سیاحت

با عجایب هفتگانه جهان در سال 2019 آشنا شوید

مثبت زندگی: عجایب هفتگانه جهان را می‌شناسید؟ روح انسان به شگفتی نیاز دارد و انسان تنها موجودی در زمی است که با تماشای زیبایی غروب خورشید یا ستارگان در آسمان شب، اشک در چشمانمان حلقه می‌زند. به همین دلیل انسان‌ها از گذشته‌های دور به شناختن شگفتی‌های جهان علاقه داشته‌اند. سقراط می‌گوید دانش با شگفتی آغاز می‌شود، مطالعات هم نشان داده است که شگفت زده شدن می‌تواند سطح آگاهی و شناخت ما را افزایش داده و به افزایش دانش ما منجر شود. پس احساس شگفتی تنها یک احساس جالب و جذاب نیست بلکه راز پیشرفت و تکامل بشر در هزاران سال بوده است. در این مقاله شما را با عجایب هفتگانه قدیمی و جدید جهان آشنا خواهیم کرد تا حس شگفتی شما را بیش از گذشته برانگیزیم.

عجایب هفتگانه کلاسیک

عجایب هفتگانه‌ای که در دنیای باستان به عنوان شگفتی‌های ساخت دست بشر به شمار می‌آمدند عبارتند از: بقایای اهرام مصر در جیزه، باغ‌های معلق بابل، چراغ دریایی اسکندریه، معبد آرتمیس، مجسمه رودس، مجسمه زئوس و آرامگاه هالیکارناسوس. به این مجموعه می‌توان آکروپولیس در یونان و استونهنج در انگلستان را نیز اضافه کرد که امروزه جزو مقاصد گردشگری محبوب جهان به شمار می‌روند. اما دنیایی که در زمان باستان شناخته شده بود بسیار محدودتر از دنیای امروز بود. بسیاری تلاش کرده‌اند با برپایی نظرسنجی و انجام بررسی‌های علمی و پژوهشی، عجایب هفتگانه را به روز کنند اما در این مورد اختلاف نظر زیادی وجود دارد و اصولا محدود کردن شگفتی‌های جهان امروز در هفت مورد کار غیرممکنی است. در ادامه شایسته‌ترین کاندیدها برای جای گرفتن در لیست عجایب هفتگانه جهان را به شما معرفی خواهیم کرد.

1. گرند کانیون در ایالات متحده

پارک ملی گرند کنیون در آمریکا امسال صد ساله می‌شود. این ژرف دره شگفت انگیز 450 کیلومتر طول و 1500 متر عمق دارد که در دره آریزونا قرار گرفته است. این دره از نظر زمین شناسی بسیار باارزش است و دو میلیارد سال از تاریخ زمین را در خود ثبت کرده است. سالانه بیش از 5 میلیون نفر از این دره بازدید می‌کنند.

2. سالاردو ییونی

عجایب هفتگانه جهان در سال 2019

سالاردو ییونی در جنوب غرب بولیوی بزرگ ترین کویر نمک جهان است که وسعت آن 10582 متر مربع است و شکلی شبیه به شش ضلعی دارد. این کویر در فصل خشکی به دنیایی خاص و تماشایی تبدیل می‌شود و در فصل بارش لایه‌ای نازک از آب سطح آن را فرا می‌گیرد که آن را به آینه‌ای وسیع و شگفت انگیز تبدیل می‌کند، دنیای بالای این کویر به طور کامل روی آن منعکس می‌شود و چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

این نوشته را از دست ندهید  در تعطیلات عید تهران‌گردی کنید؛ موزه استاد ابوالحسن صبا

3. پارک ملی تیده

عجایب هفتگانه جهان در سال 2019

بیستم جولای 2019 پنجاهمین سالگرد اولین فرود انسان روی ماه است، روزی که نیل آرمسترانگ روی سطح ماه قدم گذاشت. او معتقد بود پارک تیده در جزایر قناری که یک کوه آتشفشانی است بیشترین شباهت را به سطح ماه دارد و همین ویژگی آن را به یک منطقه خاص و منحصر به فرد تبدیل کرده است. نبود آلودگی نوری و هوای صاف و تمیز باعث شده است که پارک ملی تیده بهترین محل برای تماشای ستارگان باشد.

