با رژیم پالئو یا غارنشینی آشنا شوید

0
167
رژیم پالئو یا غارنشینی

مثبت زندگی: اولین تعریفی که برای رژیم پالئو می‌توان گفت، بازگشت به اصل خودتان است. در این رژیم همه چیز را باید طبیعی و ارگانیک بخورید، یعنی دقیقاً همانند اجداد غارنشینی که در در دل کوه‌ها زندگی می‌کردند و هر از گاهی برای شکار از غار بیرون می‌زدند! اگر از همین ابتدا به این نوع رژیم علاقه مند شدید و می‌خواهید حتی برای یک بار هم که شده پالئو را امتحان کنید. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید.

رژیم غذایی پالئو (Paleo Diet) چیست؟

رژیم غذایی پالئو که اغلب به آن رژیم غارنشینی هم می‌گویند، براساس ایده میل کردن مواد غذایی مشابه اجداد شکارچی‌مان که سالم خور و طبیعی خور بودند، طرح ریزی شده است.

خوردنی‌های مجاز رژیم غارنشینی

  • گوشت خالص مثل مرغ، بوقلمون و گوشت گاو
  • ماهی
  • غذاهای دریایی
  • میوه تازه
  • سبزیجاتی مثل کاهو، بروکلی، کلم و اسفناج
  • مغزها مثل بادام، گردو، کشمش و پسته (بادام زمینی را حذف کنید!)
  • تخم مرغ
  • دانه‌ها مثل تخمه آفتابگردان و کدو حلوایی
  • روغن‌های گیاهی، روغن نارگیل و زیتون

نوشیدنی‌های مجاز رژیم پالئو

هر رژیمی نیاز به یک سری نوشیدنی دارد، زندگی بدون نوشیدنی که معنا ندارد! نوشیدنی‌های زیر دقیقاً ارتباط مستقیمی با رژیم اجدادی‌تان ندارد ولی می‌توانید برای کنار آمدن و عادت کردن به این رژیم از نوشیدنی‌های زیر کمک بگیرید:

  • چای: یکی از نوشیدنی‌های سرشار از آنتی اکسیدان و سالم ، چای است. حال اگر اهل نوشیدن چای سبز باشید که چه بهتر، پیشنهاد می‌کنیم حتماً چای سبز چربی سوز را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.
  • قهوه: قهوه نیز یکی از دیگر نوشیدنی‌های سرشار از آنتی اکسیدان است که بر اساس مطالعات صورت گرفته دارای فواید بسیار زیادی بوده و با رژیم پالئو هیچ منافاتی ندارد. در نتیجه می‌توانید در رژیم غارنشینی‌تان گاهی اوقات از نوشیدن قهوه نیز لذت ببرید.
بیشتر ببینید
کاهش وزن با آب‌میوه‌های چربی‌سوز

میان وعده چه بخوریم؟

در این رژیم هیچ نیازی به میل کردن بیش از ۳ وعده در طول روز ندارید ولی اگر در فاصله بین سه وعده غذایی‌تان احساس گرسنگی داشتید، پیشنهاد می‌کنیم از میان وعده‌های زیر استفاده کنید:

  • هویج‌های کوچک
  • تخم مرغ آب پز
  • یک تکه میوه
  • یک مشت آجیل
  • باقیمانده‌های شام دیشب
  • تکه‌های سیب همراه با کره بادام
  • یک کاسه پر از تمشک همراه با یک تکه نارگیل

خوردنی‌های غیر مجاز رژیم غارنشینی

  • دانه‌هایی مثل جو دوسر، گندم و برنج – این یعنی دور نان، پاستا، کرکر و غلات صبحانه را خط بکشید
  • سبزیجات تردی مثل سیبزمینی و ذرت، چیپس و ذرت بو داده
  • حبوبات و دانه‌هایی مثل بادام زمینی یا کره بادام زمینی؛ سویا یا شیر سویا
  • لبنیات – شیر، ماست، پنیر یا حتی بستنی خوشمزه!
  • گوشت‌های پرچرب مثل گوشت‌های قسمت دنده یا هات داگ
  • شکر، نوشابه، عسل، کیک، کوکی، شکلات و نوشیدنی‌های انرژی زا
  • غذاهای فرآوری شده و دارای چربی ترانس، سیب زمینی سرخ کرده، ماکارونی یا پیتزا

نکات مثبت رژیم پالئو

با حذف غذاهایی که باعث التهاب و نفخ شما می‌شود، بدون شک بعد از چند روز احساس سلامت و شادابی عجیبی به شما دست خواهد داد. اما این رژیم فواید زیادی به همراه خواهد داشت و سلامت تنها یکی از این مزایا است:

  • کاهش وزن و افزایش چربی سوزی
  • افزایش ایمنی بدن و کمتر بیمار شدن
  • بهبود کنترل فیزیکی و احساسی شخص
  • کاهش علائم آلرژی و غذایی افزایش سطح انرژی در طول روز
  • خواب راحت و عمیق‌تر
  • شفافیت بیشتر پوست
  • کاهش افسردگی
  • کاهش قابل توجه دردها و مشکلات مفصلی
  • کاهش فشار خون، کلسترول و چربی خون
بیشتر ببینید
کم‌کالری‌های لذیذ و لاغرکننده!

