آخرین نوشته هاتخصصی

کولپوسکوپی: نحوه آماده سازی، عوارض و آنچه باید بدانید

کولپوسکوپی، یک روش تشخیصی است که در آزمایشگاه های مربوط، توسط کولپوسکوپیست انجام می شود. بسیاری از زنان با این روش تشخیصی آشنا نیستند و ممکن است که قبل از انجام آن، استرس و اضطراب داشته باشند. در ادامه، به معرفی این روش و فواید و معایب آن خواهیم پرداخت. کولپوسکوپی ، معمولا پس از آزمایش تست پاپ اسمیر انجام می شود، البته هنگامی که نتایج آزمایش تست پاپ، غیر طبیعی و نامشخص بودند، نیاز به استفاده از روش کولپوسکوپی است.

روش انجام کولپوسکوپی

همانطور که اشاره شد، کولپوسکوپی یک روش تشخیصی است که بسیار دقیق است. برای معاینه دقیق واژن، دهانه رحم و اطراف دهانه واژن، از این روش استفاده می شود.

کولپوسکوپی، توسط دستگاهی به نام کولپوسکوپ ایجاد می شود. این دستگاه می تواند به کولپوسکوپیست، امکان معاینه دقیق واژن و اطراف دهانه آن را بدهد. در این روش تشخیصی، در صورتی که بافتی غیر معمول پیدا شود، نیاز است که از آن بافت نمونه برداری شود.

کولپوسکوپیست، این بافت را مورد بررسی قرار می دهد تا در صورت هر گونه ناهنجاری، اقدام های پزشکی مربوطه انجام شوند و یک روش تشخیصی دقیق برای بیماری های مراقبتی است

چرا باید کولپوسکوپی انجام شود؟

ممکن است که در تست پاپ اسمیر و یا حتی در معاینه لگن، ناهنجاری های بافتی در ناحیه واژن، اطرافه دهانه واژن، یا اطراف دهانه رحم وجود داشته باشد.

کولپوسکوپی، یک روش تشخیصی بسیار دقیق است و اگر در آزمایش های ابتدایی تر، ماهیت ناهنجاری تشخیص داده نشد، از روش کولپوسکوپی استفاده می شود. 

به طور کلی از این روش می‌توان برای تشخیص مواردی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، استفاده کرد.

تشخیص زگیل تناسلی

زگیل تناسلی، امروزه  به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی است که توسط ویروسی به نام پاپلومای انسانی ایجاد می شود. این ویروس را، به اختصار اچ پی وی می نامند (H.P.V). سرعت انتقال این بیماری، به طور قابل توجهی بالا است و سالانه جمعیت بسیار زیادی را آلوده می کند.

این نوشته را از دست ندهید  چگونه Windows Defender را غیر فعال کنیم؟

کولپوسکوپی، یکی از روش های دقیق و مناسب برای تشخیص زگیل تناسلی است. پس از اینکه زگیل تناسلی توسط کولپوسکوپی تشخیص داده شد، روش های گوناگونی برای درمان آن وجود دارد. درمان با لیزر، الکتروکوتری، کرایوتراپی و… از روش های درمان زگیل تناسلی هستند. برای پیشگیری از بروز این بیماری، باید از هرگونه رفتار های جنسی پر خطر دوری کنید.

تشخیص تغییرات پیش سرطانی دهانه رحم

سرطان، به معنای رشد و تکثیر بدون مانع و کنترل نشده سلول های بدن است که می تواند به دلایل متعددی ایجاد شود. اگر سلول های دهانه رحم، در حال سرطانی شدن باشند، علائم دیداری را به وجود می آورند که می توان آن را از طریق کولپوسکوپی مشاهده کرد.

در نتیجه، اگر که مشکوک به بیماری سرطان در این ناحیه هستید، بسیار ضروری است که هر چه سریع تر، نزد کولپوسکوپیست مراجعه کنید.

شروع رابطه جنسی از سنین پایین، داشتن شریک های جنسی متعدد، مصرف قرص های ضد بارداری، سیستم ایمنی ضعیف، سیگار کشیدن و… از عوامل ایجاد سرطان رحم هستند. به وسیله کولپوسکوپی می توان تغییرات پیش سرطانی دهانه رحم را مشاهده کرد

تشخیص التهاب دهانه رحم

کولپوسکوپی

انتهای پایین و باریک رحم، که به آن گردن رحم می گویند، ممکن است که دچار التهاب شود. التهاب دهانه رحم یا سرویسیت، التهابی است که به داخل واژن باز می شود. از نشانه های سرویسیت یا التهاب دهانه رحم، خون ریزی در بین دوره های جنسی و بین قاعدگی، ترشحات غیر طبیعی ناحیه واژن و احساس درد در هنگام مقاربت است.

اگر در هنگام معاینه پزشک متخصص، دردی احساس می کنید، ممکن است نشانه وجود التهاب رحم باشد. کولپوسکوپی، یکی از روش های دقیق و مناسب برای تشخیص التهاب دهانه رحم و شدت التهاب است.

