به تصویر می‌کشد. این وحشت سرکوبگرانه، در تمام لحظات فیلم ادامه دارد و نقش‌آفرینی خیره‌کننده‌ی بازیگران، بر تأثیرگذاری آن افزوده است. البته نباید تأثیر جلوه‌های ویژه‌ی حرفه‌ای فیلم را که موفق به دریافت جایزه شده است، نادیده گرفت.

۳. بیگانه (Alien)

فیلم ترسناک

فیلم «بیگانه» محصول ۱۹۷۹، بدون تردید یکی از بهترین فیلم های ترسناک دنیاست که درعین‌حال علمی-تخیلی است و «ریدلی اسکات» کارگردانی آن را برعهده داشته است. داستان فیلم از این قرار است که یک فضاپیمای تجاری حامل ۷ سرنشین در راه بازگشت به زمین با پیام کمک از سوی سیاره‌ای در مسیرش مواجه می‌شود و…

چرا ترسناک است؟

هیچ چیزی ترسناک‌تر از فضاپیمایی نیست که چندین سال نوری از خانه فاصله دارد، البته موجود بیگانه‌ی فیلم نیز همانطور که انتظارش را دارید به‌اندازه‌ی یک هیولا ترسناک است. وحشت نهفته در این فیلم، بسیار فراتر از نمایش دندان‌ها و پنجه‌های خون‌آلود است. این موجود، لایه‌های شخصیتی وهم‌آوری دارد و البته کارگردانی بی‌نقص «ریدلی اسکات»، به‌خوبی این وحشت نهفته را به تصویر می‌کشد.

۲. سوسپیریا (Suspiria)

فیلم ترسناک

«سوپیریا» محصول ۱۹۷۷ و ساخته‌ی «داریو آرجنتو» است. این فیلم داستان یک هنرجوی باله به نام سوزی را روایت می‌کند که به آکادمی مشهوری در آلمان منتقل می‌شود. ولی در آنجا متوجه موضوعی شوم و غیرطبیعی و سلسله‌ای از قتل‌ها در گوشه و کنار مؤسسه می‌شود.

چرا ترسناک است؟

این فیلم را نه به‌خاطر طرح اصلی آن، بلکه به‌خاطر یورش همه‌جانبه‌ی احساسات چندگانه‌ای که به بیننده منتقل می‌کند، تماشا کنید. همه‌چیز از طراحی صحنه گرفته تا نورپردازی غیرطبیعی، بر جذابیت فیلم افزوده است. موسیقی متن فیلم نیز، تأثیری غیرقابل‌انکار بر انتقال حس وحشت و دلهره دارد.

۱. جن گیر (The Exorcist)

فیلم ترسناک

«جن گیر» محصول ۱۹۷۳ یکی از بهترین فیلم های ترسناک دنیا، به کارگردانی «ویلیام فریدکین» و براساس رمانی به همین نام از «ویلیام پیتر بلتی» ساخته شده است. «جن گیر» یکی از موفق‌ترین فیلم‌های ژانر وحشت است. ماجرا در جرج تاون در حومه‌ی واشینگتن اتفاق می‌افتد. «کریس مک‌نیل» بازیگر زن تلویزیون، نگران سلامت دخترش «رگن» است که دچار تشنج‌های شدیدی می‌شود و رفتارهای عجیبی از خود نشان می‌دهد. پزشکان از درمان دخترک ناتوان شده‌اند، تا آنجا که به کریس پیشنهاد می‌کنند از یک جن‌گیر کمک بگیرد.

چرا ترسناک است؟

این فیلم، در بین همه‌ی فیلم‌های ترسناک، فضایی بسیار وحشت‌انگیز و شیطانی‌ دارد. این فیلم، بی‌رحمانه شما را به وحشت می‌اندازد، ولی اگر وحشت فیلم را کنار بگذارید، با فیلمی هوشمندانه مواجه می‌شوید که برای درک جزئیات، توجه تمام و کمال شما را می‌طلبد و به‌قدری دقیق و هوشمندانه است که از زمان تولیدش تا کنون، ورد زبان دوستداران فیلم‌های ترسناک بوده است.

شما کدام‌یک از فیلم‌های معرفی‌شده در این فهرست را تماشا کرده‌اید؟ به نظر شما بهترین فیلم های ترسناک دنیا کدام‌اند؟

منبع
چطور
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 10 =

دکمه بازگشت به بالا