آخرین نوشته هاخانه‌داری

بهترین روش‌های پاک کردن چربی هود آشپزخانه با جوش شیرین و سرکه

مثبت زندگی: «هود» یکی از تجهیزات ضروری آشپزخانه برای خارج کردن بو و رطوبت حاصل از غذا به بیرون است. هود آشپزخانه به دلیل قرار گرفتن در بخش فوقانی گاز معمولا چربی زیادی را به خود جذب می‌کند و سطح ظاهری هود و همچنین فیلترهای آن پس از مدتی نیاز به شستشو و تمیز کردن دارند. تمیز کردن هود آشپزخانه آنچنان که به نظر می‌رسد، مشکل نیست تنها لازم است از راهکارهای موثری برای این امر استفاده کنید و این کار را به طور مرتب انجام دهید تا نتیجه بهتری به دست آورید. در این مقاله می‌توانید راهنمای کامل و بهترین روش‌های تمیز کردن و پاک کردن چربی شیشه و فیلتر و تمام قسمت‌های هود آشپزخانه با جوش شیرین و سرکه را بخوانید.

هود چربی و ذرات غذا را به تهویه وارد کرده و در نتیجه این مواد به سطح آن می چسبند. تمیز کردن هود نه تنها ظاهر آن را زیباتر کرده بلکه سبب ایجاد بوی خوب نیز میشود، همچنین از آتش گرفتن خانه نیز پیشگیری می کند. طبق گفته سازمان آتشنشانی، آشپزی یکی از دلیل‌های اصلی جراحات خانگی بوده و پس از بی احتیاطی، استعمال سیگار و مشکلات الکتریکی، دلیل چهارم آتش گرفتگی در خانه‌ها است. این آمار حتی برای آشپزخانه های رستوران ها بیشتر است. زمانی که یک قابلمه یا تابه روی اجاق می ماند، ممکن است شعله ها به ذرات هود چسبناک برخورده و کرده و  سبب ایجاد خسارات شدید شود.

چرا تمیز کردن و پاک کردن چربی هود آشپزخانه اهمیت دارد؟

چرا تمیز کردن و پاک کردن چربی هود آشپزخانه اهمیت دارد؟

بسیاری از ما به تمیزی هود آشپزخانه اهمیت نمی‌دهیم و به ندرت مراقبت‌های لازم را از آن انجام می‌دهیم. از طرفی تمیز کردن و پاک کردن چربی هود آشپزخانه تنها به بخش بیرونی و ظاهری آن بستگی ندارد و مهم‌ترین بخشی که باید هر از چند گاهی تمیز شود، مربوط به فیلترهای هود است. تمیز نکردن فیلترهای هود می‌تواند موجب انسداد سوراخ‌های فیلتر شود و رسوب چربی در فیلتر را زیاد کند و از همین رو بعد از روشن کردن هود بوی بدی در آشپزخانه شما ایجاد خواهد شد. از طرف دیگر این موضوع روی مکش هوا توسط هود تاثیر می‌گذارد و کیفیت هود را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تمیز کردن شیشه و فیلتر هود آشپزخانه

تجهیزات مورد نیاز

برای تمیز کردن شیشه و فیلتر هود آشپزخانه قبل از هر اقدامی لازم است لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای این کار را تهیه کنید.

این نوشته را از دست ندهید  دکوراسیون پاییزی منزل با ۱۰ ایده گرم و دلچسب!

آب داغ

جوش شیرین

دستکش

محلول سرکه

شوینده ضد چربی

برس با موهای نرم

برس با موهای محکم

پارچه یا حوله مخصوص خشک کردن

ابتدا گرد و غبار هود را تمیز کنید

گرد و غبار را تمیز کنید

برای تمیز کردن هود آشپزخانه ابتدا یک پارچه روی گاز پهن کنید تا در زمان تمیز کردن هود ذرات آلودگی روی آن پخش نشود. سپس به وسیله یک پارچه خشک گرد و غبار روی هود را تمیز کنید. همه بخش‌ها و کنارهای هود را با کمک دستمال تمیز کنید تا خاک سطح آن به خوبی پاک شود.