این نوشته را از دست ندهید  غذاهایی که فشار خون را پایین می‌آورند

سرطان گردن رحم، آسیب دیدگی دهانه رحم، عوامل عفونی و… می توانند باعث ایجاد التهاب در ناحیه دهانه رحم شوند. البته شروع فعالیت جنسی در سنین جوانی، و شرکای جنسی متعدد نیز می توانند از دلایل ایجاد التهاب دهانه رحم باشند. کولپوسکوپی عوارضی همانند درد لگن ،خونریزی و از این قبیل عارضه ها دارد

آیا کولپوسکوپی خطراتی هم دارد؟

کولپوسکوپی، به طور کلی یک روش کم خطر است و از نظر ایمنی، مشکل خاصی ایجاد نمی کند. بنابرین می توان به این روش تشخیصی اعتماد کامل داشت.

البته ناگفته نماند که ممکن است نمونه برداری یا جمع آوری بافت در این روش، عوارضی را به دنبال داشته باشد. درد لگن، ایجاد عفونت، خونریزی و… از عوارض جانبی بافت برداری در روش کولپوسکوپی هستند، اما ناگفته نماند که احتمال بروز این عوامل، بسیار پایین است و می توانید روی روش کولپوسکوپی، حساب کنید.

این عوارض، نشانه هایی دارند که ممکن است بعد از انجام کولپوسکوپی ایجاد شوند. تب و لرز، احساس درد شدید در ناحیه شکم و خونریزی بسیار شدید، از نشانه های عوارض ایجاد شده، پس از کولپوسکوپی هستند. در صورتی که با این نشانه ها مواجه شدید، باید به پزشک خود مراجعه کنید و مشکل را با او در میان بگذارید.

کارهایی که باید قبل از کولپوسکوپی انجام دهید؟

قبل از انجام کولپوسکوپی، باید شرایط خاصی را رعایت کرده باشید که این روش تشخیصی، بتواند به طور دقیق وضعیت بافت دهانه واژن و رحم را مشخص کند. در غیر این صورت، نتایج دقیقی به دست نخواهد آمد.

شما نباید تا دو روز قبل از انجام کولپوسکوپی، از دارو های مسکن استفاده کنید. تا دو روز قبل از انجام کولپوسکوپی، مقاربت واژینال نداشته باشید و از دارو های واژینال نیز استفاده نکنید.  در هنگام پریودی و عادت ماهانه، از انجام روش تشخیصی کولپوسکوپی خودداری کنید. 

این نوشته را از دست ندهید  طرز تهیه انواع غذای رژیمی با سبزیجات

قبل از اینکه بخواهید فرایند کولپوسکوپی را انجام دهید، نیاز است که از مسکن هایی که به نسخه پزشک نیاز ندارند، استفاده کنید.

آیا استرس و اضطراب تأثیری در فرایند کولپوسکوپی دارد؟

تلاش کنید که اضطراب خود را کنترل کنید. تحقیقات نشان می دهند زنانی که در هنگام انجام کولپوسکوپی، اضطراب دارند، نسبت به زنانی که اضطرابی ندارند، درد بیشتری را احساس می کنند.

اضطراب شما، می تواند کار کولپوسکوپیست را سخت تر کند. البته پزشکان برای انجام این روش تشخیصی را برای زنانی که اضطراب دارند، تا زمان رفع اضطراب به تاخیر می اندازند.

اضطراب می تواند کار کولپوسکوپیست را سخت تر کند

چگونه به اضطراب خود غلبه کنیم؟

اضطراب، در مواقعی مانند روش کولپوسکوپی، عادی است و برخی ممکن است که دچار استرس شوند. این استرس، بیشتر به دلیل عدم شناخت اولیه زنان نسبت به این روش تشخیصی ایجاد می شود. 

در نتیجه، زنانی که برای انجام کولپوسکوپی اضطراب دارند، می توانند با دریافت اطلاعات بیشتر از اینترنت، بروشور و یا پزشک خود، از اضطراب خود بکاهند و یا حتی آن را از بین ببرند.

اگر استرس شما برطرف نشد، نگران نباشید. زیرا فعالیت های دیگری نیز وجود دارند که شما را برای انجام این فرایند، آرام خواهند کرد. بعضی از افراد، می توانند از طریق ارتباط با دوستان خود، از استرس خود بکاهند، برخی با گوش کردن موسیقی آرام می شوند و برخی دیگر می توانند با ورزش کردن، روحیه خود را تقویت کنند.

در صورتی که نگرانی به خاطر ترس از عوارض این روش تشخیصی باشد. باید به این نکته اشاره کرد که احتمال بروز این عوارض بسیار پایین است و هیچ نیازی به نگرانی نیست.

این نوشته را از دست ندهید  تنگ کردن واژن با چند حرکت ورزشی ساده

جمع بندی و سخن پایانی

کولپوسکوپی، در حال حاظر یکی از دقیق‌ترین و بی خطرترین روش‌های تشخیص سرطان دیواره رحم. التهاب دیواره رحم، زگیل تناسلی و… است. برای اینکه این روش، دقیق ترین نتیجه را به شما ارائه دهد. نیاز است که به توصیه های پزشک خود، در زمینه آماده شدن برای کولپوسکوپی عمل کنید. و از مواردی که پزشک آنها را ممنوع کرده است، دوری کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 14 =

دکمه بازگشت به بالا