4. کسوف کامل در آرژانتین

عجایب هفتگانه جهان در سال 2019

خورشیدگرفتگی برای هزاران سال باعث وحشت انسان می‌شد، این اتفاق در بابل باستان نماد خشم خدا بود، در چین باستان نشانه این بود که اژدها جلوی خورشید را گرفته است و در آیین هندو نیز نشانه این بود که شیطان در مقابل خورشید ایستاده است. اما امروز دقیقا می‌دانیم که خورشیدگرفتگی به چه دلیل رخ می‌دهد. یکی از بهترین و کامل‌ترین خورشیدگرفتگی‌ها در سال 2019 در دوم جولای در آمریکای جنوبی رخ خواهد داد که شهر بوینوس آیرس بهترین محل برای تماشای آن خواهد بود.

5. خرس‌های قطبی واپوسک در کانادا

عجایب هفتگانه جهان در سال 2019

استان مانیتوبا در کانادا بخشی از یک حیات وحش شگفت انگیز و منحصر به فرد است، در هر زمستان بیش از هزار خرس قطبی در پارک ملی واپوسک گرد هم می‌آیند تا فرزندان تازه متولد شده خود را بزرگ کنند. این تجمع بزرگ‌ترین تجمع خرس‌های قطبی در جهان است و افراد محدودی شانس این را دارند که بتوانند آن را از نزدیک مشاهده کنند. خرس‌های قطبی برای بقا به یخ وابسته هستند و دیدن این شرایط، منظره‌ای زیبا اما غم انگیز به وجود می‌آورد.

6. مقبره توتانخامون در مصر

عجایب هفتگانه جهان در سال 2019

مقبره توتانخامون در سال 1922 در شرایطی کشف شد که 3300 سال از دسترس مردم به دور مانده بود. پس از آن، این مقبره به عنوان یک محل توریستی محبوب شناخته شد که سالانه پذیرای میلیون‌ها نفر بود اما این بنا در ده سال گذشته برای بازسازی و مرمت تعطیل شد چون ورود گردشگران زیاد به آن آسیب‌های زیادی وارد کرده بود. حالا این مقبره به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان مجددا برای بازدید عموم بازگشایی شده است.

این نوشته را از دست ندهید  با روستای امامه آشنا شوید

7. غار بلومبوس در آفریقای جنوبی

عجایب هفتگانه جهان در سال 2019

در سپتامبر سال 2018 ، قدیمی‌ترین نقاشی انسان‌ها بر دیواره این غار کشف شد که 73 هزار سال قدمت دارد و شکلی شبیه به هشتگ دارد، پیش از این قدیمی‌ترین نقاشی کشف شده از انسان مربوط به 40 هزار سال قبل بود که این اختلاف سی هزار ساله موجب تحول باورها در مورد تکامل انسان‌های مدرن شده است. این غار در فاصله سیصد کیلومتری کیپ تاون قرار دارد و در این مدت به یکی از مقاصد توریستی محبوب در جهان تبدیل شده است.

از دیگر عجایب این دنیای پهناور، موارد زیر را می‌توان نام برد:

دیواره بزرگ مرجانی در استرالیا

عجایب هفتگانه جهان در سال 2019

دیواره بزرگ مرجانی در کوئینزلند در ساحل شمال شرقی استرالیا قرار گرفته است که با مساحت 135 هزار مایل مربع بزرگ‌ترین ساختار زنده در سیاره زمین به شمار می‌رود و مساحت آن از مجموع مساحت بریتانیا، هلند و سوئیس بزرگ‌تر است. اگر این دیواره را روی خط مستقیم بکشید فاصله بین لندن تا مسکو را پر خواهد کرد. روی این دیواره بیش از 1500 گونه ماهی (ده درصد از کل گونه‌های ماهی در جهان)، سی گونه وال و دلفین و بیش از صد گونه کوسه زندگی می‌کنند. این دیواره به دلیل تغییرات اقلیمی و آلودگی‌های آب دریا به شدت در معرض خطر نابودی قرار گرفته است.

