انتخاب سردبیرتناسب اندامسلامتعمومیورزش

می‌خواهید عمر طولانی‌تر داشته باشید؛ زیاد نشینید

دانشمندان به تازگی دریافته‌اند، افرادی که دوست دارند عمر طولانی‌تر داشته باشند، بهتر است زیاد نشینند.

به گزارش سی‌تی‌وی نیوز، آخرین مطالعات نشان می‌دهد که نشستن طولانی‌مدت برای سلامتی مضر است، اما راهی زیادی برای کاهش خطرات این سبک از زندگی وجود دارد.

در این تحقیق که توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی چین منتشر شده، آمده است که بیش از هشت ساعت در روز نشستن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. همچنین این عدم تحرک احتمال مرگ زودهنگام را 20 درصد بیشتر می‌کند.

شیوه زندگی 100هزار شهروند از 21 کشور مختلف در طول 11 سال گذشته در این تحقیق بررسی شده است.

اسکات لیر که مدیریت این تحقیق را برعهده داشته است، می‌گوید: نشستن بد است و این موضوع جدید نیست. ما در این تحقیق سعی کردیم، دریابیم که آیا افزایش بدنی می‌تواند اثرات سوء نشستن طولانی مدت را کاهش دهد یا خیر.

در نتیجه مشخص شد که خطر مرگ زودهنگام و ابتلا به بیماری‌های قلبی در میان افرادی که زمان بیشتری را در حالت نشسته سپری می‌کنند و فعالیت کمتری دارند، بیشتر است.

لیر می‌گوید: احتمال ابتلا به بیماری در افرادی که فعالیت بدنی دارند اما مانند دیگران بیشتر زمان خود را نشسته سپری می‌کنند، بسیار کمتر است.

او توضیح می‌دهد: افرادی که تحرک بالایی دارند، نسبت به افرادی که حداقل چهار ساعت در روز بی‌تحرک هستند، خطرات کمتری را پیش‌رو خواهند داشت.

راهکار چیست

این محقق در ادامه توصیه می‌کند که در هر 20 یا 30 دقیقه، حداقل سه دقیقه پیاده‌روی سبک یا متوسط داشته باشید.

لیر بر این باور است، «بلند شید و کاری انجام بدهید، مهم نیست که قصد انجام چه کاری را دارید، بلکه حرکت مهم است. در بسیاری از مواقع، ایستادن با نشستن تفاوت چندانی نمی‌کند، پس ایستاده کار خود را انجام دهید.»

این نوشته را از دست ندهید  تمام علت‌های تعجب‌آور کاهش حافظه!

او در ادامه می‌گوید: این تحقیق نشان داد افرادی که بیش از چهار ساعت در روز می‌نشینند، اگر نیم ساعت ورزش کنند، خطر ابتلا به بیماری‌ها را تا 2 درصد کاهش می‌دهند. و کسانی که بیش از هشت ساعت در روز در حالت نشسته هستند، بهتر است حداقل یک ساعت فعالیت داشته باشند.

پیش از این گفته می‌شد که نشستن مانند سیگار کشیدن مضر است. اما اکنون اسکات لیر می‌گوید که این شعار درست نیست، چرا که تاثیرات این دو بر سلامتی کاملا متفاوت است.

در این تحقیق مشخص‌شده که در 11 سال اخیر تنها 9 درصد از مرگ‌ومیرها بر اثر نشستن و کم‌تحرکی بودهاست. اما 10.6 درصد از مرگ‌ها دلیلی جزو استعمال دخانیات نداشته است.

محققان تاکید می‌کنند، بدن ما ماشین کارآمدی است که وقتی از آن استفاده نمی‌کنیم همه چیز خاموش می‌شود. در حقیقت کار پروتئین‌هایی که قند و چربی خون را تجزیه می‌کنند تا ماهیچه‌ها انرژی داشته باشند، به یکباره متوقف می‌شود.

به همین دلیل، آنان می‌گویند بسیار مهم است که بلافاصله بعد از غذا تحرک داشته باشید. همچنین مطالعات دیگر نشان داده که تماشای تلویزیون و هم‌زمان غذا خوردن بدترین نوع از سبک زندگی است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 18 =

دکمه بازگشت به بالا