طب سنتی

با خواص غوره در طب سنتی آشنا شوید

مثبت زندگی: فصل، فصل غوره است. خیلی‌ها غوره را می‌خرند و آبش را می‌گیرند و در فصول دیگر سال از آن استفاده می‌کنند اما غوره تازه هم هزار و یک خاصیت دارد که خیلی‌ها از آن غافلند. در طب سنتی برای غوره، هم خاصیت‌های فراوانی ذکر شده هم مضراتی برای افراد خاص. مثلاً بعضی‌ها فکر می‌کنند که آب‌غوره باعث کاهش چربی خون و لاغری می‌شود. برای همین، ناشتا آب‌غوره می‌خورند. همراه ما باشید تا در این مقاله از مثبت زندگی، با خاصیت‌های غوره و مضرات آن آشنا شوید و به شما بگوییم چیزهایی که درباره خواص آب‌غوره می‌دانید تا چه اندازه صحیح است.

غوره چیست؟

غوره میوه نارس انگور است که دارای طعم ترشی است. غوره اسیدهای آلی مانند اسید مالیک، اسید فرمیک، اسید سوکسینیک، اسید اگزالیک، اسید گلوکولیک و قند دارد و جالب است بدانید بیماری اسکوربوت که به علت کمبود ویتامین C در بدن به وجود می‌آید، با غوره درمان می‌شود.

نکته دیگر این است که غوره به دلیل اینکه تارتارات پتاسیم دارد، درمان خوبی برای سیاتیک و رماتیسم حاد است.

آب‌غوره مفید برای هضم غذا

آب‌غوره با افزایش اسیدیته معده می‌تواند در هضم غذاهای چرب و سنگین مفید باشد. هم‌چنین افراد مسن که به دلیل کاهش اسید معده به خوبی غذا را هضم نمی‌کنند، می‌توانند از این چاشنی برای تسهیل هضم غذا کمک بگیرند، ولی نباید در این مورد زیاده‌روی کنند.

آب‌غوره سرشار از ویتامین C

از آنجایی که آب‌غوره محتوی ویتامین C است، باعث کاهش التهاب مخاط دهان و خونریزی لثه‌ها می‌شود؛ البته این کاهش زمانی اتفاق می‌افتد که دلیل خونریزی لثه شما، کاهش ویتامین C باشد.

این نوشته را از دست ندهید  سبزِ کوچکِ خوشبو و پرخاصیت!

در ضمن، آب‌غوره ترکیبات ضد عفونی‌کننده دارد و برای همین پاک‌کننده معده و روده است و در دفع کرم روده نیز موثر است.

آب‌غوره باعث جذب آهن غذا

آب‌غوره محرک اشتها بوده و افزودن کمی از آن به غذا می‌تواند باعث طعم مطلوب آن شده و به افزایش جذب املاح معدنی به ویژه آهن مواد‌غذایی غیرحیوانی مانند حبوبات کمک کند.

خواص غوره در طب سنتی

غوره مزاج سرد و خشک دارد.

این میوه نارس، حرارت خون و صفرا در بدن را کم کرده و باعث از بین رفتن صفرا و بلغم موجود در معده می‌شود.

مصرف آب‌غوره باعث تقویت کبد و برطرف کننده تشنگی و سستی اعضای بدن است.

اگر چند قطره از آب‌غوره را هنگام خونریزی بینی به درون بینی بچکانید در مدت زمان کوتاهی موجب توقف خونریزی می‌شود.

در دفع زردی موثر است. برای دفع این بیماری، ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری آب‌غوره را بعد از هر غذا میل کنید.

هشدار: خوردن آب غوره بلوغ دختران را جلو می‌اندازد.

مصرف زیاد آب‌غوره باعث کاهش میل جنسی، تولید باد و دل پیچه می‌شود و برای اینکه این حالت اتفاق نیفتد توصیه می‌شود به همراه آن گل قند، انیسون و یا انجیر مصرف کنند.

مصرف کم آب‌غوره همراه با غذای روزانه در زنان باردار به حفظ جنین آنها کمک می‌کند اما این افرا باید توجه داشته باشند که مصرف بیش از حد آن ممکن است موجب سقط جنین شود.

خواص-آبغوره

آب‌غوره چربی خون را پایین نمی آورد!

عده‌ای با تصور اینکه آب‌غوره کاهش دهنده چربی خون است، یرای همین آن را جایگزین داروهای کاهنده چربی خون می‌کنند و برخی دیگر به گمان اینکه آب‌غوره لاغر کننده است و از چربی دور شکمشان می‌کاهد، آن را ناشتا می‌نوشند. باید بگوییم که این تفکر به هیچ عنوان صحیح نبوده و آب‌غوره نمی‌تواند چربی و قندخون را پایین بیاورد. پس خودتان و معده‌تان را اذیت نکیند.

این نوشته را از دست ندهید  خواص گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

آیا مصرف آب‌غوره کپک زده مجاز است؟

در زمان‌های قدیم مرسوم بود که کپکی که روی آبغوره می‌بست را بر می‌داشتند و بقیه آن را مصرف می‌کردند. گرچه تاکنون مسمومیت یا بیماری دیگری که در اثر مصرف کوتاه مدت آن ایجاد شده باشد گزارش نشده است، مخصوصا اگر مقدار کپک ناچیز باشد، اما این کار از لحاظ سلامتی صحیح نیست.

لازم به‌ ذکر است که هرگز نباید لایه کپک با آب‌غوره داخل بطری مخلوط و مصرف شود. از آن جایی که مصرف دراز مدت آبغوره کپک زده می‌تواند در بروز سرطان نقش داشته باشد، لذا توصیه می‌شود که از مصرف باقی‌مانده آب‌غوره کپک زده اجتناب شود.

تهیه چاشنی‌هایی با غوره

گرد غوره

برای تهیه گرد غوره، غوره‌ها را پاک کرده، دُم آن‌ها را می‌گیریم و می‌شوییم. بعد روی پارچه‌ای تمیز پهن‌شان می‌کنیم و در محلی آفتاب‌گیر قرار می دهیم تا خشک شوند. سپس آن‌ها را آسیاب می‌کنیم تا به طور کامل نرم شوند. گرد غوره آماده شده را درون یک ظرف درب‌دار ریخته و در محلی خشک نگهداری می‌کنیم. برای افزایش زمان ماندگاری می‌توان کمی نمک به آن اضافه کرد.

نکته بسیار مهم در مورد گرد غوره این است که برای تهیه آن باید از غوره عسگری استفاده کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 20 =

دکمه بازگشت به بالا