آتشفشان کیلاویا در هاوایی

عجایب هفتگانه جهان در سال 2019

این آتشفشان در جزایر هاوایی قرار گرفته است و از سال 1983 تقریبا همیشه فعال بوده است. اما در سوم ماه می 2018 این آتشفشان با یک زلزله 5 ریشتری جریانی از گدازه‌ها را به بیرون فرستاد و مناظری ترسناک و شگفت انگیز به وجود آورد. در افسانه‌های محلی کیلاویا محل زندگی “پله” خدای آتشفشان‌ها است و نام کیلاویا نیز در زبان محلی به معنای زنی است که زمین‌ها را می‌بلعد. پس جای تعجبی ندارد اگر این آتشفشان در رده عجایب هفتگانه جهان قرار گیرد.

تورس دل پاینه در شیلی

عجایب هفتگانه جهان در سال 2019

منطقه پاتاگونیا در انتهای جنوبی کشور شیلی منطقه‌ای شگفت انگیز با مناظر طبیعی بی‌نظیر است اما تورس دل پاینه در این میان ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. ارتفاع این منطقه 2000 متر از سطح استپ پاتاگونیا بالاتر است و با سه قله گرانیتی عظیم شناخته می‌شود که تصویری نفسگیر به وجود آورده‌اند.

این نوشته را از دست ندهید  وسایلی که در سفر به شهرهای ساحلی لازم داریم

دریاچه بایکال در سیبری

عجایب هفتگانه جهان در سال 2019

روسیه پدیده‌های طبیعی کمتر شناخته شده اما بی‌نهایت شگفت انگیزی در خود دارد که دریاچه بایکال در شرق سیبری یکی از آن‌ها است. این دریاچه با توندراهای منجمد محاصره شده است و عمیق‌ترین منبع آب شیرین در جهان به شمار می‌رود. در این دریاچه 5662 مایل مکعب آب وجود دارد که بیست درصد از منابع غیرمنجمد آب شیرین در جهان است. این دریاچه را مروارید سیبری می‌نامند و جزو زیباترین و شگفت انگیزترین مناظر در جهان است.

مریخ پیمای کنجکاوی در مریخ

عجایب هفتگانه جهان در سال 2019

Curiosity یا کنجکاوی از سال 2012 در سطح مریخ گشت زنی می‌کند و در این مدت توانسته است با کشفیات شگفت انگیز از جمله مولکول‌های ارگانیک باستانی از رازهای این سیاره پرده برداری کند. اما چیزی که شگفت انگیزتر است وسیله نقلیه رباتی است که توسط انسان روی سیاره دیگری قرار گرفته و به عنوان یکی از عجایب هفتگانه دنیای مدرن شناخته می‌شود.

منطقه فسیلی کارنگی در ایالات متحده

عجایب هفتگانه جهان در سال 2019

اگر از کودکی عاشق دایناسورها بوده‌اید منطقه کارنگی در ایالت یوتا جایی است که باید از آن بازدید کنید. در این منطقه مجموعه‌ای عظیم از فسیل‌های ماقبل تاریخ از موجودات زنده وجود دارد که گونه‌های بسیاری را شامل می‌شوند از آلوساروس‌ها گرفته تا کاماراساروس‌ها و استگوساروس‌ها که با استخوان‌های متعدد و کامل روی هم انباشته شده اند. این منطقه بیابانی قبلا باتلاق بوده است و علت تجمع تعداد زیاد فسیل در آن نیز همین مساله است.

پارک ملی ردوود در کالیفرنیا

عجایب هفتگانه جهان در سال 2019

این پارک که امسال 50 ساله شدنش را جشن می‌گیرد در جنوب ایالت کالیفرنیا در آمریکا قرار گرفته است و با درختان بلند چوب سرخ خود معروف شده است. برخی از این درختان بالای 2000 سال سن دارند و به عنوان عجایب و شگفتی‌های سیاره زمین شناخته می‌شوند.