سطح خارجی هود را تمیز کنید

برای تمیز کردن سطح ظاهری هود آشپزخانه مقداری صابون یا هر شوینده از بین برنده چربی را با کمی آب گرم ترکیب کنید تا خوب کف کند. سپس با استفاده از برس یا یک پارچه مناسب کف را روی هود بکشید و ذرات چربی روی هود را تمیز کنید. بعد از این کار یک هود را به وسیله یک حوله نم دار تمیز پاک کنید و سپس خشک نمایید. اگر سطح هود شما پر از لکه‌های چربی شده و حالتی چسبناک دارد، می‌توانید از سرکه برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

سطح زیر هود را تمیز کنید

سطح زیر هود را تمیز کنید

برای تمیز کردن سطح زیرین هود، تنها لازم است فیلترها را خارج کنید. حالا دستکش به دست کنید و مقداری جوش شیرین را با آب ترکیب کنید و کمی صابون یا تمیز کننده ضد چربی به آن اضافه کنید. یک برس برای آغشته کردن به محلول تمیز کننده‌ای که آماده کرده‌اید نیاز دارید. جوش شیرین می‌تواند با خنثی کردن ترکیبات اسیدی چربی‌های چسبیده در هود را در خود حل کند و آن را تمیز نماید. برای اثر بخشی بهتر می‌توانید مواد تمیز کننده را برای نیم ساعت روی محل اسپرش کنید و بعد با برس لکه‌ها و ذرات چربی را پاک کنید.

این نوشته را از دست ندهید  کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز نام آن‌ها را نشنیده‌اید

تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه با جوش شیرین و سرکه

تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه با جوش شیرین و سرکه

تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه با موادی مثل جوش شیرین و سرکه مهم‌ترین بخش آن است. این کار باید بعد از جدا کردن فیلترها انجام شود. برای این کار ابتدا با کمک یک دستمال سطح فیلتر را تمیز کنید تا ذرات درشت روی آن خارج شود. سپس سینک را پر از آب کنید. برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه فیلتر را در آن قرار دهید.

سپس یک محلول از آب  و ۱/۴ جوش شیرین تهیه کنید و با کمک برس محکم شروع به تمیز کردن فیلتر کنید. سپس فیلتر را با آب گرم بشویید و مقداری سرکه روی آن اسپری کنید. سرکه را با کمک یک پارچه میکروفیبر از سطح فیلتر پاک کنید. اگر احساس کردید که فیلترها هنوز نیاز به تمیزی بیشتر دارند، دوباره این روند را تکرار کنید. بهتر است هر ۳ تا ۶ هفته یک بار اقدام به تمیز کردن فیلتر هود کنید. تا هود آشپزخانه شما عملکرد بهتری داشته باشد.

بعد از تمیز کردن هود آشپزخانه حتما دریچه هود را بررسی کنید

بعد از تمیز کردن فیلتر و سطح ظاهری هود با جوش شیرین و سرکه بهتر است مجرای هود را نیز بررسی کنید. دریچه هود شما باید کاملا باز شود. برای این کار با استفاده از یک چراغ قوه مجرای اصلی هود را بررسی کنید. و یا از فردی متخصص بخواهید هر چند سال یک بار این کار را برای شما انجام دهد. این کار موجب عملکرد بهتر هود و همچنین جلوگیری از خراب شدن آن می‌شود. به یاد داشته باشید که تمیز کردن مداوم فیلترها و استفاده درست از هود موجب می‌شود. که مشکلی در کانال‌های آن ایجاد نشود.

این نوشته را از دست ندهید  این ۷ ماده‌ غذایی کلسترول خونتان را پایین می‌آورد
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + هجده =

دکمه بازگشت به بالا