آخرین نوشته هاسیاحت

برج نقاره خانه، برجی با هویت نامشخصی

مثبت زندگی: برج نقاره‌خانه، برج آجری سه متری ساخته شده از لاشه سنگ و گچ است که به شکل قوس‌های جناغی تزیین شده است و بر بالای کوهی خودنمایی می‌کند. این برج در ناحیه امین‌آباد شهر ری قرار گرفته است و قدمت آن به دوران آل‌بویه برمی‌گردد.

این بنا تا زمان قاجاریه پابرجا بوده است و گفته می‌شود در بالای کوه نقشی از بهرام گور بوده که در دوران قاجار، حکاکی صورت فتحعلی شاه جای آن را گرفته است. برخی نیز این برج را استودان مخصوص زرتشتیان می‌دانند. در دین زرتشت خاک از عناصر پاک است و به همین علت از دفن مردگان در زمین اجتناب می‌شود، از این رو اجساد مردگان را در ارتفاعی قرار می‌دهند تا خوراک پرندگان شوند و استخوان‌های آنها را جمع‌آوری کرده و داخل کوزه‌ای می‌ریزند و سپس آن را در محلی به نام استودان قرار می‌دهند.

این برج در حدود 1000 سال پیش توسط فردی نامعلوم ساخته شد. عده ای باور دارند که این برج توسط بزرگ امید و یا بورزجمید ساخته شده است، در حالی که دکتر شهریار عدل با خواندن کتیبه ای که در آن محل وجود دارد، متوجه شد که ساخته آن توسط عبدالجلیل بن فارس بوده است.

برج نقاره‌خانه دارای هشت ترک است که سبب زیبایی و استحکام آن شده است. این برج هشت ضلعی سردابه‌ای در زیر خود دارد که مسیر ورود به آن راهرویی از بیرون به سمت زیر برج است. با توجه به موقعیت سوق‌الجیشی این برج، در گذشته “دیده سپاه سالاران” نیز گفته می‌شده است.

دو سایت باستان شناسی دیگر نیز در نزدیکی برج نقاره‌خانه قرار دارد. یکی “برج اینانج” است که گفته می‌شود گورستانی سلطنتی از دوران سلجوقیان است و دیگری قلعه‌ای نظامی به نام “قلعه طبرک”. در گورستان سلطنتی پارچه‌های فاخری از دوران آل‌بویه یافت شده است. اینانج از سرداران به نام سلاجقه بوده است که در سال ۵۴۸ شمسی به دست غلامانش به قتل رسیده و در این مکان دفن شده است.

این نوشته را از دست ندهید  ۲۰ کاری که افراد خوشحال صبح‌ها انجام می‌دهند

برای دسترسی به برج نقاره‌خانه که البته هم‌اکنون به حال خود رها شده است، به شهرری، امین‌آباد، هفت دستگاه، بر بالای کوه بروید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =

دکمه بازگشت به بالا