کلیسای لاساگرادا فمیلیا در اسپانیا

عجایب هفتگانه جهان در سال 2019

کلیسای لاساگرادا فمیلیا (خانواده مقدس) شاهکار معماری آنتونی گائودی در شهر بارسلونا در منطقه کاتالونیا قرار گرفته است که شکلی عجیب و ارگانیک دارد و از حیث ساختاری کاملا منحصر به فرد است. آئودی در کارهای خود از طبیعت الهام می‌گرفت، طبیعتی که نتیجه میلیون‌ها سال تکامل است و همه چیز را در کامل‌ترین و زیباترین شکل خود خلق کرده است.

این نوشته را از دست ندهید  قزاقستان و جذابیت‌های آن را بشناسید

بزرگ‌ترین مهاجرت در حیات وحش در کنیا

عجایب هفتگانه جهان در سال 2019

بزرگ‌ترین مهاجرت در حیات وحش همه ساله بین دو منطقه سرنگتی و ماسای مارا رخ می دهد و طی آن یک و نیم میلیون حیوان مسافتی هزار کیلومتری را طی می کنند تا به علف های تازه دست پیدا کنند. منظره این مهاجرت به خصوص عبور این حیوانات از رود مارا جزو دیدنی ترین مناظر حیات وحش است که همه ساله نگاه های زیادی را به خود خیره می کند.

شفق قطبی در شمالگان

عجایب هفتگانه جهان در سال 2019

شقف قطبی پدیده‌ای است که در شمالگان رخ می‌دهد و با نورهای زیبا و خیره کننده خود هر بیننده‌ای را شگفت زده می‌کند. این نورها در واقع امواج مغناطیسی هستند که با عبور از فراز جو به رنگ‌های سبز و آبی و قرمز درمی‌آیند و تصاویری بدیع و جذاب می‌آفرینند. این پدیده همه ساله در مناطق مختلفی رخ می‌دهد و جزو عجایب و شگفتی‌های جهان ما است.

برخورد دهنده هادرونی بزرگ در سوئیس

عجایب هفتگانه جهان در سال 2019

این پدیده نیز جزو پدیده‌های شگفت انگیز ساخت دست بشر است که بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین ماشین ساخته شده نیز به شمار می‌رود. برای ساخت این برخورد دهنده صدهزار نفر-سال کار انجام شده است (تقریبا همان کاری که برای ساخت هرم بزرگ مصر لازم بوده است) داخل لوله این دستگاه یک ذره اتمی می‌تواند با سرعتی برابر با 99.999999  درصد سرعت نور حرکت کند. داخل این تونل از فضای بیرون جو سردتر و دمای برخورد دهنده نیز صدهزاربرابر دمای مرکز خورشید است.

جنگل‌های بارانی آمازون

عجایب هفتگانه جهان در سال 2019

جنگل های آمازون مهم ترین اکوسیستم روی زمین است. ده درصد از همه گونه‌های شناخته شده موجودان زنده کره زمین در این جنگل‌ها زندگی می‌کنند و بیست درصد از اکسیژن جو زمین و یک پنجم آب‌های شیرین جهان نیز توسط این جنگل‌ها تولید می‌شود. اما این جنگل‌ها فواید ناشناخته دیگری هم دارند به طور مثال 25 درصد از مواد اولیه برای تهیه داروها را می‌توان از گیاهان این جنگل‌ها استخراج کرد.

کاج‌های زبرمیوه در آمریکا

عجایب هفتگانه جهان در سال 2019

این درختان کاج در کالیفرنیا بزرگ‌ترین ارگانیسم زنده در کره زمین است که عمری بیش از 5000 سال دارد. آن‌ها پیش از ساخت اهرام مصر، پیش از تولد مسیح و پیش از ابداع الفبا وجود داشته‌اند اما چیزی که آن‌ها را شگفت انگیزتر می‌کند سیستم پیچیده و به هم پیوسته آن‌ها است. آزمایش کربن 14 نشان داده است که عمر هر یک از این درختان حداقل چندصد سال است.

منبع
دیجی‌رو
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − نه =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا