بارداریمادر و کودک

بهترین زمان آزمایش بارداری بعد از نزدیکی

مثبت زندگی: هر چند بارداری می‌تواند با علائمی همراه باشد اما برخی مادران به دلیل مشغله‌های ذهنی و کاری‌شان از تغییرات بدن خود غافل می‌شوند. در این صورت یک آزمایش بارداری آنها را مطمئن خواهد کرد.

دو نوع تست یا آزمایش بارداری داریم. یک نوع تست نمونه برداری از ادرار و نوع دیگر آن از خون است. در هر دو آزمایش حضور هورمون گنادوتروپین جفتی انسان (HCG) را تشخیص می‌دهد. هورمون HCG به وسیله جفت مدت کوتاهی بعد از قرار گیری جنین به رحم ترشح می‌شود و سریعا در بدن طی چند روز ابتدایی بارداری ترشح هورمونی را بالا می‌برد. این تغییر سریع هورمونی عامل اصلی ایجاد علائم بارداری است که با یک آزمایش به سرعت وضعیت باردار بودن یا نبودنتان مشخص می‌شود.

انواع آزمایش‌های بارداری

  • آزمایش ادرار
  • آزمایش خون بارداری

دو نوع آزمایش خون در بارداری داریم. آزمایش خون‌بارداری مقدار دقیق هورمون HCG را در خون اندازه گیری می‌کند و آزمایش کیفی HCG جواب مثبت و منفی به آزمایش بارداری شما می‌دهد.

فواید آزمایش خون بارداری

این آزمایش، بارداری را زودتر از آزمایش‌های دیگر تشخیص می‌دهد. به طوری که ۷ الی ۱۲ روز بعد از لقاح مشخص می‌شود.(اگر جواب منفی باشد، بهتر است مدتی بعد بار دیگر آزمایش را تکرار کنید، ممکن است یک دوره از قاعدگی‌تان گذشته باشد.)

مضرات آزمایش خون بارداری

– گران‌تر از آزمایش ادرار است.

– مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا جواب آزمایش آماده شود.

– باید در مطب پزشک انجام شود.

سطح طبیعی هورمون HCG در دوران غیر بارداری

سطح طبیعی هورمون hCG در زنانی که باردار نیستند کمتر از ۵mlU/ml است. اگر سطح طبیعی HCG بالاتر از حد نرمال باشد علت‌های مختلفی دارد.

این نوشته را از دست ندهید  افسردگی قبل، حین و بعد از زایمان شوخی نیست

سطح هورمون HCG در زنان باردار

سطح هورمون HCG کمتر از ۵mlU/ml به معنی عدم بارداری است و بالاتر از ۲۵mlU/ml به معنی بارداری است. هورمون HCG در واحد بین المللی میلی بر میلی لیتر ارزیابی می‌شود.

دقت آزمایش خون بارداری، تقریبا ۹۹ درصد صحیح است، بنابراین تقریبا همیشه این آزمایش بارداری دقیق و درست است

دقت آزمایش خون بارداری

آزمایش خون بارداری

این آزمایش تقریبا ۹۹ درصد صحیح است بنابراین تقریبا همیشه این آزمایش بارداری دقیق و درست است. علت اصلی این دقت این است که تست خون بارداری ردهای بسیار کوچک هورمون HCG بارداری را شناسایی می‌کند و مقدار دقیق این هورمون را تشخیص می‌دهد.

آزمایش خون کمی در مقابل کیفی

آزمایش خون‌بارداری کمی مقدار HCG موجود در خون را بدست می‌آورد. از طرف دیگر آزمون کیفی فقط پاسخ مثبت یا منفی بارداری را می‌دهد. آزمایش کمی، دقیق‌تر است و همچنین در تشخیص بارداری سالم و طبیعی کمک کننده است. در ۴ هفته ابتدایی حاملگی، مقدار HCG در بدن افزایش می‌یابد و سپس کاهش می‌یابد، بنابراین با اندازه گیری سطح هورمون‌های HCG، پزشک تشخیص می‌دهد که بارداری شما در حالت طبیعی پیش می‌رود.

بهترین زمان برای دادن آزمایش خون بارداری

این مسئله یکی دیگر از مزیت‌های آزمایش خون است. می‌توانید این آزمایش را خیلی زودتر از آزمایش بارداری ادرار انجام بدهید. معمولا آزمایش ادرار پاسخ مثبت را تا ۲ هفته بعد از لقاح و یا یک روز پس از اولین قاعدگی نشان نمی‌دهد.

در مقابل می‌توانید با آزمایش خون بارداری پاسخ دقیق را ۷ الی ۱۲ روز بعد از لقاح تشخیص دهید چون این آزمایش مقدارهای کوچک هورمون HCG را هم تعیین می‌کند.

این نوشته را از دست ندهید  علت مرگ جنین در ماه‌های مختلف بارداری

 ۷ الی ۱۲ روز بعد از لقاح آزمایش خون، بارداری را زودتر از آزمایش بارداری دیگر تشخیص می‌دهد.

هزینه تست خون بارداری

یکی دیگر از عواملی که باید قبل از انجام  آزمایش بارداری در نظر بگیرید، مدتی زمانی است که جواب آزمایش آماده می‌شود و هزینه آزمایش است. قیمت و هزینه آزمایش‌های خانگی تقریبا ارزان هستند و شما می توانید بدون نسخه آن را تهیه کرده یا اینترنتی خرید کنید و تنها پس از چند دقیقه جواب خود را بگیرید.

آزمایش خون‌بارداری باید در مطب پزشک انجام شود و باید به مطب رفته و صبر کنید و تعدادی کار را انجام داده و در نهایت هزینه مالی و زمانی بیشتری هم پرداخت خواهید کرد.

چقدر باید صبر کنید تا پاسخ آزمایش خون بارداری آماده شود؟

به مطب پزشک رفته و صبر می‌کنید تا نوبت‌تان شده و نمونه خون گرفته شود. البته هنوز تمام نشده است. خون شما به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا آنالیز شود.

مدت زمانی که پاسخ بدهند بستگی به آزمایشگاه دارد و در مکان‌های مختلف متفاوت دارد. این زمان ممکن است یک ساعت طول بکشد و بعضی اوقات هم چند روز، اما دو روز، مدت زمان معمولی است که پاسخ شما آماده می شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − سه =

دکمه بازگشت به بالا