پوست و موطب سنتی

با نگاه آیرودا به پوست آشنا شوید

آیرودا آیین سلامتی هند باستان است

مثبت زندگی: استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های گیاهی و طبیعی برای مراقبت از پوست عالی است اما اگر می‌خواهید پوستتان روز به روز بهتر جلوه کند باید از درون نیز آن را تغذیه کنید. آیرودا، آیین سلامتی هند باستان، که بیش از پنج هزار سال قدمت دارد، معتقد است که رژیم غذایی متعادل، هضم سالم و دفع منظم مواد زاید برای داشتن صورت شاداب و درخشنده ضروری است. انباشته شدن مواد سمی ناشی از هضم ناقص در بدن دشمن شماره یک پوست است. این سموم موجب پیری و شکسته شدن پوست خواهند شد. همراه ما باشید تا با آیرودا و نگاهش به زیبایی پوست بیشتر آشنا شوید.

چگونه باید غذا خورد؟

قبل از اینکه به قوانین تغذیه براساس آیرودا بپردازیم ابتدا انواع پوست برطبق شاخص‌های آیرودا را شرح خواهیم داد. شما می‌توانید با توجه به این سه تعریف به راحتی نوع پوست خود را تشخیص داده و رژیم غذایی مناسب آن را انتخاب کنید.

اگر پوستتان خشک، نازک و حساس است و به تیرگی و بروز چروک مستعد، پوست شما از نوع واتاVata است

پوست نوع پتاPitta به قرمزی و برافروختگی تمایل دارد و بسیار حساس است. این افراد معمولا در چهره خود جوش دارند و پوستشان به آسانی در برابر انواع غذا، گرما و نور خورشید واکنش نشان می‌دهد.

پوست نوع کافاKapha، چرب، براق و در لمس کلفت است. این نوع پوست مستعد بروز جوش، منافذ باز و تجمع سم خواهد بود.

حال که نوع پوست خود را براساس شاخص‌های آیرودا را تشخیص دادید می‌توانید از توصیه‌های زیر برای تغذیه صحیح خویش بهره گیرید:

این نوشته را از دست ندهید  ۷ روش مؤثر برای غلبه بر ترس ناشی از ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی

افراد دارای پوست واتا ممکن است نیاز بیشتری به چربی‌های سالم در رژیم غذایی خود داشته باشند تا پوست‌شان به درخشندگی و لطافت طبیعی دست یابد. بهتر است به غذای خود کمی روغن زیتون یا کنجد بیافزایند.

تمام افراد، با هرنوع پوستی باید روزانه مقادیر زیادی سبزیجات بخورند. بهتر است سبزیجات را خام مصرف نکنید بلکه آنها را بخارپز کرده و با کمی روغن زیتون تفت دهید.

افرادی که پوست نوع پتا دارند باید از خوردن غذاهای گرم و ادویه‌دار بپرهیزند تا پوستشان دچار تحریک و التهاب نگردد.

در مورد افراد دارای پوست کافا، برای تقویت هضم غذا، خوردن یک تکه زنجبیل تازه با کمی آبلیمو می‌تواند بسیار موثر باشد.

آب میوه تازه برای تمام انواع پوست بسیار مفید است. آب میوه پوست را از درون پاک ساخته و مانع دهیدراته شدن آن می‌گردد.

گلبرگ گل برای آرام ساختن پوست بسیار مفید است. افراد دارای پوست پتا می‌توانند مربای گل را همراه با شیر گرم میل کنند.

ادویه‌های توصیه شده در آیرودا باید با نوع غذای مخصوص هر پوست همگون باشند. برخی از ادویه‌ها با نوع خاصی از غذا فایده بیشتری برای پوست و بدن دربرخواهند داشت. بخصوص اگر آنها را با کمی روغن زیتون تفت دهیم.

دارچین و تخم گشنیز از ادویه‌هایی هستند که برای هر پوستی مناسبند. این ادویه‌ها هضم را تقویت می‌کنند و دارچین خاصیت سم زدایی دارد.

با معجزه ماساژ آشنا شوید

به‌طور کلی افراد دارای پوست نوع واتا می‌توانند مقدار کمی فلفل سیاه، زنجبیل و زردچوبه را به غذای خود بیافزایند اما برای پوست پتا، ادویه‌های سرد چون رازیانه و شیرین بیان مناسب هستند.

این نوشته را از دست ندهید  توصیه‌های طب سنتی برای درمان سرفه‌های کرونا

پوست کافا نیز از ادویه‌های تند چون فلفل، زنجبیل، میخک و زردچوبه بهره خواهد برد. به خاطر داشته باشید که نباید ادویه‌ها را خام میل کنید و حتما باید آنها را بپزید. افزودن برخی ادویه‌ها به چای روش مناسبی برای وارد کردن آنها به رژیم غذایی خواهد بود.

بطور کلی بهتر است حجم اعظم غذای شما از مواد غذایی تازه، طبیعی و سبک چون سبزیجات، حبوبات و بنشن تشکیل شده باشد. سعی نمایید غذاهای خود را با روش آب پز تهیه کنید و از سرخ کردن مواد غذایی بپرهیزید.

در آیرودا آب نقش حیاتی و بسیار مهمی دارد و در سلامتی پوست نیز بسیار موثر است.

معمولا نوشیدن هشت لیوان آب در روز برای اغلب ما کافی نیست. افراد با پوست‌های متفاوت به میزان مختلفی آب نیاز دارند.

نوشیدن آب یا سایر نوشیدنی‌ها با یخ در آیرودا توصیه نمی‌گردد. زیرا نوشیدنی بسیار سرد هضم را تضعیف کرده و آن را ناقص می‌سازد و مسلما اینگونه هضم غذا اثرات خود را بر پوست به جا خواهد گذاشت. اغلب اساتید آیرودا نوشیدن ۶تا۸ لیوان آب را در روز توصیه کرده‌اند. افراد دارای پوست پتا باید آب را در دمای اتاق سرد کرده و سپس بنوشند اما افراد دارای پوست واتا آب را گرم و نوع کافا آب را داغ میل کنند.

برای هر روز، آب را همان روز بجوشانید و سپس میل کنید و هیچگاه با معده خالی آب ننوشید. با این روش قادر خواهید بود با آب سموم بدن را دفع کرده و به پوست رطوبت و لطافت ببخشید.

دم کرده‌های گیاهی نیز برای انواع پوست بسیار مفیدند. یک لیتر آب را به مدت پنج دقیقه جوشانده و ادویه مورد نظرتان را در آن بریزید. در ظرف را بگذارید و پس از چند لحظه دم کرده را آبکش کنید.

این نوشته را از دست ندهید  درمان خانگی تیرگی زیر بغل، قوزک پا، زانو و آرنج چیست؟

براساس آنچه در بالا در مورد آب گفته شد، دم کرده را سرد، گرم یا داغ میل کنید.

یکی از بهترین انواع دم کرده‌های گیاهی را می‌توان با نسخه زیر آماده کرد:

دارچین: نصف قاشق چای‌خوری

تخم گشنیز: نصف قاشق چای‌خوری

پودر ریشه شیرین بیان: کمی

افراد دارای پوست واتا، ۱/۴قاشق چای‌خوری دانه هل، نوع پتا، ۱/۲قاشق چای‌خوری تخم رازیانه و نوع کافا، برشی به طول ۱سانتی متر ریشه رازیانه تازه را به این دم کرده بیافزایند.

منبع: برگرفته از کتاب (از پوست خود چه می‌دانید؟)

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 19 =

دکمه بازگشت به بالا