انتخاب سردبیرتغذیهسلامت

بالا بردن قابلیت‌های مغزی؛‌ قرص‌های شیمیایی یا جایگزین‌های طبیعی؟

مترجم: خاطره کردکریمی

مثبت زندگی: همه ما همواره دوست داریم کارایی و قابلیت‌های مغزی خودمان را بالا ببریم. عده‌ای با کمک روش‌های شیمیایی و عده‌ای هم با توسل به طبیعت و ساختار آن. در ادامه قرار است 4 مورد مقایسه داشته باشیم از مواد و خوراکی‌هایی که قابلیت‌های مغزی را تقویت می‌کنند. در هر بخش یک نمونه طبیعی معروف را با یک نمونه شیمیایی مقایسه کرده‌ایم و کارایی و نقطه ضعف و قدرت هر کدام را بررسی نموده‌ایم. نتیجه چیزی شد که در ادامه می‌خوانید.

1- دقت خود را بالا ببرید.
کافئین، ماده‌ای شیمیایی

قهوه

یک فنجان قهوه برای سلامتی مغزتان بنوشید.
دانشمندان پس از بررسی های متمادی دریافته اند که «اثر محرک کافئین بر سیستم مرکزی اعصاب، تمرکز را خصوصاً در حین انجام حرکات ورزشی افزایش می‌دهد».

رزماری


رزماری (مارچوبه)، ماده‌ای مغزی
محققان دانشگاه بین المللی کلمبیا می‌گوید: «تاثیرات ناشی از مصرف رزماری، عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشد. تمرکز رایحه‌ی خوش با بهبود سرعت و دقت ذهنی رابطه‌‌ای کاملاً مستقیم دارد».
برنده: رزماری
استفاده‌ از برگ رزماری به جای ادویه‌ی آن، نتیجه‌ی بهتری حاصل می‌کند. پزشکان معتقدند: «حتی استشمام رایحه‌ی رزماری به سرعت خواص آن را جذب پلاسمای خون می‌کند».

2- خطاهای حافظه را از میان بردارید.
DAA (آمینو‌اسید اسپارتیک)، ماده‌ شیمیایی
این آمینو‌اسید که به صورت طبیعی به وجود می‌آید، با ایفای نقش یک پیام‌رسان عصبی، حافظه را تقویت می‌کند و ارتباطات میان محل تماس عصب‌ها را در مغز شتاب می‌بخشد.

سیب زمینی ارغوانی


سیب‌زمینی ارغوانی، ماده‌ای مغذی
این ماده‌ی غذایی شامل رنگ‌دانه‌‌های آنتی‌سیانین است که متخصصان تغذیه در رابطه با آن می‌گویند: «توانایی سیستم عصبی را در تولید پروتئین‌های حیاتی برای انجام واکنش‌های شیمیاییِ پروسه‌ی به‌یادآوری، بهبود می‌بخشد».
برنده: DAA
این آمینو‌اسید علاوه بر ویژگی یاد شده، سطح تستسترونِ بدن را نیز افزایش می‌دهد و موجب تسریع در فرایند رشد می‌شود.

این نوشته را از دست ندهید  آشنایی با فواید بی‌شمار گلاب

3- خلاق شوید.
کراتین، ماده‌ای شیمیایی

کراتین

کراتین با مغز شما درست مانند یک عضله رفتار می‌کند. پژوهشی که به تازگی انجام شده نشان می‌دهد که مصرف روزانه‌ 5 گرم کراتین، تاثیرات مشهودی در افزایش مهارت‌های ذهنی در حل مسائل دارد.
استیک، ماده‌ای مغذی
متخصصان تغذیه معتقدند: «گوشت قرمز منبع بسیار خوبی از کارنیتین نوع اِل است. این آمینو‌اسید برای تمرکز و داشتن خلق‌و‌خوی خوب حیاتی است. هر دوی اینها درست همان چیزهایی هستند که شما برای داشتن ذهنی خلاق بدان‌ها نیاز دارید».

استیک

برنده: استیک
این ماده‌ی غذایی طعم بهتری دارد و در ضمن به طور طبیعی دارای کراتین نیز هست.

4- میزان توجه خود را افزایش دهید.
آی‌کیو (EyeQ)، ماده‌ای شیمیایی
در مطالعاتی که محققان دانشگاه آکسفورد انجام داده‌اند مشخص شده که ترکیب روغن ماهی عالی و روغن گل مغربی (evening primrose oil) میزان توجه را به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد. محققان این مسئله را با میزان بالای اسیدهای چرب در این ترکیب مرتبط می‌دانند.

جگر

جگر، ماده‌ای مغزی
جگر دارای ویتامین ب 6 است. این ویتامین نقش بسیار مهمی در واکنش‌های شیمیایی درون مغز ایفا می‌کند. میزان لازمِ این ویتامین برای بدن را می‌توان از گوشت بره، مرغابی و اختاپوس نیز به‌دست آورد.
برنده: جگر
دکتر پرایس اضافه می‌کند: «ویتامین ب 6 زمانی در بدن به خوبی جذب می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد که با ویتامین ب 12 همراه شود، و جگر منبع عظیمی از هر دوی این ویتامین‌ها است».

5- یاد بگیریم به مسائل همه‌بعدی بیاندیشیم.
ایتاس‌ اندیمایون، ماده‌ای شیمیایی
این ماده حاوی کرنوسین نوع اِل است که آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی است. تحقیقات دانشکده‌ علوم پزشکی دانشگاه کانزاس نشان می‌دهد که ایتاس اندیمایون از «تشکیلات جرمیِ» مغز که ممکن است به سالخوردگی یا آلزایمر بیانجامد، محافظت می‌کند. علاوه بر این از آسیب‌هایی که مصرف الکل به کبد وارد می‌آورد نیز جلوگیری می‌کند.

این نوشته را از دست ندهید  مصائب بعد از مهاجرت
ماءالشعیر

ماء‌الشعیر، ماده‌ای مغزی
البته ماء‌الشعیر را نمی‌توان ماده‌ای «مغذی» دانست، اما می‌توان به عنوان محرکی برای کارکرد مغز از آن نام برد. مصرف متعادل ماء‌الشعیر، میزان ملاتونین خون را بالا می‌برد که این امر به بهتر خوابیدن کمک می‌کند. این میزان از ماء‌الشعیر زمان لازم برای استراحت مغز را تضمین می‌کند. تحقیقی که در نشریه‌ی «نِیچر» به چاپ رسید نشان می‌دهد که خوابیدن به اندیشیدن همه‌بعدی به مسائل کمک می‌کند.
برنده: ایتاس اندیمایون
کرنوسین نوع اِل در گوشت قرمز کم‌چرب و گوشت مرغ وجود دارد؛ بنابراین گیاه‌خواران می‌بایست از پودر این آنتی‌اکسیدان در رژیم غذایی روزانه‌ی خود استفاده کنند.

گرد آورنده
مترجم: خاطره کردکریمی
منبع
mens health
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 13 =

دکمه بازگشت به بالا