با این خوراکی‌ها در سالمندی هم سالم می‌مانید

0
129
استخوان

مثبت زندگی: پای صحبت سالمندان که بنشینید از پوکی استخوان‌هایشان حرف می‌زنند و ترس‌هایشان. ترس از اینکه یک روز ناغافل زمین بخورند و استخوان‌هایشان بشکنند و خدایی ناکرده زمین‌گیر شوند. ترس عجیب و غریبی نیست و امکان رخ دادنش زیاد است. همراه ما باشید تا در این مقاله از خوراکی‌هایی حرف بزنیم که استفاده از آن‌ها سلامت استخوان‌ را تضمین می‌کند.

رژیم غذایی چگونه استخوان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

با وجود اینکه محققان از گذشته به تاثیر رژیم غذایی بر سلامت استخوان باور داشتند، اما اطلاعات در مورد مواد غذایی کاملاً مفید همچنان مجهول است. از دیرباز لبنیات به عنوان منبع کلسیم برای بهبود سلامت استخوان شناخته می‌شد، اما مطالعات اخیر حاکی از آن است که مصرف لبنیات برای محافظت در برابر شکستگی استخوان آن‌گونه نیست که همیشه طرفداران لبنیات می‌گفتند.

میوه‌ها و سبزیجات اغلب برای سلامت استخوان چندان مهم نیستند، اما در مطالعه‌ای جدید نشان داده شد که آن‌ها در حقیقت نقشی کلیدی برای محافظت در مقابل برخی اثرات مضر رژیم‌های غذایی غربی ناسالم روی استخوان‌ها ایفا می‌کنند.

چگونگی تاثیر یون هیدروژن بر سلامت استخوان‌ها

بدن ما خون را با دقت در یک تعادل نزدیک اسید – بازی نگه می‌دارد. اگر فرد ترکیبات اسیدی زیادی مصرف ‌کند، بدن با ترکیبات موجود در خون می‌تواند اسید را از خون جذب و یون هیدروژن را به مقدار طبیعی‌ آن برگرداند و تعادل ‌بخشد. همچنین از کلیه‌ها برای دفع برخی از ترکیبات اسیدی به‌منظور بازگرداندن یون هیدروژن به سطح قلیایی‌تر استفاده ‌کند.

استخوان‌ها به‌عنوان منبعی از ترکیبات قلیایی به کار گرفته می‌شوند که می‌توانند در تعادل بخشیدن به اسید موجود در خون نیز استفاده شوند. اگر مقدار زیادی اسید بافر بی‌کربونات، خون و کلیه‌ها را در بر‌گیرد ممکن است بدن برای حفظ تعادل اسید با ترکیبات شیمیایی، موجب شکستن استخوان شود.‌

استخوان
در ادامه خوراکی‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که مصرف آن‌ها سلاکت استخوان در سالمندی را تضمین می‌کند:
  • بادام
  • دانه‌های کنجد
  • پرتقال
  • کینوآ
  • شیر بدون چربی
  • کلم‌پیچ
  • دانه‌های چیا
  • اسفناج خام
  • شیره‌ی‌ نیشکر
  • ماهی ساردین
  • شیر سویا
  • بلغور جو
  • لوبیای سفید
  • پنیر
  • ماهی سالمون
  • انجیر خشک
  • سویا
  • ماست طبیعی (بدون طعم‌دهنده)
  • برگ شلغم
  • آجیل برزیلی
  • کلم بروکلی
  • توفو
  • منداب (آراگولا)
  • تخمه‌ی آفتاب‌گردان
  • شاه‌ماهی
بیشتر ببینید
۸ راهکار برای تقویت حافظه در سالمندی

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

20 − پنج =