نکات منفی رژیم پالئو

  • این رژیم با قیمت گوشت گوسفندی و مرغ، برایتان کمی گران تمام خواهد شد!
  • باید کلاً قید خوردن غلات و محصولات لبنی را بزنید.
  • این رژیم ممکن است برای گیاه خواران بیش از حد دشوار باشد، زیرا تنوع غذایی‌شان فوق العاده کم خواهد شد.
  • ورزشکاران نیاز به ۳ تا ۶ گرم کربوهیدرات به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در طول روز دارند که رژیم پالئو مصرف کربوهیدرات را تاحد زیادی محدود می‌کند.

چه مقدار از هر ماده غذایی بخوریم؟

  • بگذارید همین ابتدا خیالتان را راحت کنیم، همیشه سعی کنید وعده غذایی‌تان را با منبع پروتئینی خوب (تخم مرغ، استیک، مرغ، ماهی، بوقلمون) همراه با سبزیجات شروع کنید.
  • اما اگر در حین وعده‌هایتان احساس گرسنگی کردید، می‌توانید کمی چربی سالم مثل خوردن آجیل، آووکادو، روغن زیتون یا کره را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.
  • اگر در طول روز دائماً احساس خستگی داشتید، بهتر است کمی نمک به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. بعد از سالها زندگی با نمک به یکباره کم کردن و کنار گذاشتن آن می‌تواند برایتان سختی‌های زیادی به همراه داشته باشد. سعی کنید در ابتدای کار زیاد به خودتان فشار نیاورید.

خوردنی‌های نیمه مجاز رژیم غارنشینی

  • ماء الشعیر مالت: به خاطر بعضی خواصی که ماء الشعیر تلخ دارد، می‌توانید نوع باکیفیت آن را در مقادیر کمی مصرف کنید.
  • شکلات تلخ: برای خرید شکلات باید به سراغ ماء الشعیر ۷۰% یا بالا بروید، زیرا به حفظ سلامتی‌تان کمک کرده و تاحد زیادی مغذی است.
رژیم پالئو یا غارنشینی

نمونه ای از سه روز رژیم غارنشینی

برای آشنایی و درک بیشتر این رژیم اجدادی‌تان، بهتر است با هم نگاهی به برنامه سه روزه این رژیم بیاندازیم:

بیشتر ببینید
ویتامین‌های موثر در چاقی و لاغری

دوشنبه

  • صبحانه: تخم مرغ و سبزیجات سرخ شده در روغن نارگیل + یک تکه میوه دلخواه
  • ناهار: سالاد مرغ همراه با روغن زیتون + یک مشت مغز
  • شام: همبرگر سرخ شده در کره + سبزیجات و کمی فلفل

سه شنبه

  • صبحانه: تخم مرغ همزده + ماهی دودی شده
  • ناهار: ساندویچ کاهو+ گوشت و سبزیجات تازه
  • شام: گوشت گاو سرخ شده + سبزیجات + تمشک

چهارشنبه

  • صبحانه: گوشت + سبزیجات (می‌توانید از باقیمانده‌های روز قبل هم استفاده کنید)
  • ناهار: سالاد مرغ+ روغن زیتون + یک مشت آجیل
  • شام: استیک همراه با سبزیجات + سیب زمینی شیرین

آیا رژیم پالئو برای همه خوب است؟

اگر در حال حاضر رژیم خاصی دارید و نتایج خوبی هم گرفته‌اید. بدون شک نیازی به تغییر رژیم غذایی‌تان احساس نمی‌کنید و نیازی هم نیست که رژیم خود را تغییر دهید. در غیر این صورت اگر هنوز هم به دنبال بهترین رژیم دنیا هستید و رژیم موثر و کارساز خودتان را پیدا نکرده‌اید، بهتر است رژیم پالئو را نیز امتحان کنید. شاید مصرف پروتئین‌های حیوانی و گیاهی، نخوردن لبنیات و غلات همان چیزی است که بدنتان به آن نیاز دارد.

رژیم پالئو و بیماری‌های‌ خاص

هنوز گزارشی در مورد منع رژیم پالئو برای بیماری‌های خاص نشده و می‌توانید در صورت داشتن بیماری‌های ام اس یا دیابت بازهم از مزایای این رژیم استفاده کنید. نکته جالب اینجاست که طبق مطالعات انجام شده در بسیاری از موارد، رژیم پالئو به کاهش علائم این بیماری‌ها و بهبود آنها نیز کمک نموده است.

نتیجه گیری

رژیم پالئو همان رژیم غارنشینان و اجدادمان است که بعد از سالهای سال دوباره بر سر زبان‌ها افتاده و همه در مورد آن کنجکاو هستند. در این رژیم گوشت، مرغ و ماهی بهترین دوستان و همراهان شما بوده و شیر، شکر و غذاهای فرآوری شده غذاهای ممنوعه این رژیم هستند. اگر همین حالا می دانید که پالئو رژیم پرخرجی است ولی بازهم می‌خواهید آن را امتحان کنید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مواد غذایی خاصی که برای این رژیم دارید را خریداری کرده و از همین امروز شروع کنید.

بیشتر ببینید
آشنایی با برنامه رژیم خیار و خواص و عوارض آن

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

چهار × 3 =